Een eigen huis en een intrekkende partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:01

Rawr schreef:
Charaz schreef:
@TS, ik vind dat je er heel goed over nagedacht en de situatie zoals beschreven in jouw openingspost lijkt me een goede start.
Als je wat meer zeker van de relatie bent kan zij zich altijd nog inkopen.


In dit geval is het niet zo relevant meer want ik ben tot de conclusie gekomen dat we sowieso niet compatible zijn en zet er vanavond een punt achter. Maar ik ben wel blij iets van bevestiging in dit topic te krijgen dat mijn ideeën helemaal niet zo raar zijn als zij me wilde doen geloven.

Bedankt voor alle reacties, inzichten en meningen. :)

O je,begrijp ik het goed dat je relatie nu uit is?


MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:54

Anjali, ze was er sinds kort mee aan het daten, geen relatie.

TS, jammer maar helaas.

Vind het trouwens wel interessant om te lezen hoe sommige mensen er tegenaan kijken.
Vooral dat het 'vreemd' is dat je nu dingen regelt voor als je uit elkaar gaat, wij hebben dit ook gedaan. Met de intentie: nu wat regelen binnen je relatie is ook voor elkaar zorgen. Zolang je bij elkaar bent maakt het niet uit dat het op papier staat, en als je uit elkaar gaat, dan is het fijn dat je dit goed hebt geregeld en scheelt het heel veel discussie misschien.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

_Nancy
Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:59

Ik ken de situatie van het niet willen delen helemaal niet.

Wat sommigen hier ook zeggen, als je wilt gaan samenwonen, doe het dan ook SAMEN.
Hier is eigenlijk alles na een paar maanden al op een hoop gegooid, nooit meer omgekeken.

Zelf had ik voor mijn huidige partner geen fijne ervaring met alles op een pot en een koophuis, maar dat heeft mij blijkbaar niet genoeg afgeschrikt om het daarna niet nog eens te doen :')

Heb er nooit spijt van gehad.
Al dat bereken over wie wat moet betalen en hoeveel dan en welk aandeel hoe of wat..
Te veel gedoe voor mij, gewoon in een pot en klaar. Niet meer over nadenken.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

ingvdh
Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:09

MarliesV schreef:
Anjali, ze was er sinds kort mee aan het daten, geen relatie.

TS, jammer maar helaas.

Vind het trouwens wel interessant om te lezen hoe sommige mensen er tegenaan kijken.
Vooral dat het 'vreemd' is dat je nu dingen regelt voor als je uit elkaar gaat, wij hebben dit ook gedaan. Met de intentie: nu wat regelen binnen je relatie is ook voor elkaar zorgen. Zolang je bij elkaar bent maakt het niet uit dat het op papier staat, en als je uit elkaar gaat, dan is het fijn dat je dit goed hebt geregeld en scheelt het heel veel discussie misschien.



Dit dus, iemand vertelde mij ooit dat ze de huwelijkse voorwaarden had opgesteld met in het achterhoofd dat het goed geregeld moest zijn als ze zouden gaan scheiden. Alhoewel je daar niet aan wil denken vlak voor dat je gaat trouwen gaf het beide partijen veel rust, want als het fout zou gaan zouden ze beide er goed uitkomen financieel gezien.


@_Nancy, dat is prima als je beiden evenveel in te brengen hebt, maar is een stuk lastiger als een al een vermogen heeft opgebouwd en de ander niet.
Je hoeft echt niet elke keer alles uit te rekenen, een keer alles op een rij zetten, de verdeling regelen en klaar, als er dingen veranderen herzie je de verdeling weer.

Dat niet over nadenken zorgt er heel vaak voor dat er heel veel gedoe en geruzie ontstaat als men uit elkaar gaat. Juist door het vooraf goed te regelen kan je dit voorkomen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:18

Ik had een huurhuis, mijn partner een koophuis. Na 2 jaar relatie (woonden niet samen maar hij was wel vaak bij mij) ging mijn huur plots zo hard omhoog dat die zowat verdubbelde. Enkel en alleen omdat er dubbele beglazing in was gezet :+
Zijn huis was toen net af want nieuwbouw en ik ben bij hem ingetrokken.

