Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:40

Misschien dat hij hier inderdaad sterker uitzaait.
Hij staat bij ons blijkbaar op de zwarte lijst van neopfyten.

„Die Schweizerische Kommission zur Erhaltung der Wildpflanzen betreibt eine Informationsstelle für invasive Neophyten. Der Sommerflieder (Buddleja davidii) steht auf der Schwarzen Liste. Auf der «Schwarzen Liste» sind diejenigen invasiven Neophyten zu finden, die Schäden in den Bereichen Biodiversität, Gesundheit und Wirtschaft anrichten. Die Ausbreitung dieser Pflanzen muss verhindert werden.“

Als alternatief zou je dan blijkbaar ipv de „Sommerflieder“ (Buddleja davidii) de gewone „Flieder“ (Syringa vulgaris) kunnen neerzetten die in het voorjaar bloeit.
Ik heb nog tot het voorjaar om er over na te denken :D

Edit: de gewone „Flieder“ is blijkbaar inderdaad de Sering. Erg lastig sls planten andere namen hebben in verschillende talen :')


8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:59

Ik heb hier nooit gemerkt dat onze vlinderstruik zichzelf uitzaait. Dan moet ik al bewust stekjes ervan nemen.

Hier zie ik wel dat er allerlei mooie vlinders op af komen, die minder interesse lijken te hebben in andere bloemen. De koninginnepage bijvoorbeeld, en de kolibrievlinder.. elk jaar zien we er redelijk veel in de tuin.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

JudithO
Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:15

Ik meld me hier ook. In ons huis in Nederland zijn we hier al flink mee bezig geweest, en we gaan daar weer mee verder in grotere mate in een volgend huis. Ik zal vanmiddag eens kijken of ik nog foto's heb.

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:23

Oh ja de kolibrievlinder is echt geweldig.
Die zaten altijd bij mijn rozen.

JudithO
Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:25

Nooit geweten van die vlinderstruik. Ik dacht altijd dat het goed was om die te hebben, juist omdat er zoveel bijen en vlinders op afkomen. Bij ons zaaiden ze ook niet uit, ze bleven netjes op de plaatsen waar wij ze neergezet hadden.

8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:29

Afgelopen zomer hadden we ook ineens een enorm blauwzwarte houtbij op onze citrusplanten zitten. Heel apart, had echt alleen interesse in de sinaasappelboom en citroenboom, en dat beest klonk alsof er een drone rond vloog :+ Ook heel bijzonder om hier te zien!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

JudithO
Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:34

Ja daar hadden we hier een enorme zwerm van! In een struik direct onder ons balkon. Echt enorm indrukwekkend, ze zijn echt enorm groot :oo

8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:35

Gaaf zeg!
Ze zijn inderdaad griezelig groot :=

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 13:36

Leuk JudithO dat je mee doet.

xMvGV
Berichten: 140
Geregistreerd: 30-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:36

Wat leuk, hier een topic over! Ik ga volgen, al zal ik merendeel een stille meelezer zijn aangezien mijn man en ik momenteel enorm druk zijn om met ons gangbare bedrijf (varkens, fruitboomteelt en akkerbouw) een transitie aan het doorzetten naar biologisch en natuur-inclusief mét een beetje meer, waaronder een paar hectare opzetten met onze gemeente voor o.a. permacultuur en waar wij onze dieren (varkens, runderen en kippen) ook deel van het plan gaan laten uitmaken. De bedoeling is om dit volgend jaar, als alles meezit, ook ein-de-lijk echt te gaan realiseren (jarenlange vergunningsprocedure hier, zucht...). In onze provincie al een paar super mooie plekken gezien waar de permacultuur enkele jaren geleden gelanceerd is, en nu echt zijn vruchten aan het afwerpen is! :)

JudithO
Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:00

Een grote naam die hier overigens nog genoemd moet worden, is Sepp Holzer uit Oostenrijk.
Een bezoek aan zijn bedrijf (inmiddels overgenomen door zijn zoon) staat nog heel hoog op mijn lijstje.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:02

xMvGV schreef:
Wat leuk, hier een topic over! Ik ga volgen, al zal ik merendeel een stille meelezer zijn aangezien mijn man en ik momenteel enorm druk zijn om met ons gangbare bedrijf (varkens, fruitboomteelt en akkerbouw) een transitie aan het doorzetten naar biologisch en natuur-inclusief mét een beetje meer, waaronder een paar hectare opzetten met onze gemeente voor o.a. permacultuur en waar wij onze dieren (varkens, runderen en kippen) ook deel van het plan gaan laten uitmaken. De bedoeling is om dit volgend jaar, als alles meezit, ook ein-de-lijk echt te gaan realiseren (jarenlange vergunningsprocedure hier, zucht...). In onze provincie al een paar super mooie plekken gezien waar de permacultuur enkele jaren geleden gelanceerd is, en nu echt zijn vruchten aan het afwerpen is! :)


Fantastisch, dat is ook nog een droom van mij!

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

pien_2010
Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 14:06

Welkom MvGV. Klinkt erg goed je plannen. Ik hoop dat je toch af en toe iets van tekst en/of foto post .

