woon-werk verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-22 13:45

Gaatje een laadpaal is niet een probleem : we hebben hier veel electrische auto's in de buurt.Ook hebben we 25 zonnepanelen.

Marije jiplover: ik heb een gewone mamafiets (met fietskistje) en de supermarkt is 10min fietsen en er komt nog een supermarkt op een paar minuten van ons vandaan (2023).


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:15

Nu, aan 20.000 kilometer kom je wel snel als je gewoon uit gemakzucht gaat rijden. Ik ben ook zo een chauffeur die heel lui geworden is. Voor alles kruip ik in dat ding. Zelfs voor de hele korte ritten. Als je een jaar lang voor ieder wissewasje in de auto zit, haal je die 20.000 met twee vingers in de neus.
Zo lang je in die situatie zit, denk je er niet echt over na, want ja, wel lekker zo gemakkelijk. Maar nu TS in een situatie zit dat ze wel effectief over haar transport kan nadenken, vind ik dat wel het ideale startpunt om eens op een vernieuwende manier na te denken over je transport. Het is nu namelijk niet zo een groot risico: if all else fails of toch niet zo goed bevonden wordt, heb je zo een tweedehands autootje gekocht. Het is nu niet dat deze Clio dé opportuniteit van de eeuw is die je niet mag laten schieten.

Wanneer twee huishoudens af en toe een auto nodig hebben, vind ik het geen gek idee om te zeggen: "hé, laten we de auto delen en kijken hoe dat bevalt." Voor de onafhankelijkheid over kortere, dagelijkse afstanden koop je een elektrische fiets. Bevalt dat niet, dan is een elektrische fiets ook op de tweedehandsmarkt best gegeerd en koop je zo een tweedehands auto voor 10.000 euro en minder zonder dat het meteen een louche rammelbak is.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-22 13:05

Klopt Gini! Mijn man rekende ff wat hij voor zijn sport ongeveer had gereden en kwam rond de 4000km.

Gisteren op een speedpedelec gereden en op hetzelfde model e-bike. Groot verschil in hoe het fietst.
Speedpedelec vond ik veel enger, maar was wel makkelijker hard mee te gaan.
E-bike was wel beter dan ik had verwacht en reed makkelijk 25-27 km per uur. Wel zou ik bezweet aankomen op werk.
Op 17km zou het ongeveer 8 minuten schelen. Deze 2 was het verschil ongeveer 700 euro in aanschafprijs.accu en model waren exact hetzelfde.
Ik twijfel nu dus weer welke ik kies. Ik heb besloten om een keer naar werk te fietsen met een e-bike en een keer een lange rit te maken op een speedpedelec.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:38

Wel is het met een speed opletten, want andere weggebruikers schatten je snelheid vaak niet goed in.

Ik zou dan ook mee laten tellen hoe veilig is je fietsroute. En een helm en verzekering is verplicht.
(en waar brommers op de rijbaan moeten, moet je met de speed pedelec ook op de rijbaan.)

Maar ik vind het wel fijn, je gaat toch lekker snel, maar heb dan ook een best veilige route die ik gewoonlijk fiets op mijn pedelec.
Met de auto doe ik 7 tot 8 minuten erover om naar stal te gaan. Met de speed pedelec 10 tot 11 minuten.
electrisch fiets 15 tot 18 (dacht ik)
Een gewone fiets denk ik 25 minuten.

6 km

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 00:02

FrNo de eerste paar km is een fietspad naast de weg. Daarna op een klein weggetje. Laatste stuk is door bebouwde kom. Daar is het wat verschillend. Ik zou graag eens een speedpedelec willen huren voor een dag en dan uitproberen op die route :o

MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:24

lovelys schreef:
FrNo de eerste paar km is een fietspad naast de weg. Daarna op een klein weggetje. Laatste stuk is door bebouwde kom. Daar is het wat verschillend. Ik zou graag eens een speedpedelec willen huren voor een dag en dan uitproberen op die route :o


Als het maar 7 minuten scheelt, zou ik voor de electrische gaan ipv de speedpedelec.

Een speed pedelec is een bromfiets qua regels. Je zit dus met een helm verplichting en op sommige plekken een verplichting om op de rijbaan te fietsen ipv het fietspad. Daarnaast een rijbewijs plicht (maar gezien je een auto rijbewijs hebt, is dat prima, mag alleen je kind er later niet op fietsen).

