Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:57

Sizzle schreef:
Wij hebben nu trouwens ipv gras een soort permanent groen onkruid (met van die paarse bloempjes).

Dovenetel, heb ik hier ook overal, haast niet uit de roeien, zaait zich ontzettend uit.

Wat heel fijn onkruid is als je wel 'gras' wilt, maar nu al weet dat dat iedere zomer geel is omdat het zo droog is iedere keer, is duizendblad. Als je dat net als gras 1x per week maait bloeit het niet. Het stoelt mooi uit, heeft prachtig donkergroen blad en als álles verdroogt is is het nog steeds groen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:27

Nee het is geen dove netel, het is veel lager bij de grond. Je ziet het ook vaak in de bergen.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:30

Ik zit hier ook op klei en 2x per jaar ongeveer strooi ik ruim lavagruis. Dit breekt de kleibodem een beetje open en zorgt voor meer verluchting.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:32

Sizzle schreef:
Nee het is geen dove netel, het is veel lager bij de grond. Je ziet het ook vaak in de bergen.


Oh, ooievaarsbek misschien? Ook lastig spul in ieder geval.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:34

Aha, Ajuga reptans waarschijnlijk.
In het nederlands is dat volgens google kruipend zenegroen.

Er zijn trouwens ook prachtige mossen te koop voor een mooie groene mat.
Daar heb ik me ooit eens in verdiept maar onze huidige tuin is echt pal in de zon dus dat gaat hem niet worden.
Een kamille vlakbedekking vind ik ook aantrekkelijk maar schijnt veel werk te zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:37

pien_2010 schreef:
We hebben klei dus zit erg vast want ik heb border gemaakt waar gras stond. Dus met de riek is geen doen. Het zit er allemaal in.
Die 50 tinten schaduw (grappig) klopt zeer zeker voor hier.


Ik weet niet of je op mijn steekding antwoorde maar ik bedoel geen riek maar gereedschap voor verwijderen van penwortels.
Een bollenplanter ligt inderdaad ook voor de hand.
Maar voor zoveel bollen tegelijk op 1 plek is jouw weg gewoon de handigste.
Mijn bollen zaten altijd in hele kleine aantallen op veel verschillende plekken en dan is steken handiger.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:40

Matheno schreef:
Ik zit hier ook op klei en 2x per jaar ongeveer strooi ik ruim lavagruis. Dit breekt de kleibodem een beetje open en zorgt voor meer verluchting.


Hoewel ze momenteel op La Palma een beetje te veel lava hebben, vind ik het toch ecologisch en qua transport enigzins tegennatuurlijk in het kader van 'met de natuur' tuinieren.

Dus zelf probeer ik spul dat van ver komt/hier niet thuis hoort te vermijden.

Hetzelfde geldt trouwens voor turf. Komt dan weliswaar wel uit Nederland, maar laat dat ook maar lekker in de natuur waar het hoort. Het alternatief, cocopeat, heeft weer een halve wereldreis achter de rug, óók niet goed voor het klimaat.

Best lastig om overal rekening mee te houden eigenlijk :D Maar ook wel weer een uitdaging (en ook een beetje de bedoeling van permacultuur) om te kijken wat je kunt met wat er ligt.

Ik woon op zandgrond, dat betekent dat je rozen kweken kunt vergeten. En kool ook. Dat groeit hier gewoon niet.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 10:44

We hebben hier van die zaai wilgen die van die lange houten boompjes/ takken geven in een bos bij elkaar. We zijn ze allemaal aan het verwijderen en die gaan we dus met de broyeur (hakselaar is dat het woord?) klein maken en die houtsnippers gaan we gebruiken voor de grond. Een zaailing achter in de tuin, daar halen we de te dikke boompjes/ takken uit en de rest laten we staan zodat we zonder houtsnippers te hoeven kopen voor komende jaren ze zelf bij kunnen maken met ons apparaat de broyeur. Zo hadden wij het bedacht. En de as gaan we gebruiken en ik vraag aan buuf of ze een keer mijn emmer wil vullen want zij heeft een houtkachel en dat gaat dus sneller. Tevens gaan we voortaan ons organisch afval compost van maken.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:46

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdraf

Hier ook zo'n 'luie' tuinier die graag zo min mogelijk schept, zoveel mogelijk vaste planten gebruikt en waar dat niet mogelijk is, moestuin, een rotatiesysteem aanhoudt zodat de planten gebruik kunnen maken van de voordelen van hun voorganger.

