e achter B

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:49

Tango1979 schreef:
Wat ik een handige tip vond: als ik teveel van de linkerkant trailer zie in mijn linkerspiegel, dan stuur ik naar links. Zie ik teveel rechterkant trailer in mijn rechterspiegel, dan stuur ik naar rechts.


Die is idd wel makkelijk, daarom vind ik recht achteruit ook niet zo moeilijk, bochtje is alleen wat lastiger :+

Ik heb EB ook in een dag gedaan en na de kennismakingsles zei hij, oefen thuis ff lekker met je trailer op de bocht achteruit en dan komt het wel goed. Toen nog een dag die lessen en 's middags examen.

Dat je te rustig zou rijden snap ik niet, je rijdt met een aanhanger toch zelden te rustig? Beter dan ongekoppeld de rotonde opjakkeren :')

Daarna is het ook vooral een kwestie van veel doen, bij mij thuis moest ik altijd bochtje achteruit onze oprit op, deed ik toen met 2 vingers in de neus.. Als ik het nu weer zou moeten doen.. Euhh, niet denk ik :')

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:07

Ik heb hem 3 weken geleden gehaald 3 uur les en dan examen. Nou ben ik buschauffeuse dus het rijden met een langere combinatie is voor mij niet spannend meer.

Het aller aller belangrijkste van je E achter B is dat je overzicht houd en goed blijft kijken. Straatje keren ging bij mij niet in 1 x maar ik zag het, reageerde er op, en reed uit eindelijk netjes om.

Ze zijn echt veel minder streng dan met je B, C of D rijbewijs dus gewoon lekker gaan rijden!

Oja volgorde van aan en afkoppelen vinden ze wel heel belangrijk!

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:22

Hartstikke leuk en succes alvast. Ik heb hem vorige zomer gehaald met nog 0,0 aanhanger of trailer ervaring (oke, op een kort simpel ritje met een lege trailer na dan)

Ik heb eerst (ruim een halfjaar voordat ik mijn twee halve lesdagen en examen had gepland) een keer een proeflesje. Die man was ook ontzettend van het doorrijden. Het kwam toen allemaal even stil te liggen door corona en ben mijn lessen en examen dichterbij huis gaan doen en dus ook een andere rijschool en instructeur. Deze man was zelf vrachtwagenchauffeur geweest en gaf ook vrachtwagenlessen dus hij begreep maar al te goed dat je met een paard erachter niet als een gek op kan trekken en kan remmen. Hij gaf ook aan dat ik het tijdens mijn examen moest vertellen waarvoor ik het ging halen en dan zou de examinator dat begrijpen en hier rekening mee houden. Dat was uiteindelijk ook zo :)

De man waarbij ik mijn proefles had was normaliter ook motor instructeur dus ergens ‘logisch’ dat hij meer van het doorrijden was :+ maar uiteindelijk was ik wel blij met een andere instructeur die het wel begreep.

Hier ging het lessen eigenlijk wel prima. Bochtje achteruit deed ik de eerste halve dag even over om het onder de knie te krijgen maar tijdens het tweede dagdeel viel het kwartje. Toen bracht hij me ook in moeilijke posities waar ik de aanhanger achteruit in moest steken. Dat een paar uur voor mijn examen haha. Ik denken dat ik een grote faalhaas was maar hij vertelde naderhand dat hij het expres deed zodat het examen alleen naar mee kon vallen. En dat viel inderdaad uiteindelijk hartstikke mee.

