prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 10:04

Ik zit prima hoe ik nu zit maar het verbaasd me hoe hoog de prijzen van huizen zijn, en nog steeds stijgen. Ik denk dan oprrecht hoe moet een mens dat nog kunnen betalen en dan ook nog te kunnen leven.

ik mag echt niet klagen en dat doe ik ook zeker niet. Maar ook met de huur prijzen sommige prijzen van 1200€ hoe dan!! Je kan bijna niet alleen wonen zo.. (nu heb ik een goede relatie) maar ik vraag me echt af. Stel het zou uit gaan tussen mij en mn vriend dan kan ik zelf een huur van 1200€ niet betalen. Ja kan wel maar dan kan ik rest van mijn vaste laste niet eens betalen.

Dan zal ik alles weg moeten doen, fultime gaan moeten werken en dan werk ik alleen maar om een huis te kunnen betalen.. Weg leuke dingen, weg paarden.

Met geluk kan je dan social huur krijgen maarja die huizen houden ook keer op.

Laat staan dat je een hypotheek krijg in deze tijd als je alleen bent. want een hypotheek is zelf goedkoper in maandlasten dan huur maar dan moet je het wel krijgen.

Op gegeven moment is toch de rek eruit? Nu heb ik nooit wat gesnapt van huizenprijzen waarom ze omhoog gaan en niet. Ja vraag en aanbod.

Mijn ouders en schoonouders kiezen nu bewust ervoor om in hun huis te blijven. Doorstroom is daarin ook niet ook al zouden ze graag gelijks vloers (apartment of iets) willen wonen. Maar die huizen zijn er niet.

Ik ben dankbaar dat ik alles nu kan betalen enz en dat ik het goed heb ook in mijn relatie. Maar ik vraag mij oprecht af hoe dan.


BaileyMix
Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:06

Ja, klopt, en het kan voor heel veel mensen dus ook niet meer. Het is drama. Sociale huur kan je op de meeste plaatsen ook wel op je buik schrijven, zeker als je minder dan 16 jaar staat ingeschreven.

Hierom dat ook steeds meer vrijgezelle volwassenen met huisgenoten blijven wonen.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:11

Afgelopen jaren (Corona) was het ook mogelijk om geld uit te geven aan huur/woning/auto’s/grote aankopen, want waar moest je het geld aan kwijt? Er werd flink gespaard. Je kon geen uitjes doen, niet uiteten, nieuwe kleding zag toch niemand, geen verjaardagen, bruiloften of andere feestjes en vergeet die weekendjes weg en grote vakanties niet. Maar straks als het wel weer kan, dan zit je met hoge maandlasten en andere leuke dingen… en dan ben ik heel benieuwd wat er gaat gebeuren bij mensen die hun maandlasten nu grotendeels spenderen aan hun woning e.d.

Duurt niet lang meer is mijn voorspelling.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:15

Volgens mij gaat dat niet snel veranderen, want meer mensen zoeken een huis dan dat er aanbod is en zoiets doet de prijs altijd stijgen en dat zal niet vlug veranderen.

Een andere regio kan veel verschillen, maar dat moet je dan natuurlijk ook maar willen/kunnen.

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:16

Steeds meer mensen gaan in de problemen komen hier door, ze zeggen vraag en aanbod maar doen er ook alles aan om zoveel vraag te creeren zodat ze alle prijzen kunstmatig omhoog kunnen blijven drijven.

Veel mensen kunnen niet meer bewegen nu, alles zit muurvast tenzij je een beetje geld hebt. En inderdaad als er zaken veranderen kun je zo in de problemen komen dat je geen fatsoenlijke woning meer kan betalen.

Mensen denken dat meer huizen bouwen de oplossing is, immers meer aanbod en dat de vraagprijzen dan dalen maar ik betwijfel het.

15 jaar geleden was er sprake van vergrijzing en leegstand, ik dacht mooi..kan ik misschien ook een huis kopen. Maar toen hebben ze de grenzen open gezet en steeds meer mensen geimporteerd waardoor het nu volledig doorgeslagen is de andere kant op.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:56

Er zijn door het hele land woonprotesten gaande, dus je bent zeker niet de enige :D

Als alleenstaande is het vrijwel onmogelijk om iets te betalen. Ik ken meerdere mensen die in een scheiding liggen, maar nog bij elkaar blijven omdat er geen woning te krijgen is.
Zorg dat je ingeschreven blijft voor een sociale huurwoning, de wachttijden in de meeste plaatsten zijn 10-15 jaar, dus je kan maar beter ingeschreven staan voor het geval je alleen komt te staan.

