prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:59

mvdende schreef:
Prijzen zijn belachelijk hoog. Dit gaat in de toekomst een keer goed fout....

In 2015 stond een 2 kamer appartement voor €68.500 te koop. Die gaat binnenkort de markt weer op, vraagprijs minimaal €195.000....

In 2015 was het al lastig om zelfstandig met uitkering te kunnen wonen, nu is het voor een starter met uitkering écht onmogelijk om een goedkoop sociale huur huisje te bemachtigen.


Nou dat valt heus wel mee hoor. In het begin kon ik ook nauwelijks rond komen met mijn grootste gedeelte uitkering en klein beetje loon.
Ik kreeg een goede huurtoeslag en zorgtoeslag iedere maand. Ik moest alleen een aantal dingen laten.
Mensen met een uitkering krijgen vaak een tegemoetkoming in de kosten en een vrijstelling op de gemeentelijke belastingen.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:00

Zonnetje81 schreef:
In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs geen mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.

Edit; ik zie het al bij de 16 jarige kids van vrienden, die gaan lunchen in van die leuke eetcafes....dan denk ik HOE DAN? :') Gezellig met vrienden, ik moest het op die leeftijd doen met 25 gulden zakgeld per maand.


Kon ik maar in aanmerking komen voor een 70m2 appartement! Sociale huur duurt jaren ondanks ik al sinds mijn 18e ingeschreven sta.

Particulier gaan die super duur.
Ik reageer nu op veel kleinere plekjes en zelfs daar kom ik niet tussen want ben niet se enige. Ruim 750 kale huur euro voor een studio is normaal nu en ik woon in het oosten van het land zelfs nog.
Geen paard... zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten betalen.

vind dat je niet een hele generatie over 1 kam kan scheren.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:01

Cer schreef:
Zonnetje81 schreef:
Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.

Hoe zit dat eigenlijk met mensen die na hun 18e nog naar school gaan / studeren in andere stad enzo?
Die zijn volgens mij niet eens klaar met 25 jaar?

De situatie toen is misschien ook niet meer de vergelijken met nu dus misschien moeten we daar met z'n allen eens mee stoppen.
We leven langer, werken langer, studeren langer ect.
Maatschappij en werk is veel complexer geworden.

En een 70m2 appartement in je eentje is natuurlijk gewoon echt groot. Ik woon samen op minder dan 50m2. En dat is prima.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:02

Zonnetje81 schreef:
pluklief schreef:

Dat is wel echt kort door de bocht. Ik ken zelf best wat mensen uit die leeftijdscategorie en die willen dat echt niet allemaal hebben en snappen ook gewoon dat dat niet kan. Maar als je 25 bent dan heb je op dit moment op heel veel plekken nog helemaal geen kans op sociale huur omdat je simpelweg nog niet genoeg wachttijd kan hebben.

Dit soort reactie's klinken een beetje als de stereotype boomer uitspraak 'als de jeugd minder advocadotoast zou eten dan konden ze prima een huis betalen.' Daar doe je heel veel jongeren echt wel te kort mee.


Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.[/quote]

Op je 18e direct inschrijven geeft tegenwoordig pas kans op een huurhuisje als je minimaal 28 bent. En in verschillende regio's zijn de wachtlijsten al opgelopen tot 15 jaar+.

Kopen op je 25 als alleenstaande zit er op dit moment óók echt niet in. 6 jaar geleden was dat nog te doen. 68.500 voor 52m2 tweekamerappartement. Dat is nu ondertussen al een vanaf 195.000 geworden. Als je vanaf je 18e direct gaat sparen, moet je wel een héél goed inkomen hebben om na 7 jaar minimaal 2 ton te hebben/ hypotheek voor krijgen.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:04

Zonnetje81 schreef:
Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.

