Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:17

Fluctuerende stand maakt inderdaad niet uit, let er wel op dat eenden er een enorme bende van maken dus je kunt hem in de zomer dan beter even wat bijvullen dan dat hij erg laag komt te staan.

Wat betreft de planten, dat verschilt enorm. Waar kippen overigens scharrelen met de poten, doen eenden dat met de snavel. Op die manier kunnen ze nog steeds erg goed schoffelen.

Vliegen deden ze bij ons absoluut niet, nooit een poging gedaan ook, dus 120cm moet hoog zat zijn.

Eisen aan een nachthok, dat is persoonlijk. Het mandarijneendje sliep altijd buiten op 'zijn stam' die boven het water lag, Trump sliep binnen met de kippen (niet op stok maar op de grond). Een drijvend plateau klinkt wel als een goede optie.
Onderschat ook marters niet. Die zijn nog vele malen erger dan vossen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:20

Kwakers zou ik misschien ook ooit nog wel eens willen, met 1kg een leuk maatje. Maak een net-tent over je vijver, voorkomt ook dat een wilde woerdeend jouw dames probeert te dekken, want kans is groot dat ze dan verzuipen.
Eend wil veilig,laag plekje ze zitten niet op stok. Zo'n driehoekhokje met flinke dot stro doet het aardig. Let er wel op dat ze meestal hun eieren willekeurig ergens leggen als ze hem kwijt moeten. Dat kan dus ook in het water zijn (ei niet veilig om te eten). Ze opsluiten tot ze gelegd hebben in de ochtend kan dus nodig zijn. Of laat ze pas bij de vijver nadat ze gelegd hebben.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:34

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en advies. Een nettent over de vijver zit er niet in. De vijver is te belangrijk voor allerlei leven. Ik ga de libelle, vleermuizen, spreeuwen, zwaluwen en kwikstaarten hun toegang tot de vijver niet ontzeggen.

Als de conclusie zou zijn dat het niet kan dan kan het niet. De natuur gaat in deze voor op mijn idee van eenden houden. Het zou alleen mooi zijn om de naaktslakken te bestrijden en eieren te krijgen. (En ik vind ze leuk)

Afgelopen zomer is de waterstand trouwens maar gezakt tot het punt dat we nog steeds twee meter diep water hadden. Dus ik verwacht dat het echt hoogstens zakt tot anderhalve meter. Dat was het zelfs in de droge zomer van 2020.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:55

Je kan ook bv een deel van de vijver eendproof maken, dan heb je alleen wat meer ruimte op land nodig. Voordeel is wel dat nachthok dan makkelijker schoon te houden is.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:04

Wij hebben nu 4 muskus eenden, 3 vrouw 1 man. Ze vinden de poel fantastisch. Mijn man heeft een prachtig hok aan de vijver voor ze gebouwd, tnx, daar kunnen we mooi bovenop zitten. Eentje zit er soms in. Één van de vrouwen heeft het legnest van de kippen gekaapt en zit nu te broeden. De vrouwen vliegen wel, de man niet meer, die is domweg te groot. Ze lopen heel wat af. Ik zie ze eigenlijk niet echt aan het fruit zitten, maar er is hier ook genoeg ander lekkers te vinden. Ze maken er wel een bende van inderdaad, zitten van op de houten rand van het strandje, daaronder ligt een berg poep...

Ze zijn wel lekker stil :)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:37

Gefeliciteerd Prairy :)

Enne, stille eenden? Die ga ik onthouden!
Hebben jullie die eenden al lang? Al eerder jonge eendjes gehad of wordt dit de eerste lading?

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:23

Tnx :)

Ik heb ze sinds april ofzo. Ze kwaken niet, alleen iets van blazen, ook naar elkaar met paartijd (die duurt wel lang). Leggen veel en grote eieren. Is dus de eerste keer dat ik jonkies krijg als het lukt. Ze heeft iets van 16-18 eieren gelegd, ze heeft er 5 van me mogen houden, ben benieuwd of er iets van uit komt. Nog een week of 2 als het goed is. Ze is er wel fel op als je in de buurt komt.

Ik kan niet tegen dingen die veel geluiden maken dus deze zijn echt top. De Brahma kippen maken ook geen onnodig geluid, alleen het'ik heb een ei gelegd' liedje. Ook grote eieren. Zijn ook mooie kippen vind ik.

De Mechelse koekoek die ik had, en in iets mindere mate de New Hampshire kippen, waren echt heel irritant.

En als je niet tegen geluid kunt zoals ik, neem dan vooral geen geiten :') wat een irritante beesten zijn dat zeg!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:29

Ik vind (persoonlijk) geiten sws niet leuk. Enige lekkere aan de geit is het eindproduct geitenkaas.

Heb vandaag allemaal snoeihout in kleine stukjes geknipt en terug aan de natuur gegeven. En bladeren van het gras de borders in geharkt.
Ook ben ik al een paar dagen oud hooi wat mijn nijntjes niet meer in eten in de borders aan het verwerken.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 15:01

Proficiat Prairy en leuk de stille eendjes. Ook leuk de inbreng voor Malenka haar eenden verhaal.