Wij hebben vanaf dag 1 de afspraak gehad: zijn huis, zijn verantwoordelijkheid. Hij betaalt de hypotheek volledig alleen en is ook alleen eigenaar van het huis. We betalen ieder eenzelfde bedrag op een gedeelde rekening voor g/w/l/e/internet/telefoon. Ook de boodschappen betalen we daarvan en dan gezamenlijke uitjes etc.

Dit is nu al 8 jaar op deze manier en voor ons werkt dat perfect. Ik weet dat ik geen huis heb als we uit elkaar gaan, klopt. En als hij sterft gaat alles naar zijn familie. Maar dat geldt evenzeer voor mijn eigendommen (weiland) en hij is ook geen erfgenaam op mijn overlijdensverzekering of eender wat. Als we uit elkaar zouden gaan wordt de gedeelde rekening 50/50 verdeeld.

Een toekomstig huis of eigendom zou wel samen aangekocht worden en naar rato van inbreng geschreven worden.

Wij hebben het op deze manier gedaan omdat we heel lang met een fiks loonverschil hebben gezeten. Ik had nooit van z'n leven mezelf kunnen uitlopen/inkopen als we de woning waren gaan delen zeg maar. Net doordat ik geen bijdrage moest leveren aan de hypotheek of huur heb ik mooi kunnen sparen. En dat is dan als investering voor ons samen. Of voor mezelf moest het ooit fout lopen.

Dat heeft voor ons niets te maken met elkaar graag zien of niet. Wel met het besef, als je uit elkaar gaat, dan het dan gewoon fijn is dat je elkaar niet de keet uit kan vechten voor elke rotte cent.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:20

Uiteraard heeft de rechtspraak hier ook een mening over;-)

Als de woning van de ene partij is, is het de bedoeling dat die ene partij de aflossingen op de lening betaalt en het groot onderhoud. De rente-component van de lening (wat jullie 'de hypotheek' noemen), behoort tot de kosten van de gemeenschappelijke huishouding en moet dus door de gemeenschappelijke huishouding worden gedragen. Ook kosten van regulier onderhoud (kosten die je als huurder voor je huurwoning zelf zou moeten dragen) horen tot de kosten van de gemeenschappelijk gevoerde huishouding. Alleen de kosten van onderhoud dat de waarde van de woning (positief) beïnvloedt, kosten die de verhuurder zou moeten maken als het een huurwoning zou zijn etcetera, behoren door de eigenaar (alleen) gedragen te worden. betaalt de ander daaraan mee, dan heeft diegene in principe een recht op teruggave van die kosten (en onder omstandigheden nog wat meer, maar dan gaat het echt om serieuze investeringen in het goed van de ander.

Zekerheidshalve zou ik zeggen: ik betaal alle woonlasten, jij betaalt mee aan g/w/e (dat zijn 'kosten van de gemeenschappelijk gevoerde huishouding) en een redelijke bijdrage in de woonlasten (in mijn optiek hoeft een partner niet voor niets te wonen omdat hij/zij niet (mede) eigenaar is van het dak boven zijn/haar hoofd. Maar als je duurzaam gaat samenleven, zou ik me na een paar jaar wel kunnen voorstellen dat je het financieel zo regelt dat je in gelijkwaardige mate iets opbouwt.

Ten aanzien van huwelijkse voorwaarden: leg de dingen gewoon netjes vast, ook als je wil dat alles van allebei is, moet je daar tegenwoordig voor naar de notaris. Maar in mijn beleving zorgt het goede gesprek over (ook) dit onderwerp voor betere compatibiliteit en ook betere verwachtingen over en weer, en dat verkleint dan weer de kans dat je er op enig moment achter komt dat je toch niet goed genoeg bij elkaar paste.