Daarnaast kan je met een electrische je tempo beter aanpassen aan je man en kind om een rondje gaan fietsen, ding in de lichtste stand, en dan is het bijna een gewone fiets.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Sandra_H
Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:53

MarliesV schreef:
Daarnaast kan je met een electrische je tempo beter aanpassen aan je man en kind om een rondje gaan fietsen, ding in de lichtste stand, en dan is het bijna een gewone fiets.


Dat inderdaad, en als je zonder ondersteuning, of met motor uit fietst is het helemaal een gewone fiets. Dat kan met een speedpedelec ook, maar zelfs dan moet je alsnog op de rijbaan waar dat normaal gesproken (waar brommers dat ook moeten) ook moet. Alleen daarom al zou ik nooit voor een speedpedelec kiezen.

.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 13:08

Ik heb ook nog een gewone mamafiets. De speedpedelec zal alleen gebruikt worden voor woon werk verkeer. De e-bike ook. Mijn mama fiets is nog geen 2 jaar oud en fietst prima

MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:06

Dan is de afweging of je wel of geen helm wilt er 1 om te maken.

Daarnaast zou ik de route eens fietsen om te kijken of je deels ook op de rijbaan moet ipv op het fietspad met de speed pedelec omdat je een bromfiets bent en dus andere rechten en plichten hebt dan met een (electrische)fiets.

Life is short....SMILE while you still have teeth!


lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 14:39

Ja ik ga morgen met de e-bike van mijn schoonvader een gedeelte van de route fietsen. Zaterdag ga ik nog een paar speed pedelecs bekijken. Daarna zal ik een beslissing moeten nemen. De fiets/ speed pedelec moet natuurlijk wel nog gekocht moeten worden voordat de auto wordt ingenomen (april). Of als we toch voor een auto gaan dan moeten we nog op zoek naar een geschikte auto. De tijd begint dus wel te dringen.

Amado7Jarig
Berichten: 10725
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:50

En hoe neem je je kind mee inclusief je boodschappen? :D En wat doe je als je kind naar het ziekenhuis moet en je ouders hebben auto mee? En wat doe je als je kind naar school gaat en het regent heel hard?

Zomaar even wat vragen hoor :) Mijn schoonzusje liep daar tegenaan dat ze met kind echt niet meer onder een auto uitkwam.

Niet perfect is ook goed

Tiggs
Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:55

Een mamafiets is toch gewoon een fiets?

Overigens haal ik de 20.000 km per jaar echt niet, ik vind dat heel veel voor 'zomaar'.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 19:39

Ja gewone fiets met stoeltje en extra ruimte (heb ene verlengde achterkant).

Kind en ziekenhuis is inderdaad ook iets waar ik mee zit. Mijn zoontje heeft astma en nu al 2x met spoed naar de huisarts geweest. De huisarts is maar 10/15 minuten fietsen, maar als hij zo ziek is... Boodschappen is ook een ding. Mijn man zei: laten bezorgen als de week boodschappen niet lukken op de fiets.
De toekomstige school zal nog geen 5 minuten fietsen zijn. Kdv is denk ik max 10 minuten en wordt nu al gefietst (ik heb de auto en mij man brengt hem op de fiets naar kdv)

Marije_jiplover
Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:21

Citaat:
Als je kind naar school gaat en het regent heel hard

Kind smelt als het een regenjas aan moet ofzo?

Ik ben echt nooit met de auto naar school gebracht of opgehaald, nou weet ik wel dat ik in een andere tijd kind was, maar regen kun je toch gewoon jezelf en en kind op kleden?

Los daarvan, ik zou zelf niet 100% zonder auto willen/kunnen, of afhankelijk te zijn van (schoon)ouders voor een auto, al is het maar omdat die in ons geval niet op loop- of fietsafstand wonen).

Maar als ik 16 km woon-werkverkeer had, zou ik zeker in principe standaard met een e-bike naar mijn werk willen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 01:14

Ik ben als kind nooit naar school gebracht met de auto. Mavo was op ca 9 km en ik had een gewone, simpele fiets, zonder versnellingen.



Mijn woon-werk afstand is 12 km.
Die zit ik graag met mijn e speed willen doen. Maar aangezien ik in 2-ploegen werk en of om 04.00 uur moet vertrekken, of om 23.00 naar huis moet, doe ik dit niet.

Als ik in dagdienst zou werken, wel.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

KimD
Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 05:59

Denise_Storm schreef:
Begrijp ik het goed dat de lease-auto de enige auto is? Dus dat er geen auto meer is als die weggaat?