Hier ook door nauwe straatjes moeten rijden met het examen, keer de snelweg op over een knooppunt en recht achteruit en bochtje achteruit op een plek waar we dat tijdens de lessen al vaker hadden geoefend. En vooral lekker gebabbeld met de instructeur om ook mijn zenuwen onder controle te houden. :=
Laatst bijgewerkt door Queelens op 02-12-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:23

Hier ook in 1 keer gehaald met 3 uur les van te voren! Vooral goed kijken inderdaad en beseffen dat je een lange combi bent. Ook het aankoppelen en afkoppelen goed kennen en dan komt de rest met het rijden vast goed! :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 20:58

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 21:11

Handig topic, ik wil over een tijdje ook voor mijn aanhangerrijbewijs gaan. Succes alvast TS!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 22:20

Tango1979 schreef:
Wat ik een handige tip vond: als ik teveel van de linkerkant trailer zie in mijn linkerspiegel, dan stuur ik naar links. Zie ik teveel rechterkant trailer in mijn rechterspiegel, dan stuur ik naar rechts.


Deze idd!

Ik heb na m'n proefles een aanhangertje(enkelasser) gehuurd en ben op een grote parkeerplaats gaan oefenen. Dat viel in het begin echt tegen, dacht dat wordt nooit wat.. ik heb bewust losse lessen genomen zodat ik vaker onder begeleiding kon rijden en niet te lang achter het stuur hoefde tijdens een dagcursus ofzo. Vind autorijden namelijk helemaal niet leuk :+
Tijdens mijn examen had ik een dubbelasser en het ging allemaal heel soepeltjes. Inmiddels parkeer ik de trailer makkelijk ergens tussen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 22:45

Tango1979 schreef:
Toen ik voor E achter B ging, heb ik in het weekend daarvoor met een combi van een stalgenoot 2 dagen bochtjes achteruit geoefend :o

Tijdens de dagcursus gaf de instructeur aan dat ik te voorzichtig reed. Op het examen gezellig gebabbeld met de instructeur, dat ik met mijn paard op pad wilde etc etc.

De examinator gaf ook aan dat ik voorzichtig reed, maar dat snapte hij als ik een paard ging vervoeren, dus gewoon geslaagd.

Ik rij trouwens sowieso altijd voorzichtig, ook zonder trailer.


Zo heb ik het examen ook ervaren! Was erg gezellig en inderdaad over de paarden gehad. Uiteindelijk zelfs nog lachend een woonwijk in met vreselijke klinkers, we stuiterde de auto bijna uit dat we lachend nog zeiden dat je deze weg niet moest nemen met een trailer, dan zou het paard niet heel blij zijn.

Ik had 2x 4 uur les en daarna examen. Daarvoor ook nog nooit met een aanhanger gereden

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:54

Tango1979 schreef:
Wat ik een handige tip vond: als ik teveel van de linkerkant trailer zie in mijn linkerspiegel, dan stuur ik naar links. Zie ik teveel rechterkant trailer in mijn rechterspiegel, dan stuur ik naar rechts.


Ja dat is de beste tip ever idd

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 23:50

Ik begin toch echt spannend te vinden.. maandag nog extra oefenen/lessen En dan woensdag gewoon knallen..

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:53

Komt best goed. Bij wie heb je rijles?
Ik heb ook afgereden in dezelfde regio.
Het geeft echt niet als je voorzichtig bent. Zolang je het verkeer maar niet hindert. Je moet wel laten zien dat je beslissingen kan nemen, niet afwachten en verder is het ook een kwestie van doen wat je geleerd hebt. :+
Heeel veeeel spiegelen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 23:59

Saaams schreef:
Komt best goed. Bij wie heb je rijles?
Ik heb ook afgereden in dezelfde regio.
Het geeft echt niet als je voorzichtig bent. Zolang je het verkeer maar niet hindert. Je moet wel laten zien dat je beslissingen kan nemen, niet afwachten en verder is het ook een kwestie van doen wat je geleerd hebt. :+
Heeel veeeel spiegelen.


Ik stuur je pb

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 00:28

Ik reed al 3,5 jaar met een BzonderEcombi, maar ivm aanschaf zwaardere auto moest ik ook m'n E achter B.
Het manoeuvreren met de combi ging me super gemakkelijk af, maar ik had dus echt wel een hork van een examinator.