Whoopy: Mijn enige eigen echte grand prix-paard
http://www.mrmaat.nl

Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:30

desi92 schreef:
Ik heb dan wel geen partner maar wel een koophuis. Mocht ik in de toekomst een partner krijgen en deze zou bij mij intrekken, dan blijft het huis op mijn naam staan. Ik blijf zelf de hypotheek betalen. Het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat de overige kosten gwl internet ed 50/50 worden gedaan. Ik vind het wel fijn om te weten dat als het toch niks wordt ik wel gewoon mijn eigen huis heb.
Ook als het na jaren zo is, mijn huid blijft op mijn naam staan. Mijn stukje financiële zekerheid.
Als je samen iets koopt is dat natuurlijk weer anders


Stel je ontmoet iemand en jullie zien in elkaar de ware. Maar die persoon heeft ook een koophuis en wil dat jij daar komt wonen om precies dezelfde reden, hoe dan verder?

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:36

Jis_ schreef:
desi92 schreef:
Ik heb dan wel geen partner maar wel een koophuis. Mocht ik in de toekomst een partner krijgen en deze zou bij mij intrekken, dan blijft het huis op mijn naam staan. Ik blijf zelf de hypotheek betalen. Het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat de overige kosten gwl internet ed 50/50 worden gedaan. Ik vind het wel fijn om te weten dat als het toch niks wordt ik wel gewoon mijn eigen huis heb.
Ook als het na jaren zo is, mijn huid blijft op mijn naam staan. Mijn stukje financiële zekerheid.
Als je samen iets koopt is dat natuurlijk weer anders


Stel je ontmoet iemand en jullie zien in elkaar de ware. Maar die persoon heeft ook een koophuis en wil dat jij daar komt wonen om precies dezelfde reden, hoe dan verder?


Dan wordt mijn huis verhuurd. Het hoeft zo moeilijk niet te zijn allemaal. Ik hou van financieel onafhankelijk zijn. Ik werk hard voor wat ik heb opgebouwd. Ik ga geen risico lopen dat ik dat kwijt raak omdat een relatie anders loopt dan verwacht, ook als ik denk de 'ware' te zijn tegen gekomen. Ik heb er in mijn omgeving echt te veel gezeik van zien komen, dat de andere partij met lege handen staat omdat er vrijwel niks geregeld was.
Laatst bijgewerkt door desi92 op 24-01-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.
Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:36

_Nancy schreef:
Ik ken de situatie van het niet willen delen helemaal niet.

Wat sommigen hier ook zeggen, als je wilt gaan samenwonen, doe het dan ook SAMEN.
Hier is eigenlijk alles na een paar maanden al op een hoop gegooid, nooit meer omgekeken.

Zelf had ik voor mijn huidige partner geen fijne ervaring met alles op een pot en een koophuis, maar dat heeft mij blijkbaar niet genoeg afgeschrikt om het daarna niet nog eens te doen :')

Heb er nooit spijt van gehad.
Al dat bereken over wie wat moet betalen en hoeveel dan en welk aandeel hoe of wat..
Te veel gedoe voor mij, gewoon in een pot en klaar. Niet meer over nadenken.


Niet over nadenken is echt het domste wat je kunt doen. Als jij niks of evenveel hebt ingebracht dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar als jij een vermogen hebt ingebracht dan zou ik daar toch maar over nadenken, of heel goed vastleggen wat jouw aandeel in het huis is.
Nu is ‘samen alles delen’ heel leuk, maar als jouw man gokverslaafd raakt en schulden gaat maken dan wordt het minder leuk. Of als jouw vermogen verdampt doordat alles door de helft gaat bij gedwongen verkoop van het huis bij scheiding en wie weet met een ingestorte woningmarkt. Dan blijf je met een berg schulden achter, alleen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:40

Rawr schreef:
Naar aanleding van een discussie met iemand waar ik sinds kort mee date en duidelijk een verschil van mening heb ben ik benieuwd naar ervaringen en meningen van bokkers.

De situatie is dat ik een eigen koophuis heb, zij huurt een appartement in dezelfde stad. We zijn het er over eens dat mijn huis beter zou zijn om eventueel in samen te wonen maar zij vindt dat ze dan ook zich in moet kopen in het huis en bijdragen aan de aflossing van de hypotheek etc.

