Beukenhaag van 40 meter combineren / interessant maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Beukenhaag van 40 meter combineren / interessant maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 17:54

Dit voorjaar wil ik een haag planten aan de voorkant van onze tuin. Achter de perceelgrens ligt een fietspad en een 60 km/h weg.

De haag is 40 meter lang.

Na lang wikken en wegen ben ik op een haag van gemengde groene en rode beuk gekomen, om het wat levendig te houden. Laurier heb ik ook overwogen, maar dat wordt best eentonig als het om 40m gaat en beuk is een stuk makkelijker te scheren. Bovendien komt er aan de zijkant van de tuin (dus haaks erop) later nog een landschappelijke gemengde haag van 20 meter met oa olijfwilg, meidoorn, kornoelje etc. Dat sluit mooier op een beuk aan dan op een laurier, denk ik :D

Nu ben ik benieuwd of die beukenhaag gecombineerd of afgewisseld kan worden met andere (haag)planten om:

1) de haag op bepaalde plekken zichtdichter te krijgen en
2) die 40 meter lengte een beetje interessant te houden.

Zijn er kenners en liefhebbers die het leuk vinden om mee te denken?


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:59

Ik vind een helemaal rode beukenhaag ook altijd heel opvallend, gemengd vind ik persoonlijk minder mooi.
En bedoel je dan een andere haagplant om er tussen te zetten of iets van klimplanten die je er doorheen mengt?
Er elke 5 meter een wilg tussen zetten kan ook leuk zijn.

Matheno
Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:02

Ik heb zelf een grote haag langs ons perceel van 5 verschillende soorten rhododendrons die achtereenvolgend bloeien van maart tot juni. Wintergroen, groeien mooi vol en zorgen voor vroeg kleur in de tuin.

Even opgezocht en het zijn deze 5 soorten:

Rhododendron Jacksonii - bloeitijd maart
Rhododendron Cunningham's White - april
Rhododendron Roseum Elegans - bloeitijd half mei
Rhododendron Nova Zembla - bloeitijd eind mei
Rhododendron Catawbiënse Grandiflorum - juni

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Matheno op 21-01-22 18:07, in het totaal 4 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 18:02

_Zsazsa_ schreef:
Ik vind een helemaal rode beukenhaag ook altijd heel opvallend, gemengd vind ik persoonlijk minder mooi.
En bedoel je dan een andere haagplant om er tussen te zetten of iets van klimplanten die je er doorheen mengt?
Er elke 5 meter een wilg tussen zetten kan ook leuk zijn.


Inderdaad, zoiets! Soms heb ik even geen inspiratie meer, erg hè.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:02

Juist omdat het zo’n eind is kun je hem beter in één soort en kleur planten. Geeft rust en met twee kleuren is imo druk en minder mooi. Buren hebben één kleur en aan de achterkant, dus waar ze zelf tegenaan kijken , Annabelle’s en nog een ander soort. Ik vind het mooi maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 18:03

Matheno schreef:
Ik heb zelf een grote haag langs ons perceel van 5 verschillende soorten rhododendrons die achtereenvolgend bloeien van februari tot mei/juni. Wintergroen, groeien mooi vol en zorgen voor vroeg kleur in de tuin.


Rododendrons zijn prachtig! Ik weet alleen niet of dat in mijn geval haalbaar is omdat ik wel wat hoogte nodig heb ivm de achterliggende weg. Als ik me niet vergis, zijn het langzame groeiers?

Prachtig die hagen bij jou! <3
Laatst bijgewerkt door McGregor op 21-01-22 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 18:05

bigone schreef:
Juist omdat het zo’n eind is kun je hem beter in één soort en kleur planten. Geeft rust en met twee kleuren is imo druk en minder mooi. Buren hebben één kleur en aan de achterkant, dus waar ze zelf tegenaan kijken , Annabelle’s en nog een ander soort. Ik vind het mooi maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.


Daar heb je ook een punt. Straks ga ik weer twijfelen ;)

Matheno
Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:08

McGregor schreef:
Matheno schreef:
Ik heb zelf een grote haag langs ons perceel van 5 verschillende soorten rhododendrons die achtereenvolgend bloeien van februari tot mei/juni. Wintergroen, groeien mooi vol en zorgen voor vroeg kleur in de tuin.


Rododendrons zijn prachtig! Ik weet alleen niet of dat in mijn geval haalbaar is omdat ik wel wat hoogte nodig heb ivm de achterliggende weg. Als ik me niet vergis, zijn het langzame groeiers?


Dat varieert per soort. Sommige groeien wel 40cm per jaar.
Je kan ze natuurlijk ook al wat hoger kopen, maar dan zijn ze wel flink duurder.

