Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 00:59

Binnenkort ga ik verhuizen. Mijn nieuwe huurappartement gaat me het dubbele kosten dan wat ik betaal voor mijn huidige studio. Dit is echter een bewuste keuze want ik krijg er veel voor terug!

Nou moet ik alleen nog wel aan het idee wennen dat ik maandelijks flink moet interen. Waar ik me eerst een God in Frankrijk waande blijft er nu toch opeens een stuk minder over. :+ Ik heb er een rekensom op los gelaten en mijn vaste lasten + mijn spaarpotjes er bij op geteld (vakantiepotje, bufferpotje en kledingpotje) en ik houd maandelijks €640 over. Daar moet ik dan nog boodschappen van doen en een tank mee vol gooien. Zo op papier klinkt het best aardig maar in de praktijk weet ik dat sparen heel lastig gaat worden. Ik heb wel wat spaargeld maar stiekem vind ik het toch nog best spannend deze omslag.

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken. Met name voor de mensen die alleen wonen (of toen je alleen woonde) ben ik benieuwd wat je over houdt? En red je het daar makkelijk mee of merk je toch dat het eindjes aan elkaar knopen is?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Hoe veel € hou jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 01:03

Ik hou in theorie zo'n €500 over. Gemiddeld dan, boodschappen en benzine zijn er vanaf. Da kosten en uiteten niet, dat verschilt zo erg per maand. Maar ik weet dat die ruimte er is

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 07:52

Met de huidige brandstof, gas/elektra en boosschappenprijzen is het deel dat wij overhouden steeds een beetje kleiner.
Ik zou zeggen/denken dat 640eu voor boodschappen en sparen zou moeten lukken.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:04

Ik woon samen, maar wij houden gezamenlijk na alle lasten zo'n 600-650 over om te sparen.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:10

Heb je je uitgaven van 2021 bijgehouden toevallig? Want als je weet wat je gemiddeld aan boodschappen, kleding, hobby, recreatie, uit eten, verzorging en auto uitgeeft, weet je ook ongeveer wat je nog overhoudt van dat bedrag. Zelf zou ik al op ongeveer €600-€700 komen als ik die punten van mij bij elkaar optel. En dan heb je ook af en toe rekeningen zoals de tandarts of je hebt iets nodig voor je appartement.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:30

Ik heb geen vast loon, zzp’er, dus de ene maand kan ik zomaar een paar duizend euro over houden, de volgende maand kan ik helemaal geen inkomen hebben en het uit mijn spaarpot moeten betalen :))
Het is erg interessant om eens een jaar lang al je uitgaven bij te houden. Vaak schrik je hoeveel je uitgeeft aan onnodige dingen.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:37

Wij hebben met zen 2en ongeveer 2400 per maand te besteden nadat alle vaste lasten eraf zijn .

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:38

Ik reken benzine/auto en boodschappen ook als vaste lasten ik heb uitgerekend hoeveel ik er ongeveer per maand aan kwijt ben en dan ietsje erboven zodat ik niet tekort kan komen. Ik spaar ook vaste bedragen voor vakantie, klussen en onverwachte uitgave. Voor mij is overhouden echt voor leuke dingen zoals kleding, cadeau, dag uitjes.

Ik vind het hier met overhouden dus een beetje onduidelijk voor mij, rekenen jullie daar allemaal de boodschappen en benzinekosten en wat nog meer bij? Ik lees ook iemand die juist een bedrag overhoud voor sparen.

Wat valt er bij jullie allemaal onder overhouden?

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:51

Daarom zeg ik te besteden,
Dus alle vaste lasten zijn er dan af.
Hypotheek verzekeringen wegenbelasting alles wat iedere maand vast is .

Boodschappen zijn iedere maand wisselend dus die reken ik er niet standaard af en we hebben een tankpas die die gaat er ook als vaste last af

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:10

Ik reken meestal alle noodzakelijke uitgaven die maandelijks terug komen als vaste lasten, dus ook eten, hondenvoer, paardenvoer, benzine..

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:18

moonsparkle schreef:
Ik reken benzine/auto en boodschappen ook als vaste lasten ik heb uitgerekend hoeveel ik er ongeveer per maand aan kwijt ben en dan ietsje erboven zodat ik niet tekort kan komen. Ik spaar ook vaste bedragen voor vakantie, klussen en onverwachte uitgave. Voor mij is overhouden echt voor leuke dingen zoals kleding, cadeau, dag uitjes.

Ik vind het hier met overhouden dus een beetje onduidelijk voor mij, rekenen jullie daar allemaal de boodschappen en benzinekosten en wat nog meer bij? Ik lees ook iemand die juist een bedrag overhoud voor sparen.

