woon-werk verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 18:31

Hoi,

Ik heb even een mening van jullie nodig!

Het zit zo:
Mijn man heeft een lease auto van de zaak. Sinds begin van de corona werkt hij thuis en het ziet er niet naar uit dat dit snel gaat veranderen. Dus heeft bedrijf besloten om de auto in te nemen.

Alleen nu is het zo dat ik deze auto gebruik voor mijn woon- werkverkeer (mag van werkgeven van mijn man) en dit is 16km enkele reis.
Dus nu zit ik zonder vervoer vanaf april. Ik kan natuurlijk gaan fietsen (heb een gewone fiets zonder ondersteuning), maar dat vind ik te lang. Ik heb lange werkdagen en een zoontje van 18 maanden die ik ook nog graag zie en ik red het niet om eerder van werk af te komen.

De opties die er zijn:
1. auto overnemen: 3,5 jaar oude renault clio met kleine 90.000 km op de teller. aanschafkosten 11.000
2. speedpedelac via werkgever: kosten 150 euro per maand.
3. auto prive leasen: kosten 450-600 euro per maand
4. 2ehands auto kopen.

Help!

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:33

Als je het geld hebt zou ik de clio overnemen.
Jong gebruikte en goed onderhouden auto waarvan je weet wat ermee gebeurt is.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:38

In ieder geval geen private lease. Dat is ontzettend duur en weggegooid geld.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:42

Ik zou ook zelf een auto aanschaffen.
En als er het budget niet is om de Clio over te nemen, dan een andere.

Waarbij de Clio overnemen voor mij persoonlijk ook de eerste keuze zou zijn, daarvan weet je hoe ermee omgegaan en onderhouden is.

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:53

Sansevieria schreef:
Ik zou ook zelf een auto aanschaffen.
En als er het budget niet is om de Clio over te nemen, dan een andere.

Waarbij de Clio overnemen voor mij persoonlijk ook de eerste keuze zou zijn, daarvan weet je hoe ermee omgegaan en onderhouden is.

Dat zou ik ook doen :j
Laatst bijgewerkt door Dorus op 17-01-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:53

Ik ben sinds vorige zomer beginnen fietsen naar het werk (30km enkel) met een spedilac. Een beetje noodgedwongen omdat onze auto's op een week tijd allebei total loss waren.
En ik moet zeggen dat het me heel erg bevalt. Behalve in het donker.

We hebben nu allebei weer een auto maar toch blijf ik geregeld fietsen.

Ik moet wel zeggen dat ik door de afstand natuurlijk een flinke reisvergoeding krijg en dat helpt ook wel hoor :D

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 21:58

Hahah wat veel mensen die voor de auto kiezen. We gebruiken de auto verder eigenlijk weinig en mijn man zegt: auto kost veel voor alleen 3 dagen werken.

Mijn man kwam nog met nog een optie: electrische auto kopen (a 35000 euro). Geen benzine kosten.

We hebben 11.000 euro, maar die hadden we liever aan andere dingen uitgegeven.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:01

Ik zou voor de speedpedelec gaan, zeker als je de auto verder eigenlijk niet nodig hebt. 16km is daarmee echt prima te doen, ik deed 20 met mijn elektrische fiets (die kan 33pu), heb je je beweging om gelijk gehad.

Elektrische auto zou ik geen nieuwe kopen, tweedehands zijn die toch ook wel te koop? Dan ben je wel heel duur uit voor die paar dagen werken. Reken maar even uit hoeveel uur je daarvoor moet werken, geen brandstof verbruik daargelaten ;)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 17-01-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:01

Ik zat in een dezelfde dergelijke situatie. Heb een leuke redelijk nieuwe Peugeot 108 gekocht met alle opties voor 6000 euro. Kost je amper wat per maand en toch heb je vervoer.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:02

Koop dan een ander 2e hands autootje. Voor minder dan €5000,- vind je zeker ergens een kleine auto die je prima heen en weer brengt. Denk panda, picanto, swift etc. Ik kachel al 6 jaar heen en weer met een Kia picanto uit 2010. Heeft nooit wat en niet duur in de wegenbelasting.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:10

Je kunt ook een scooter kopen.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:14

Ik zie voor een kleine auto gaan die weinig kost in wegenbelasting, verzekering etc.

Al gebruik je de auto weinig is het toch ontzettend handig, vooral wanneer de kleine straks ouder is en je uitstapjes gaat maken.

Wij hebben een Hyundai I10 en mijn vriend gaat op de fiets naar zijn werk, toch doen we hem niet weg. Altijd handig als je ergens met spoed moet zijn, het te hard regent om veilig met een e-bike/speed te gaan. Met de km die je ontvangt kin je de kosten redelijk dekken.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:15

Overnemen!

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:18

Je kunt zelf toch ook een fiets aanschaffen ipv van het werk?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:22

Ik heb paar maand terug een leuke peugeot 107 op de kop weten te tikken voor mijn dochter, bouwjaar 2011 met 89000km voor 2650,- euro.
Kost aan verzekering met 80% no-cleam allrisk verzekerd 25 euro per maand en wegenbelasting 21 euro per maand, rijd 1 op 20, goedkoper kan niet.

