Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 21:36

Wij zijn nu bezig met een nieuwbouwwoning en ik zou deze het liefst zo “smart” mogelijk maken.

We gaan daarom sowieso voor overal hue waarbij ik de standaard schakelaars ook door smart knoppen wil vervangen. En we hebben nu een Google mini om deze te bedienen (al moeten we die misschien uitbreiden :)) ). Maar je hebt natuurlijk ook automatiseringen qua gordijnen, wasmachines etc…

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke merken zou je aanraden? Wat heb je allemaal geautomatiseerd/smart gemaakt? Hoe ‘smart’ is jouw huis?

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:47

Mijn huis(houden) draait nog volledig op mijn eigen smartness. Maar ik vind het wel interessant dus lees mee.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:55

Mijn huis is heel smart als ik thuis ben, anders helemaal niet. Kan je ook niet helpen met het smart maken van je huis. Ben wel benieuwd wat de gemakken daarvan zijn, kan me daar weinig bij voorstellen als alleen ongemakken als je je telefoon/tablet niet bij de hand hebt, je voorprogramering niet klopt omdat je een dag vrij hebt of als je internetstoring hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:56

Er is ook een topic voor slimme huishoud robotjes.denk aan de roomba i7+ etc.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:58

Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:59

Wij hebben beneden Philips Hue verlichting. Het is LED, kleur en bestuurbaar met een app.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:01

Wij hadden rolluiken en de verwarming die je vanaf een app kon bedienen. Ze hadden allebei hun eigen timer zeg maar, maar we konden die apart ook nog bedienen. Rolluiken konden we nog even dicht doen als het toch wel warm werd die dag of de verwarming toch af zetten omdat we een hele dag weg waren en dan terug opzetten als we onderweg naar huis waren. Als ik ooit terug een eigen huis heb, wil ik dat sowieso weer!

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:02

Woon sinds kort bij mijn vriend.
Erg wennen, alles via hue en google... Zelfs de voordeur via een app, google of vingerprint

Kan nog niet aan google wennen _O-

Het huis word nog afbroken en volledig nieuw neergezet dan gaat alles automatisch :oo

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:05

Is er een automatische beddengoed afhaler en opmaker?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:05

IMANDRA schreef:
Wij zijn nu bezig met een nieuwbouwwoning en ik zou deze het liefst zo “smart” mogelijk maken.

We gaan daarom sowieso voor overal hue waarbij ik de standaard schakelaars ook door smart knoppen wil vervangen. En we hebben nu een Google mini om deze te bedienen (al moeten we die misschien uitbreiden :)) ). Maar je hebt natuurlijk ook automatiseringen qua gordijnen, wasmachines etc…

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke merken zou je aanraden? Wat heb je allemaal geautomatiseerd/smart gemaakt? Hoe ‘smart’ is jouw huis?


Wij gaan in april volledig verbouwen hier en dan gaan we ook zo veel mogelijk 'smart' maken.

We hebben nu een google nest, dat is al wel heel makkelijk vind ik. Lampen aan en uit, radio, spotify , vloerverwarming etc. Zou wel een smart koelkast willen, maar dat past niet in mijn stijl van het huis.

Straks komt er een Ring videodeurbel en op de sloten komen smart sloten welke met een app of met een tag open gemaakt kunnen worden. De poort krijgt ook een electronisch slot. Gordijnen wil ik ook automatisch.

Verder hoor ik hier graag de tips.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 22:07

Laulitz schreef:
Wij hadden rolluiken en de verwarming die je vanaf een app kon bedienen. Ze hadden allebei hun eigen timer zeg maar, maar we konden die apart ook nog bedienen. Rolluiken konden we nog even dicht doen als het toch wel warm werd die dag of de verwarming toch af zetten omdat we een hele dag weg waren en dan terug opzetten als we onderweg naar huis waren. Als ik ooit terug een eigen huis heb, wil ik dat sowieso weer!



Ja wij hebben nu een paar philips hue lampen in combinatie met een google mini: licht gaat automatisch aan bij zonsondergang en automatisch uit bij zonsopgang, heel fijn. Mijn nachtlampje dient ook als wake-up light daardoor, en gaat uit dmv automatisering/shortcuts op m'n iphone als ik mijn wekker uitzet. (@neonlight: in principe kan je veel zo automatiseren dat je jouw device er niet bij hoeft te hebben, en ik weet dat er voor slimme lampen ook slimme schakelaars zijn, dus je bent niet alleen op mobiel aangewezen! Wel handig om mee in te stellen)

Verwarming vind ik ook een interessante: zijn er energieleveranciers die echt op een smart-home inspelen? Moeten er nog eentje kiezen dus nu hebben we nog de luxe om rond te snuffelen daarvoor :)). Rolluiken is ook interessant, heb je een specifiek merk?