Wat valt er bij jullie allemaal onder overhouden?


Ik heb een kopje vaste lasten onderverdeeld in kleinere dingen (hypotheek, verzekeringen, abonnementen enzo) Hier heb ik ook vaste spaarmomenten staan (bv naar de auto).
Dan een kopje variabele kosten onverdeeld in 14 kopjes met elk een gemiddeld bedrag uitgerekend. (boodschappen, hobby, rekeningen, uit eten, kleding etc) Ga ik dus over dat gemiddelde bedrag, moet ik dat ergens anders compenseren wil ik nog (veel) kunnen sparen. En wat er daarna nog overblijft gaat naar de spaarrekening.

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:39

De truc is, pay yourself first (Google maar eens)

Dus, even aan de slag.

Eerst maak je een overzicht van afgelopen (half)jaar, met categorieën. Waar heb je geld aan uitgeven en hoeveel is dat gemiddeld?
Kun je daar nog wat op besparen? Welke lasten krijg je op je nieuwe plek?

Ik vind 2 betaalrekeningen het makkelijkst en meerdere spaarrekeningen (maar potjes in een spaarrekening werkt ook en ik lees nu dat je dat systeem al gebruikt, goed bezig!). Één betaal rekening voor de vaste lasten, die weet je want dat heb je uitgezocht, en één voor betalingen. Omdat je dit apart houdt, hoef je je geen zorgen te maken of je genoeg geld hebt voor je vaste lasten of dat je toch denkt, ha mooi ik heb nog geld terwijl er toch nog wat vanaf moet.

Belangrijk, zodra je salaris binnenkomt op je vaste lasten rekening, zet je een x% (!), bijv 10% van je inkomsten gelijk naar een spaarrekening die je niet ziet in je bank app. Beetje uit het oog uit het hart.

Zodra je salaris binnenkomt op de vaste lasten rekening, vul je de potjes met het bedrag dat je mag uitgeven en dat dus over is van je salaris nadat de vaste lasten én je spaargeld eraf is gegaan. Houdt ook een bedrag per maand voor onvoorzien aan. Is het op, dan wordt het op een houtje bijten tot de volgende maand. Houd je wat over, dan is de keuze spenden of nog meer sparen. Ik heb zelf 100€ op mijn betaalrekening staan. Zodra ik iets betaal vul ik dat weer uit de potjes. Die 100 euro gaat dus nooit op.

Elke week even een kasboekje bijhouden zodat je overzicht blijft houden.

Op deze manier kun je sparen, je vaste lasten betalen en ook gewoon leuke dingen blijven doen.

Ja het is even meer werk. Maar het was voor mij wel de manier (samen met beleggen en financiële andere mindset daardoor) om van 35.000 euro schuld naar nu een tweede huis op Curaçao gekocht te hebben voor de verhuur.

Succes en als je meer wil weten of wat hulp wil stuur maar een pb :)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:57

Dat inderdaad :j Wij werken ook via het 'Pay yourself first' principe.
Hier gaat ook direct het grootste deel van mijn inkomen naar de spaarrekening, en op de lopende rekening laat ik net genoeg staan voor de vaste lasten en een klein beetje extra.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:01

Ik probeer 1000 euro per maand te sparen. Tenminste, nu. Eigenlijk wil ik van dat bedrag een deel gaan beleggen. Binnenkort ga ik wel weer kritisch door mijn uitgaven heen (Zodra de zonnepanelen en de trap klaar zijn dan :+ )

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:03

Ik hou mijn geld al sinds mijn 21e minutieus bij. Ooit eens kleine twee jaar niet gedaan en ondanks erg goede inkomsten heb ik toen ook niet gespaard. Dat werkt dus niet bij mij. De spaarrekening is voor een nieuw huis en niets anders.

Inmiddels gebruik ik een app (goodbudget). In die app zet ik mijn inkomsten. Ik heb gekeken naar wat er gemiddeld maandelijks binnenkomt. Dat bedrag verdeel ik over potjes: eten, leuke dingen, kleren, elektronica en abbo’s, gezondheid, cadeaus, huis (hypotheek, water, gas, verzekeringen, wat buffer voor andere zaken), reizen en sparen.
De potjes kun je zelf maken, ik pas er ook regelmatig in aan.
Elk potje heeft dus een maandelijks bedrag waarmee het gevuld wordt in het begin van de maand. Is een potje op moet ik van een ander potje pakken of niet meer uitgeven. In de app zie ik ook of een potje te snel leeg gaat tov de maand en weet ik dus wanneer ik moet beginnen opletten.

Met dit systeem lukt sparen eigenlijk altijd bij mij.

