Laminaat? PVC? Vinyl?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pmarena
Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:19

Ik had in vorige huis een super mooie hardhouten planken vloer, dat was echt een droom zeg maar.
Nou daar ben ik aardig van teruggekomen := Wat een ellende joh.

Snel krassen, veel naden door het werken van de planken.... bij de deur dan weer bol staan door vocht.... de lol was er snel vanaf. Nooit meer een houten vloer :n Wellicht dat 1 en ander beter kan door slimme oplossingen ofzo, maar bekende die houten vloeren verkoopt en legt heeft zelf voor wat anders gekozen... ik snap die keuze :=


Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 11:31

Zou je ook gewoon bij bijvoorbeeld de Kwantum een goede vinyl vloer kunnen krijgen?

Tieme
Berichten: 4950
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:28

In m'n vorige huis had ik zowel beneden als boven vinyl van novilon. het wat duurdere soort.
Net houtskool print en reliëf. Bezoek dacht serieus dat er een houten vloer lag. Zo echt zag het eruit.
Voordeel: warm, geluiddempend, stevig en kan zeiknat gedweild worden.
Het heeft hier 11 jaar gelegen en had nog jaren mee gekund.had maar op 1 plekje een gaatje van een stuk ijzer wat van grote hoogte met punt erin was gevallen.geen slijt of krasplekken terwijl de vloer echt flink mishandeld is door kinderen en huisdieren...

In nieuwe huis IKEA laminaat. Niet de goedkoopste en ook niet de duurste . Goede ondervloer eronder.
Ik vind het qua geluid enz meevallen.en je zegt dat slaapkamer niet intensief gebruikt wordt dus dan heb je ook geen last van geluid lijkt me

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Morrie
Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:37

in mijn vorige flat had ik vinyl liggen, eikenhout motief, heeft er tientallen jaren gelegen. Perfecte vloer, kon het goed schoonmaken, was stevig en je zag er niks op.
Nu heb ik goedkoop laminaat liggen (lag er al) in iedere kamer iets anders en vinyl in de gang. Laminaat is een drama, het is glanzend laminaat, je ziet er alles op en ik blijf boenen. Er zitten putten in en kieren. Echt een horrorvloer, maar ik heb geen geld voor een andere vloer, dus ik zal het ermee moeten doen.
Mijn buren hebben pvc met vloerverwarming eronder, heerlijk warm en geluidloos, en.... het glanst niet!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:30

Wij hebben ooit vinyl gehad en toen vonden we het toch met een bepaalde lichtval te nep. Maar nu denken we er wel over om dat op de boven verdieping/zolder te leggen.

Ons huis van 1913 heeft ook houten vloeren en die behouden we ook. Isoleren wel maximaal, maar geen beton gekozen.

Bij diverse zaken geweest. De een zei gelijk; plak pvc kan niet of je moet de vloer egaliseren. Ze hebben wel klik pvc, maar krijgen die ook regelmatig terug dat het breekt op de klik en zij hebben toch een behoorlijke winkel vol met veel keus.

De afgelopen jaren in alle huizen wel diverse soorten laminaat gehad. Nu lopen we in slaapkamers nooit met schoenen, maar ik vond het betere en dikkere laminaat dat echt net hout was ook stiller.

We gebruiken de woonkamer (nog) niet veel en daar ligt nog oud laminaat. Echt van dat glimmende nep hout. Maar...........het ligt wel goed en ondanks dat daar de houten vloer echt niet stabiel is, blijft het laminaat goed.

Laminaat legt ook makkelijk. Wel 2x goedkopere gelegd, maar dan was het leggen ook minder.

Laminaat heb ik zelfs ooit uit 2 kamers gehaald en in nieuwe huis weer gelegd.