Ik zou dan toch voor een tweedehands auto gaan of de Clio overnemen inderdaad. Geen auto met kind lijkt me echt een grote overgang. Ook voor leuke uitjes, maar ook als je onverwachts eens naar het ziekenhuis moet ofzo. Je wordt erg afhankelijk van anderen (bijv schoonouders) zonder auto. Een Clio is ook niet de hoofdprijs in maandelijkse kosten en zo’n nieuwe auto zal ook in onderhoud vooorlopig nog niet de hoofdprijs gaan kosten.


Ja dit, ook al gebruik je de auto erg weinig, het is toch heel handig om er een te hebben.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je de auto niet gaat missen.

11k voor deze auto vind ik daarentegen nog best veel, dan zou ik voor een andere auto gaan.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 21:54

Mijn werktijden zijn van half 8 tot 16.30.
Vandaag 26 km op een e-bike gefietst in een uurtje. Wel bezweet. Dus dat is ook iets waar ik over na moet gaan denken ivm omkleden en dus nog meer tijd kwijt.
Zaterdag ga ik nog wat speed pedelecs uitproberen en dan moet ik beslissing maken.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:08

Je moet dus wel in de spits rijden, daar heb je met een fiets of speed pedelec veel minder last van.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 25-01-22 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:20

Ik weet niet hoe jij erin staat ts maar stel nou dat er met spoed iets aan de hand is met jullie kind of bijvoorbeeld een familielid? Zou je dan niet gewoon een auto voor de deur willen hebben staan?

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 08:07

FrNo gelukkig rijd ik ik een gebied waar spits niet bestaat :+

Wildgirl ja dat is absoluut zo. Dat is ook iets waar ik mee zit. Auto ophalen kost ongeveer 15 min fietsen. Niet super lang maar met spoed wel. Mijn man is simpel en die zegt dan bestellen we een taxi voor die ene keer.

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:59

lovelys schreef:
FrNo gelukkig rijd ik ik een gebied waar spits niet bestaat :+

Wildgirl ja dat is absoluut zo. Dat is ook iets waar ik mee zit. Auto ophalen kost ongeveer 15 min fietsen. Niet super lang maar met spoed wel. Mijn man is simpel en die zegt dan bestellen we een taxi voor die ene keer.


Ja maar die taxi staat ook niet altijd in 2 min voor je deur. Het zou mij onrustig maken haha :D

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:31

Je gaat toch geen auto kopen, wegenbelasting betalen, verzekering betalen, alleen voor een eventueel noodgeval zodat er maar eentje voor de deur staat?
Die taxi is natuurlijk gewoon een prima idee.

Ik zou voor een e-bike gaan in jouw geval. Lekker door kunnen fietsen (dat zweten wordt echt wel minder hoe meer je er aan gewend raakt, en anders ga je ietsje rustiger en ben je 5 minuten langer onderweg) maar wel gewoon veilig op het fietspad en geen helmplicht. Bovendien schreef je dat je je veiliger voelde op een e-bike dan op zo'n speed pedelec. Je zal maar ondersteboven gaan... dan ga je ook goed met zo'n vaart!

Maar probeer het vooral uit, dan pas kun je een keuze maken. Een auto kun je altijd nog kopen mocht het toch nodig zijn.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Lieke
Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:00

Je auto kan ook stuk gaan of net met je man mee zijn op het moment dat er een noodgeval is. Dan is idd een taxi, buren of in het ergste geval de ambulance een prima optie.

Ik zou geneigd zijn om voor de elektrische fiets te gaan. Heb er sinds kort ook één en gebruik de auto praktisch niet meer voor dagelijks gebruik. Groot voordeel tov auto vind ik dat je elke dag voor en na je werk even frisse lucht hebt en op de heenweg thuis goed los kan laten en op de terugweg het werk goed los kan laten.

Waar je wel op moet letten: goed warm aankleden. Dat is in het begin wel even wennen, want je gaat best hard, terwijl je lichaam niet de energie en warmte hoeft op te wekken dat hij normaal zou doen.

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:29

Ik zou ook eens kijken hoe lang je fietstijd echt verschilt tussen een e-bike en een pedelec. In de bebouwde kom mag je niet zo hard en afhankelijk van waar je fietst en hoe druk de fietspaden zijn, kan het verschil wel eens kleiner zijn dan je denkt.

Ik zou in jou geval denk ik gaan voor een e-bike en een klein tweedehands autotje. Dan moet je echt voor minder dan 11000 euro wel klaar zijn.

Show a little faith, there's magic in the night

StalNollie
Berichten: 9103
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:54

Ach vroeger hadden ze ook geen auto en voor echte spoed is er nog altijd de ambulance


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers