Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:44

Ik hou tussen de 400-500 per maand over, daar heb ik mijn tankkosten ook al in mee gerekend bij vaste lasten

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:00

Ik kan zo'n 500-600€ sparen per maand. Ben alleen en een lage hypotheek.

wouterpaard
Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:12

Ik hou rond de 400/500 euro over na alle vaste lasten. Nog even afwachten wat de energierekening gaat doen.

Benzine gaat 150 heen wat niet opkomt maar gebruikt wordt voor de wasstraat/apk. Boodschappen 170 maar ik eet op mijn werk mee als ik late dienst heb.

Ik spaar en de rest geef ik uit vooral aan uit eten, lunchen, kleding.

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:39

Ik hou tussen de 500 en 700 over.
Ligt aan mijn personal training behoefte, die vrij duur is, en benzine enzo. Dat gaat hier vanaf.

Sparen.. ik heb een spaardoel van x duizend en als ik dat heb spaar ik daarnaast niet.
Op dit moment spaar ik via mijn werk, ongeveer 300 netto pm. Dat laat ik uitkeren wanneer ik dit wil.
Dat staat los van mijn 500/700.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Cynn
Fotograaf
Berichten: 14464
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:43

Wat houden sommige mensen hier veel over om te sparen zeg! Jeetje. En wij krijgen het steeds moeilijker met alle prijsstijgingen om wat opzij te kunnen leggen.. :=

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Phonix
Berichten: 1091
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:50

Zet jullie het paard ook onder vaste lasten?

Met een paard kon ik wel een beetje sparen, maar met twee en een die jong is die nog doorgetraind wordt door iemand zit ik krap aan.
Laatst bijgewerkt door Phonix op 24-01-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina
Berichten: 14258
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:53

Phonix schreef:
Zet jullie het paard ook onder vaste lasten?

Met een paard kon ik wel een beetje sparen, maar met twee een die jong is die nog doorgetraind wordt door iemand zit ik krap aan.


Alleen de stalling + vast spaarbedrag dat automatisch wordt overschreven naar het dierenartspotje, de rest valt onder variabel.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Winged
Berichten: 33003
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:04

Cynn schreef:
Wat houden sommige mensen hier veel over om te sparen zeg! Jeetje. En wij krijgen het steeds moeilijker met alle prijsstijgingen om wat opzij te kunnen leggen.. :=

Ik moet ook hier en daar ook kritisch kijken. Sommige dingen vind ik ook belachelijk duur en dan vraag ik mij wel af 'waarom denk ik dit nodig te hebben'.

Blijft soms lastig.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:04

Prairy schreef:
De truc is, pay yourself first (Google maar eens)

Dus, even aan de slag.

Eerst maak je een overzicht van afgelopen (half)jaar, met categorieën. Waar heb je geld aan uitgeven en hoeveel is dat gemiddeld?
Kun je daar nog wat op besparen? Welke lasten krijg je op je nieuwe plek?

Ik vind 2 betaalrekeningen het makkelijkst en meerdere spaarrekeningen (maar potjes in een spaarrekening werkt ook en ik lees nu dat je dat systeem al gebruikt, goed bezig!). Één betaal rekening voor de vaste lasten, die weet je want dat heb je uitgezocht, en één voor betalingen. Omdat je dit apart houdt, hoef je je geen zorgen te maken of je genoeg geld hebt voor je vaste lasten of dat je toch denkt, ha mooi ik heb nog geld terwijl er toch nog wat vanaf moet.

Belangrijk, zodra je salaris binnenkomt op je vaste lasten rekening, zet je een x% (!), bijv 10% van je inkomsten gelijk naar een spaarrekening die je niet ziet in je bank app. Beetje uit het oog uit het hart.

Zodra je salaris binnenkomt op de vaste lasten rekening, vul je de potjes met het bedrag dat je mag uitgeven en dat dus over is van je salaris nadat de vaste lasten én je spaargeld eraf is gegaan. Houdt ook een bedrag per maand voor onvoorzien aan. Is het op, dan wordt het op een houtje bijten tot de volgende maand. Houd je wat over, dan is de keuze spenden of nog meer sparen. Ik heb zelf 100€ op mijn betaalrekening staan. Zodra ik iets betaal vul ik dat weer uit de potjes. Die 100 euro gaat dus nooit op.

Elke week even een kasboekje bijhouden zodat je overzicht blijft houden.

Op deze manier kun je sparen, je vaste lasten betalen en ook gewoon leuke dingen blijven doen.