Zelf vind ik een haag van laurierkers ook erg mooi (geurt héérlijk in het voorjaar) of een leuke haag van sneeuwballen (viburnum). Dat geeft vroeg in het jaar al prachtige witte bloemetjes met een subtiele fijne geur. Beide ook wintergroen en winterhard.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Beukenhaag van 40 meter combineren / interessant maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:17

Ik zou 1 kleur doen als een soort blank canvas/achtergrond voor de rest van de tuin. Of zet je er aan je tuinkant niets voor?

Want dan vind ik 1 kleur haag mooier als afscheiding. En het dan interessant maken met mooie vaste planten er voor die in verschillende stadia bloeien.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

meggiemeg
Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:20

McGregor schreef:
Matheno schreef:
Ik heb zelf een grote haag langs ons perceel van 5 verschillende soorten rhododendrons die achtereenvolgend bloeien van februari tot mei/juni. Wintergroen, groeien mooi vol en zorgen voor vroeg kleur in de tuin.


Rododendrons zijn prachtig! Ik weet alleen niet of dat in mijn geval haalbaar is omdat ik wel wat hoogte nodig heb ivm de achterliggende weg. Als ik me niet vergis, zijn het langzame groeiers?

Prachtig die hagen bij jou! <3

Je kunt ze ook in een wal die hoger ligt dan de rest van de tuin poten, dan heb je al een voorsprong in de hoogte

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 18:22

meggiemeg schreef:
Je kunt ze ook in een wal die hoger ligt dan de rest van de tuin poten, dan heb je al een voorsprong in de hoogte


Top idee!

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:02

Je kunt de beukenhaag mengen met hazelaar en/of egelantier. Die zitten in mijn eetbare paardenhaag en zijn heel leuk. Beiden ook snelle groeiers.

miezelke
Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:37

Wij hebben een gemengde haag gehad in de tuin van ons vorige huis met beuk (carpinus betulus), veldesdoorn (acer campestre) en liguster (ligustrum ovalifolium als ik mij niet vergis). Vond ik persoonlijk heel mooi, je moet het wel kunnen "verdragen" dat de ene soort sneller en hoger groeit dan de andere (veldesdoorn stal er altijd sneller bovenuit na het snoeien). In een wilde, bossige haag gaat dat minder storen.

Edit, nog 'n oude foto gevonden, sorry voor de slechte kwaliteit maar schol toen iets met mijn camera.

[ img ]

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:43

Carpinus betulus is haagbeuk, geen beuk. Beuk is Fagus sylvatica, óók de boom die tot haag wordt gedwongen. Haagbeuk (Carpinus dus) is trouwens ook een boom, net als de meeste haagbomen.
Struiken (zoals bv de genoemde Prunus laurocerasus) zijn veel minder makkelijk om als 'nette' haag te snoeien, al was het maar omdat struiken meerdere stammen hebben/willen vormen.
Wil je een brede informele haag, dan is het gebruik van struiken (laurierkers / Prunus laurocerasus, egalantier / Rosa rubiginosa, Gelderse roos / Viburnum opulus, Rhododendron-soorten etc) aan te raden. Wil je een strakke haag, kies dan idd haagbeuk (Carpinus) of beuk (Fagus). Zet je daar struiken tussen (wat best kan) realiseer je dan dat die anders groeien en dus duidelijk anders qua vorm zijn.

Hou er trouwens ook rekening mee dat een beukenhaag z'n blad verliest in het voorjaar, op een 'onhandig' tijdstip. Carpinus verliest z'n blad wel gewoon in het najaar, maar dan heb je dus wel een 'kalere' haag in de winter.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-01-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke
Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:44

Ibbel schreef:
Carpinus betulus is haagbeuk, geen beuk. Beuk is Fagus sylvatica, óók de boom die tot haag wordt gedwongen. Haagbeuk (Carpinus dus) is trouwens ook een boom, net als de meeste haagbomen.
Struiken (zoals bv de genoemde Prunus laurocerasus) zijn veel minder makkelijk om als 'nette' haag te snoeien, al was het maar omdat struiken meerdere stammen hebben/willen vormen.
Wil je een brede informele haag, dan is het gebruik van struiken (laurierkers / Prunus laurocerasus, egalantier / Rosa rubiginosa, Gelderse roos / Viburnum opulus, Rhododendron-soorten etc) aan te raden. Wil je een strakke haag, kies dan idd haagbeuk (Carpinus) of beuk (Fagus). Zet je daar struiken tussen (wat best kan) realiseer je dan dat die anders groeien en dus duidelijk anders qua vorm zijn.