Dan heb je op je 25e 7 jaar wachttijd, veel plekken in Nederland waar je dan nog niet genoeg wachttijd hebt om in aanmerking te komen voor sociale huur.
En zeker sparen is heel verstandig maar op dit moment worden de huizen alleen maar heel veel duurder en je spaargeld daalt in waarde. Je moet wel goed verdienen en zelf nauwelijks kosten hebben om in een paar jaar meer dan een ton bij elkaar te sparen want dat moet je nu gewoon sparen om de prijsstijgingen bij te kunnen houden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:04

Dat is voor jou misschien prima. Maar wij hebben beide veel ruimte en alleen-tijd nodig en we werken beide thuis. Dus dan ga je niet in een appartement met 1 mini slaapkamer zitten. Dat past alleen al niet met het materiaal dat mijn vriend nodig heeft voor zijn werk. :=

Dus nee een appartement van 50m2 is niet prima voor iedereen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:04

Ik kreeg op mijn 26e werk in de Randstad en verhuisde dus vanuit Groningen. Mag je je weer opnieuw gaan inschrijven. Het is vaak zo dat je geen werk kan vinden in de stad waar je gestudeerd hebt. Dan ben je ook je wachttijd helaas weer kwijt.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:05

Biks2 schreef:
De situatie toen is misschien ook niet meer de vergelijken met nu dus misschien moeten we daar met z'n allen eens mee stoppen.
We leven langer, werken langer, studeren langer ect.
Maatschappij en werk is veel complexer geworden.

Maar dan is het dus ook langer thuis wonen, toch?

Starters konden, met een goede baan (en geen paard enzo) volgens mij ooit wel een huis kopen. Nu niet meer, begrijp ik ondertussen.
En als je begint met huren, dan is het toch zo dat je 'geld weggooit', want sparen gaat m dan nog maar heel lastig worden.. dat heeft denk ik niet veel te maken met je er te goed voor voelen?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:06

Thuis wonen is niet altijd een optie. College begint om 9u, zo vroeg gingen de bussen en treinen niet eens. Ik weet niet hoe het zit als je wél thuis kan blijven wonen, maar het is wel echt een enorme luxepositie.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:09

Als dat niet kan op je 25ste dan wordt het dus langer wachten. Toen was op je 25st een appartementje hebben een luxe. En alle redenen waarom iets te klein is = is luxe. Dat is precies wat ik zeg, tegenwoordig willen ze meteen GROOT wonen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-01-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:09

Zonnetje81 schreef:
In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs een mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.


Ik snap echt niet hoe mensen hier nu bij komen? Welke mensen ontmoet je dan? Ik ken namelijk vooral een boel jonge mensen die al tijden zitten te wachten op een sociaal huur appartementje en die zijn tegenwoordig ook nog maar 50m2 volgens mij :') . Zelf kwam ik vorig jaar na jaren wachten ineens op een paar honderd euro per jaar niet meer in aanmerking voor sociale huur, dus ik heb toch de knoop maar doorgehakt en nu huur ik heel duur.
Toen ik kind was woonde ik in een straat in een nieuwbouw wijk waar gemiddeld genomen alleen de vaders werkten (vaak HBO niveau ofzo)en de meeste gezinnen 2x per jaar op vakantie gingen.Ik ken nu nog wel wat mensen die een huis kopen en 2x per jaar op vakantie gaan, maar niemand meer die dat op een salaris kan. Omdat de markt nu gewoon vaak meer is berekend op tweeverdieners.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:13

Zonnetje81 schreef:
Als dat niet kan op je 25ste dan wordt het dus langer wachten. Toen was op je 25st een appartementje hebben een luxe. En alle redenen waarom iets te klein is = is luxe. Dat is precies wat ik zeg, tegenwoordig willen ze meteen GROOT wonen.


Je zegt: wachten. Maar wáár wacht je? Er zijn in veel regio's vooral illegale betaalbare opties.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:15

Dat je wel genoeg verdient/bij elkaar sprokkelt om dat appartementje van 200.000 euro te kunnen betalen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:20

Ik vroeg waar, niet waarop. Op kamers is sparen lastig. Niet onmogelijk, maar wel heel lastig. Bovendien bouw je dan vaak nog een studieschuld op. Velen komen in de problemen als ze na hun studie ergens moeten gaan wonen. Soms kun je in je studentenhuis blijven, maar als je steden hebt met voorzieningen voor studenten, vanuit de uni geregeld (verder heel luxe overigens) dan moet je daar weer uit.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:20

MarlindeRooz schreef:
Dat is voor jou misschien prima. Maar wij hebben beide veel ruimte en alleen-tijd nodig en we werken beide thuis. Dus dan ga je niet in een appartement met 1 mini slaapkamer zitten. Dat past alleen al niet met het materiaal dat mijn vriend nodig heeft voor zijn werk. :=

Dus nee een appartement van 50m2 is niet prima voor iedereen.

Je hebt prima en wenselijk.