Laat je niks wijsmaken over allerlei onzin-oorzaken van woningtekort. Er is nauwelijks een absoluut woningtekort en het komt al helemaal niet door die paar vluchtelingen. Dit is gewoon bewust beleid geweest van de afgelopen 20 jaar. Dit is een heerlijk klimaat voor allerlei investeerders die de hoofdprijs kunnen vragen voor een klein rotappartementje.

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 11:12

ik sta ind al vanaf mn 18e ingeschreven bij woningnet. En nog nooit (gelukkig) gebruik van gemaakt.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:15

Toch zit het denk ik niet muurvast anders zouden de prijzen wel weer gaan dalen, huizen worden nog steeds heel erg snel verkocht. Hoe mensen het kunnen betalen is mij ook wel een raadsel

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

elinedeau95
Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:24

Simpel helemaal niet. Ik kom net elke maand rond, heb een huur van meer dan 1200 euro en dringend opzoek naar een huis. Ja mensen houden de huizenprijzen hoog door over te bieden, maar het zijn vooral investeerders die overbieden om vervolgens weer 1200 euro huur te vragen. Het nadeel met een hoge huur is dat je niet kan sparen dus minder makkelijk om een huis te komen.

Minder hoge huur? Ja graag, maar ik verdien te veel voor sociale huur/woningbouw en op de vrije markt is het een feest.

.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:26

Het is denk ik ook een enorme luxe om parttime te werken een huis te hebben en een paard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat de huurprijzen enorm zijn dat klopt.

Anoniem

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:29

Ik denk dat het tegenwoordig met het verschil tussen particulier en sociaal te maken heeft. Sociale huur is aardig goedkoper, maar kan 3 tot 5 jaar en soms zelfs 10 jaar duren voordat je een woning krijgt. Particulier is duurder (niet overal) maar je kunt vrijwel altijd direct huren.

Ik zit nu ook het het gekut dat ik geen huurwoning kan vinden, zowel particulier als sociaal krijg ik niks. Wat ik particulier vind, zijn oplichters. Helaas. En anders een stacaravan. Daar ga je niet met een baby wonen.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:30

Dat zegt ze toch ook? Maar veel jongeren komen er gewoon niet tussen aangezien de prijzen echt knetter hoog zijn.
Onze kinderen hebben geluk gehad, pa en ma konden schenken en ze hadden goed betaald werk. Maar dat is maar weinig jongeren gegeven.
En in een andere regio? Vergeet het maar, daar staan de mensen voor klaar die een huis op een dure plek verkopen, veel overwaarde hebben en vrolijk verkassen naar bvb Groningen, daardoor zijn de prijzen ook in de stad Groningen over de kop gegaan in tien jaar tijd.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-01-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:33

Zonnetje81 schreef:
Het is denk ik ook een enorme luxe om parttime te werken een huis te hebben en een paard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat de huurprijzen enorm zijn dat klopt.

Ben ik met je eens.
Sommige mensen zien ook niet meer in wat voor luxe ze leven.
Zeker als je het vergelijkt met andere landen.

Er zullen andere woonvormen komen. Vaker een huisgenoot als volwassene hebben bijvoorbeeld.

purny
Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:33

sanne83 schreef:
Als alleenstaande is het vrijwel onmogelijk om iets te betalen. Ik ken meerdere mensen die in een scheiding liggen, maar nog bij elkaar blijven omdat er geen woning te krijgen is.


Als er genoeg woningen zouden zijn dan zou dit geen probleem moeten zijn. Ook zouden er dan geen wachtlijsten moeten zijn van 10-15 of zelfs 20 jaar.

Ik ben zelf van mening dat er te weinig woningen zijn. En de woningen die erbij worden gebouwd gaan naar de verkeerde groepen, zoals de mensen met een hoog salaris.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:34

Dus mensen met een hoog salaris hebben geen recht op een woning?

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:37

Voor ouderen met een huurwoning is tegenwoordig de regeling van groot naar beter, dan hebben ze voorrang als ze van een eengezinswoning naar een kleiner appartement willlen.
Verder is het gewoon een drama op de sociale huurmarkt.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:37

Absoluut en ook heel erg eens met de post van Sanne. Is echt schandalig.