Die liet me op een extreem druk punt een bochtje achteruit rijden op een niet haakse bocht. Een normaal kruispunt is ongeveer 90 graden, al dan niet mooi rond lopend.
Mijn bocht was eerder 120 graden ofzo.
Dus ik was extra gefocust op het op tijd terug sturen om de aanhanger netjes parallel aan de stoep te houden, terwijl er ergens achter me ook nog een andere examenkandidaat voor het B rijbewijs een parkeervak aan het insturen was en daarachter vandaan ineens een fietser verscheen, die ik te laat zat en waarop de examinator (op zich volledig terecht) ingreep.

Bij het napraten kreeg ik dus wel het commentaar naast die ingreep dat ik echt veel te voorzichtig reed en dat ik het andere verkeer echt zou hinderen door met 45 door een woonwijk te rijden ipv 50. En toevallig keek ik op die stukken wel regelmatig in m'n spiegels en ik reed daar gewoon ik m'n uppie, dus hoezo hinderen?
Ook de uitleg van gewend met levende have te rijden maakte hem niks uit.
Als hij het gewoon gelaten had bij het feit dat ik de fietser te laat zag, dan had ik stevig gebaald en dat was het dan. Nu had ik het gevoel datie me gewoon de grond aan het inboren was.

Tweede keer zo'n ander persoon als examinator. Ik was stik en stik zenuwachtig doordat ik de vorige keer naar mijn mening wel erg de grond in was geboord.
Deze man zei op voorhand dat hij niet wist waarop ik was gezakt, dat we nu met een schone lei begonnen en ik vooral niet moest proberen om de fout(en) van de vorige keer overdreven goed te gaan doen, want dan ging het, in zijn ervaring, vaak nu weer mis, maar dan de andere kant op.

Het was fijn dat hij me zo even op m'n gemak stelde.
Hij liet me de bijzondere verrichtingen op een verlaten parkeerplaats doen (want dan wel weer enorm veel makkelijker was dan de eerste keer) en met gewoon normale haakse bochten etc. Nu uiteraard wel echt goed om me heen gekeken, maar doordat het een normale bocht was, ging dat vanzelf ook al veel gemakkelijker.

Ook daar wel verteld dat het om rijden met een paardentrailer ging en die zei juist dat ik prima reed, rekening hield met het verkeer.

Kortom, gewoon rijden voor wat je waard bent, niet te druk maken om de verrichtingen, vooral ook goed om je heen blijven kijken en tussen de oefeningen door ook de gewone verkeersregels in acht blijven nemen (vriendin van mij zakte bv op de gewone verkeersregels, die had kwa E oefeningen niets verkeerd gedaan :+ )

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-21 17:55

Net even het aan en afkoppelen geoefend nu hopelijk onthouden.. Zal echt iets voor mij zijn dat ik in de stress vergeet de volgorde. maar goed niet te veel aan denken want dan vergeet je het juist haha

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-21 17:42

IK HEB HEM GEHAALD!!! *\o/*

Met achteruit rijden had ik geluk.. ik telde vanaf de aanhanger mijn passen.. maar doet moet vanaf waar je ik de auto zit.. maar ik had hem keurig bij de paal neergezet waar het moest. Dus had ik mazzel..

Bochtje achteruit hoefde ik niet te doen. Plek waar hij wou was er geen plek.

Af en aan koppelen ging ook niet zoals het met oefenen ging.. want toen ging het echt perfect

Tijdens oefenen had ik moeite met door rijden en reed ik regelmatig te voorzichtig. Maar tijdens examen totaal geen last van ook spiegelen deed ik goed.

Dus ik heb hem gehaald! Nu lekker met lege trailer oefenen en als dat goed gaat met paard op pad!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:09

Gefeliciteerd!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:12

Fijn zeg!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:54

Gefeliciteerd

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:59

Van harte gefeliciteerd, lekker hoor!