Een eigen huis en een intrekkende partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:44

Geld gaat toch altijd naar eigen kinderen en niet de schoonkinderen? En blijft ook van die kinderen ook als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn?

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:48

zo dat ging snel van samenwonen naar einde relatie.
vervelend TS.

inhoudelijk al veel goeie voorbij gekomen.
- kosten samen delen (boodschappen, gwe etc)
- jij betaald de hele hypotheek
- zij kan jou huur betalen. (minder dan een heel huis, maar helemaal niks is ook wel weer voordelig).

nou ja, mosterd na de maaltijd.
sterkte met het besluit TS

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:52

Ik vind het echt ultiem dom om zulke zaken niet te regelen. Lang leve de liefde is leuk zolang er liefde is. Als je tegenover elkaar staat ben je blij dat je het goed hebt geregeld, dan hoef je daar in ieder geval niet over te praten.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:53

poes schreef:
Geld gaat toch altijd naar eigen kinderen en niet de schoonkinderen? En blijft ook van die kinderen ook als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn?

Vroeger was dat zeker niet het geval maar er is wat veranderd daarin.Hoe het nu precies is weet ik niet. Wel weet ik dat er in geval van overlijden als de overledene een eigen huis had heel erg veel kans is op problemen en ruzies tussen de nabestaanden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:58

Heb niet alles gelezen echter laat alles goed vastleggen op papier bij de notaris!
Dat voorkomt als het nootlot toeslaat heeeel veel elende!

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:04

bigone schreef:
Wij hebben onze kinderen geld geschonken voor aankoop woningen en dat staat netjes beschreven bij de notaris, in ons testament staat trouwens ook dat de erfenis alleen naar eigen kinderen gaat. Niet omdat we niet gek op onze schoonkinderen zijn maar wanneer je wat ouder bent heb je genoeg meegemaakt om de boel gewoon zakelijk te benaderen.


Slim om dat duidelijk op te laten nemen.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:08

Varekaj schreef:
Ik had een huurhuis, mijn partner een koophuis. Na 2 jaar relatie (woonden niet samen maar hij was wel vaak bij mij) ging mijn huur plots zo hard omhoog dat die zowat verdubbelde. Enkel en alleen omdat er dubbele beglazing in was gezet :+
Zijn huis was toen net af want nieuwbouw en ik ben bij hem ingetrokken.

Wij hebben vanaf dag 1 de afspraak gehad: zijn huis, zijn verantwoordelijkheid. Hij betaalt de hypotheek volledig alleen en is ook alleen eigenaar van het huis. We betalen ieder eenzelfde bedrag op een gedeelde rekening voor g/w/l/e/internet/telefoon. Ook de boodschappen betalen we daarvan en dan gezamenlijke uitjes etc.

Dit is nu al 8 jaar op deze manier en voor ons werkt dat perfect. Ik weet dat ik geen huis heb als we uit elkaar gaan, klopt. En als hij sterft gaat alles naar zijn familie. Maar dat geldt evenzeer voor mijn eigendommen (weiland) en hij is ook geen erfgenaam op mijn overlijdensverzekering of eender wat. Als we uit elkaar zouden gaan wordt de gedeelde rekening 50/50 verdeeld.

Een toekomstig huis of eigendom zou wel samen aangekocht worden en naar rato van inbreng geschreven worden.

Wij hebben het op deze manier gedaan omdat we heel lang met een fiks loonverschil hebben gezeten. Ik had nooit van z'n leven mezelf kunnen uitlopen/inkopen als we de woning waren gaan delen zeg maar. Net doordat ik geen bijdrage moest leveren aan de hypotheek of huur heb ik mooi kunnen sparen. En dat is dan als investering voor ons samen. Of voor mezelf moest het ooit fout lopen.

Dat heeft voor ons niets te maken met elkaar graag zien of niet. Wel met het besef, als je uit elkaar gaat, dan het dan gewoon fijn is dat je elkaar niet de keet uit kan vechten voor elke rotte cent.


Maar waarom willen jullie elkaars erfgenamen niet zijn dan? Ik kan me voorstellen dat je tijdens de relatie dingen gescheiden houdt, maar als de één overlijdt, dan wil je toch niet dat alles van je partner naar z'n ouders gaat en je zelf op straat staat?

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:19

anjali schreef:
poes schreef:
Geld gaat toch altijd naar eigen kinderen en niet de schoonkinderen? En blijft ook van die kinderen ook als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn?

Vroeger was dat zeker niet het geval maar er is wat veranderd daarin.Hoe het nu precies is weet ik niet. Wel weet ik dat er in geval van overlijden als de overledene een eigen huis had heel erg veel kans is op problemen en ruzies tussen de nabestaanden.


Mijn grootvader had het in zijn erfenis zo vastgelegd dat het geld alleen naar de kinderen ging, ook als ze getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Mochten mijn ouders uit elkaar gaan, krijgt mijn ene ouder de volle erfenis. Maar dit is van horen zeggen, al geloof ik wel dat mijn grootvader de zaakjes goed op orde had.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:27

anjali schreef:
poes schreef:
Geld gaat toch altijd naar eigen kinderen en niet de schoonkinderen? En blijft ook van die kinderen ook als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn?