Biggest little farm is nu te zien op Netflix in NL.

Wat betreft nieuwerwets of ouderwets tuinieren, vind ik deze erg herkenbaar :D

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/06/gr ... 1638434669

En voor hen die dat niet kunnen lezen:

Grasland
We hebben de stad verruild voor een dorp. Nog net binnen de bebouwde kom maar wel met ruim een hectare grasland. Opvallend in het dorp zijn de keurig verzorgde tuintjes. Geen enkel onkruid, ook niet in de omliggende weiden. Enthousiaste medewerkers van gemeente en provincie ondersteunen ons met initiatieven de biodiversiteit op ons perceel te stimuleren. Een houtwal met diverse inheemse struiken en bomen wordt aangelegd, en door ons gras maar twee keer per jaar te maaien ontstaat weer kruidenrijk grasland. Er fietst een echtpaar uit het dorp langs. „Erg, hè,” hoor ik de vrouw tegen haar echtgenoot zeggen. „Dan koop je zo’n huis, en dan kan je het niet onderhouden.”
Laatst bijgewerkt door Kaka op 02-12-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:51

Gut, da's een "ikje" dat ik helemaal gemist heb :D
Hier krijg ik van de buren juist de complimenten dat ik zo'n mooie wilde bloementuin heb en komen ze eind seizoen zakjes zaad halen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:18

Mijn weiland is een kleurige woestenij met (overigens echt wel netjes) gemaaide paden tussen de industrieel groene grasmatten. Dat zorgt wel voor wat gefronsde wenkbrauwen af en toe. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik daar ook nog 2 (geleende) varkentjes op los ga laten. Wordt zo'n grasmat niet perse mooier van, wel losser met veel minder mos.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:46

Ibbel schreef:
Hoewel ze momenteel op La Palma een beetje te veel lava hebben, vind ik het toch ecologisch en qua transport enigzins tegennatuurlijk in het kader van 'met de natuur' tuinieren.

Dus zelf probeer ik spul dat van ver komt/hier niet thuis hoort te vermijden.


Ik haal het spul vanuit Duitsland, dus op zich nog niet erg ver.
Heb helaas nog niet echt een beter alternatief gevonden wat de bodem mineraliseert én openbreekt.
Zit in de Noordoostpolder, dus super vruchtbare, maar ook super vette klei.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 02-12-21 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 11:46

Geestig dat commentaar maar ook opvallend, want in mei en juni wordt hier vooral door de Nederlandse gasten de kleurrijke bermen geroemd met de woorden dat we dat niet meer zien in Nederland.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:48

pien_2010 schreef:
Geestig dat commentaar maar ook opvallend, want in mei en juni wordt hier vooral door de Nederlandse gasten de kleurrijke bermen geroemd met de woorden dat we dat niet meer zien in Nederland.


Wij hebben wel pogingen gedaan om de bermen hier langs de landwegen wat te "verbloemen", maar net als alles op zijn mooist werd dan kwam de gemeente maaien.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 11:49

Matheno schreef:
pien_2010 schreef:
Geestig dat commentaar maar ook opvallend, want in mei en juni wordt hier vooral door de Nederlandse gasten de kleurrijke bermen geroemd met de woorden dat we dat niet meer zien in Nederland.


Wij hebben wel pogingen gedaan om de bermen hier langs de landwegen wat te "verbloemen", maar net als alles op zijn mooist werd dan kwam de gemeente maaien.


Dat gebeurt hier pas vanaf juli en Augustus. Dan is alles al in het zaad en omdat alles blijft liggen maakt dat niet uit want komt terug volgend jaar.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:52

pien_2010 schreef:
Matheno schreef:
Wij hebben wel pogingen gedaan om de bermen hier langs de landwegen wat te "verbloemen", maar net als alles op zijn mooist werd dan kwam de gemeente maaien.


Dat gebeurt hier pas vanaf juli en Augustus. Dan is alles al in het zaad en omdat alles blijft liggen maakt dat niet uit want komt terug volgend jaar.