MirandaMalik
Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:30

Heb 13 jaar vinyl gehad in twee verschillende huizen, ik vond het altijd erg mooi en het is altijd goed bevallen.
In mijn huidige huis alleen vinyl in gang en wc gedaan, deze beviel niet, want ik had een lichte kleur met houtnerf reliëf maar die kreeg ik niet goed schoon door de nerf, bij donkere kleuren zal dat geen probleem zijn.
Wij hebben nu laminaat, boven wat mindere kwaliteit maar dat wordt minder intensief gebruikt, beneden is sterker maar er zijn wel wat blusjes uit als er echt iets hard opviel.
Dat klinkt wel echt veel harder als vinyl.
De laminaat slijt ook van een bureaustoel, je hebt daar doorzichtige matten voor.
Wij moeten binnenkort ook een nieuwe vloer kiezen omdat we gaan verhuizen, maar ik weet het nog niet.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:43

Citaat:
Vinyl moet je wel mooi vinden. Het is praktisch, makkelijk en snel te leggen en goedkoop, maar eerlijk, ik vind dat je dat eraan af blijft zien....


Daar zeg je het al. Goedkoop...
Ik had in mijn vorige huis een goede kwaliteit vinyl. Niet goedkoop. Wel mooi.
En geluiddempend en warm tov laminaat.

Ik heb nu weer laminaat. Zou volgende keer weer kiezen voor vinyl, of pvc.

Edit: vwb de bureaustoel. Dat is ons bij aankoop uitgelegd. Vinyl kan heel veel hebben qua zware meubels en dingen laten vallen.
Rollen met zware dingen gaat dus niet. Dan rol je het inderdaad uit net als deeg.

~Turbohoof Solutions ~

Whupp
Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:50

In mijn huis met houten vloer ligt boven ook laminaat. Geen idee hoe oud het is (eigenlijk is het wel aan vervanging toe, maar wij vonden het nog wel prima, we wonen hier waarschijnlijk niet erg lang). Ik weet ook niet wat er onder ligt aan, maar je hoort hier alleen het hout een beetje kraken als er iemand boven loopt. Ondervloer is ook niet mooi egaal, maar het laminaat blijft prima liggen. Overigens lopen we bijna altijd met sloffen of sokken boven, met schoenen weet ik het niet.

Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 15:15

Love_Rosie schreef:
Zou je ook gewoon bij bijvoorbeeld de Kwantum een goede vinyl vloer kunnen krijgen?


Ja, vorig jaar nog gekocht. Als je wil maak ik een foto voor je als ik vanavond thuis ben. Zo uit mijn hoofd heb ik deze

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 11:47

ik ben vandaag vrij dus ga even langs de kwantum voor advies en even kijken hoe vinyl er in het echt uit ziet

pmarena
Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:55

Vloerenleggers / stoffeerders hebben vaak ook een stapel van die monsters waar je doorheen kan "bladeren" dus dat is ook wel een aanrader om met zo iemand uit je buurt contact op te nemen :)

We hebben hier in de regio iemand die heel goed bevalt en het ook al een paar jaartjes doet (zal zachtjes aan wel pensioen in zicht komen) en daar sta je gewoon van te kijken hoe snel zo'n man dat zeil er in legt.

Je kan er beter ook niet naar kijken als hij bezig is want het zweet staat op je rug als je die beste man de eerste keer zijn werk ziet doen := want het is net alsof hij in het wilde weg maar op goed geluk wat doet terwijl hij alle hoekjes, leidingen en weet ik wat er uit snijdt maar op 1 of andere ligt het dan geweldig naderhand :=

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 20:41

nou ik heb een offerte voor vinyl... maar betwijfel een beetje of ze goed hebben gerekend. Als ik het zelf nareken aan de hand van de website kom ik op de helft voor de vloer zelf.. is nogal een verschil..

Misschien dat hier iemand daar al meer over weet..

Het gaat om een opgave voor een kamer van 4x10 meter = 40m2.
vinyl vloer in berekening 13 per m/2.

Dan hebben ze op de website een rekentool staan voor hoeveel stroken? je nodig bent (52 euro per str. meter).
Op de website kom ik hier op uit op 10,5. De offerte gaat echter uit van 20,2..
Het verschil in prijs op website en die op offerte is dus ook de helft... ongeveer 1000 tov ongeveer 500.

Voor de ondervloer die ook 13 per m/2 kost komen ze dan wel weer op ongeveer die 500 euro uit.

pmarena
Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:45

Hoe breed is het betreffende vinyl? Klinkt namelijk alsof ze denken dat je de 4 meter net niet gaat redden en je dus 2 stroken van 10 meter lang nodig zou hebben, volgens hun.

Maar 4 meter lijkt me een vrij standaard maat eigenlijk?

Dispar_Vulgo
Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:51

Als je met een houtmotief hebt gekozen, dan moeten de houten’planken’ wel op elkaar aansluiten, wellicht dat het daardoor ongunstig is? En anders even winkel bellen, zij moeten je dat zo kunnen uitleggen.

Nog een kleine tip.. wij hebben boven best donker houtmotief, maar daar zie je echt elk stofje/plukje haar op liggen. Dus geen aanrader!

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 21:00

het is standaard 4m breed.. ik denk dat er snijverlies is meegerekend in de offerte waardoor er dus inderdaad extra stroken nodig zijn omdat ze uit gaan van 10% verlies.
En dan zijn ze die 10 meter dus nog een keer nodig om het houtmotief hetzelfde te houden, ondanks dat het dan maar een hele smalle strook wordt en kom je inderdaad op die 20 :roll:

Maar dan kunnen ze het gunstiger een kwart draaien.. kost wat meer moeite omdat het dan in 3 delen moet maar qua oppervlakte is het dan gunstiger leggen.

Edit: ik snap als dit niet te lezen is, in m'n hoofd is het heel logisch en ik kan het zo uittekenen :+

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:02

DuoPenotti schreef:
Wij hadden voorheen Vinyl. Gewoon aan een stuk. Wel dikke boven coating.
Beviel super.

In dit huis hebben we boven klik laminaat, goedkoop gevalletje van de gamma, ligt wel een ondervloer onder. Is nog als nieuw. Ligt er al 17 jaar.
Beneden ligt nu PVC klik vloer. noooooiiiiiittt meer!
Dure Gerflor vloer. De verbindingen laten los, de toplaag komen krassen op.


Was dit topic vorig jaar maar geopend...
Lees steeds meer negatief over PVC

Hier een gelijmde PVC, vele denken dat het tegels zijn. Qua onderhoud/schoonmaken is het heel prettig en totaal niet gehorig. Maar.. ook hier zijn vrij snel de 'naden' omhoog gekomen, inmiddels zit er gewoon echt hoogteverschil in sommige tegels, vanochtend heb ik van een tegel een hoekje afgesneden dat gewoon helemaal uitstak. En dan heb ik het nog over de Mflor een van de betere, maar nee dus ik raad PVC echt absoluut af.

Onze vloer ligt er nog geen jaar in en zal er toch op korte termijn weer uit gaan, wat een enorme fout was dit.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:16

Wij hebben vinyl gehad en dat vond ik persoonlijk drie keer niks. Het kraste en er kwamen heel makkelijk blijvende deuken in (door bijvoorbeeld meubels). Het bleef op sommige plekken ook niet goed plakken. Zal wss ook aan de kwaliteit en het leggen liggen, maar toch. Het zag er ook vrij nep uit (donkere houtlook) en was een ramp om te stofzuigen. Enige voordeel was dat het relatief zacht aanvoelde en niet zo koud. En als je iets van glas erop liet vallen bleef het heel. :+

Nu hebben we verlijmde pvc en daar zijn we tot nu toe heel blij mee. Een goede ondervloer is dan wel van belang. Het ligt er pas een halfjaar, dus hoe lang het mooi blijft durf ik niet te zeggen. Ik vind het in ieder geval een stuk mooier dan de vinylvloeren die ik ken.

Dispar_Vulgo
Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:22

Love_Rosie schreef:
het is standaard 4m breed.. ik denk dat er snijverlies is meegerekend in de offerte waardoor er dus inderdaad extra stroken nodig zijn omdat ze uit gaan van 10% verlies.
En dan zijn ze die 10 meter dus nog een keer nodig om het houtmotief hetzelfde te houden, ondanks dat het dan maar een hele smalle strook wordt en kom je inderdaad op die 20 :roll:

Maar dan kunnen ze het gunstiger een kwart draaien.. kost wat meer moeite omdat het dan in 3 delen moet maar qua oppervlakte is het dan gunstiger leggen.

Edit: ik snap als dit niet te lezen is, in m'n hoofd is het heel logisch en ik kan het zo uittekenen :+


Zij gaan uit van zo lang mogelijke banen, want zo min mogelijk werk met leggen voor hun.
Maar je kan vragen om kwartslag te draaien natuurlijk :+

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 21:24

Dispar_Vulgo schreef:
Love_Rosie schreef:
het is standaard 4m breed.. ik denk dat er snijverlies is meegerekend in de offerte waardoor er dus inderdaad extra stroken nodig zijn omdat ze uit gaan van 10% verlies.
En dan zijn ze die 10 meter dus nog een keer nodig om het houtmotief hetzelfde te houden, ondanks dat het dan maar een hele smalle strook wordt en kom je inderdaad op die 20 :roll:

Maar dan kunnen ze het gunstiger een kwart draaien.. kost wat meer moeite omdat het dan in 3 delen moet maar qua oppervlakte is het dan gunstiger leggen.

Edit: ik snap als dit niet te lezen is, in m'n hoofd is het heel logisch en ik kan het zo uittekenen :+


Zij gaan uit van zo lang mogelijke banen, want zo min mogelijk werk met leggen voor hun.
Maar je kan vragen om kwartslag te draaien natuurlijk :+



Nouja zo gaf ze het zelf aan dat dat dan goedkoper is, alleen dat ze dan wat met die naden moeten. Maar dat scheelt dan wel een stuk.. ipv 20m kom je dan op 13m totaal. Scheelt toch al gauw 500 euro op de offerte

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 22:37

Iemand trouwens tips voor een ondervloer voor vinyl? Degene op de offerte is een finifloor van kwantum

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 14:26

Niemand?

ingvdh
Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 14:47

Mijn tip zou zijn van die groene platen en een isolerende ondervloer met een alufoil.
De groene platen om de werking van de houten ondervloer op te vangen en geluidsdemping, de alufoil (of soortgelijk) voor de isolatie.

Beide zijn niet erg duur en makkelijk te leggen.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Laminaat? PVC? Vinyl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:03

Ik had besloten vinyl te pakken maar omdat mijn kamers allemaal net breder zijn dan 4 meter gaat dat vreselijk duur worden. Laten leggen ging nog 2 maanden duren dus word toch maar laminaat. Ben nu aan het kijken naar watervast laminaat of pvc laminaat ivm honden, het is allemaal zo makkelijk nog niet. En voor een sociale woning waar ik hoop niet lager dan 5 jaar in te hoeven zitten wil ik ook geen duizenden euros uit geven als het niet hoeft natuurlijk.

Love_Rosie
Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 15:21

Azmay schreef:
Ik had besloten vinyl te pakken maar omdat mijn kamers allemaal net breder zijn dan 4 meter gaat dat vreselijk duur worden. Laten leggen ging nog 2 maanden duren dus word toch maar laminaat. Ben nu aan het kijken naar watervast laminaat of pvc laminaat ivm honden, het is allemaal zo makkelijk nog niet. En voor een sociale woning waar ik hoop niet lager dan 5 jaar in te hoeven zitten wil ik ook geen duizenden euros uit geven als het niet hoeft natuurlijk.


Ze kunnen hem ook een kwartslag draaien, dan ben je iets minder meters nodig. Ik gok het er hier op dat het net past. Iemand via marktplaats gevonden die het binnen een week kan leggen als ik hem bericht doe in principe. Via kwantum werd dat 3 maand later

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:29

Hier kwantum vinyl zonder ondervloer zo op het beton en gekozen voor effen zonder motief dat is ook goedkoper .Soms hebben ze restanten van rollen voor weinig als je dat dan zelf even snijd thuis dan kun je goedkoop klaar zijn.Hoe verender dus hoger hoe eerder zichtbare deukjes en krasjes.Het platste vinyl blijft vaak het langste mooi heb ik het idee.Je kan ook even naar een vloeren boer gaan zonder website die zijn misschien net zo goed maar voordeliger.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, fro, Geodeo, IASCrawler, Mallow en 85 bezoekers