Ja het is even meer werk. Maar het was voor mij wel de manier (samen met beleggen en financiële andere mindset daardoor) om van 35.000 euro schuld naar nu een tweede huis op Curaçao gekocht te hebben voor de verhuur.

Succes en als je meer wil weten of wat hulp wil stuur maar een pb :)


Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor job jij doet ?

Ik lees meerdere betaalrekeningen en spaarrekeningen, potjes, beleggen,...
Maar dan moet je natuurlijk wel eerst het loon ernaar hebben want zonder een bijzonder riant inkomen gaat dit ook niet lukken natuurlijk.

Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:21

Eh 100/150 euro paar maand, maar hiervan moet nog wel boodschappen/kattenvoer en benzine betalen. Auto is om die reden woon-werk (0,19 per kilometer) en de rest met de scooter. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Prairy
Berichten: 9052
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:37

@pandora, op dit moment werk ik niet (ziektewet, mijn hoofd doet t niet zo best), maar ik heb altijd als management assistent gewerkt. Veel meer als max 2250 netto kwam er niet binnen.

Mijn man heeft een goede opleiding gedaan en werkt nu als zelfstandige in een niche markt. Dat was een bewuste keuze want zijn eigen bedrijf met een partner bracht niet voldoende op om elke maand salaris te betalen. Hij verdient nu uitstekend maar dat is dus wel anders geweest. Toen wij elkaar 7 jaar geleden leerden kennen stond ik vol rood want ik gaf alles uit, 35000 restschuld omdat ik met mijn ex uit elkaar was gegaan en mijn man had een koophuis maar daar zat niks aan overwaarde op, spaargeld had hij niet en dus ook niet elke maand geld uit zijn bedrijf. In 7 jaar tijd hebben wij dus grote stappen gemaakt, door goede(of soms leerzame) keuzes te maken.

Het draait om het maken van keuzes. Heb ik dit echt nodig? Kan ik op één of andere manier mijn inkomen verhogen zodat ik wel kan betalen wat ik wil, of kan beleggen of sparen of op een andere manier zorgen dat het meer waard wordt?

Start, als je dat nog niet al doet, eens met het lezen van boeken over persoonlijke (financiële) ontwikkeling. Het gaat echt niet van de ene op de andere dag, echt niet, ook bij ons niet. Maar sinds ik daar serieus mee begonnen ben, hebben we hele grote stappen kunnen zetten. Het belangrijkste is dat je voor jezelf een doel stelt en de weg ernaartoe komt dan vanzelf zodra je jezelf nieuwe goede gewoontes gaat aanleren. Dat doel moet belangrijker voor je zijn dan (weer) naar de Action oid, of een groter huis terwijl je met kleiner eigenlijk ook prima kunt of wat dan ook.

Rich dad poor dad is een leuke om mee te beginnen, of miljonair met een gewone baan, of zoals ik al zei de site van porterenee en mr FOB.

Kijk, een riant salaris helpt echt wel, en misschien kun je eens kijken hoe je dat kunt bereiken. Maar het gaat er meer om dat je een X percentage van je salaris gewoon niet uit geeft en daar uiteindelijk meer van gaat maken, op wat voor manier dan ook.

Ik bedoel het niet belerend maar inzicht te geven dat er zoveel meer mogelijk is, als je maar echt wil.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:42

Moet je wel salaris kunnen maken. :+ Als mijn lijf niet was gaan protesteren had ik een heel stuk meer financiele speelruimte gehad en de mogelijkheid om meer geld te verdienen. Het is wat het is en het wordt alleen maar minder omdat de vaste lasten en boodschappen alleen maar duurder worden. Nu red ik me er goed mee gelukkig dankzij geen rare sprongen of extreme uitgaves. Probeer nu zoveel mogelijk te sparen. En af te lossen op mijn hypotheek. Daarmee gaan mijn vaste lasten weer iets naar beneden en houd ik iedere keer weer een beetje meer over per maand

Het is helaas niet voor iedereen weggelegd om meer salaris te krijgen of te zoeken. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

996981
Berichten: 9681
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:44

karuna schreef:
Moet je wel salaris kunnen maken. :+ Als mijn lijf niet was gaan protesteren had ik een heel stuk meer financiele speelruimte gehad en de mogelijkheid om meer geld te verdienen. Het is wat het is en het wordt alleen maar minder omdat de vaste lasten en boodschappen alleen maar duurder worden. Nu red ik me er goed mee gelukkig dankzij geen rare sprongen of extreme uitgaves. Probeer nu zoveel mogelijk te sparen

Het is helaas niet voor iedereen weggelegd om meer salaris te krijgen of te zoeken. -O-

