woon-werk verkeer

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Needje
Berichten: 19173
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:31

Een Aygo kan prima met 1 kind :j
Bij mijne kan je achterbank in delen naar voren doen dus dan kan je aan 1 kant kinderstoeltje en de andere kant evt de wandelwagen.


JoT
Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:41

Ik zou een goedkoop tweedehandsje kopen, dat kost je veel minder dan 11.000 euro en als je een beetje kritisch bent (laten keuren wellicht?) dan kun je daar best wel even mee vooruit.

Fietsen is leuk en over het algemeen lekker om te doen, maar hou er rekening mee dat je ook op de fiets moet stappen als het met bakken uit de hemel komt. Of als het glad is. En wat ik hier ook al las, bekijk wel even je fietsroute van tevoren. Hoe is de weg, hoe veilig voel je je op die route, is het goed verlicht, hoeveel stoplichten kom je tegen, hoe druk is het op je route, etc.

Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar als je het geld hebt kan een auto achter de hand hebben best handig zijn.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:42

Needje schreef:
Een Aygo kan prima met 1 kind :j
Bij mijne kan je achterbank in delen naar voren doen dus dan kan je aan 1 kant kinderstoeltje en de andere kant evt de wandelwagen.


Bij mijn 108 kan mijn Joolz Aer buggy opgevouwen in de kofferbak.

Zertab
Berichten: 12071
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:46

Jeetje ik vind 11.000 voor een 3 jaar oude auto met 90.000 op de teller echt wel veel.
Ik heb een drie jarige Clio gekocht met 32.000 op de teller (van een erkende auto garage) voor minder dan dat bedrag.

lovelys
Berichten: 1090
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 09:51

Over de 20k, ja we hebben dit jaar flink gereden. Dit zal in de toekomst wel wat minder zijn (als we alles zelf moeten betalen). Komt ook door de gunstige regeling van de werkgever.

Ik ben met zwangerschapsverlof geweest. Daarvoor had ik een auto via het detacheerbureau.

Het nadeel van een kleine auto is, dat als er gezinsuitbreiding komt dat het dan niet gaat passen.
Dan hebben we een auto en dan kunnen we alsnog een nieuwe aanschaffen

Zertab
Berichten: 12071
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:52

Clio's zijn toch niet klein? Gewoon een middenmaat.

Needje
Berichten: 19173
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:52

Romeo2007 schreef:
Needje schreef:
Een Aygo kan prima met 1 kind :j
Bij mijne kan je achterbank in delen naar voren doen dus dan kan je aan 1 kant kinderstoeltje en de andere kant evt de wandelwagen.


Bij mijn 108 kan mijn Joolz Aer buggy opgevouwen in de kofferbak.


Ik heb geen idee hoe groot die buggies zijn. :') Maar de achterbak van een asgo is niet heel groot.

lovelys
Berichten: 1090
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 10:48

Zertab nee de Clio estates is geen kleine auto, maar de achterbank is wel echt krap. Het stoeltje past alleen als de bijrijder stoel naar voren staat. Lange mensen 175+ passen dan echt niet meer comfortabel. Net zoals achter een lange rijder zitten, die hebben ook amper beenruimte.

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:54

Op wat voor brandstof rijdt de auto?
Wil je voor een eigen auto misschien niet liever meer zitruimte?
Heb je kennissen met verstand van auto's die evt kunnen helpen bij aanschaf andere auto?

Ik heb zelf vorig jaar januari mijn diesel ingeruild voor een benzine-auto. Mijn werk is 20 km verderop, maar werk ook vooral thuis momenteel. Auto heeft afgelopen jaar ook amper kilometers gemaakt. Is ook een klein bakkie, maar alsnog met voldoende ruimte om 4 volwassenen indien nodig te vervoeren.

lovelys
Berichten: 1090
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 11:09

De auto rijdt op benzine.

Ik heb geen kennissen die verstand hebben van auto's. Dit vind ik denk ik het lastigste. Anders had ik een autotje gekocht voor een paar duizend euro waar een stoeltje in past en dan over een paar jaar kijken we wel weer verder. Ben alleen bang dat ik een miskoop doe en met giga veel kosten kom te zitten.