De problemen die jij schets hebben wij ook hoor.

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en waar je tevreden mee kunt zijn.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:21

Overigens, als je nu een 2 kamer appartement koopt voor 200.000 euro.. Hoe ga je dat ooit weer verkopen als de huizenmarkt normaliseert?
Ik kan me niet voorstellen dat dat nog in waarde stijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:22

Ik neem genoegen met minimaal 1 slaapkamer. Verder maakt het me niet uit. Dat moet hier mogelijk zijn voor 600 euro p/m wat ook het maximale is voor mij.

Maar ik zit aan de inschrijfduur vast. Ik had plannen om met m'n ex samen te gaan kopen. Is nier door gegaan. En zat wel prima met m'n ouders. Die willen toch kleiner wonen, dus ik moet weg. Maarja heb me pas net ingeschreven. Waarom? Omdat er geen plannen waren om te huren.

Eind stand. Ik sta straks op straat, als m'n ouders hard tegen hard gaan. Voorrang krijg ik niet. Particulier is hier bijna niet. Ik zit wel aan een bepaald gebied vast ivm werk vrienden familie en paard.

En dit is al een aantal jaar zo. En het word steeds erger. Helaas. Dus wss word het bij m'n ouders blijven wonen ondanks dat ik echt heel graag een plek voor mezelf wil.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:22

Cer schreef:
Overigens, als je nu een 2 kamer appartement koopt voor 200.000 euro.. Hoe ga je dat ooit weer verkopen als de huizenmarkt normaliseert?
Ik kan me niet voorstellen dat dat nog in waarde stijgt?


In dat geval kun je er ook wel iets fatsoenlijks van weer kopen. Dus als je van koop naar koop gaat maakt het niet zoveel uit.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:25

Biks2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dat is voor jou misschien prima. Maar wij hebben beide veel ruimte en alleen-tijd nodig en we werken beide thuis. Dus dan ga je niet in een appartement met 1 mini slaapkamer zitten. Dat past alleen al niet met het materiaal dat mijn vriend nodig heeft voor zijn werk. :=

Dus nee een appartement van 50m2 is niet prima voor iedereen.

Je hebt prima en wenselijk.

De problemen die jij schets hebben wij ook hoor.

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en waar je tevreden mee kunt zijn.

Nee dat is het niet. Als mijn vriend moet thuiswerken in de woonkamer waar ik ook moet leven is het voor ons absoluut geen optie. Dan blijven wij apart wonen. Wil ik best toelichten prive maar niet openbaar. :) En wij kunnen ook langere tijd samenzijn op 25m2 (doen we nu). Maar niet als we beide moeten werken/studeren/vergaderen.

_____

Ja dat is hier ook het probleem waarom wij op zoek "moeten" naar een huis. Verplicht uit je studentenkamer moeten want afgestudeerd. Dit natuurlijk gecombineerd met reisafstand naar werk en elkaar heeeeel leuk vinden en bij elkaar willen zijn. :D Maar het geeft wel druk. :j

En voor 200.000 koop je bijna nergens meer een appartementje hoor. Dat staat misschien er wel bij op funda dat ze 2 ton kosten. Maar als je gaat kijken worden ze vaak voor bijna een ton meer verkocht. :+

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:25

pluklief schreef:
Zonnetje81 schreef:
Nou precies dit, ik verbaas mij in alle huizen topics over de klaagzang van.....ik snap niet hoe anderen het doen maar als anderen dat uitleggen dan komt er een hele riedel dat ze al vanaf dag 1 van hun werkleven niet sparen, op vakantie willen een paard hebben, parttime werken etc.....

Ik heb een fulltime baan en mijn eigen bedrijf en heb altijd als een malle gespaard. Je kan in het leven niet ALLES hebben met niks doen. En heel helaas maar als je bij de buurtsuper werkt dan heb je ook minder te besteden.


Maar tegen de huidige prijsstijgingen valt toch bijna niet meer op te sparen als je een normale baan hebt? Zeker niet als je daarnaast particuliere huur moet betalen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het appartement van mijn vriend, dat is in een paar jaar meer dan €100.000 gestegen in waarde en dat in een lagere prijsklasse. Hoe spaar je dat in een paar jaar bij elkaar als je daarnaast gewoon vaste lasten hebt.