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:24

Je kan vanalles doen, opties zat... En wat het beste is.... Nou we hebben allemaal geen glazen bol... De kans dat je de Clio overneemt en hem een dag later total loss rijdt, die is er, evenals je een andere auto koopt. Met de fiets gaan is een optie, OV misschien ook nog.... En wat uiteindelijk het meest verstandige is, dat is altijd maar achteraf :)

Private lease is duur (maar niet per se zo duur als je nu noemt, afhankelijk van welke auto je wilt natuurlijk ;)) maar dan heb je geen onverwachte kosten. Maar daar betaal je ook meer voor. En ja, je kunt pech hebben, maar je kan ook geluk hebben bij een andere auto, of het nu de clio is of niet....

Dus ja, wat verstandig is: geen idee... Maar kijk wat je per maand eraan uit wilt geven, wat je nu kunt missen en ga dan eens kijken wat de opties zijn en wat ze echt kosten.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:27

Ik zou gewoon een goedkoop autootje kopen en dan even iemand meenemen die er verstand van heeft. Kan je een prima auto op de kop tikken.

Voor 11000 euro kan je leukere auto's kopen dan een Renault met 90000 op de teller. Al weet je dan wat je hebt natuurlijk. Maar nee, ik zou niet voor de clio gaan. Genoeg leukere autootjes die ook goed kunnen zijn voor heel veel minder.

Ik zou wel voor een auto gaan. Onmisbaar als je kind straks groter is en je niet in de stromende regen en sneeuw naar school hoeft te fietsen oid.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 22:27

Prairy Ja ik denk dat ik wel een keer speedpedelac op ga fietsen

Emj_23 We zijn beide geen autokenners en zijn bang dat we een miskoop doen. Daardoor twijfelen we aan een andere 2ehands auto te kopen

Mama3 Ik wilde ook de auto wel houden, maar mijn man twijfelt heel erg om de auto te houden

Amber_anne ik heb een gewone fiets. Een electrische fiets vind ik een te kleine stap. Ik zou het liefst in 30 minuten thuis willen zijn ivm lange werkdagen en een kleine die ook zijn aandacht nodig heeft.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:43

Amado7 schreef:
Voor 11000 euro kan je leukere auto's kopen dan een Renault met 90000 op de teller. Al weet je dan wat je hebt natuurlijk. Maar nee, ik zou niet voor de clio gaan. Genoeg leukere autootjes die ook goed kunnen zijn voor heel veel minder.


Precies dat!
Laat die Clio lekker staan.
Als je 11.000 uit wil geven, koop dan echt iets goeds. En als het je simpelweg gaat om een auto voor enkele dagen in de week, halveer dan het bedrag. Ook voor de helft kan je een prima 2e hands auto kopen.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 22:51

Het is trouwens een Clio estate. Geen idee of dat een verschil maakt. Mijn man heeft gebeld en de apk wordt nog gedaan voordat we hem overnemen, ook worden er reparaties uitgevoerd indien dat nodig is.

Ook even aan mijn schoonouders gevraagd (5km verderop) of we hun auto mogen lenen als we ergens verder weg willen gaan en dat is geen probleem. 1 dag in de week passen ze ook op en ze boden direct aan dat ik de auto dan ook mee zou kunnen nemen voor naar werk.

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:55

Clio station is wel duurder in de wegenbelasting.
Check dat anders even, dan weet je iig wat je aan wegenbelasting kwijt bent.
Tel daar de verzekering bij.
Dan heb je iig al de vaste lasten van de auto.
Denk dat je beter een ebike/highspeed e bike kan kopen qua prijzen

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:01

Hoe deed je dat voordat corona er was ts?
Overigens ook zonde om bijtelling te betalen over de clio voor 3x pw 32 km op een dag. Maar dat terzijde :D
Ik zou sowieso niet zonder auto willen zitten als ik een kind zou hebben, 11k uitgeven voor een clio stoot me ook tegen de borst; ik zou een goedkoop 2e handsje op de kop proberen te tikken.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:04

Ik zou voor een kleinere tweedehands gaan, je hebt ook garages waarbij je garantie krijgt of voor een bedrag erbij krijgt. Zelfs al heb je niks in te ruilen is er vaak nog wel wat te onderhandelen qua prijs. Eentje die minder groot is waardoor de wegenbelasting minder is en verzekering goedkoper, misschien ook goedkoper in verbruik. Ik zou de vrijheid missen als ik helemaal geen auto meer zou hebben.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 23:06

Voor corona had ik een andere baan :+ deze baan heb ik sinds september

Deze auto is al wat krapjes achter voor het stoeltje. Daarentegen is de achterbak weer gigantisch :Y)

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:08

Begrijp ik het goed dat de lease-auto de enige auto is? Dus dat er geen auto meer is als die weggaat?

Ik zou dan toch voor een tweedehands auto gaan of de Clio overnemen inderdaad. Geen auto met kind lijkt me echt een grote overgang. Ook voor leuke uitjes, maar ook als je onverwachts eens naar het ziekenhuis moet ofzo. Je wordt erg afhankelijk van anderen (bijv schoonouders) zonder auto. Een Clio is ook niet de hoofdprijs in maandelijkse kosten en zo’n nieuwe auto zal ook in onderhoud vooorlopig nog niet de hoofdprijs gaan kosten.