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:12

Je hebt ook autocoaches die je daarbij kunnen helpen. Kost je wel wat maar dan ontloop je dat soort risico’s.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:22

Ik vind een 3 jaar oude auto op benzine voor 11000 niet een heel gek bedrag eigenlijk. Je weet wat de auto gedaan heeft en koopt dan iig iets bekends. Met een gezin is een auto voor de deur sowieso wel heel fijn.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:31

Met kind zou ik sowieso graag een eigen auto willen hebben (tenzij je misschien centrum A'dam of Utrecht woont oid), en dan geen hele kleine. Formaat is behalve handig ook een stukje passieve veiligheid.

Elektrisch rijdt fantastisch, helaas niet zonder 'brand'stofkosten. Bij thuis laden (moet ook maar net mogelijk zijn) zul je op zo'n 6 cent / km uitkomen. Ook onderhoud is goedkoper en t/m 2024 betaal je geen wegenbelasting voor een volledig elektrische auto. Bij een Renault betaal je wel maandelijks huur voor het accupakket. Je zou eens naar een elektrische Nissan Leaf kunnen kijken, kennis van ons is er heel blij mee.

De Clio overnemen klinkt niet verkeerd, maar je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken een auto te zoeken die nóg beter bij je past. Ter info, er staan 171 jonge Clio Stations benzine onder 120 Kkm op Gaspedaal, van 9500 tot bijna 14.000 euro. Dat zijn vraagprijzen bij autobedrijven, als een leasemaatschappij wagens verkoopt gaan die voor heel wat minder. De gevraagde 11.000 is dus niet onrealistisch maar ook niet het koopje van de maand.

Gebruik van een auto van de zaak is een onderdeel van de remuneratie, het is niet voor niets dat de belastingdienst er een bijtelling voor rekent. Zet de werkgever er nog iets tegenover of halen ze gewoon doodleuk de auto terug? Voordeel voor jullie: geen bijtelling meer. Nadeel: geen auto of kosten voor eigen auto.

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:35

Haha, rexrolfo was me voor. Ik zag op gaspedaal dat er maar 4 goedkoper zijn dan die 11000 (je moet ook nog afleveringskosten erbij tellen), dus ik denk dat het nog niet zo’n verkeerde deal is als hij nog een beurt krijgt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

lovelys
Berichten: 1090
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 13:26

Rex_Rolfo ze halen hem gewoon weg. De werkgever zegt dat we al geluk hebben dat we hem 2 jaar lang zo hebben mogen gebruiken zonder voorwaarden. Voor corona was de voorwaarden dat gemiddeld er 700 km per week mee werd gereden. Vanwege het vele reizen van mijn man voor de corona was dit wel wat we haalden (af en toe ritje naar Duitsland of Belgie). Sinds corona is deze voorwaarde vervallen.

Werkgever haalt alle autos op (bij dit team) en het nadeel is dat mijn man ook nog eens een andere functie heeft, waardoor hij veel thuis kan werken. Dus kans dat hij met deze functie de auto weer krijgt is erg klein.

lucifertje
Berichten: 5603
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:29

lovelys schreef:
Hoi,

Ik heb even een mening van jullie nodig!

Het zit zo:
Mijn man heeft een lease auto van de zaak. Sinds begin van de corona werkt hij thuis en het ziet er niet naar uit dat dit snel gaat veranderen. Dus heeft bedrijf besloten om de auto in te nemen.

Alleen nu is het zo dat ik deze auto gebruik voor mijn woon- werkverkeer (mag van werkgeven van mijn man) en dit is 16km enkele reis.
Dus nu zit ik zonder vervoer vanaf april. Ik kan natuurlijk gaan fietsen (heb een gewone fiets zonder ondersteuning), maar dat vind ik te lang. Ik heb lange werkdagen en een zoontje van 18 maanden die ik ook nog graag zie en ik red het niet om eerder van werk af te komen.

De opties die er zijn:
1. auto overnemen: 3,5 jaar oude renault clio met kleine 90.000 km op de teller. aanschafkosten 11.000
2. speedpedelac via werkgever: kosten 150 euro per maand.
3. auto prive leasen: kosten 450-600 euro per maand
4. 2ehands auto kopen.

Help!


Ik fiets 17km enkele reis op een elektrische fiets, geen speedpadelac. Is prima te doen!