En ook al kun je 1200 euro wel betalen, dan nog eisen verhuurders vaak dat je 4x de huurprijs per maand verdient. Sorry, maar welke alleenstaande verdient nou 4800 euro per maand :')
En de wachttijden voor sociale huur zijn enorm. Je kunt vaak geen huis krijgen op de plek waar je uiteindelijk komt te werken. Heb zelf tot mijn 32e met huisgenoten gewoond, totdat ik via via ergens terechtkon. Ik ben introvert en vind het echt niet fijn met huisgenoten, bovendien moest ik elke dag hard werken en had ik alleen een zolderkamertje. Ritmes liepen zo erg uiteen.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 24-01-22 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:39

Omdat mensen zoooo voorspelbaar zijn.
De woningmarkt kent een golfbeweging en op dit moment loopt de boel vast. Meestal betekent dit nog een flinke stijging en dan gaat het weer een keer flink zakken.

Maar alle mensen zijn er natuurlijk van overtuigd dat dit keer de bomen wel tot in de hemel zullen groeien!
Nooit gebeurd, maar deze keer is zo uniek! Mensen trappen altijd in hetzelfde en daar wordt misbruik van gemaakt..

Overigens is mijn persoonlijke mening dat wonen een basisrecht is en dat iedereen max 3 huizen zou mogen bezitten en daarvan 2 verhuren waarbij je een fiscaal voordeel krijgt als je dit voor laag/normaal verhuurt.
Alles boven de drie huizen maximaal belasten..

Maar de politiek verkoopt liever 1000en huizen aan grote investeerders uit Zweden en andere landen.

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:41

purny schreef:
sanne83 schreef:
Als alleenstaande is het vrijwel onmogelijk om iets te betalen. Ik ken meerdere mensen die in een scheiding liggen, maar nog bij elkaar blijven omdat er geen woning te krijgen is.


Als er genoeg woningen zouden zijn dan zou dit geen probleem moeten zijn. Ook zouden er dan geen wachtlijsten moeten zijn van 10-15 of zelfs 20 jaar.

Ik ben zelf van mening dat er te weinig woningen zijn. En de woningen die erbij worden gebouwd gaan naar de verkeerde groepen, zoals de mensen met een hoog salaris.


Er gaan super veel woningen naar investeerders, huisjesmelkers, Airbnb en andere onzin (daarom boycot ik Airbnb, al zijn ze de regels aan het aanpassen). En die grote villa's die ze bouwen staan leeg - niemand kan erin.
Dus ik ben vooral voor herverdeling van de huidige woonruimte. Anders houden we ook echt geen natuur meer over.

2 huizen verhuren? Why??? 2 huizen bezitten snap ik nog (als je er een krijgt uit erfenis oid) maar niemand heeft 3 huizen nodig en aan het verhuren mogen wat strengere regels worden gesteld. Of beter gehandhaafd iig.
Maar eerst wat doen aan die mega-investeerders is uiteraard veel belangrijker. :j

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:44

De wijk waaruit ik verhuisd ben daar is het verboden om te verkopen aan investeerders dus kopen is zelf er in gaan wonen.
De huizen zijn daar heel erg gewild dus ik vind dat wel goed.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:45

moonsparkle schreef:
Toch zit het denk ik niet muurvast anders zouden de prijzen wel weer gaan dalen, huizen worden nog steeds heel erg snel verkocht. Hoe mensen het kunnen betalen is mij ook wel een raadsel


Er is een enorme schaarste, dus mensen bieden maar ver over om toch ertussen te kunnen komen. Je komt er nu ook eigenlijk alleen nog tussen als je al een huis hebt. Met die enorme overwaarde van het huis dat je verkoopt, kan je de overwaarde van het nieuwe huis ook betalen. Zo wordt de kloof steeds groter. Als starter heb je weinig kans meer.


purny schreef:
sanne83 schreef:
Als alleenstaande is het vrijwel onmogelijk om iets te betalen. Ik ken meerdere mensen die in een scheiding liggen, maar nog bij elkaar blijven omdat er geen woning te krijgen is.


Als er genoeg woningen zouden zijn dan zou dit geen probleem moeten zijn. Ook zouden er dan geen wachtlijsten moeten zijn van 10-15 of zelfs 20 jaar.

Ik ben zelf van mening dat er te weinig woningen zijn. En de woningen die erbij worden gebouwd gaan naar de verkeerde groepen, zoals de mensen met een hoog salaris.


Er zijn te weinig huur en koopwoningen in de lagere sectoren. Dat is gevolg van beleid waarbij alle sociale huurwoningen verkocht moesten worden. Die zijn opgekocht door investeerders en worden daarna voor 2000,- verhuurd.
Probleem zit hem dus minder in de hoeveelheid huizen (al is het altijd zaak om bij te blijven bouwen uiteraard), maar in wat voor huizen dat zijn en wie dat kunnen betalen.