Ik vind echter dat het huis mijn persoonlijk bezit is, zoals ook mijn auto dat bijvoorbeeld is en dat ik zelf volledig verantwoordelijk moet zijn voor aflossing en investeringen die voor waardevermeerdering zorgen zoals bijvoorbeeld een nieuwe keuken. Wel zou ik het redelijk vinden om 50/50 te gaan op G/W/E/TV/I-net en boodschappen etc. en misschien ook 50/50 op de hypotheekrente minus aftrek. Op den duur (lees:enkele jaren) zou ik het prima vinden als zij zich alsnog in zou kopen en omdat zij aanzienlijk meer zou kunnen sparen lijkt het mij slim om maandelijks een vast bedrag op een aparte rekening te zetten om dat dan nog makkelijker te maken. Stel dat de relatie of het samenwonen toch niet gaat zoals gehoopt dan zou ze ook een mooi startkapitaal hebben voor een nieuwe woning.

Nou is het bovenstaande allemaal behoorlijk hypothetisch en prematuur en zijn er wel meerdere verschillen van ideeën die waarschijnlijk er voor zorgen dat met haar samenwonen toch nooit gaat gebeuren maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met vergelijkbare situatie. Wat is verstandig, wat is redelijk?


Precies zoals jij het schetst heb ik het afgesproken met mijn vriend mochten we gaan samenwonen.
Immers wonen ze dan relatief goedkoop.

No way dat iemand zichzelf bij mij gaat inkopen en je dan met een scheiding een probleem hebt, de 1 moet de ander uitkopen wat niet kan, gevolg alles verkopen en beide geen huis kunnen vinden.

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:41

_Nancy schreef:
Ik ken de situatie van het niet willen delen helemaal niet.

Wat sommigen hier ook zeggen, als je wilt gaan samenwonen, doe het dan ook SAMEN.
Hier is eigenlijk alles na een paar maanden al op een hoop gegooid, nooit meer omgekeken.

Zelf had ik voor mijn huidige partner geen fijne ervaring met alles op een pot en een koophuis, maar dat heeft mij blijkbaar niet genoeg afgeschrikt om het daarna niet nog eens te doen :')

Heb er nooit spijt van gehad.
Al dat bereken over wie wat moet betalen en hoeveel dan en welk aandeel hoe of wat..
Te veel gedoe voor mij, gewoon in een pot en klaar. Niet meer over nadenken.


Hahahaha in dit huis zit bijna 800k van mij (lening incl.), mijn vriend heeft 30k in totaal op zijn rekening en verder nooit iets bijgedragen (moest ook niet).
Niet nadenken en alles in de pot gooien? Nou lol, lekker gaan wieberen jij :p

Paardengek in hart en nieren!

_Nancy
Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:46

Poekkie schreef:
_Nancy schreef:
Ik ken de situatie van het niet willen delen helemaal niet.

Wat sommigen hier ook zeggen, als je wilt gaan samenwonen, doe het dan ook SAMEN.
Hier is eigenlijk alles na een paar maanden al op een hoop gegooid, nooit meer omgekeken.

Zelf had ik voor mijn huidige partner geen fijne ervaring met alles op een pot en een koophuis, maar dat heeft mij blijkbaar niet genoeg afgeschrikt om het daarna niet nog eens te doen :')

Heb er nooit spijt van gehad.
Al dat bereken over wie wat moet betalen en hoeveel dan en welk aandeel hoe of wat..
Te veel gedoe voor mij, gewoon in een pot en klaar. Niet meer over nadenken.


Hahahaha in dit huis zit bijna 800k van mij (lening incl.), mijn vriend heeft 30k in totaal op zijn rekening en verder nooit iets bijgedragen (moest ook niet).
Niet nadenken en alles in de pot gooien? Nou lol, lekker gaan wieberen jij :p



Moeilijk he, normaal communiceren?

Zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen.
Ik respecteer de mening en ervaring van anderen, respecteer dan ook de mijne.

Niet iedereen hoeft het te doen zoals ik, ik deel mijn ervaring, punt.
Reageer normaal of reageer niet.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:48

Een nobel streven dat SAMEN maar als ik 100K heb gespaard en de ander 3K en amper kan/wil sparen. Dan zeg je toch ook niet goh hier heb je mijn vermogen.

Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:51

desi92 schreef:
Jis_ schreef:
Stel je ontmoet iemand en jullie zien in elkaar de ware. Maar die persoon heeft ook een koophuis en wil dat jij daar komt wonen om precies dezelfde reden, hoe dan verder?


Dan wordt mijn huis verhuurd


Dat is op zich een goed idee, als je nette huurders treft.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:57

nou idd, verhuren is ook echt een dingetje, moet je mazzel hebben

anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:59

Degenen die zeggen dat ze hun eigen koophuis zouden gaan verhuren,denk er wel aan dat je je huurder er bijna niet meer uitkrijgt,ook niet als je er zelf weer in zou willen \moeten gaan wonen.

Goldwynn
Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:02

Jis_ schreef:
desi92 schreef:
[quote:"Jis_"
Stel je ontmoet iemand en jullie zien in elkaar de ware. Maar die persoon heeft ook een koophuis en wil dat jij daar komt wonen om precies dezelfde reden, hoe dan verder?
[quote

Dan wordt mijn huis verhuurd


Dat is op zich een goed idee, als je nette huurders treft.


En of het mag van je hypotheekverstrekker als je hypotheek nog loopt.

_Nancy
Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:03

Goldwynn schreef:
Jis_ schreef:


Dat is op zich een goed idee, als je nette huurders treft.


En of het mag van je hypotheekverstrekker als je hypotheek nog loopt.


Volgens mij gebeurt het steeds vaker dat de verstrekker daar niet mee akkoord gaat inderdaad.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:07

Ik heb een koophuis, mijn parter niet. Mijn huis is eigenlijk te klein voor met zn twee te wonen.
Mijn parter gaat ooit een huis kopen, wat groot genoeg is.

Als ik het goed begrijp, kunnen wij eigenlijk niet gaan samenwonen. Want als we dan uit elkaar gaan, heb ik niks meer. (ik geloof nooit dat de overwaarde van mijn huis tzt houdbaar is, anders dan dat ik er wellicht een sloot belasting over betaal als ik dat ergens neer zet. Het groeit iig niet meer (of ik moet gaan beleggen of crypto's kopen en dat dan ook nog heel goed doen).
Ik zou dan wel de afspraak maken dat als ik mijn huis verkoop om samen te gaan wonen (dus mijn schepen verbrand zeg maar) dat ik bij uit elkaar gaan in ieder geval wat heb/meekrijg.
Anders blijf ik lekker zitten.. :j (houden we de huizenmarkt ook lekker vast als iedereen dat doet :P )

Verhuren mag inderdaad niet zomaar, als je hypotheek nog loopt.

Maw, ik zou niet weten hoe je dat handig oplost.. Om op mn 60ste helemaal opnieuw te beginnen is gewoon geen doen denk ik...?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:10

_Nancy schreef:
Goldwynn schreef:

En of het mag van je hypotheekverstrekker als je hypotheek nog loopt.


Volgens mij gebeurt het steeds vaker dat de verstrekker daar niet mee akkoord gaat inderdaad.


Dar is afhankelijk van een aantal situaties. Ik heb ik mijn geval al navraag gedaan bij de bank. En zou akkoord krijgen als ik dat nu zou willen. Mijn hypotheek is dusdanig laag ten opzichte van de taxatie/waarde van het huis dat dat oké zit. Het is voorlopig niet aan de orde maar ik ben al even bezig met uitzoeken mocht het zover komen. Ik heb nu geen relatie, dus voorlopig hoef ik er verder niks mee.
Ik maak zo'n beslissing niet zonder alles goed te hebben uitgezocht ;)

Ik ken situatie waarbij de huur situatie niet goed ging maar gelukkig meer verhalen dat het wél goed gaat. Mja dat heb is met veel dingen zo natuurlijk. Iedereen heeft goede en slechte verhalen/ervaringen.
Laatst bijgewerkt door desi92 op 24-01-22 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:13

Ik ken wel wat mensen die hun koophuis verhuurde, (hoe dat zat met hypotheek weet ik niet) vandaar de bezorgdheid hoe de huurder met jouw huis om gaat.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:23

Froukje schreef:
Gelijk een gezamenlijke rekening geopend waar alles op binnenkomt en ook van wordt betaald, dus ook de hypotheek. Verder heb ik zo'n 25.000 aan erfenis in de verbouwing gestoken om hier überhaupt fatsoenlijk te kunnen wonen.