Google nest en zo'n ring als deurbel lijken me ook wel handig idd :j


Gypsy schreef:
Er is ook een topic voor slimme huishoud robotjes.denk aan de roomba i7+ etc.

Die kwam ik idd ook al tegen, maar omdat dit wat verder gaat dan alleen de robotjes dacht ik dat een apart topic wel kon. Al wil ik tzt zo'n roomba wel overwegen, maar voor nu hebben we een fijne miele stofzuiger die we zelf rond moeten vegen :))


_Mir schreef:
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.

Ieder z'n ding he ;)


moonsparkle schreef:
Is er een automatische beddengoed afhaler en opmaker?

hihi dat zou wat zijn!

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:09

Je energieleverancier hoeft daar niet perse op in te spelen. Het ligt er gewoon aan wat voor thermostaat je hebt hangen. De een is handiger dan de andere.
Ik heb sinds kort een Nefit Easy, die hoorde bij de ketel. Ga hem niet wisselen, het is een fijn systeem.

Jolien87

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:10

In mijn vorige huis, waar ik destijds woonde met mijn toenmalige vriend, maakten we gebruik van Domoticz. In principe ideaal zolang het werkt want zo konden we bijvoorbeeld ook op afstand de lichten bedienen. Handig als je bijvoorbeeld niet thuis bent. Ook konden we de mechanische ventilatie, robotstofzuiger en verwarming ermee bedienen en kregen we meldingen van de rookmelders en beveiligingscamera binnen op eenzelfde app. Dat laatste was vooral handig omdat het allemaal op één plek stond. Maar er was dus ook veel wat eraan kon schelen en dat deed het nog weleens, het was dan nog weleens een dingetje om weer op te lossen.
Nu regelde mijn vriend dat allemaal maar dat was lang niet altijd 1-2-3 opgelost.

Het enige wat mijn huidige vriend en ik nu hebben is Klik aan Klik uit en dat is helemaal prima. Ik moet zeggen dat ik er destijds wel aan kon wennen maar nu het er niet is, mis ik het niet heel erg.

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:14

De vriend van een collega van me heeft een sensor in de brievenbus geplaatst waardoor ze kunnen zien of er iets in ligt zonder dat ze ernaartoe hoeven te lopen.

- De stofzuig- en dweilrobots van Roomba (de dweil heet Braava) kun je aan elkaar koppelen, leren de plattegrond van je huis èn zijn te programmeren op een schema zodat je daar nooit meer naar om hoeft te kijken.
- Er zijn vaatwassers die zichzelf een stukje open zetten zodra ze klaar zijn, zodat de afwas beter droogt.
- Gordijnen, rolgordijnen, rolluiken en screens zijn tegenwoordig allemaal op een app te bedienen. Dat kan op een schema, maar bijvoorbeeld ook op een schemersensor, op jouw locatie of handmatig.
- Dat geldt ook voor radiatoren met een smarthome thermostaat.
- Er zijn koelkasten met ingebouwde computer waar je in kunt voeren wat je hebt en wat de vervaldatum is, zodat je koelkast je kan herinneren als je iets hebt wat bijna over datum gaat.
- Er zijn voor je huisdieren kattenluiken en voerbakken die de chip uitlezen, en waarbij je dus grafiekjes kunt laten maken met hoe vaak en hoeveel je dier eet, of dat je kunt zien of ze buiten of binnen zijn.
- Rookmelders kunnen tegenwoordig ook een seintje sturen naar je telefoon als je batterij leeg is of als er brand is

Nagenoeg ieder apparaat is tegenwoordig aan te sluiten op een app, maar het is niet allemaal even nuttig. Ik vind het bijvoorbeeld best grappig dat ik een melding van mijn wasmachine krijg als hij klaar is, maar als ik op mijn werk zit kan ik daar niets mee.

Hou er wel rekening mee dat je alles van hele goede wachtwoorden, want als het gehackt wordt is het precies te zien of jij thuis bent of niet.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:16

Die vaatwassers zijn echt mateloos irritant. Ik had er een, en daardoor dus altijd vocht op mijn kastjes erboven. Gewoon dicht blijven, dan droogt het ook echt meer dan prima.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:21

_Mir schreef:
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.