Klinktgoed jeetje je wetkzaamheden. Ik vind hout snipperen met de versnipperaar erg leuk.

Hier een leuk projectje af, nl de plastic kas (tunnel in het Frans) is opgezet. Ik hoop dat hij het houdt als er wind komt of storm.
Hij staat in de luwte naast het zwembad en naast de heg. Dus hopelijk helpt dat.

Afbeelding

Afbeelding

En heel belangrijk vanuit het huis valt hij weg achter het zwembad. Dus gelijk alle los staande potten mooi opgeruimd. Dat vind ik fijn een opgeruimde tiin, en de bak met knoflookjes binnen gehaald want er wordt nu door iets teveel gehengeld en ik mis er een aantal.


Afbeelding

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:04

Pien, er zitten van die flappen aan. Als je die in graaft en daar nog tegels op legt gaat hij als het goed is niet waaien. Bij mij heeft hij zo al een aantal stormen overleefd, ik heb ongeveer dezelfde.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:39

Prairy, muskuseenden zijn leuk. Ik vind ze alleen vrij groot voor bij ons. Maar net als bij de kippen vliegen de kleintjes volgens mij meer dan de grote. Zeker vleesrassen zijn vaak te zwaar om echt te vliegen.

Pien, wat leuk dat je al een tunnel hebt. De veranderingen gaan echt hard bij jou. Wat ben je van plan allemaal in de tunnel te kweken?

Hier vandaag dubbelop bezoek. Ik geloof dat ze elkaar uitnodigen. :j

Ik bedacht me wel dat ik wel echt goede voorzieningen moet treffen voor het geval er vogelgriep heerst (zoals nu). Dan wil je echt geen wilde vogels bij je eigen vogels hebben. En de eenden bij de kippen in de ren (ongeveer 25m2) lijkt me geen succes.

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 16:13

Oei Malenka, inderdaad wil je wilde vogels ontlasting niet bij je eigen vogels en ook niet op je land of water. Hopelijk vind je daar gauw een oplossing voor.


Malenka schreef:
Pien, wat leuk dat je al een tunnel hebt. De veranderingen gaan echt hard bij jou. Wat ben je van plan allemaal in de tunnel te kweken?

De tunnel zal gebruikt worden voor die zaadjes die we op moeten kweken in bakjes voordat ze de volle grond in kunnen. Nu staat er de knoflook in want er is teveel belangstelling voor ze om te eten en dat gebeurt dus ook. Hopelijk als ze groter zijn stopt dat. Zoals het er nu naar uitziet, komen er ook de paprika in (en ook buiten zodat we even kunnen zien waar ze het beste gaan), aubergines (idem dito als de paprika's) .

We hebben deze tunnel gekocht omdat we toch terug gekomen zijn om de zaadjes op te kweken in de serre van het zwembad . Het geeft teveel troep en is te onhandig. Dat het zo snel is gegaan was dat het hier in de uitverkoop was en maar 100 euries kostte en dat is voor ons wel aantrekkelijk. Alles voor de tuin is hier itt Nederland zo vreselijk duur, dus die hebben we gelijk gekocht. We hebben natuurlijk veel projecten nog op de rol staan naast al het gewone snoeiwerk dat ik ook binnen een week echt af wil hebben daar het hier na een week gaat regenen en het koude weer voorbij is. Dus ja, we weten wel van aanpakken en hebben geen werk meer, dus dat scheelt.

Prairy bedankt voor de tip. Ik heb er inderdaad nu van alles opgezet en goed naar binnen getrokken. Ik kijk het eventjes aan en wellicht ga ik ze ingraven. Nu nog niet zoveel fut voor na al die projecten al gedaan en die nog moeten komen (mis het aapje smiley met de handjes voor de ogen).

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:42

Dat klinkt als een goede investering. Ruimte om voor te zaaien is echt heel fijn. Hier ga ik dat dit jaar nog in het huis doen. Ik hoop ook volgend jaar een kas te hebben. Maar dan wel een van glas tegen het huis aan. Ik heb offertes opgevraagd dus ben heel benieuwd.

Vandaag kwam ook nog een bestelling binnen met aardpeer, crosne en verschillende look soorten. Ik ben zo blij!

Afbeelding

De crosne moet je direct planten stond er bij. Dus daar heb ik gelijk een bed voor gemaakt voor dit jaar. Gevomposteeerde paardenmest, twee zakken tuinaarde en bedekt met een laag stro als mulch. Ik ben benieuwd naar hoe het er uit ziet als de planten opkomen want nu is het wel erg rommelig. Dat is wel echt het nadeel van dit seizoen.

Afbeelding

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:05

Ik heb net 5 ton compost en 5ton houtsnipper besteld .. god sta me bij :+
Ik wil voor februari alle bedden en bakken en .. inorde hebben.