Ik weet het, was te lui om haagbeuk te typen mijn excuses :P

Anoniem

Re: Beukenhaag van 40 meter combineren / interessant maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 20:21

Ik vind een gemengde haag juist super leuk!
Ik zou je nog willen meegeven om eens te denken aan planten die niet typisch zijn voor een haag, maar wel leuk; vlinderstruiken bijvoorbeeld kan je er goed tussen plaatsen voor de afwisseling, maar ook bessenstruiken, meerstammige amelanchier (krenteboompje, bloeit vroeg in het voorjaar) of schoonvrucht (heeft midden in de winter knalpaarse bessen) voegen wat bijzonders toe.

Onder een beukenhaag groeit niet veel, maar bollen doen het vaak nog wel. Je kan dus ook een mix van krokussen, narcissen of wat je maar leuk vind net voor de heg planten zodat het er vroeg in het voorjaar al leuk uitziet. Eventueel afgewisseld met zomerbollen die later komen, zoals Ixia of sieruien soorten.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 20:29

Blijheid schreef:
Ik vind een gemengde haag juist super leuk!
Ik zou je nog willen meegeven om eens te denken aan planten die niet typisch zijn voor een haag, maar wel leuk; vlinderstruiken bijvoorbeeld kan je er goed tussen plaatsen voor de afwisseling, maar ook bessenstruiken, meerstammige amelanchier (krenteboompje, bloeit vroeg in het voorjaar) of schoonvrucht (heeft midden in de winter knalpaarse bessen) voegen wat bijzonders toe.

Onder een beukenhaag groeit niet veel, maar bollen doen het vaak nog wel. Je kan dus ook een mix van krokussen, narcissen of wat je maar leuk vind net voor de heg planten zodat het er vroeg in het voorjaar al leuk uitziet. Eventueel afgewisseld met zomerbollen die later komen, zoals Ixia of sieruien soorten.


Thanks, heel leuk!!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 20:30

miezelke schreef:
Wij hebben een gemengde haag gehad in de tuin van ons vorige huis met beuk (carpinus betulus), veldesdoorn (acer campestre) en liguster (ligustrum ovalifolium als ik mij niet vergis). Vond ik persoonlijk heel mooi, je moet het wel kunnen "verdragen" dat de ene soort sneller en hoger groeit dan de andere (veldesdoorn stal er altijd sneller bovenuit na het snoeien). In een wilde, bossige haag gaat dat minder storen.

Edit, nog 'n oude foto gevonden, sorry voor de slechte kwaliteit maar schol toen iets met mijn camera.

[ [url=m/yxKAto.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik snap wat je bedoelt. We hebben gelukkig flink de ruimte, dus de haag mag best een beetje gek doen. Dankjewel!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 20:31

josien_m_ schreef:
Je kunt de beukenhaag mengen met hazelaar en/of egelantier. Die zitten in mijn eetbare paardenhaag en zijn heel leuk. Beiden ook snelle groeiers.


Egelantier, dat is een goede!!

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 20:37

Matheno schreef:
Ik heb zelf een grote haag langs ons perceel van 5 verschillende soorten rhododendrons die achtereenvolgend bloeien van maart tot juni. Wintergroen, groeien mooi vol en zorgen voor vroeg kleur in de tuin.

Even opgezocht en het zijn deze 5 soorten:

Rhododendron Jacksonii - bloeitijd maart
Rhododendron Cunningham's White - april
Rhododendron Roseum Elegans - bloeitijd half mei
Rhododendron Nova Zembla - bloeitijd eind mei
Rhododendron Catawbiënse Grandiflorum - juni

[ Afbeelding ]


Wat mooi!

Rode beukenhaag heeft ook nog best wat onderhoud nodig om netjes te houden. Wil je echt een strakke Haag of wat vloeiender (Engelse tuin stijl)?

When nothing goes right,

go left.

senna21
Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Beukenhaag van 40 meter combineren / interessant maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 20:58

Kijk ook naar de grondsoort en locatie waar je wilt planten.
Een rododendron heeft bijvoorbeeld zure grond en bij voorkeur schaduw nodig. Sommige struiken kunnen niet tegen droogte.
Ik denk dat het goed is met een deskundige dit goed te overleggen. Het zou jammer, en duur, zijn wanneer het niet aanslaat.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:19

Heel mooi in een wilde gemengde haag vind ik ook de zomerjasmijn (jasminum officinale), de prachtspier (spiraea vanhouttei) en heel klassiek maar ook niet te vergeten de forsythia.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Dancer, DDD3, Mizsz_Kitty, SusanH en 118 bezoekers