De hele strekking van haar verhaal is toch ook dat een (riant) salaris slechts onderdeel van is? Haar pleidooi gaat over keuzes

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:47

Keuzes maken klopt, dat is altijd belangrijk. Je kunt geld maar een keer uitgeven.

alleen beleggen of zo is voor veel mensen niet weggelegd. En uberhaupt sparen is voor veel mensen al bijna onmogelijk wegens hoge lasten zoals bv de flink duurdere stroom en gas rekening.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Prairy
Berichten: 9052
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:48

996981 schreef:
karuna schreef:
Moet je wel salaris kunnen maken. :+ Als mijn lijf niet was gaan protesteren had ik een heel stuk meer financiele speelruimte gehad en de mogelijkheid om meer geld te verdienen. Het is wat het is en het wordt alleen maar minder omdat de vaste lasten en boodschappen alleen maar duurder worden. Nu red ik me er goed mee gelukkig dankzij geen rare sprongen of extreme uitgaves. Probeer nu zoveel mogelijk te sparen

Het is helaas niet voor iedereen weggelegd om meer salaris te krijgen of te zoeken. -O-

De hele strekking van haar verhaal is toch ook dat een (riant) salaris slechts onderdeel van is? Haar pleidooi gaat over keuzes


Precies, dank u :j

Karuna, jij maakt nu, met je beperkte budget, ook keuzes om je hypotheek extra af te lossen en te sparen. En dat is precies wat ik bedoel. Zorg dat je ruimte creëert, dat kan ofwel door meer te verdienen, ofwel door minder uit te geven op één of andere manier.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:51

Prairy Merci voor de uitgebreide uitleg !

Nu moet ik zeggen dat ik op gebied van financiën een beetje in een ander universum leef. :D
Mede ook door mijn leeftijd, mijn carrière en best toch al veel verdriet ( overlijdens van dierbaren ) in het leven gehad te hebben, spendeer ik mijn tijd nu enkel aan de dingen die ik graag doe en voor mij van groot belang zijn.
Ik werk bewust deeltijds in een job niet volgens diploma, maar in iets wat ik echt graag doe, heb een eigen afbetaald huis en de paarden hier op den hof.
Spaargeld neem ik niet mee in mijn kist, dus dat hoeft er ook niet in grote aantallen te zijn :D

Maar voor jonge mensen die nog een heel leven voor zich hebben en alles nog moeten opbouwen, is het een zware dobber in deze tijden. Daar ben ik mij heel erg van bewust.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:52

Klopt, ik kan het gelukkig. Heb ook van huis uit geleerd hoe je kan zorgen dat je ergens meer ruimte maakt. En met studie zo krap gezeten dat ik 75 gulden per maand had om rond te komen met eten en reizen. Dan wordt je heel creatief. En ik heb weinig nodig, geen luxe dier of shopliefhebber.

Met huren is het al meteen een andere zaak, dan kun je daarin ook niets doen. En je moet het leren ook.niet meer de duurste merkdingen kopen maar de goedkope variant in de supermarkt is meestal ook net zo smakelijk. Of je snijdt zelf je sla ipv een kant en klaar gesneden zakje kopen.

Kwa tv/streaming/internet/telefoon valt vaak ook best wat te winnen in uitgave inkorten. Ik betaal relatief veel voor mijn vaste telefoon maar ik kan onbeperkt bellen nu. Daarmee is het een vaste kostenpost en komen er geen onverwachte kosten uit. En als ik weer eens ergens achteraan moet bellen kan dat. Ik haal die extra kosten er ruim uit.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-01-22 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Snippergroen
Berichten: 6672
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:53

Ik hou 500 euro per maand over, en moet daar ook boodschappen van doen. Ik woon alleen, dus dan is dat makkelijker. Daarnaast ben ik ook van het budgetteren en sparen etc. Aangezien mijn boodschappenkosten variëren per week en maand haal ik dat gewoon van mijn betaalrekening. Als ik mijn salaris heb gehad gooi ik de vriezer vol en dan red ik het met de verdere boodschappen prima tot einde maand :)

Het wordt voor mij wel wat lastiger als we straks ooit weer alles mogen, met oog op Corona. Daar is mijn portemonnee niet helemaal meer tegen bestand :+

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Prairy
Berichten: 9052
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:57

Dat doen wij ook hoor, we hebben echt een heel fijn leven (mijn schoonouders zijn ook op 49&60 overleden).