Word een hele klus want het spul word in het weiland gekiept, word dus min 25x lopen per ton en dan een stuk van toch wel 250m over grasland.
Nouja we wouden meer bewegen dus dat is alvast voor mekaar komende weekends :=

En daarna kunnen we heerlijk gaan zaaien en ....
Ook gaan we een stuk van het "gazon" verhogen dat altijd onder water staat vlak achter het huis. Dit is het stuk waar de honden lopen en 1tje graaft graag in water :roll: kan je je voorstellen dat het dus meestal 1 grote modderpoel/diep zinkgat is daar.
Vorig jaar mooie border gelegd daar .. nouja .. die is inmiddels verdwenen :') weg gezonken in de duisternis

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:41

Nou, ik wens je veel succes, en een elektrische kruiwagen :+

Kun je er niet met een auto en aanhanger komen?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:10

Jee Billy, succes met scheppen!
Wel super fijn, zo veel compost!

Malenka, zaaipost <3 En ideaal, een kas tegen het huis aan! Ik hoop dat er een goede offerte tussen zit.

Ik heb afgelopen weekend wat oude zaden in de grond gestopt, even testen of die nog willen kiemen, en dan kan ik binnenkort ook een aantal zaden gaan bestellen.

Afgelopen weekend hebben we ook nog de druiven van vorig jaar uitgeperst en dat staat nu lekker te borrelen <3 Dat wordt als het goed is zo’n 8 liter wijn.
Afbeelding

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:13

Malenka schreef:
Dat klinkt als een goede investering. Ruimte om voor te zaaien is echt heel fijn. Hier ga ik dat dit jaar nog in het huis doen. Ik hoop ook volgend jaar een kas te hebben. Maar dan wel een van glas tegen het huis aan. Ik heb offertes opgevraagd dus ben heel benieuwd.

Vandaag kwam ook nog een bestelling binnen met aardpeer, crosne en verschillende look soorten. Ik ben zo blij!

[ [url=m/2OfvJm.jpg]Afbeelding[/url] ]

De crosne moet je direct planten stond er bij. Dus daar heb ik gelijk een bed voor gemaakt voor dit jaar. Gevomposteeerde paardenmest, twee zakken tuinaarde en bedekt met een laag stro als mulch. Ik ben benieuwd naar hoe het er uit ziet als de planten opkomen want nu is het wel erg rommelig. Dat is wel echt het nadeel van dit seizoen.

[ [url=m/VN2pI2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier is de moestuin nu ook 1 grote chaos van mulch _O-
Ziet er beter uit met begroeiing.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:24

8nnemiek, doe je dat gewoon in huis? Gaat dat niet vreselijk stinken met de vergisting?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:30

Gaaf Annemiek. Je eigen drank maken... Volgens mij maakt dat etentjes extra feestelijk. Alles uit de eigen tuin.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:36

Dat doe ik gewoon in huis inderdaad, en je ruikt het totaal niet. Alleen als je boven het waterslot gaat hangen, dan ruikt het gewoon naar wijn.
Inderdaad leuk bij etentjes, en ik doe soms een flesje kado.
Labeltjes erop.. net echt :))
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 13:06

Billy bon courage! Wij krijgen volgende week vrijdag (eindelijk hopen we) onze 10 kuub compost voor de nieuwe aan te leggen groente tuin.

Annemiek, erg gaaf wat je doet. Je flessen zien er prachtig uit!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:06

Dat ziet er goed uit! Maak je alleen wijn van druiven of ook van andere planten/vruchten?
Dit willen wij in de toekomst ook nog wel eens gaan proberen.

Wat betreft mijn vraag over de stank: manlief heeft eens moonshine gemaakt en dat gistproces was werkelijk ontzettend goor. Vooral die ene keer dat het mis ging, toen rook het dus gewoon naar gier :')

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:39

Het is erg leuk om te doen, en helemaal niet zo moeilijk!
We maken wijn van de eigen druiven, maar ik heb ook wel eens appelwijn gemaakt, en een aantal jaren geleden eens een port gemaakt van druivensap en kersensap halfom, die was ook erg lekker!

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 13:43

Hoeveel druiven heb je nodig voor die paar flessen? Want wij hebben hier ook druiven struiken.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:48

Gaaf annemiek!

Als het goed is komt deze week nog de loonwerker om de infiltratiekrat te plaatsen, zodat het regenwater hier de grond in zakt en alssie er dan toch is, mag hij mooi de nieuwe moestuin bakken voorzien van zand en compost :D

De grote bak staat inmiddels, middenin de U vorm komt nog een lage rechthoekige bak en dan rechts vooraan op de foto komen ook nog 2 lage bakken :)

Afbeelding

Omdat er verder buiten niet zo veel te doen is, ben ik maar wat gaan experimenteren binnen. Begin december heb ik dit projectje gestart en inmiddels is het wel duidelijk wat er groeit..

Afbeelding

Dit is in een 10x10cm bakje, als dit lukt wil ik de volgende keer experimenteren met wat groters, want ik ben toch wel fan van oesterzwammen :9