Ah, ja hier beginnen ze al relatief vroeg ..

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:53

Langs drukke wegen moet je wel maaien, anders rij je veel te veel dieren (of fietsers) dood die je niet op tijd ziet.
Het is een beetje een keuze uit 2 kwaden.
Bij brede bermen zie je ook wel vaak dat ze enkel 1 meter maaien en de rest laten staan.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:55

Hier in de gemeente worden bermen ingezaaid en in 3 delen gemaaid (middellaat, laat en heel laat), om de bloemen te kunnen laten uitzaaien. Verder wordt er ook subsidie gegeven (maar dat lijkt per provincie anders te gaan) voor het inzaaien van een rand van een meter of 5 langs akkers. En of er dan mais, aardappelen graan of suikerbieten op die akkers staan maakt verder niet uit, ze kunnen allemaal een bloemenrand krijgen.
Er zijn best wat goede initiatieven op dit gebied gelukkig.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:59

Het verschilt per gemeente en zelfs daarbinnen. In de oostkant van onze gemeente zie je gelukkig al heel veel kleurige bermen en is het maaibeleid daarop aangepast. Aan de westkant, waar wij wonen, nog niet en maaien boeren zelf de wegkanten vaak mee bij het grassen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:19

Hier in de gemeente proberen ze er ook wat rekening mee te houden, op de website staat dit stukje:
Citaat:
De biodiversiteit is de laatste jaren afgenomen. Dat heeft onder andere te maken met de manier van inrichten en het beheer van bermen. Daarom houdt de gemeente rekening met bestaande natuurwaarden en wordt er geprobeerd de situatie te verbeteren. Zo wordt er gemaaid op een hoogte van 12 centimeter waardoor insecten een betere overlevingskans hebben. Dit zorgt ook voor een bloemrijkere berm en komt weer ten goede aan de biodiversiteit. Daarnaast worden halve meterstroken in plaats van volledige meterstroken gemaaid. Ook wordt een aantal gazons binnen de bebouwde kom extensiever beheerd. In de loop van het jaar wordt bekeken of er andere maatregelen getroffen kunnen worden om de biodiversiteit te vergroten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:22

Ik heb trouwens recent geleerd in een gemeente blad dat vlinder struiken invasieve soorten zijn die schadelijk zijn voor vlinders.
In onze nieuwe tuin staan er 3, dus die gaan we dan maar verwijderen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:24

De oervorm kan zich wel goed uitzaaien, dat klopt, maar schadelijk voor vlinders? Hoe dan?

Kijk of even of je geen cultivars hebt staan, die zaaien zich sowieso niet zo extreem uit. Zonde om die weg te halen als het niet hoeft.

Heb even gegoogled, de struik is niet schadelijk voor vlinders, maar als veel vlinderstruiken zich uitzaaien verdringen ze andere planten.
Zolang je dus niet je hele tuin vol hebt staan is er weinig aan de hand.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:30

Vlinders zouden door het hoge gehalte „fast-food“ oververmoeid raken of zoiets en dan juist niet meer in staat zijn eieren te leggen. Daarnaast is het geen waardplant, dus eieren op de struik gaan verloren.
Het is hierbij dus niet relevant of ze uitzaaien maar dat ze (volgens onze gemeente) schadelijk zijn.
Ik had er nog nooit van gehoord, ik zal ook nog eens wat googelen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:33

Is in Zwitserland misschien erger dan hier? Alternatief zouden seringen kunnen zijn, die komen uit ZO Europa meen ik te weten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:35

Vlinderstichting zegt dat het vooral het verdringen zou zijn, dat het 'fastfood' is is niet erg, maar je moet wel ook waardplanten hebben. Al het eten van vlinders is fastfood, er zit hooguit meer in een vlinderstruik op 1 plek. Er zit geen andere suiker in pak 'm beet een Dahlia. Die ook een exoot is (en zich uitzaait in sommige gevallen, alleen vriezen die meestal gewoon dood)

Seringen zijn alleen voedsel voor de wintergeneratie van overblijvende vlinders (citroenvlinder, schoenlapper, dagpauwoog). De zomergeneratie heeft geen fluit aan een sering, die bloeit te vroeg.