woon-werk verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:10

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar een electrisch auto private lease met subsidie is best een mooie deal ( rond de 400 euro voor een auto met 350km range) Ik wil niets anders dan lease ( altijd via werk en nu prive). De rust die het heeft om nooit gedoe met je auto te hebben is mij wel wat waard.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:10

Heb je uberhaupt al eens gekeken wat de prijzen zijn van Clio estates op verkoopsites en bij handelaren?
11.000 is serieus veel geld voor deze auto, echt, doe het niet.
Dat bedrijf lacht de ballen uit zijn broek als je hem wel overneemt.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:13

Goof schreef:
Heb je uberhaupt al eens gekeken wat de prijzen zijn van Clio estates op verkoopsites en bij handelaren?
11.000 is serieus veel geld voor deze auto, echt, doe het niet.
Dat bedrijf lacht de ballen uit zijn broek als je hem wel overneemt.


Als ik op marktplaats even snel kijk dan lijkt de prijs niet heel gek? Meer kilometers, vergelijkbare prijzen… Maar ik ben geen mega autokenner dus misschien zie ik iets over het hoofd haha :D

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:14

Even over electrische auto: als je die moet laden betaal je natuurlijk wel je extra stroomafname/je abonnement bij een laadpaalleverancier. En evt plaatsen laadpaal bij je thuis.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Dus geen brandstofkosten klopt niet helemaal.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:15

Dorus schreef:
Sansevieria schreef:
Ik zou ook zelf een auto aanschaffen.
En als er het budget niet is om de Clio over te nemen, dan een andere.

Waarbij de Clio overnemen voor mij persoonlijk ook de eerste keuze zou zijn, daarvan weet je hoe ermee omgegaan en onderhouden is.

Dat zou ik ook doen :j

Hier ook.

Anoniem

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:26

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou geen 11.000 uitgeven aan een auto waar je zeer weing mee gaat rijden. Een tweedehands gebakje lijkt me voldoende.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:42

[***] schreef:
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou geen 11.000 uitgeven aan een auto waar je zeer weing mee gaat rijden. Een tweedehands gebakje lijkt me voldoende.


Hahaha.
Ik rij nog minder km met een duurdere auto. :')

Kijk als je er geen bal om geeft dan zou ik zeker voor een goedkoop 1 jaartje APK bakje kopen.

Ik hou van mooie auto’s. Luxe opties en veiligheid. Dus ik heb daar ook het geld voor over.

Is heel persoonlijk natuurlijk.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:46

Ik zou voor een elektrische fiets gaan!

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 00:04

Uiterlijk geef ik geen bal om. Ik heb even gekeken naar andere Clio estates en verwacht dat het wel iets goedkoper zou kunnen. Mooi om mee te nemen om te kijken of we ook kunnen onderhandelen.

We hebben ook ff gekeken hoeveel we er dit jaar mee hebben gereden. Dit blijkt rond de 20.000 km te zijn. Hier zit een auto vakantie bij in. En alle uitstapjes die we doen.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 07:41

lovelys schreef:
Voor corona had ik een andere baan :+ deze baan heb ik sinds september

Maar hoe had je het dan gezien na de Corona als je man de lease auto zelf weer nodig heeft? Daar zal je toch wel over nagedacht hebben voor je deze nieuwe baan accepteerde en besloot woon-werk met de lease auto van je man te doen?

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:00

Zou zelf kijken naar een goedkoop autootje om zelf te kopen. Met een jaar apk en dan kijken of je hem ook meer gaat gebruiken dan alleen voor woon/werk. Op dit moment gebruik je hem natuurlijk alleen maar daarvoor omdat je hem daar alleen voor mag gebruiken. Straks als de kleine groter is en wil sporten en spelen enz is een auto erg handig.
Daarna kun je altijd kijken naar een iets grotere of electrische/lease of wat je er bij je gebruik past.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:11

[***] schreef:
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou geen 11.000 uitgeven aan een auto waar je zeer weing mee gaat rijden. Een tweedehands gebakje lijkt me voldoende.