Vind de bijdrage overigens wel hoog via je werkgever voor een fiets. Hebben ze geen fietspad of iets dergelijks?

ingvdh
Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:46

ik zou in jullie situatie voor een auto gaan. Ik vermoed dat jullie de auto vaker gebruiken dan je denkt gezien het aantal KM dat jullie maken.

De leaseauto overkopen is wellicht duur, maar je weet wel wat je koopt en dat hij altijd netjes onderhouden is. Dat is ook wat waard.

Anders bij een knappe autodealer wat kopen incl garantie. Niet bij zo'n sjofele handelaar die goedkoop is.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:20

ik zou gaan fietsen maar dan zelf een speed kopen en niet a 150 euro p mnd. dat is een eenmalige aanschaf maar verder geen benzine, wegenbelasting en onderhoudt is ook veel goedkoper.

heb zelf jaren met een e bike gefietst dat was 12 km.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:56

20000 km verdeeld over een jaar is bijna 400km per week. Vind dat best wat om te fietsen.

Helemaal met gezin en boodschappen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:18

Rex_Rolfo schreef:
Met kind zou ik sowieso graag een eigen auto willen hebben (tenzij je misschien centrum A'dam of Utrecht woont oid), en dan geen hele kleine. Formaat is behalve handig ook een stukje passieve veiligheid.

Elektrisch rijdt fantastisch, helaas niet zonder 'brand'stofkosten. Bij thuis laden (moet ook maar net mogelijk zijn) zul je op zo'n 6 cent / km uitkomen. Ook onderhoud is goedkoper en t/m 2024 betaal je geen wegenbelasting voor een volledig elektrische auto. Bij een Renault betaal je wel maandelijks huur voor het accupakket. Je zou eens naar een elektrische Nissan Leaf kunnen kijken, kennis van ons is er heel blij mee.

De Clio overnemen klinkt niet verkeerd, maar je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken een auto te zoeken die nóg beter bij je past. Ter info, er staan 171 jonge Clio Stations benzine onder 120 Kkm op Gaspedaal, van 9500 tot bijna 14.000 euro. Dat zijn vraagprijzen bij autobedrijven, als een leasemaatschappij wagens verkoopt gaan die voor heel wat minder. De gevraagde 11.000 is dus niet onrealistisch maar ook niet het koopje van de maand.

Gebruik van een auto van de zaak is een onderdeel van de remuneratie, het is niet voor niets dat de belastingdienst er een bijtelling voor rekent. Zet de werkgever er nog iets tegenover of halen ze gewoon doodleuk de auto terug? Voordeel voor jullie: geen bijtelling meer. Nadeel: geen auto of kosten voor eigen auto.

Die maandelijkse huur is eraf bij Renault, misschien nog wel bij een oudere versie.

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:28

Ik zit me ondertussen af te vragen, mág een werkgever eigenlijk een auto terug confisceren? Het is natuurlijk wel een onderdeel van het salaris/arbeidsvoorwaarden?
Echt TS, koop voor pak en beet 8 k een goed onderhouden ford mondeo, ruimte zat voor 2 kids, goedkoop in onderhoud en vrij zuinig.

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:13

Ik woon naast het station, maar moet er niet aan denken geen auto te hebben... Met kind al helemaal niet (tenzij je natuurlijk anders financieel niet uitkomt).

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Zebrastreep
Berichten: 9689
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:18

Amber_anne schreef:
Je kunt zelf toch ook een fiets aanschaffen ipv van het werk?


Een speed Pedelec kan je een goede tweedehands auto van kopen , die krengen zijn behoorlijk duur.


--

Ik denk TS dat ik zou kiezen tussen de optie overnemen van deze auto , of toch de speed pedelec. Het is maar net waar mocht dat een ding zij je wat op kunt besparen. Als de speed pedelec goedkoper is dan de maandelijkse benzine , en verzekeringskosten enzovoort zou ik het zeker overwegen.

Maar een extra auto is natuurlijk ook hartstikke fijn!

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

laura1987
Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:26

20.000 is meer dan enkel weinig gebruik en wat woon- werkverkeer.
Zelf zou ik een jonge tweedehands Seat Ibiza ofzo kopen. Zuinige auto, ruimte genoeg voor een kindje en is voor onder de 11.000 te vinden.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:50

Scooter er of brommer?
Seat Ibiza zuinig? Slurp bak


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler, prii_boy, Waratje en 36 bezoekers