Tijdelijke huurcontracten hebben daar ook voor gezorgd trouwens. We hebben eigenlijk best een goed systeem: er is een huurcommisies met een puntensysteem. Dat betekent dat je niet voor kleine kamertjes de hoofdprijs mag vragen. Maar als je een tijdelijke contract hebt, kan je niet vragen om huurverlaging, want dan mag je na een jaar weer verhuizen. Zo blijft het systeem in stand.
Als je een sociale huurwoning eenmaal hebt, is de stap naar vrije huur zo enorm groot, dat je daar nooooit meer uitgaat als je enigzins verstandig bent.

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:47

Als je huurt bij een huisjesmelker, of zonder contract, als student oid, bedenk je je ook wel 5 keer voordat je er iets over zegt, want dan word je per direct je huis uit het en misschien je huisgenoten ook.

Toen ik mijn eerste kamer met contract kreeg durfde ik ook niets te eisen van mijn verhuurder. Altijd bang dat je er weer uit moet als je zeurt.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Merexa
Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:50

Gelukkig komt er al meer opkoopbescherming/zelfbewoningsplicht. Een Colléga die net een kindje heeft gekregen samen met haar vriend en een woning zoeken (met een budget van meer dan 400.000€ samen) kan ook niks vinden. Ze heeft een (koop)appartementje en haar vriend huurde iets. Ze zijn samen in haar appartement getrokken en als ze iets vinden wilde ze ook graag haar appartement verhuren, maar ze is waarschijnlijk geforceerd deze te verkopen ipv. te verhuren voor een redelijk prijsje. Dat is dan wel weer jammer, maar als het naar een starter kan gaan die een lening kan krijgen is het ook mooi. Maar zoveel mensen kunnen ook geen lening krijgen om een huis van 180.000 te kopen omdat ook vaste contracten soms niet snel worden gegeven. En dan zit je, als alleenstaande..

Wie goed doet, goed ontmoet.

TinkerTreas
Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:54

Als ik zie voor welke prijzen de koophuizen hier in de straat weg gaan. Bijna 5 ton voor een rijtjeshuis 8)7
Wij wonen in een koophuis dat eigenlijk aan de kleine kant is voor ons. We hebben 3 slaapkamers en 3 kinderen, huis met een verdieping maar geen zolder.

Mijn man heeft hier jaren alleen gewoond. Inmiddels zit er een flinke overwaarde op de woning, maar omdat alle huizen zo duur zijn geworden is het toch lastig om iets groters te kopen.
Wij lossen ieder jaar af en hebben nu lage hypotheek lasten. Wij kiezen er nu voor om wat kleiner te blijven wonen, maar door de lage lasten wel lekker te kunnen leven.
Misschien kunnen we over een paar jaar wel wat groters kopen, maar we willen alle 2 niet krom hoeven liggen om de hypotheek te kunnen betalen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:07

Sheran schreef:
Er gaan super veel woningen naar investeerders, huisjesmelkers, Airbnb en andere onzin (daarom boycot ik Airbnb, al zijn ze de regels aan het aanpassen). En die grote villa's die ze bouwen staan leeg - niemand kan erin.
Dus ik ben vooral voor herverdeling van de huidige woonruimte. Anders houden we ook echt geen natuur meer over.

2 huizen verhuren? Why??? 2 huizen bezitten snap ik nog (als je er een krijgt uit erfenis oid) maar niemand heeft 3 huizen nodig en aan het verhuren mogen wat strengere regels worden gesteld. Of beter gehandhaafd iig.
Maar eerst wat doen aan die mega-investeerders is uiteraard veel belangrijker. :j


Helemaal eens. De enige die bij deze prijzen baat hebben, zijn mensen die meerdere woningen hebben en dat als een belegging gebruiken. Waarom laten we ons met z’n allen piepelen door zo’n klein groepje mensen?
99% van de mensen in Nederland wil gewoon voor een normale prijs in een huis kunnen wonen. Wonen als basisrecht. En kunnen verhuizen als het huis te klein of te groot is geworden. Of bij dikke pech door ziekte of scheiding, snel een andere woning kunnen vinden.

Mensen mogen van mij best huizen hebben, maar we hebben weer de strenge huurregels van vroeger nodig. Geen tijdelijke huurcontracten, sterke sociale huur zonder wachtlijsten en een huurcommissie met een puntensysteem die werkt. En dat systeem minimaal optrekken naar 1000,-.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 84 bezoekers