Inderdaad, het is echt wel heel erg gechargeerd wat jij stelt zonnetje.
Mijn vriend en ik verdienen beiden echt goed. Wij weten ook wel dat we wat compromissen moeten sluiten en wellicht kleiner moeten gaan wonen of geen A locatie kunnen betalen. We kunnen simpelweg niet opbieden tegen iedereen met overwaarde op hun huis. Wij doen echt ons best zoveel mogelijk te sparen. Maar gezien je maximaal een hypotheek kunt krijgen voor de taxatiewaarde moeten we rustig 100 k inleggen om te kopen.

En wat DuoPenotti zegt kan ik mij in vinden. Wat er gebouwd wordt sluit totaal niet aan op de behoefte. Die seniorendoorstroom moet meer worden bevorderd.

Ik hoef echt geen groot huis met een mega tuin en 5 kamers. wij zoeken een klein huisje, 2 slaapkamers, tuintje is mooi in een oke buurt. Dit is echter onmogelijk. Zelfs het slechtste wat er te verkrijgen is op de markt is onbetaalbaar geworden..

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:27

Cer schreef:
Overigens, als je nu een 2 kamer appartement koopt voor 200.000 euro.. Hoe ga je dat ooit weer verkopen als de huizenmarkt normaliseert?
Ik kan me niet voorstellen dat dat nog in waarde stijgt?

Dan gaan er heel veel mensen een probleem krijgen.
Dat hebben we enkele jaren terug nog gezien.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:29

Toen mijn relatie 6 jaar geleden over ging stond ik ook opeens op straat. Gezien mijn inkomen geen recht meer op sociale huur maar heel veel mazzel gehad dat ik via een vriendin iets kon huren. Dus ik dacht, ik ga op zoek naar een koopwoning! Ik had wel wat spaargeld maar net niet genoeg voor k.k en verbouwen of inrichting, dus ik spaarde even door. Vervolgens kon je steeds minder van de k.k. mee financieren dus; ik spaarde even door. En toen werd de markt zoals die nu is. Dezelfde huizen die 3 jaar geleden op de markt kwamen gaan nu voor 1 ton meer weg. Ik heb nu genoeg gespaard voor de k.k eventueel een kleine verbouwing en interieur maar ik kan weer doorsparen; ik kan niet op tegen de enorme overbiedingen van vastgoed handelaren en stelletjes. Het is zo zo zo zuur. Inmiddels durf ik nu niet te kopen, straks zakt de golf weer naar beneden en zit ik met mijn zuurverdiende spaarcenten in een huis dat onderwater staat...

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:30

Ik vraag mij af of de hele particiaptiewet/ wmo iets te maken heeft met tekort sociale huur. (Wellicht een klein aandeel maar toch)

Ik werk met jongeren (licht verstandelijk beperkt) met wmo indicatie. Loopt deze indicatie af stromen ze via woonurgentie door. Ik werk in de stad Groningen waar anderen dus 10 jaar ingeschreven staan gaan deze jongeren allemaal voor.

Aangezien de indicaties lastig te krijgen zijn andere woonvoorzieningen er nauwelijks zijn moeten ze wel doorstromen met woonurgentie.

Ik snap ook dat mensen doorstroom tegenhouden nu. Ik woon alleen op 160m2 zou best kleiner willen en heb forse overwaarde maar zelfs daarmee is een andere woonruimte duurder dus blijf ik zitten.

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:33

Zonnetje81 schreef:
Dus mensen met een hoog salaris hebben geen recht op een woning?


Dat is niet wat er word gezegd...

Het is een feit dat er voornamelijk woningen worden gebouwd voor verhuur boven de huurgrens en dat zou moeten veranderen, want zo blijven de mensen met lagere inkomens misgrijpen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:34

Zonnetje81 schreef:
Dat je wel genoeg verdient/bij elkaar sprokkelt om dat appartementje van 200.000 euro te kunnen betalen.


Niet waarop, waar? Het is niet echt zo dat ergens wonen nu optioneel is. Als een sociaal huurappartmentje iets is waar je maar op moet wachten tot je 28ste/33ste waar moet je dan intussen wonen? Bij je ouders? Als die bijvoorbeeld dood gaan trapt de sociale woningbouw je er gewoon uit, als die in een regio wonen waar jij geen baan kan vinden, als je elkaar gewoon haat? wat doe je dan in die overbruggende 10 tot 15 jaar dat je op de wachtlijst staat?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 24-01-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt