Help , een nieuwe tafel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-21 11:07

Hoi hoi

Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis, echter ben ik enorm aan het brainstormen over de keukentafel. De ruimte waar de keukentafel moet staan is 240 cm breed , en de lengte is 420 cm. Alleen nu komt het, als we een tafel nemen , van laten we zeggen 260x110 cm , en een eetbank plaatsen aan de muurzijde , 240( breedte ruimte) - 110 (tafel)= 130 cm over. De ruimte voor een zitbank kost je 60cm, dus hou je nog 70 cm over voor de stoelen. Wordt dat niet erg krap? Je zit namelijk met het keukeneiland , zie foto.. hebben jullie ideeën?

Afbeelding

Afbeelding
free unlimited image hosting

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:11

110 breed is een behoorlijk brede eettafel, is 90cm breed niet voldoende? Dan hou je alweer wat meer ruimte over.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:16

zonnebloem18 schreef:
110 breed is een behoorlijk brede eettafel, is 90cm breed niet voldoende? Dan hou je alweer wat meer ruimte over.

Of zelfs 80cm?

Ooit een enorme ovale tafel gezien in zo'n poepie-dure design-toko en die bleek maar net 80 breed maar wel 3mtr lang. (kostte ook 3500 euro; handgemaakt).

Beetje mosterd na de maaltijd, maar een kleiner kookeiland had je dit probleem niet gegeven.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:20

Ja Ikke dat dacht ik ook of een schiereiland i.p.v. een kookeiland, maar daar valt vast niets meer aan te veranderen.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:40

Hoeveel personen zitten er meestal aan de eettafel? Je zou bijv een uitschuifbare tafel kunnen nemen en deze dan tegen het eiland kunnen zetten? De bank kan je dan in de uitbouw zetten of in die andere hoek. Je zal mss niet veel aan die kant van het eiland lopen? Bij meer eters kan je dan de opstelling veranderen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door paars op 28-11-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:46

Ik zou ook geen tafel nemen van 110. Onze is een meter breed en dat is vind ik al ruim zat. Wij hebben een bankje tegen de muur en dat scheelt onwijs veel ruimte.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:29

Sowieso niet breder gaan dan een meter. Wij hadden vroeger een tafel van 200 x 100 m. Die was echt al groot zat. Nu heb ik een kleiner huisje en zelfs een 160 x 80 cm nu dacht ik.

Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-21 12:34

De opstelling kunnen we helaas niets meer aan veranderen. Een eettafelbank hebben we nog niet gekocht, maar ivm ruimtebesparing leek mij dat wel handig.

Tafel 80 cm dacht ik ook aan, alleen dan wordt het wel weer een dure uitgave ( en alles is al zo duur !) . Ik wil het liefst een deens ovaal of een ovale tafel, maar standaard breedte is dan 100/110 bij een lengte van 240-260..

Omdat we zo vroeg al keuzes moesten maken , kwam ik pas later aan het idee van een schiereiland , maar toen kon er helaas niets meer aan veranderd worden..

Het idee van een uitschuifbare tafel is ook een goed idee, alleen mijn man vindt dat niet leuk ( lastig he mannen)

Overigens zit er een bar aan het kookeiland met plaats voor 2 barkrukken.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:41

Laura123 schreef:
De opstelling kunnen we helaas niets meer aan veranderen. Een eettafelbank hebben we nog niet gekocht, maar ivm ruimtebesparing leek mij dat wel handig.

Tafel 80 cm dacht ik ook aan, alleen dan wordt het wel weer een dure uitgave ( en alles is al zo duur !) . Ik wil het liefst een deens ovaal of een ovale tafel, maar standaard breedte is dan 100/110 bij een lengte van 240-260..

Omdat we zo vroeg al keuzes moesten maken , kwam ik pas later aan het idee van een schiereiland , maar toen kon er helaas niets meer aan veranderd worden..

Het idee van een uitschuifbare tafel is ook een goed idee, alleen mijn man vindt dat niet leuk ( lastig he mannen)

Overigens zit er een bar aan het kookeiland met plaats voor 2 barkrukken.

En dat eiland gewoon 60 - 80cm smaller maken? Die Bar laten vervallen?

Ik weet niet welke doos je een eiland van 2,5mtr heeft verkocht maar dat is vast niet wat ze zelf heeft.
Dat eiland is domweg te groot voor de ruimte. Laat je het aan de rechter zijde gelijk lopen met het deel tegen de muur en links de doorgang van 700 maar 900 vergroten en je hebt iets dat werkt.

Als je dat niet doet, sloop je binnen vijf jaar dit eiland eruit, mark my words.....

edit: links en rechts verwisseld

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:11

Afbeelding
Andere optie (aangezien de keuken nog geplaatst moet worden); eiland 90’ draaien. Daar wil je keukenleverancier vast aan meewerken? Gaat alleen om koken dus die periflex kan daar gewoon blijven zitten.
Dan heb je ruimte genoeg over voor je grote eettafel en heb je ook een wat leukere plek voor je eiland als je aan het kokkerellen bent, omdat je dan richting gasten staat? En je hebt een leuk hoekje bij het raam bij je bardeel.

Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-21 13:54

paars schreef:
[ [url=m/9oy4Wx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Andere optie (aangezien de keuken nog geplaatst moet worden); eiland 90’ draaien. Daar wil je keukenleverancier vast aan meewerken? Gaat alleen om koken dus die periflex kan daar gewoon blijven zitten.
Dan heb je ruimte genoeg over voor je grote eettafel en heb je ook een wat leukere plek voor je eiland als je aan het kokkerellen bent, omdat je dan richting gasten staat? En je hebt een leuk hoekje bij het raam bij je bardeel.


Nee opstelling kan niet meer veranderd worden. , in het eiland zit ook de vaatwasser en de wasbak.. ook hebben wij vloerverwarming dus dan zou de vloer weer open moeten om alles te verleggen...


Wel een hele goede opstelling zo, dat was zeker een optie geweest !

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:55

Hmm, een ovalen tafel is alleen 110 breed op het breedste punt, maar dat werkt weer niet zo goed met een bank omdat je dan niet parallel aan het tafelblad zit. Bij een deens-ovaal kan dat misschien wel maar dan is de breedte inderdaad wel meer over het geheel.

Ik vind 240/260 trouwens erg lang, ik denk dat je dat doorgaans niet gebruikt.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:07

Laura123 schreef:
paars schreef:
[ [url=m/9oy4Wx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Andere optie (aangezien de keuken nog geplaatst moet worden); eiland 90’ draaien. Daar wil je keukenleverancier vast aan meewerken? Gaat alleen om koken dus die periflex kan daar gewoon blijven zitten.
Dan heb je ruimte genoeg over voor je grote eettafel en heb je ook een wat leukere plek voor je eiland als je aan het kokkerellen bent, omdat je dan richting gasten staat? En je hebt een leuk hoekje bij het raam bij je bardeel.


Nee opstelling kan niet meer veranderd worden. , in het eiland zit ook de vaatwasser en de wasbak.. ook hebben wij vloerverwarming dus dan zou de vloer weer open moeten om alles te verleggen...


Wel een hele goede opstelling zo, dat was zeker een optie geweest !

Ligt de vloer er al zover in dan?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:18

Ik zou dan voor een kleinere maat tafel kiezen, zowel wat korter als smaller.
Anders wordt het wel krap om nog om de tafel heen naar achteren te kunnen lopen.

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:01

Ovale tafel is icm een bankje echt niet fijn. Toevallig net onze ovale tafel (260x120) na jaren voor een rechte geruild. Met een bankje zit je alleen op het breedste stuk goed aan tafel en voor de rest er net te ver van af. Wij hebben een tafel van 240x100 en zes losse stoelen. De gebruikersruimte met de stoelen is ongeveer 250/260 breed.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:59

Misschien is zoiets een oplossing? Zodat je alle stoelen helemaal vervangt door banken en ze dus niet meer hoeft te verschuiven.


Afbeelding

Even door de kleur heen kijken
Afbeelding

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:01

Geen idee hoe ver de bouw gevorderd is maar zou inderdaad eerst eens het gesprek aan gaan wat mogelijk is. Natuurlijk roepen ze gelijk nee, kan niet. Maar als je verder vraagt willen ze echt wel meedenken. Net als de keukenleverancier. Je geeft nu zelf ook al aan het liever anders te willenm zou daar toch eerst alles op alles zetten voordat je andere opties bekijkt, als straks alles staat dan kan er echt zeker niets meer.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:19

Thats_Me schreef:
Geen idee hoe ver de bouw gevorderd is maar zou inderdaad eerst eens het gesprek aan gaan wat mogelijk is. Natuurlijk roepen ze gelijk nee, kan niet. Maar als je verder vraagt willen ze echt wel meedenken. Net als de keukenleverancier. Je geeft nu zelf ook al aan het liever anders te willenm zou daar toch eerst alles op alles zetten voordat je andere opties bekijkt, als straks alles staat dan kan er echt zeker niets meer.

En ja, zo'n wijziging kost vaak wat, maar een keuken die je er na vijf jaar van ellende uit gooit, kost echt meer.

De simpelste versie is nog wel om het blad van je eiland af te zeggen en een nieuw blad ontwerpen dat tegen de muur eindigt. Daaronder maak je een hangende kast, ong 20cm boven de vloer, zodat je er simpel onder schoon kunt maken en de warmte er gewoon uit kan.

Ik begrijp uit je tekst dat rechts een "barretje" zit? Laat dat barretje vervallen en laat eventueel het blok 10 a 15 cm naar links schuiven. Dat kan prima, ook als de vloerverwarming er al in ligt. Als ze zeggen dat dat niet kan, stuur je die bouwer maar even hier langs; krijgt ie een lesje huizenbouw van z'n ex-concurrent }>

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Help , een nieuwe tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:45

Die van ons is 4 meter lang en 90cm breed. Dat is écht breed genoeg.