De bedoeling is dit huis zo snel mogelijk af krijgen wbt verbouwing en als de huizenprijzen wat zakken een ander huis samen te kopen.

Mocht het eerder fout gaan, tja. So be it. Ik sta nog ingeschreven bij de woningbouw gelukkig dus ik heb gauw genoeg een ander huis. En dan moet hij maar zien hoe hij die 25.000 terug betaald.

Ik ben te makkelijk denk ik voor al die moeilijke constructies. Als het niet goed had gevoeld was ik hier sowieso niet gaan wonen.


Hoe is die hele constructie door de notaris op papier gezet?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:25

Pareltjes schreef:
Ik snap dat je de zaken goed moet regelen, maar wat ik hier hoor is dat men er van uitgaat dat de relatie niet stand houdt. Op voorhand al zegt dan kan hij dit, moet hij dat en krijgt hij niets, blijft daar van af...

Ik vind dat een vreemd uitgangspunt. Volgens mij gaat gaat een relatie over delen, het delen van een liefde,. Als ik lees dat een koppel samen een kind heeft maar de moeder niet eens mede-eigenaar van het huis is, krijg ik de kriebels. Je wenst geen huis wenst te delen maar wel een kind?

Je gaat toch pas samen wonen als je zeker bent van je zaak? En dan nog, hoelang denk je er over te moeten doen om zeker te zijn? Illusies.....! Je hebt NOOIT zekerheid dus probeer dat ook niet na te jagen met allerlei vreemde constructies.

Het enige waarvan je zeker kunt zijn is je eigen intentie het te laten slagen en niet bij de eerste hobbel de stekker uit de relatie te trekken.


Juist omdat je nooit zeker bent maak ik liever goede afspraken op papier op het moment dat je elkaar wel nog graag ziet. Er kan er ook eentje sterven e. Ook dat zorgt vaak voor zoveel extra ellende als de zaken dan niet goed geregeld zijn.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

TinkerTreas
Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:31

MarliesV schreef:
Wij hebben het zo opgelost, de eerste 2 jaar heb ik 'huur' betaald en hebben we de lasten als gwl en boodschappen gesplit 50/50

Na een tijdje hebben we via de notaris elkaar aangewezen als erfgenamen en hebben wij een volmacht om beslissingen te nemen voor elkaar, mocht 1 van beide iets gebeuren, dan mag mijn partner beslissen over en voor mij.

Daarnaast splitten we nu 50/50 de kosten met een reken constructie als we uit elkaar gaan. Een standaard bedrag is van hem, alles daarboven aan opgebouwde overwaarde de helft van mij. Hij blijft eigenaar.

Dus stel wij gaan uit elkaar, dan kan hij blijven wonen maar heb ik de helft van het opgebouwde winstdeel.


Hier hetzelfde gedaan. Mijn man heeft dit huis alleen gekocht, maar ik betaal nu ook mee. Mochten we ooit uit elkaar gaan, sta ik niet helemaal met lege handen.
Tenslotte gaf ik mijn huurhuis op en met de markt van tegenwoordig maak ik niet heel veel kans op een andere huurwoning.

Hier was het sowieso een heel geregel bij de notaris, ook ivm eigen bedrijf en pand van mijn man. Dus alles goed vast laten leggen via de notaris.

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:42

Wij hebben onze kinderen geld geschonken voor aankoop woningen en dat staat netjes beschreven bij de notaris, in ons testament staat trouwens ook dat de erfenis alleen naar eigen kinderen gaat. Niet omdat we niet gek op onze schoonkinderen zijn maar wanneer je wat ouder bent heb je genoeg meegemaakt om de boel gewoon zakelijk te benaderen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Annienke, bamisalami, Dagmar80, ellen05, Eulogy, Floko, GoogleAdsense, Grainey, haffiefreak, Pally, Pferdchen, Urona447 en 67 bezoekers