Vroeger was dat zeker niet het geval maar er is wat veranderd daarin.Hoe het nu precies is weet ik niet. Wel weet ik dat er in geval van overlijden als de overledene een eigen huis had heel erg veel kans is op problemen en ruzies tussen de nabestaanden.


Nu trouw je standaard in beperkte gemeenschap van goederen.
Alle rijkdom/schulden voor trouwdatum blijven van jou. Alles hierna is van jullie 'samen'.
Uitgesloten zijn erfenissen. Die blijven van de aangewezen erfgenaam.
Ik kan dus nooit aanspraak maken op de erfenis die mijn man krijgt van zijn ouders, mits zij mij opnemen in hun testament.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:45

poes schreef:
Geld gaat toch altijd naar eigen kinderen en niet de schoonkinderen? En blijft ook van die kinderen ook als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn?

Ja en nee, hoe de regels nu precies zijn weet ik niet, alles wat je hebt op het moment van officieel samenwonen blijft van jou. Vroeger was het zo dat in gemeenschap van goederen ook de erfenissen vielen. Bvb kreeg je een groot geldbedrag en was je al van plan om te scheiden dan moest je alsnog de helft afgeven, vandaar dat wij in ons testament de koude kant hebben uitgesloten. Willen de kinderen later het geld wel delen met partner mogen ze zelf weten.
Maar in geval van een scheiding blijft dat bedrag van hun ( kort uitgelegd) nieuwe regels zijn inderdaad beter. De bezittingen en schulden blijven persoonlijk.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:13

poes schreef:
Pareltjes schreef:
Ik snap dat je de zaken goed moet regelen, maar wat ik hier hoor is dat men er van uitgaat dat de relatie niet stand houdt. Op voorhand al zegt dan kan hij dit, moet hij dat en krijgt hij niets, blijft daar van af...

Ik vind dat een vreemd uitgangspunt. Volgens mij gaat gaat een relatie over delen, het delen van een liefde,. Als ik lees dat een koppel samen een kind heeft maar de moeder niet eens mede-eigenaar van het huis is, krijg ik de kriebels. Je wenst geen huis wenst te delen maar wel een kind?

Je gaat toch pas samen wonen als je zeker bent van je zaak? En dan nog, hoelang denk je er over te moeten doen om zeker te zijn? Illusies.....! Je hebt NOOIT zekerheid dus probeer dat ook niet na te jagen met allerlei vreemde constructies.

Het enige waarvan je zeker kunt zijn is je eigen intentie het te laten slagen en niet bij de eerste hobbel de stekker uit de relatie te trekken.


Juist omdat je nooit zeker bent maak ik liever goede afspraken op papier op het moment dat je elkaar wel nog graag ziet. Er kan er ook eentje sterven e. Ook dat zorgt vaak voor zoveel extra ellende als de zaken dan niet goed geregeld zijn.


Eens. 1 op de 3 huwelijken eindigt in een echtscheiding en bij samenwoners is dit deel nog groter. Dan kun je heel naïef denken dat jullie altijd bij elkaar blijven of echt niet met ruzie uit elkaar gaan, de praktijk is toch echt anders.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:14

_Nancy schreef:
Poekkie schreef:
[quote="_Nancy"
Ik ken de situatie van het niet willen delen helemaal niet.

Wat sommigen hier ook zeggen, als je wilt gaan samenwonen, doe het dan ook SAMEN.
Hier is eigenlijk alles na een paar maanden al op een hoop gegooid, nooit meer omgekeken.

Zelf had ik voor mijn huidige partner geen fijne ervaring met alles op een pot en een koophuis, maar dat heeft mij blijkbaar niet genoeg afgeschrikt om het daarna niet nog eens te doen :')

Heb er nooit spijt van gehad.
Al dat bereken over wie wat moet betalen en hoeveel dan en welk aandeel hoe of wat..
Te veel gedoe voor mij, gewoon in een pot en klaar. Niet meer over nadenken.
[/quote

Hahahaha in dit huis zit bijna 800k van mij (lening incl.), mijn vriend heeft 30k in totaal op zijn rekening en verder nooit iets bijgedragen (moest ook niet).
Niet nadenken en alles in de pot gooien? Nou lol, lekker gaan wieberen jij :p



Moeilijk he, normaal communiceren?

Zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen.
Ik respecteer de mening en ervaring van anderen, respecteer dan ook de mijne.

Niet iedereen hoeft het te doen zoals ik, ik deel mijn ervaring, punt.
Reageer normaal of reageer niet.


Nou nee, jij geeft hier het het beste recept voor iemand zich compleet financieel te laten kelderen als advies en vindt het dan gek dat dat niet gerespecteerd wordt? Wat jij voorstelt moet iemand alleen maar doen als de startkapitalen ongeveer gelijk zijn. In eender welk ander geval moet je dat NOOIT maar dan ook NOOIT zelfs maar voorstellen aan iemand, zelfs niet op een openbaar forum.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:17

Kan dat dan ook in normale bewoordingen, of moet dat dan met denigrerende opmerkingen?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:19

Cer schreef:
Kan dat dan ook in normale bewoordingen, of moet dat dan met denigrerende opmerkingen?