JudithO
Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:34

Hier nog een paar foto's van hoe wij het in Nederland hadden.
In diverse stadia. We hebben daar 2,5 jaar gewoond, even voor het beeld.

We begonnen met alle borders te mulchen onder een dikke laag boomschors. Dit werd aangevuld met bladeren en houtsnippers uit eigen tuin. We pasten dit ook toe rond de jonge fruitboompjes.
[ img ]

[ img ]

Verder legden we een kas aan en een viertal verhoogde bedden.

[ img ]

In de kas hadden we in jaar 2 een enorme luizenplaag in de komkommerplant. De oplossing bleek het aanplanten van basilicum direct naast de komkommer. Mieren, die de luizenpopulatie 'boerden', hielden hier niet van. Ik heb de basilicum gepland, enkele dagen later de verloren bladeren van de komkommer afgehaald en de plant herstelde zich wonderbaarlijk snel. Mieren en luizen weg (luizen in beperkte mate nog aanwezig maar niet meer schadelijk voor de plant).

Verder hadden we compostbakken en een bladerbak:

[ img ]


Gevolgd door nog 2 grotere compostbakken:

[ img ]

En deze werden altijd ondersteund door onze levende compostbakken:

[ img ]
Die overigens dronken uit hun vijver. Ik hoefde ze alleen in strenge winters van water te voorzien, of als ze eens vitamine door hun drinkwater moesten hebben.

Verder hadden we ook een IBC vat om het water van onze 30m2 veranda op te vangen:

[ img ]
Hiermee konden we de moestuin en kas (en pony's) van water voorzien (behalve in de uiterst droge zomers van 2018 en 2019, daar moesten we het grondwater inschakelen).

pien_2010
Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 14:38

Judith ziet er heel erg interessant en mooi uit. Foto's geven een goed en duidelijk beeld.
Zoals jij het deed met de fruitbomen, gaan wij ook doen. Want deze hebben ook een oppepper nodig en losse grond ipv dat ondoordringbare klei grond.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 01:42

Interessant topic.

Hoewel er in NL nog hier en daar wat truf te vinden is, wordt het grootste deel dat verkocht wordt vanuit Oost-Europa geïmporteerd.
Wat betreft vlinderstruik vs sering, de vlinderstruik bloeit lang, hier in begin oktober nog bloemen, de sering staat in het voorjaar maximaal 2 weken in bloei.
Bijen en vlinders zijn bij ons heel blij met klavers, bijenvoer, kattekruid, hondsdraf, dovenetel, rozebottel, smeerwortel, koolzaad, raapzaad, brandnetel, distel (arghh...). Hopelijk kunnen we komend jaar nog wat extra planten toevoegen.

De tip om hout-as met bladeren te mengen vind ik fijn!

Oja, ik maal eierschalen tot poeder voor kalk voor de grond en de tuinvogels.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 06:54

Leuk dat je geïnspireerd bent geraakt door permacultuur! Uhm.. ik durf het bijna niet te zeggen maar weet je met hoeveel gif tulpenbollen zijn opgekweekt? -O-
Hier een cursus voedselbossen gedaan bij Wouter van Eck en dat is feitelijk ook permacultuur. De cursus is een echte aanrader en ik pas de principes nog altijd toe in mijn tuin. Vooral voor het tegengaan van onkruid en gras waar ik het niet wil hebben. Ik plant alle grond vol met bosaardbeitjes en munt zodat onkruid geen kans krijgt, en dan hoef ik dus de grond niet meer te verstoren, ik heb geen werk meer eraan en kan ik nog oogsten ook.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 09:24

Leuk topic! Ik ben zelf gezegend met een prachtig grote tuin om m'n studentenhuis, maar heel eerlijk weet ik soms niet wat ik emee aan moet. Er staan al enkele appelbomen, wat rijen met bessenstruiken (framboos, kruisbes, een enkele blauwe bes) en een hazelaar in de hoek, maar de rest is een beetje een puinzooi. Een deel is voornamalijk gras met een oude vlier en een wilde rozenstruik, dit deel is prima te onderhouden. Maar dan hebben we het moestuin gedeelte, wat elk jaar werkelijk ontploft met brandnetel, gras, winde, zevenblad en honderden naaktslakken. Nu hebben we deze denk ik ook nooit echt goed behandeld (paardenmest in de lente, flink omspitten en dan planten), en ik ben heel benieuwd wat bepaalde technieken hier zouden kunnen betekenen. Vooral gras en zevenblad zit werkelijk o-ve-ral en is bijna niet aan te pakken :o Ik heb geprobeerd een inheems bloementuintje te maken op een stukje vorig jaar, maar daar overwoekerde al snel munt en zevenblad.