Maar ik ben het financiële stuk ook gewoon echt leuk gaan vinden :D en we zijn erachter gekomen dat we heel gelukkig worden van nieuwe projecten. Waarom dan geen projecten die uiteindelijk geld opleveren dachten we toen :P

En voor alle jonge mensen die nu meelezen zeg ik het juist. Als iemand mij op 20-22 jarige leeftijd het rente op rente effect goed had uitgelegd bijvoorbeeld, en ik me ertoe had kunnen zetten om toen al te starten met beleggen in bijv ETF's en daar meer over had geleerd, al is het maar 25€ per maand, dan had ik nu al niet meer over werk hoeven na te denken :P

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:12

Pandora2 schreef:
Prairy schreef:
De truc is, pay yourself first (Google maar eens)

Dus, even aan de slag.

Eerst maak je een overzicht van afgelopen (half)jaar, met categorieën. Waar heb je geld aan uitgeven en hoeveel is dat gemiddeld?
Kun je daar nog wat op besparen? Welke lasten krijg je op je nieuwe plek?

Ik vind 2 betaalrekeningen het makkelijkst en meerdere spaarrekeningen (maar potjes in een spaarrekening werkt ook en ik lees nu dat je dat systeem al gebruikt, goed bezig!). Één betaal rekening voor de vaste lasten, die weet je want dat heb je uitgezocht, en één voor betalingen. Omdat je dit apart houdt, hoef je je geen zorgen te maken of je genoeg geld hebt voor je vaste lasten of dat je toch denkt, ha mooi ik heb nog geld terwijl er toch nog wat vanaf moet.

Belangrijk, zodra je salaris binnenkomt op je vaste lasten rekening, zet je een x% (!), bijv 10% van je inkomsten gelijk naar een spaarrekening die je niet ziet in je bank app. Beetje uit het oog uit het hart.

Zodra je salaris binnenkomt op de vaste lasten rekening, vul je de potjes met het bedrag dat je mag uitgeven en dat dus over is van je salaris nadat de vaste lasten én je spaargeld eraf is gegaan. Houdt ook een bedrag per maand voor onvoorzien aan. Is het op, dan wordt het op een houtje bijten tot de volgende maand. Houd je wat over, dan is de keuze spenden of nog meer sparen. Ik heb zelf 100€ op mijn betaalrekening staan. Zodra ik iets betaal vul ik dat weer uit de potjes. Die 100 euro gaat dus nooit op.

Elke week even een kasboekje bijhouden zodat je overzicht blijft houden.

Op deze manier kun je sparen, je vaste lasten betalen en ook gewoon leuke dingen blijven doen.

Ja het is even meer werk. Maar het was voor mij wel de manier (samen met beleggen en financiële andere mindset daardoor) om van 35.000 euro schuld naar nu een tweede huis op Curaçao gekocht te hebben voor de verhuur.

Succes en als je meer wil weten of wat hulp wil stuur maar een pb :)


Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor job jij doet ?

Ik lees meerdere betaalrekeningen en spaarrekeningen, potjes, beleggen,...
Maar dan moet je natuurlijk wel eerst het loon ernaar hebben want zonder een bijzonder riant inkomen gaat dit ook niet lukken natuurlijk.


? Dit kan gewoon met 2000 netto bij wijze van.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Prairy
Berichten: 9052
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:13

Oja, die extra betaalrekening kost me trouwens € 8,70 per jaar (ik heb het toevallig net gisteren in het financieel overzicht van de bank gezien :')

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:16

Ja dat is echt waar prairy. Was ik op mijn 16e begonnen met beleggen, hoe klein ook, was ik over 5 jaar makkelijk miljonair en op pensioen.

Bij mijn zijn de potjes virtueel in de app. Dus alles staat of op de zicht- of op de spaarrekening bijna maar dat geld zit in potjes. Ik kijk dus niet hoeveel er op een rekening staat maar hoeveel er in een potje zit.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

8nnemiek
Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:32

Hier precies hetzelfde :j
Ons doel is financieel onafhankelijk worden, en dat gaan we nu hopelijk rond mijn 40e halen.. Maar hadden we geweten dat dat zelfs voor mij mogelijk zou zijn, dan was ik veel eerder begonnen met sparen en was ik al lang klaar geweest.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

M_arjolein
Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:37

Ik hou ongeveer rond de 600-700 per maand over en mijn partner ook zoiets.

Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:12

Zou ook wel meer financiële ruimte willen hebben, maar meer werken is geen optie. Zou 16 uur aangevuld worden vanwege doelgroep registratie, maar puntje bij paaltje krijg ik geen cent erbij en dan hou het op.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 bezoekers