Precies, volgens mij heb ik hetzelfde tegen Nancy gezegd Poekkie. Maar jij zegt het alsof ze achterlijk is.
Wie weet is zij wel met haar partner met gelijke vermogens begonnen. Dan is er weinig/niks aan de hand.

viphorse

Berichten: 1506
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:19

Poekkie schreef:
Ik begrijp dat punt met die overwaarde nog steeds niet. Intrekkende partner betaalt beter mee aan hypotheek zodat die ook mee winst maakt moest het huis na X jaar meer waard zijn zoals jullie het uitleggen. Zeker bij nieuwbouw lijkt me dat het huis na X jaar juist minder waard gaat zijn en intrekkende partner dan verlies gaat maken.
Het idee van waarom dit beter is ontgaat me dan nog steeds volledig.

@ sourire: ook in jou antwoord begrijp ik het totaal niet. Partner A had dan toch beter al die tijd zijn geld opzij gelegd en nu gewoon 75k in zijn/haar handen gehad zonder miserie van de verkoop?

‘Recht op huis’ is ook zoiets… hoe je het ook draait of keert, in een scheiding vliegt minstens 1 van beide er uit. En intrekkende partners zullen financieel op dat vlak aan het kortste eind trekken.


Hij heeft recht op de overwaarde na mijn taxatie datum dus alles wat als voorbeeld mijn huis na 1-1-2022 meer waard zou zijn als de taxatie daar krijgt hij de helft van . Wordt het huis minder waard deelt hij mee in het verlies . Hij betaald tenslotte ook mee overal aan dus lijkt mij dit het eerlijkst .

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:21

En over je huis verhuren. Als er nog hypotheek opzit dan mag dit inderdaad niet zomaar, dan heb je toestemming nodig van je hypotheekverstrekker.
En ze er niet meer uitkrijgen is in te dekken met een huurcontract voor bepaalde tijd. Ik werk bij een bedrijf met veel expats en die verhuren hun huis voor de tijd dat ze in het buitenland zitten dus vaak voor 4 jaar. De huurcontracten zijn ook voor 4 jaar opgesteld. Ik heb er nog nooit iets over gehoord dat er problemen waren hiermee. Iedereen weet waar hij aan toe is.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:25

Het is wel iets wat ik overwogen heb, verhuur aan expats..
maar ik moet dan wel toestemming hebben van de hypotheekverstrekker

(overigens, ik zit nu waar ik zit, dus het is niet aan de orde momenteel, maar nadenken kan geen kwaad, en wij weten samen al ongeveer hoe het zou moeten gaan, mochten we ooit zoiets als samenwonen gaan willen.. of het tzt nog te regelen is, moeten we dan zien. Maar de kans is ook gewoon groot dat we apart blijven wonen, zodat we in ieder geval beiden een dak boven ons hoofd hebben mochten we uit elkaar gaan)

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:42

Poekkie schreef:
_Nancy schreef:



Moeilijk he, normaal communiceren?

Zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen.
Ik respecteer de mening en ervaring van anderen, respecteer dan ook de mijne.

Niet iedereen hoeft het te doen zoals ik, ik deel mijn ervaring, punt.
Reageer normaal of reageer niet.


Nou nee, jij geeft hier het het beste recept voor iemand zich compleet financieel te laten kelderen als advies en vindt het dan gek dat dat niet gerespecteerd wordt? Wat jij voorstelt moet iemand alleen maar doen als de startkapitalen ongeveer gelijk zijn. In eender welk ander geval moet je dat NOOIT maar dan ook NOOIT zelfs maar voorstellen aan iemand, zelfs niet op een openbaar forum.


Dus ja, normaal communiceren is moeilijk :')
Mens, doe rustaagghh..

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:57

@Nancy: Als je je reacties formuleert om inhoud te vermijden, is communiceren idd moeilijk :')
Gelukkig lees ik in de meeste reacties wel terug dat mensen hun gezond verstand gebruiken en op voorhand duidelijke afspraken maken. Dat is het belangrijkste.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:03

@ selina: Als we zaken samen zouden aankopen, zoals de volgende auto, of een nieuw koophuis/vakantiehuis, of een stuk weiland, noem maar op... Dan gaan we dat wel laten schrijven als samen aangekocht = samen verdelen én indien overlijden laten ervan door elkaar. Maar alle andere zaken zijn dingen die we al hadden voor we elkaar kenden. Dat willen we graag apart houden. mochten we toch wettelijk gaan samenwonen of trouwen, dan zorgen we er uiteraard wel voor dat alles goed genoteerd staat.

Reden: we zijn met geheel verschillende financiële achtergrond in onze relatie gestapt indertijd. We willen geen van beide "profiteren" van wat de ander voorheen had opgebouwd (of juist niet) en we willen ook niet dat daar later, mocht iemand overlijden, gezeik van komt.

Ik zie dit soort gevechten vaak genoeg in mijn job en nee bedankt.