Nu zie ik soms door de bomen het bos niet helemaal meer, maar ik heb wel over mulchen gelezen. Kan je dit zomaar toepassen door er een winter mee te starten? We hebben hier veel blaadjes en ander dood plantenmateriaal, die zou ik kunnen opharken en en er overheen gooien, bijvoorbeeld..

pien_2010
Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 10:18

Goedemorgen allemaal. Welkom herr_balou.
herr_balou schreef:
Bijen en vlinders zijn bij ons heel blij met klavers, bijenvoer, kattekruid, hondsdraf, dovenetel, rozebottel, smeerwortel, koolzaad, raapzaad, brandnetel, distel (arghh...).
Leuke opsomming. Die distel bij kennissen deze is zo vreselijk aanwezig in de groente tuin dat er amper of niet valt te tuinieren zonder dat het pijn doet.


Dorine92 schreef:
Uhm.. ik durf het bijna niet te zeggen maar weet je met hoeveel gif tulpenbollen zijn opgekweekt?
Nee dat wist ik niet. Maar dat verandert natuurlijk niets aan het planten van de tulpenbollen die ik cadeau heb gehad.

Welkom dorine92
Ik denk dat veel planten die wij kopen, net als groeten plantjes niet zo schoon zijn. Wij als beginners hebben daar nu eenmaal mee te maken en wat ik hoop is, dat door de perma cultuur en het voortdurend verrijken van de grond we zelf de zaadjes in de toekomst uit onze eigen planten kunnen halen (ook in het kader van kosten besparing) en bv de tulpen bollen het wel goed blijven doen en iedere keer weer terug gaan komen.

Lynnepinny welkom. Leuk je grote tuin rondom het studenten tuin en ik ben benieuwd hoe je dat onkruid probleem kunt oplossen. Wij gaan in januari naturel karton op het gras doen en hebben veel terreau (goede gezonde rijke grond besteld) om er over heen te doen. Vanaf dat moment gaan we beginnen met mulchen. Wij hopen zo dat we kunnen voorkomen dat het gras elke keer overwoekerd. Tzt maak ik foto's, want we gaan er ook betonblokken omheen doen, die ik dan in naturel ga verven (leuk en goedkoop en de aarde kan niet wegspoelen. )

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:26

Tulpenbollen zijn niet zo goed als verwilderingsbollen. Wil je ze proberen over te houden, moet je ze na het afsterven van het blad droog opslaan waarbij ze niet uiit mogen drogen én warm moeten blijven. Je moet de Turkse zomer nabootsen als het ware. Uit de grond, in een emmer zand en onder dak in de zon, zoiets. En dan in het najaar op een andere plek in de tuin weer uitplanten (want ze willen nogal eens een virus oplopen dat in de grond zit). Kortom, tulpen overhouden is echt voor gevorderden.

Wat wel heel leuk is is wilde narcisjes (niet die grote cultivars die de Britten 'daffodils' noemen, maar wat de Britten 'narcissi' noemen), en wilde hyanthinten (ook weer niet die enorme grote) en natuurlijk de kleine crocusjes (ook weer, de 'species' crocussen, niet die idioot grote gevallen), sieruitjes en zeker in Frankrijk niet te vergeten de najaarsbloeiende Colchicums. En wat je ook kunt proberen is de kleine gladiolen (ook weer 'species' en geen cultivars).

pien_2010
Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 10:39

De gladiolen doen het heel goed hier. Die heb ik jaren geleden cadeau gekregen en doe ik niets aan. Elk jaar komen ze terug. Jouw andere bloemen tips ga ik eens googelen.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:41

Lynnepinny schreef:
Nu zie ik soms door de bomen het bos niet helemaal meer, maar ik heb wel over mulchen gelezen. Kan je dit zomaar toepassen door er een winter mee te starten? We hebben hier veel blaadjes en ander dood plantenmateriaal, die zou ik kunnen opharken en en er overheen gooien, bijvoorbeeld..


Tuurlijk, hier kun je ten alle tijde mee starten. Zevenblad is erg hardnekkig, maar veel onkruid kun je tegengaan door nu een flinke laag mulch te strooien.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:44

Zevenblad is echt drama, dat krijg je alleen maar weg door de grond helemaal te zeven en ieder sprietje wortel er uit te halen. Maar, je kunt het eten, net als spinazie (dus blad plukken en blancheren), dus helemaal waardeloos is het ook weer niet :D

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:48

Zevenblad kun je ook eten. :D Erg lekker. Ik stort me komend voorjaar op de woekerende winterpostelein :))

Ik heb veel krokus en narcis verwilderingsbollen. Gifvrij geteeld en gekocht direct bij de teler ook. Ervaring leert dat tulpen het ook flink lang volhouden als je ze gewoon laat ziitten in de grond.
Na het weekend duik ik de tuin weer in. Eea inpakken voor de winter ook, de bananas en palmpje en mijn terracottapotten.. Ga dit jaar jute zakken en houtschaafsel met blad proberen. En maak ik meteen fotos.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:50

Ik heb het ook eens gegeten als zijnde spinazie, maar daarvoor vond ik de smaak wat te intens haha.
Als pesto is het wel héél lekker! :-D

Ik heb hier allerlei verwilderde krokus, narcis en winterakoniet (ruikt lekker!). Door de nieuwe borders ook wat tulpen geplant en hopelijk gaan die ook een aantal jaar mee.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 03-12-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmberG, Arlette1991 en 94 bezoekers