Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 22:25

Misschien een rare vraag maar weet iemand of het energiezuiniger is om een waterkoker te gebruiken of een fluitketel op de inductieplaat?

Waterkoker is 1 jaar oud en de inductieplaat half jaar (nieuwbouw huis).

Het leek ons leuk en huiselijk om een fluitketel te gaan gebruiken :+ maar dan moet het niet slecht zijn voor het milieu.

Vraag me af of iemand dit weet!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:29

Ik ben vooral benieuwd of het uiteindelijk qua kosten echt heel veel scheelt of niet. Ik weet wel dat een inductie plaat een stuk meer stroom vraagt dan een waterkoker.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:41

Leuke vraag! Ik volg, mijn gevoel zegt dat een waterkoker efficienter is al heb ik er geen echte argumenten voor. Oppervlakte van verwarmdeel is kleiner maar is wel vaak beter geisoleerd dan van een fluitketel.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:44

Over het energieverbruik durf ik geen uitspraken te doen, maar kan wel zeggen dat wij ook een fluitketel op inductie gebruiken en dat ik er heel erg blij mee ben. Op de boost-stand kookt je water supersnel (misschien zelfs sneller dan met een waterkoker) en het staat 10x gezelliger. Plus er staat weer 1 ding minder op je aanrecht, ook heel prettig :j

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:51

Maureen95 schreef:
Ik ben vooral benieuwd of het uiteindelijk qua kosten echt heel veel scheelt of niet. Ik weet wel dat een inductie plaat een stuk meer stroom vraagt dan een waterkoker.


Een inductieplaat vraagt over het algemeen niet meer stroom dan een waterkoker. Waterkokers zijn vaak tussen de 1800-2500W, en degene met minder vermogen zijn vaak heel langzaam (ik had ooit een waterkoker waarbij je een kwartier moest wachten op 1.5L water), inductieplaten hebben als maximaal vermogen ook vaak 1800-2500W. Dat verbruikt dus een vergelijkbare hoeveelheid energie.

Ik verwacht zelf dat een waterkoker een fractie energiezuiniger is als er een element in het waterreservoir zit (dus niet in de onderplaat, waardoor waar je er water in giet helemaal vlak is en schoon te maken). Je verwarmt namelijk dan enkel het water en je hebt dan vrijwel geen warmteverlies naar buiten toe, terwijl je dit bij een fluitketel wel hebt, immers verwarm je het metaal dat dan weer het water verwarmd.

Ik moet altijd opletten dat mijn elektrische kachel uit staat als ik de waterkoker wil gebruiken, anders heb ik kans dat de stop eruit vliegt (1 groep voor mijn hele huis, met elektrische kachel gestookt, dus dat is wel eens puzzelen), het voordeel is dat ik van vrijwel alle electronica in mijn huis de gebruikte watt weet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:56

Ik zat met hetzelfde idee en heb het anders opgelost. Waterkoker gebruiken en daarna met theelichtjes houder met fluitketel voor het theewater om warm te houden. Ik heb een fijne creuset fluitketel die voorheen op de houtkachel werd gebruikt. Helaas nu geen kachel meer en niet gebruiken is zonde

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:19

Leuke vraag inderdaad :j
Ik heb ook een fluitketel op inductie <3 Ik vind het zo gezellig staan, en daarnaast kookt het water een stuk sneller dan met de waterkoker.
Ik kan helaas geen stroommeter tussen de inductieplaat zetten, anders had ik het voor je kunnen meten.
Als je een paar weekenden kan wachten, dan kan ik het aan boord van onze boot meten :)) Daar heb ik een losse inductieplaat.

Een inductieplaat heeft een rendement van pakweg 95% als ik het me goed herinner. Dat is erg hoog. Ik zou verwachten dat een waterkoker ook in die buurt zit, en dan zou het qua verbruik niet veel moeten schelen.
Een waterkoker wordt wel minder efficiënt als er een spiraal in zit waar kalk op gaat zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:25

Doordat mijn waterkoker stuk was in de corona tijd dat alles dicht was heb ik een poosje een pannetje op de inductiekookplaat gehad.
Vulde geen halve liter wat bij de waterkoker wel het minimum is. En had het idee dat het sneller was dan de waterkoker.
Maar of het ook echt voordeliger is?

Zo wil ik eigenlijk wel een ketel op de houtkachel. Maar weet ook niet wat goed en veilig is. En ook de kachel niet beschadigd.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:34

Interessant om te lezen! Ik dacht dat een waterkoker een stuk minder stroom op zou wekken maar dat is dus niet zo. Weer wat geleerd :)

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:52

DuoPenotti schreef:
Zo wil ik eigenlijk wel een ketel op de houtkachel. Maar weet ook niet wat goed en veilig is. En ook de kachel niet beschadigd.