Dat lijkt prima, tot je de ellende van een ander koopt ;)

Moet je natuurlijk ook wel wat geluk mee hebben.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:22

lovelys schreef:
Uiterlijk geef ik geen bal om. Ik heb even gekeken naar andere Clio estates en verwacht dat het wel iets goedkoper zou kunnen. Mooi om mee te nemen om te kijken of we ook kunnen onderhandelen.

We hebben ook ff gekeken hoeveel we er dit jaar mee hebben gereden. Dit blijkt rond de 20.000 km te zijn. Hier zit een auto vakantie bij in. En alle uitstapjes die we doen.


Vind dat nog behoorlijk.
Ik zit dan wel heel dicht bij m'n werk maar ik rij er nog geen 10 mee in het jaar.
OK, ben er ook niet mee op autovakantie geweest. Maar toch.
Blijkbaar gebruiken jullie m toch meer als je denkt.

Is iets van een Toyota Aygo niets? Die zijn redelijk goedkoop per maand en fijne autootjes.
Met achterdeuren ivm kind.
Passen prima stoeltjes in. Heb ik nl ook gehad toen ik m'n nichtjes meenam.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:26

20000 km klinkt mij inderdaad niet echt als weinig gebruiken. Ik heb afgelopen jaar 12000 km gereden. Wel zonder autovakantie maar is dat 8000 km?

Persoonlijk zou ik inderdaad kijken naar een goedkopere tweedehands auto. Die zijn er echt wel te vinden.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:36

Een elektrische auto heb je er snel uit, maar ik zou wel voor tweedehands gaan.

Toevallig gaan wij er vandaag een kopen.

Spoiler:
We hebben nog twee heel goedkope, goede auto’s die eruit moeten; een bmw en een fiat 500 O:)

Anoniem

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:42

Ik ben bevooroordeeld en fiets ontzettend graag naar mijn werk. Maar voordat je de speedpeddelec aanschaft of overweegt zou ik eens kritisch naar je route kijken. Is het een toevoeging? Het is ideaal als je 14 van de 16 km over een mooi en brede weg kunt rijden maar heeft geen toevoegen als je hetzelfde aantal kilometers door het historische centrum van een stad moet rijden. Kijk daar goed naar voordat je die overweging maakt.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:46

Amber_anne schreef:
Je kunt zelf toch ook een fiets aanschaffen ipv van het werk?

Dit, ik heb een speed pedelec, de quik performance, te koop voor 4000,- (deze heb je to. via je baas leasen in 2 jaar en 2 maanden terug.)

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 08:50

Voor 4000,- heb je ook een leuke occasion :+ , waar de hele familie wat aan heeft.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:57

lovelys schreef:
We hebben ook ff gekeken hoeveel we er dit jaar mee hebben gereden. Dit blijkt rond de 20.000 km te zijn. Hier zit een auto vakantie bij in. En alle uitstapjes die we doen.


20.000 is wel heel veel als je maar 3xweek 32km woon-werk rijdt. Ik doe er 5xweek 80,plus uitstappen en autovakantie en heb 20.000km per jaar. Jouw woon- werkverkeer is nog geen 4000km per jaar...

Als die 20k klopt: auto kopen, sowieso.

If not, kijk eerst eens in de buurt of er een goed autodeelnetwerk (zoals cambio bv) in de buurt is. Volledig gezin 100% van de tijd met de fiets zal moeilijk zijn, maar als je zo'n netwerk in de buurt hebt kan je wel eens berekenen of je daar al dan niet voordeliger mee uit komt, voor de momenten dat je toch een auto nodig hebt. Kijk ook eens naar trein/bus verbindingen.

