Vloerverwarming, tips gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 19:04

Hallo Bokkers!

Omdat manlief en ik het even niet meer weten, bedacht ik mij het hier eens te vragen. Bij deze.

Situatie:
Huis uit 1966, energielabel B (maar zeer goed geïsoleerd op gevelisolatie na, tussenwoning).
In zomer 2021 betonvloer gestort op de benedenverdieping(45 cm schuimbeton, vloerverwarming gelegd en daarna 7cm afdekvloer)
en daarna een tegelvloer gelegd. CV ketel op zolder, 22mm unicor leidingen. Bovenverdiepingen staan alle radiatoren dicht (met thermostaatkraan op vorstbeveiliging) behalve in de badkamer.

Probleem:
De vloerverwarming doet wat het moet doen, de woning op temperatuur krijgen en houden. Dat werkt prima.
Wij ervaren echter dat, omdat hij ochtends van 4-8 ongeveer, aanstaat (op ons verzoek van 18 naar 19,5 stoken) dat de vloer tot een uur of 11 warm aanvoelt, maar de rest van de dag het koud en kil in huis is. De cv/ vloerverwarming gaat ook niet meer aan tot de volgende ochtend (dan is het afgekoeld) omdat het huis simpelweg goed geisoleerd is en de hele dag eigenlijk wel op 19,5 blijft staan. Goedkoop stoken, ja dat wel. Maar we missen het comfort en gevoel van warmte in huis en we hebben het allemaal (2 volwassen, 3 kids) vaak koud.

Nu kunnen we de thermostaat hoger zetten op 21 of zo, maar dan slaat hij EN ochtends niet meer aan en koelt bijna niet af waardoor je uiteindelijk straks hem op 24 moet zetten om nog warmte in huis te krijgen.


Iemand tips of ervaringen hoe dit op te lossen? We hebben al veel geprobeerd, maar we krijgen het niet op orde.

Bedankt!

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:19

Wat nou als je de vloerverwarming niet uitzet? Die van ons staat altijd op 21,5 maar het is altijd rond de 22 graden bij ons in huis. Ik ben echt een koukleum, maar nu heb ik het eindelijk niet meer koud!!

Anja_Joost

Berichten: 398
Geregistreerd: 28-04-11
Woonplaats: Twente

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:29

Wij zetten de temperatuur ook niet terug. Mij is altijd verteld dat je bij vloerverwarming beter een constante temperatuur kunt hebben.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:59

Je opties hangen vooral af van de ketel die je hebt. Kan die ketel moduleren? M.a.w. staat hij alleen 'aan' of 'uit', of kan hij ook een beetje aan?

Als hij kan moduleren dan kan je met een bijpassende thermostaat de vloerverwarming een groter deel van de dag laten draaien. Niet op vol vermogen dus, maar net voldoende om te compenseren voor het warmteverlies.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:16

Een bijdrage kan zijn de vloerverwarming pomp moet aut. uitschakelen als watertemperatuur beneden de 28 graden is. Ander gaat er te koud water door de vloer Uiteraard max. Watertemperatuur door vloer 35 graden.

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 07:55

Escamilla schreef:
Wat nou als je de vloerverwarming niet uitzet? Die van ons staat altijd op 21,5 maar het is altijd rond de 22 graden bij ons in huis. Ik ben echt een koukleum, maar nu heb ik het eindelijk niet meer koud!!



Zou kunnen maar gaat ons niet helpen ben ik bang.


Anja_Joost schreef:
Wij zetten de temperatuur ook niet terug. Mij is altijd verteld dat je bij vloerverwarming beter een constante temperatuur kunt hebben.


Een verschil van 1 tot2 graden is geen probleem en je stookt iets zuiniger, in de nacht maakt er niemand gebruik van. Maar, constant op 20 of 21 maakt ook voor dit probleem geen verschil. (hebben we geprobeerd)


Nico12 schreef:
Een bijdrage kan zijn de vloerverwarming pomp moet aut. uitschakelen als watertemperatuur beneden de 28 graden is. Ander gaat er te koud water door de vloer Uiteraard max. Watertemperatuur door vloer 35 graden.

Er zit inderdaad een speciale pompschakelaar tussen die de temperatuur meet en hem uitschakelt zodat er geen koud water door de buizen gaat. Dit zat er vrij snel op en dachten wij dat het zou helpen tegen ons probleem. Helaas, het scheelt wel maar niet veel.

BartVB schreef:
Je opties hangen vooral af van de ketel die je hebt. Kan die ketel moduleren? M.a.w. staat hij alleen 'aan' of 'uit', of kan hij ook een beetje aan?

Als hij kan moduleren dan kan je met een bijpassende thermostaat de vloerverwarming een groter deel van de dag laten draaien. Niet op vol vermogen dus, maar net voldoende om te compenseren voor het warmteverlies.

De modulerende thermostaat nu net tijdelijk vervangen voor een aan/uit thermostaat om te kijken of daar nog verschil in zit. Maar de Nefit Easy zit er al sinds begin op (september tot nu) en doet het dus niet naar ons zin, hij stookt ook standaard 0,5 hoger dan wij vragen en met restwarmte krijgt het huis dan een temperatuur 21 (terwijl wij 19,5 vragen) en slaat gedurende de dag dus ook helemaal niet meer aan, dus weer koud en kil ook al is het 20-21 graden volgens meerdere thermometers.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:12

Wij hebben ook lang lopen tobben met een onze vloerverwarming. We hebben degene die het gelegd heeft laten komen en uiteindelijk is ook de leverancier er bij geweest.
Bij ons bleek er een verborgen instelling te zijn, waardoor de vloerverwarming steeds ongemerkt uitschakelde (en de tijd op het ding klopte niet).

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:27

Onze vloerverwarming pompt altijd rond, de temperatuurregeling zit hem daarbij in het mixen.
Op die manier is er altijd wel iets van warmte in de vloer. Je merkt dan wel dat de uit-buis niet koud is en je dus in feite rondpompt zonder warmte afgifte op dat moment. Wellicht niet volledig efficient maar wel prettig.
Uitschakelen is energie efficienter waarschijnlijk.
Daar moet je misschien op de echt koude dagen een afweging maken?
Staat de verwarming wel op vloerverwarming ingesteld (ca. 40 graden continue) ingestelt, of heb je een dubbel systeem (radiator circuit en vloer circuit)?
Als hij op radiatoren ingestelt staat krijg je zo‘n stop en go. Dat was bij ons in iedergeval zo.
We hebben toen de instelling laten veranderen omdat we inderdaad de radiatoren boven amper gebruiken.
De installateur liep gehoorlijk te mopperen dat we het dan koud zouden gaan krijgen en dat hij het met tegenzin deed, maar nu is het precies goed. Een extra circuit laten we nu nog niet inbouwen omdat we sowieso het hele systeem nog moeten vervangen.

Ik ben alles behalve expert trouwens, maar dat is hoe wij het nu hebben.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:33

Sizzle schreef:
Ik ben alles behalve expert trouwens


Haha, zou je niet zeggen -:)

Modulerende thermostaat zou beter moeten werken maar heeft een stuk meer instelmogelijkheden en werkt alleen als alles op elkaar is afgestemd. Aan/uit is de lompe (maar eenvoudige) manier die altijd werkt maar niet perse comfortabel of efficient is.

Je ketel werkt het zuinigst als deze op een zo laag mogelijke temperatuur werkt. Belangrijk dus om te checken wat Sizzle ook zegt; kijk op welke temperatuur de ketel is ingesteld voor verwarmingswater.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:36

Even een heel andere gedachte, hoe hoog is het vochtgehalte in jullie huis. Naar mijn ervaring kan dat ook nog een hoop schelen in hoe de omgevingstemperatuur ervaren word

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 11:04

lizy29 schreef:
Even een heel andere gedachte, hoe hoog is het vochtgehalte in jullie huis. Naar mijn ervaring kan dat ook nog een hoop schelen in hoe de omgevingstemperatuur ervaren word


Tussen de 50&60 procent volgens de meters.

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 11:08

Sizzle schreef:
Onze vloerverwarming pompt altijd rond, de temperatuurregeling zit hem daarbij in het mixen.
Op die manier is er altijd wel iets van warmte in de vloer. Je merkt dan wel dat de uit-buis niet koud is en je dus in feite rondpompt zonder warmte afgifte op dat moment. Wellicht niet volledig efficient maar wel prettig.
Uitschakelen is energie efficienter waarschijnlijk.
Daar moet je misschien op de echt koude dagen een afweging maken?
Staat de verwarming wel op vloerverwarming ingesteld (ca. 40 graden continue) ingestelt, of heb je een dubbel systeem (radiator circuit en vloer circuit)?
Als hij op radiatoren ingestelt staat krijg je zo‘n stop en go. Dat was bij ons in iedergeval zo.
We hebben toen de instelling laten veranderen omdat we inderdaad de radiatoren boven amper gebruiken.
De installateur liep gehoorlijk te mopperen dat we het dan koud zouden gaan krijgen en dat hij het met tegenzin deed, maar nu is het precies goed. Een extra circuit laten we nu nog niet inbouwen omdat we sowieso het hele systeem nog moeten vervangen.

Ik ben alles behalve expert trouwens, maar dat is hoe wij het nu hebben.


Thanks voor het mee denken!
De retour buis wordt hier echt wel koud waardoor we dus een pomp schakelaar er tussen hebben, omdat anders het koude(re) water weer wordt rondgepompt met afkoeling tot gevolg.

De verwarming bedoel je de cv ketel of thermostaat mee? De thermostaat staat inderdaad op vloerverwarming ingesteld. We hebben wel radiatoren beneden (een paar) en vloerverwarming, maar de radiatoren kunnen we ook helemaal afsluiten, hebben we ook gedaan maar maakt ook geen verschil voor dit probleem. Wat bedoel je met stop & go?

Aanvoer temperatuur staat inderdaad op 40 graden, hebben we ook op 30 en 35 geprobeerd. Opwarmen duurt iets langer, dus het is ook iets langer warm, maar aan einde van de dag hetzelfde probleem..

Keteltemperatuur hebben we ook geprobeerd te veranderen, van 60 - 50 - 45 maar het maakt allemaal weinig verschil. Met de modulerende thermostaat regelt hij dat zelf ook, maar die zit er nu even niet op.

Kortom, ik weet er inmiddels al best veel van af, we hebben ook vele opties al geprobeerd (allemaal minstens 5 - 7 dagen om effect te kunnen voelen) en toch lukt het niet.

De vloerverwarmingsinstallateur zegt: het systeem werkt en de vloer wordt warm op het moment dat de cv aan staat, dus het werkt , want je kamer is niet koud met 19,5-20 graden. We komen niet..


En nu is het hier inmiddels 20 graden, luchtvochtigheid 51%, geen tocht en zit ik met een trui aan en warme wollen sloffen om niet te rillen van de kou. .

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:52

Wat balen lijkt me dat. Ik heb ook geen verdere ideen ben ik bang. Lijkt of je alles sl gedaan hebt.
Ik ben overigens een koukleum, met 19 of 20 graden sterf ik langzaam af _O-

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:20

Wij werken met verschillende momenten dat we de vloerverwarming even verhogen, om 6u s'morgens en zo rond 17u laten we hem even warmen naar 2 graden warmer. We stellen dat in met de timer per 24u.

Wij hebben vooral het probleem met de buitenvoeler die tussen 10 en 14 graden buiten aangeeft dat het wel warm genoeg is :'). Ons huis is boven de 14 graden en onder de 8 beduidend warmer dan ertussen. En we krijgen het niet opgelost.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Vloerverwarming, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:46

Even nog een heel andere gedachte.. staat de zon misschien op je thermostaat?

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 13:50

ievie schreef:
Even nog een heel andere gedachte.. staat de zon misschien op je thermostaat?

Goede gedachte hoor, maar nee. We hebben hem heel bewust al verplaatst, hij hangt midden in de woning, naast een deur. Hij zou dus eerder last hebben van de tocht en sneller aan moeten slaan, dan dat de zon er voor zorgt dat de cv niet aanslaat. :)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:04

Uiteindelijk is het vooral een regelprobleem. Je ketel en vloerverwarming hebben (ruim) voldoende vermogen, het probleem lijkt te zijn dat de thermostaat (of thermostaten) er geen rekening mee houden dat de vloerverwarming een traag systeem is. Zeker in jullie geval waar de vloerverwarming is ingebed in behoorlijk wat massa.

Je hebt last van 'overshoot' zoals dat in de regeltechniek heet:

[img]https://3l4sbp4ao2771ln0f54chhvm-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/10/Motion-controller-FAQ-how-to-address-overshoot-768x394.jpg[/img]

De kamer is 18 graden (0 in de grafiek), 's ochtends gaat dat naar 19,5 ('command, 110 in het plaatje), de CV ketel gaat branden (want 18 < 19,5) maar een simpele thermostaat slaat pas af als het 19,5 is in de kamer. Op dat moment is de vloer echter warmer dan 19,5 graden dus de temperatuur stijgt nog even door, de 'overshoot' in de grafiek, daar tot 135.

Vervolgens gebeurt er niets tot de temperatuur weer (ruim) onder de 19,5 komt in de kamer. Dan duurt het weer een tijd voor de vloer weer warm is...

Er zijn daar in de basis twee oplossingen:
- Zorgen dat je systeem 'critically damped' is. Dan slaat de CV-ketel af voordat de ingestelde temperatuur bereikt is. Veel zelflerende thermostaten kunnen dat wel organiseren, vaak zijn dit thermostaten met een PID regeling erin.
- Je stuurt niet meer op ruimtetemperatuur maar op warmteverlies. Dit doe je met een WAR, een weersafhankelijke regeling. Die heeft een buitenvoeler (of haalt de buitentemperatuur op via internet) en berekent op basis daarvan hoeveel warmteverlies er is. Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel warmte er in de vloer moet worden gestopt om de kamer comfortabel te houden.

Die twee methoden kan je ook combineren waarbij er in de basis een WAR wordt gebruikt die wordt gecorrigeerd door de door jullie ingestelde ruimtetemperatuur.

Iig zaak om te zorgen dat de CV ketel een zo laag mogelijke temperatuur de vloerverwarming in stopt, dat bepaalt namelijk hoe stijl de temperatuur/grafiek oploopt. Hoe langzamer dat gaat, hoe makkelijker je de temperatuur constant kan houden en ook hoe efficiënter je ketel brandt.

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 15:20

Hallo Bart,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wij gaan hier / zijn hier al mee aan de slag, met deze informatie komen we weer een stapje dichter bij onze wens. Dank! :)