Als bij ons de houtkachel aan is zet ik er ook wel eens een pannetje water op. Voornamelijk voor de luchtvochtigheid, maar heb er ook wel eens thee mee gezet. Moet je wel flink stoken. Wij hadden er gewoon een metalen pannetje op staan, niks bijzonders.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 07:52

@mizora, de waterkoker wordt erg heet aan de buitenkant, dus in die zin ook warmteverlies denk ik?

@swanheart, ja een ding minder op het aanrecht is ook prettig! Had nog niet aan gedacht.

@8nnemiek, zo leuk om te lezen dat er meer mensen een fluitketel hebben voor de gezelligheid :D
Ben erg benieuwd naar de meting!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:03

Ik verbaas me alleen bij de meesten over de snelheid, dat inductie sneller gaat. Mijn waterkoker is in 1,5 tot 2 minuten klaar met 600 ml water koken. Is dat dan uitzonderlijk snel? Ik heb een kleinere koker voor maximaal 750 ml maar zelfs als ik twee keer water zou koken ben ik binnen 4 minuten klaar.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:22

Als ik een of twee kopjes water wil koken in de fluitketel dan duurt dat op inductie nog geen minuut. Ik kan het straks eens timen.

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:25

Sinds wij inductie hebben, gebruik ik ook weer de fluitketel. Veel sneller kokend water, gezelliger, minder apparaten op je aanrecht. Ik denk dat het stroomverbruik minder is, want hij is zo snel klaar op booststand. In ieder geval veel sneller dan welke waterkoker dan ook.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:17

Ik heb de timer er vanochtend even bij gehouden; een grote kop koud water voor de thee, 250ml, duurde 47 seconden voordat ie begon te fluiten. Alleen weet ik het vermogen van de plaat niet, dus niet heel nuttig om het werkelijke rendement te berekenen :))
Ik kan een grote en kleine pit tegelijk op booster zetten, maar geen twee grote tegelijk, dus ik gok rond de 2000 Watt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:36

Naast het verbruik moet je als je het milieu in de gaten wilt houden óók meerekenen dat een waterkoker weer een extra apparaat is dat gefabriceerd moet worden én uiteindelijk ook weer de afvalberg op gaat (al dan niet in deels recyclebare onderdelen).

Ik neem aan dat je zonnepanelen oid op je huis hebt (want gas is/was altijd het meest efficient, daar zit bij de 'ouderwetse' manier van electriciteit opwekken geen verliesstap in, bij electriciteit uit gas maken verlies je zo'n 50%) en dan is een inductieplaat gewoon milieuvriendelijker omdat het verbruik vermoedelijk niet of nauwelijks meer is terwijl je wel veel milieubelasting hebt van de fabricage van een apart apparaat, die waterkoker.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:20

Als je googelt lees je eigenlijk overal dat een waterkoker toch echt efficiënter is dan op inductie verwarmen. Het gaat vooral om het energieverbruik en de snelheid waarmee het water wordt verwarmd. Bij alle tests die zijn gedaan bleek de waterkoker efficiënter te zijn.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:40

Een losse waterkoker slaat automatisch af. Is wel een apparaat meer en dat weet ik heel goed. Maar bij mij is het better safe than sorry. En mijn oudje heeft 20 jaar braaf zijn diensten gedaan.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:12

Als je ongeveer weet hoe lang het duurt om je water te koken dan kun je gewoon de timer instellen. Voor een paar kopjes water zet ik de timer gewoon op 1 minuut, dan is ie net aan de kook, nog niet hard aan het fluiten en dan kan ik ook gerust even wat anders gaan doen.
De meeste inductieplaten hebben verder allerlei beveiligingen, bijvoorbeeld tegen overkoken, tegen lege pannen die te heet worden en tegen het aanzetten van pitten waar geen pan op staat of een pan die niet geschikt is.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:40

DuoPenotti schreef:
Zo wil ik eigenlijk wel een ketel op de houtkachel. Maar weet ook niet wat goed en veilig is. En ook de kachel niet beschadigd.

Dit bevalt sinds vandaag ook goed :j
Toevallig nu in de aanbieding bij de aldi


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 16:34

Wat een mooie theepot! Ik denk dat ik die ook ga halen, ideaal! Wordt de handgreep niet te warm?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 16:38

Ik kon hem net nog wel vastpakken maar met moeite.
Dus ff mijn mouw erbij gepakt.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 16:44

Ah als het maar met een pannenlapje te doen is om de thee in te schenken dan ben ik tevreden :D

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waterkoker of fluitketel op inductie plaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 16:44

ja dat lukt :j

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 16:54

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:
Zo wil ik eigenlijk wel een ketel op de houtkachel. Maar weet ook niet wat goed en veilig is. En ook de kachel niet beschadigd.

Dit bevalt sinds vandaag ook goed :j
Toevallig nu in de aanbieding bij de aldi


[ Afbeelding ]

Wat heerlijk dit! Zo knus.