Maar mij is nu niet duidelijk wat je als vaste lasten ziet. En wat is dat bufferpotje?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:06

Prairy schreef:
De truc is, pay yourself first (Google maar eens)


Doe ik ook, werkt hier indd heel goed. Wij hebben als koppel een gezamenlijke rekening, waar alle vaste lasten van betaald worden (hypotheek, water, gas, elektriciteit, verzekeringen van het huis, boodschappen, uit eten). Daarnaast elk een betaalrekening en een spaarrekening.

Al onze inkomsten komen binnen op de gezamenlijke, waar de hypotheek dan automatisch al afgaat. Daarna verdeel ik alles wat er nog op de rekening staat boven de 1400€ tussen ons twee (dus 2500€ op de rekening = 1100€ verdelen onder ons twee).

Voor mij persoonlijk, van zodra ik mijn 'deel' op mijn rekening krijg, gaat alles wat er op die rekening staat boven de 500€ direct naar mijn spaarrekening. Die 500€ dient dan voor persoonlijke uitgaven, benzine, kleren, gsm, persoonlijke verzekeringen (ziekte, hospitalisatie, vakbond...), sport,...

Ik heb de rekening eens gemaakt. Gemiddeld gezien komen we aan 2000€ gemeenschappelijke kosten, en elk ongeveer 300€ persoonlijke kosten (zonder zotte persoonlijke uitgaven geteld wel, dus zonder die nieuwe fiets of nieuwe gsm gerekend). Wij kunnen daarnaast samen iets van een 1500-1700€ sparen. Klinkt best veel zo, maar we werken ook alletwee meer dan voltijds (ik voltijds met véél overuren, vriend voltijds met een bijverdienste van 6u/week) en hebben geen kinderen :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:19

Ik zit op ongeveer 550 euro na de vaste lasten en het belastingstuk er af is dat ik meteen opzij zet. Rest is voor sparen, auto brandstof, boodschappen en de rest. Het gaat netjes zolang de brandstof niet nog duurder wordt kan nog sparen ook.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:30

Als alles er af is dan hou ik 250,-- over.
Bij mijn vaste lasten zit een 200,-- dat automatisch wordt overgemaakt naar een aantal spaarrekeningen waar ik niet aan kom. Voor vakantie, auto apk en beurt en dierenartspotje beesten.
Benzine hoef ik gelukkig bijna niet te kopen want doe meeste op fiets.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:42

Wij hebben een goedkoop koophuis, dus lage hypotheek.
Beide fulltime aan het werk en houden na aftrek vaste lasten ongeveer 6000 per maand over.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:49

desi92 schreef:
Ik hou in theorie zo'n €500 over. Gemiddeld dan, boodschappen en benzine zijn er vanaf. Da kosten en uiteten niet, dat verschilt zo erg per maand. Maar ik weet dat die ruimte er is


Ik hou trouwens alles in excel bij. Zodra een bedrag veranderd pas ik dat daar weer in aan. Zo heb ik goed overzicht wat er allemaal afgaat en waar het geld naar tow gaat. Ik spaar een vast bedrag per maand, wat ik ook onder vaste laste reken. Ook een kopje 'overige' trouwens voor losse aankopen.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:07

Ik zou elke maand jezelf €400 budget geven voor boodschappen en tanken. En dus standaard een spaaropdracht van €240 instellen op je rekening. Als je alleen bent, zou je voor €50/70 echt wel genoeg boodschappengeld moeten hebben per week, dan houd je nog €120-200 over voor tanken en leuke dingen bijvoorbeeld! Plannen/vooruit kijken is wel belangrijk, beetje nadenken qua eten en het op elkaar aanpassen zodat je bijvoorbeeld 2 of 3 dagen ervan kan eten.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:11

Maar het ligt qua benzine natuurlijk ook helemaal aan hoeveel km je rijdt. Ik reken 170 voor benzine maar ook om te sparen voor als er een reparatie of nieuwe auto nodig is

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:12

Kijk ook eens op de site van porterenee.nl, daar staan heel veel voorbeelden van mensen wat er binnenkomt en waar ze het aan uitgeven, rubriek Waar doet ze het van. Dat is misschien wel een handige plek voor je (en een goede start voor een financieel gezonde toekomst ;))

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:12

Wij houden na alle vaste lasten zo'n 2500 over.
Zijn met z'n 5en.
Daarvan gaat zo'n 1000 naar de spaarrekening.
Wat overblijft is voor boodschappen, tanken en evt kleding/kado's

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:23

Echt over over is zo'n beetje 500 euro, maar dat gaat wel omhoog omdat ik een loonsverhoging heb gehad en ik een telefoon van de zaak krijg (scheelt weer 10 euro per maand :+)