Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 11:24

Hoi bokkers!
Aangezien hier heel veel mensen zitten met veel verschillende kennis vraag ik het hier even.
Ik rijd sinds juni met een Hyundai I20 pop uit 2016, heel fijne auto om mee te rijden. Nu geeft mijn bandenspanning controle systeem sinds december steeds een storing. Het lampje van mijn bandenspanning gaat tijdens het rijden opeens knipperen en na een minuutje of 2 brandt het constant. Soms gaat het na enige tijd terug uit om daarna weer aan te gaan.
Mijn auto heeft ondertussen al 2x bij de garage gestaan, 1x heeft de garagist gewoon de foutmeldingen uit het systeem verwijderd in de hoop dat het gewoon een communicatiefout was. De dag erna was de storing weer terug...
De 2e keer heeft hij weer de foutmelding uit het systeem verwijderd en de sensoren opnieuw ingeleerd maar ook dit bleek niet de oplossing te zijn.

Misschien ook wel belangrijk om te vermelden, de eerste keer tijdens het uitlezen van het systeem gaf hij op de rechter achterband een foutmelding, welke exact weet ik niet. De tweede keer was er op 3 banden een foutmelding dat de sensoren verkeerd ingeleerd waren/het inleren niet goed gegaan was.
Er zijn in december winterbanden onder gezet maar hij had de storing ook al met m'n zomerbanden gegeven dus denk niet dat het aan mijn banden kan liggen.

Ik moet zaterdag mijn auto weer binnen brengen en dan gaat m'n garagist de sensoren vervangen in de hoop dat dat helpt maar we hebben beiden eigenlijk geen idee meer waar we het moeten zoeken.

Everything will be alright.


Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:37

Ik neem aan dat de werkelijke bandenspanning met een goede bandenspanningsmeter is gecontroleerd en in orde bevonden?

Is je garage een Hyundai merkdealer? Dit soort dingen is wat meer merk gebonden dan zeg een oliewissel. Sensoren vervangen (kosten?) alleen omdat je garage schijnbaar geen opties beschikbaar heeft een goede diagnose te stellen is een beetje met hagel schieten. Voor hetzelfde geld zijn alleen de stekkers wat gecorrodeerd waardoor er een overgangsweerstand is en is alles wat nodig is die even schoon te maken. Als de melding op drie banden precies de andere drie waren dan die ene de keer ervoor zou dat best met elkaar te maken kunnen hebben.

Misschien is er een Hyundai forum waar zoiets vaker voor gekomen is?

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 11:40

Bandenspanning is uiteraard meerdere keren gecontroleerd en in orde!
Garage is geen Hyundai merkdealer, melding was 1e keer rechts achter, 2e keer rechts achter en nog 2 banden (denk links voor niet).

Ben al aan het zoeken geweest op een auto forum maar nog niets gelijkaardig gevonden...

Everything will be alright.

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:56

Normaal gesproken als je de bandenspanning controleert en eventueel bijvult moet je het bandenspannings-in-de-gaten-houd-systeem resetten. Je instructieboekje of je garage kunnen je vertellen hoe dat moet.

Het kan ook door koude komen. Lucht krimpt bij koude en zet uit bij warmte. Daarom heb je als je een tijdje gereden hebt altijd een hogere bandenspanning.

Ik had dit laatst ook bij mijn Ford Ranger, maar dat was steeds dezelfde band die heeel langzaam leeg liep. Naar de "bandenkoning" en die heeft ontdekt dat er een kleine schroef in de band zat die 'm heeeel geleidelijk leeg liet lopen. Band gerepareerd en alles werkt weer zoals het hoort.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

KootMiraDrum
Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:06


"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 14:07

pjotrg schreef:
Normaal gesproken als je de bandenspanning controleert en eventueel bijvult moet je het bandenspannings-in-de-gaten-houd-systeem resetten. Je instructieboekje of je garage kunnen je vertellen hoe dat moet.

Het kan ook door koude komen. Lucht krimpt bij koude en zet uit bij warmte. Daarom heb je als je een tijdje gereden hebt altijd een hogere bandenspanning.

Ik had dit laatst ook bij mijn Ford Ranger, maar dat was steeds dezelfde band die heeel langzaam leeg liep. Naar de "bandenkoning" en die heeft ontdekt dat er een kleine schroef in de band zat die 'm heeeel geleidelijk leeg liet lopen. Band gerepareerd en alles werkt weer zoals het hoort.


Heel veel auto's hebben inderdaad een reset knop, mijn systeem zou dit automatisch moeten doen na een aantal meters rijden. Geen resetknop in mijn auto te vinden :o
Dat van de koude wist ik inderdaad, maar dat zou niet zomaar foutmeldingen mogen geven. Banden zijn overigens oke, loopt geen lucht uit..


KootMiraDrum schreef:
Misschien dat ze hier ook wel antwoord hebben:
https://hyundaiclubholland.nl/index.php ... st&catid=0


Ik ga hier eens rondneuzen, bedankt!

Everything will be alright.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:21

Tussen haakjes, bedoel je met foutmelding "bandenspanning te laag" of de melding "fout in TPMS"?

Wat gebeurt er als je om te testen de bandenspanning tijdelijk 0,4 - 0,5 bar hoger zet?

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 14:31

Ik krijg geen foutmelding op het schermpje in mijn auto. Het enige dat er gebeurt is dat het lampje van mijn bandenspanning gaat knipperen en na 2 minuten overgaat in continue branden.
Wanneer mijn bandenspanning te laag zou zijn zou het lampje gewoon moeten beginnen branden en niet knipperen (staat ook zo in handleiding). Wanneer de garagist dan mijn auto aansluit op zijn computer om de foutcodes uit te lezen komen er verschillende foutmeldingen op. Welke exact weet ik niet, de laatste keer zei hij dat het foutcodes ivm het inleren van de sensoren was.

Bandenspanning tijdelijk hoger geeft geen verschil

Everything will be alright.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 07:30

Ik weet niet hoe het bij Hyundai is, maar bij Renault werken de sensoren op batterijen.
Bij koud weer hebben hebben die wat minder capaciteit, vooral als ze al wat zwakker zijn geworden.

Ik had precies hetzelfde als jij omschrijft toen het een graad of 4 vroor een paar weken terug. Daarna geen last meer. Mijn garage gaf aan dat ze vervangen moesten worden als de storing regelmatig terug zou komen.

loez
Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 07:46

Hoe oud is de auto? Kan goed zijn dat de batterijen vervangen moeten worden of dat de sensoren stuk zijn.

Maar dan hadden ze normaal ook niet zomaar opnieuw ingelezen kunnen worden.

[o]

Katyatje
Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 08:31

Heb niet alle reacties gelezen.
Mijn moeder heeft dit ook gehad met haar auto. Na vele bezoeken aan de garage bleek het probleem bij de wissel naar zomerbanden te liggen. Ze hadden de banden namelijk niet op dezelfde plaats terug gestoken en dat gaf storing. Eens de banden terug op de juiste plek zaten was het over.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Problemen bandenspanning controlesysteem auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 17:40

De sensor in mijn rechter achterband is vervangen en het probleem lijkt opgelost te zijn!

Everything will be alright.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, daisyfloor, DogWords, Imhrien en 31 bezoekers