Ik woon bv in een boerengat. Bussen rijden hier niet, kortst bijzijnde is 3km verder en maar 1 per uur. Die optie valt hier al af. Cambio is op minimum 6km van hier, dus die optie valt ook af. Trein zit op 4km,dus voor verre afstanden wel oké. Conclusie : ik zou niet zonder auto kunnen, maar kan voor lange afstand de trein nemen, dus goedkoop tweedehandsje is goed - eventueel aangevuld met een gewone elektrische fiets om benzinekosten te drukken.

Maar dat moet je voor jezelf vooral uitzoeken.

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:02

20K dit jaar? Dan rij je wel een stuk meer dan alleen woon-werk verkeer iig.

Dan zou ik een auto aanschaffen.

Voor woon-werkverkeer kom je prima weg met een speedpeddelec, helemaal omdat je ook nog een auto kan lenen als het nodig is.

Maar blijkbaar rijden jullie meer dan je zelf denkt. Ik zou daar goed naar kijken, boodschappen, familiebezoek, uitstapjes (al zal dat nu met corona misschien minder zijn) enz.
Met een kind van 18 maand ga je niet snel 10km op de fiets samen om ff bij opa en oma een kopje koffie te drinken neem ik aan, dat soort afstanden moet je ook meerekenen.

Alles is het dorp kan je prima fietsen, alles daar buiten als gezin zou ik echt een auto voor willen hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:07

Voor woon-werkverkeer van 16 km enkele reis zou ik voor een e-bike of speedpedelac gaan.

Ik zou echter niet zonder enige vorm van auto voor de deur kunnen, weet niet hoe jouw woon-situatie en bv de mogelijkheden tot OV zijn, maar als ik met het OV naar bijvoorbeeld mijn ouders op bezoek moet, ben ik ongeveer 3,5 uur aan het reizen, voor een afstand die met de auto minder dan de helft van de tijd in beslag neemt.
Dus in jouw geval zou ik dan misschien wel voor een goedkope tweedehands auto gaan, zodat er wel een auto beschikbaar is voor dat soort ritjes en de speedpedelac via jouw werk of zelf aanschaffen.
20.000 km is idd niet weinig, en ik denk dat als je geen auto meer hebt, je die heel snel gaat missen.

Hoe ging je naar je werk toen je partner nog wel buiten de deur werkte en zijn lease-auto dus niet voor jou beschikbaar was?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 18-01-22 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:08

Ik zou toch voor een goedkope 2e hands gaan. Ik denk dat je de auto echt wel gaat missen, vooral als je ook nog een kleintje hebt. 20.000 km per jaar op de fiets is een takke eind. :')

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:24

Wij hadden altijd 1 auto en heb destijds een elektrische fiets aangeschaft om naar mijn werk te gaan, ook 16 km. Wederhelft met de auto en ik met de fiets.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:26

20.000 kilometer per jaar op een (elektrische) fiets is wel heel goed voor de lijn :=

Maar dan zou ik ook zeker investeren in een auto. En als je wil weten wat je koopt dan zou ik zeker voor de Renault gaan. Ik vind 20.000 kilometer in een jaar ook echt best veel. Mijn Twingo (kan door omstandigheden nog niet de deur uit, maar gaat wel zodra het kan) is er als tweede auto en heeft vorig jaar misschien 200 kilometer gereden door het thuiswerken… Dat vind ik wel echt een reden om de auto de deur uit te doen, maar bij 20.000 echt niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:27

lovelys schreef:
Hahah wat veel mensen die voor de auto kiezen. We gebruiken de auto verder eigenlijk weinig en mijn man zegt: auto kost veel voor alleen 3 dagen werken.

Mijn man kwam nog met nog een optie: electrische auto kopen (a 35000 euro). Geen benzine kosten.

We hebben 11.000 euro, maar die hadden we liever aan andere dingen uitgegeven.


Dan zou ik voor een klein goedkoop autotje gaan, een Aygo oid. Maar met een gezin lijkt me dit niet echt handig..