Hier ook en na de problemen met Tesla waar de app storing had en alle Tesla rijders wereldwijd niet in hun auto konden of starten, ben ik helemaal blij met een gewone sleutel auto/voordeur/etc. Hoe simpeler hoe minder er stuk kan en dat vindt ik heel fijn. Moet er niet aan denken thuis te komen en niet naar binnen te kunnen en verder niks te kunnen, want ergens is storing/hack/etc. Op zonder stroom zijn onze huizen al niet gebouwd, maar als je dan niet eens naar binnen kunt, is het helemaal ellende.

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:22

tamary schreef:
_Mir schreef:
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.

Hier ook en na de problemen met Tesla waar de app storing had en alle Tesla rijders wereldwijd niet in hun auto konden of starten, ben ik helemaal blij met een gewone sleutel auto/voordeur/etc. Hoe simpeler hoe minder er stuk kan en dat vindt ik heel fijn. Moet er niet aan denken thuis te komen en niet naar binnen te kunnen en verder niks te kunnen, want ergens is storing/hack/etc. Op zonder stroom zijn onze huizen al niet gebouwd, maar als je dan niet eens naar binnen kunt, is het helemaal ellende.


Ik ben het er wel mee eens. Ik kan mijn stofzuiger vanaf mijn telefoon bedienen en mijn thermostaat, maar de lampen ed hoeft van mij ook echt niet.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:25

Ik vind het heerlijk.
Auto voorverwarmen voor je instapt is ook zoiets geniaals.

Zou helemaal mooi zijn als straks mijn Quooker een kop thee kan zetten en het bij me aflevert ;)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:27

Wij hebben een behoorlijk smart huis, stuk of 6 googles, die kun je oa vragen of de verwarming hoger lager kan, lichten in huis aan uit, de roomba aan te zetten en de tv omhoog/omlaag..we hebben ook een buitendeur slot die je met je mobiel kunt bedienen.
We gaan binnenkort verhuizen anders werden de rolgordijnen ook aangepast maar dat gaat waarschijnlijk in het nieuwe huis nog wel gebeuren.
Van mii hoeft het niet, ik vind tegen google blèren vervelender dan op een knopje drukken maar het is de hobby van mijn man.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:35

Hoe zit het met de sloten op je huis? Heeft iemand daar al wat "smarts" voor?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:37

Cookies schreef:
Hoe zit het met de sloten op je huis? Heeft iemand daar al wat "smarts" voor?


Ja hoor, volop. Met vingerafdruk, app, tag etc.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:53

tamary schreef:
_Mir schreef:
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.

Hier ook en na de problemen met Tesla waar de app storing had en alle Tesla rijders wereldwijd niet in hun auto konden of starten, ben ik helemaal blij met een gewone sleutel auto/voordeur/etc. Hoe simpeler hoe minder er stuk kan en dat vindt ik heel fijn. Moet er niet aan denken thuis te komen en niet naar binnen te kunnen en verder niks te kunnen, want ergens is storing/hack/etc. Op zonder stroom zijn onze huizen al niet gebouwd, maar als je dan niet eens naar binnen kunt, is het helemaal ellende.


Hier precies zo. Hoe minder electronica hoe minder er kapot kan gaan. Maar al die smart dingen leveren mij wel werk, ze hebben allemaal chips nodig. :))

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:02

Je hebt zelfs kookplaten die "smart" zijn. Ik vind het allemaal maar niks, doe mij maar een lekker dom huis :j Ik snap de charme er overigens wel van hoor. Als je het wel graag wilt dan zou ik er in ieder geval wel op letten dat je al die "handige" dingen ook nog gewoon lekker handmatig kan bedienen zodat je niet meteen helemaal vleugellam bent als er een storing is ofzo.

Hier voor de rolluiken ook gewoon lekker handmatige bedieningskoorden gekozen, want ik zie het al gebeuren dat zo'n rotding het ineens niet meer doet en dat je dan eeuwen zit te wachten op reparatie... nee dank je, ik hou de foutmarge liefst zo laag mogelijk :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:15

Ik heb een tado thermostaat, deze bedient de verwarming en ik heb een uitbreiding voor de airco.

Ring staat op het verlanglijstje evenals een smart deurslot, maar daar moet ik nog uitvinden wat de meest veilige is.

Verder ook de hue, nog niet alle lampen, in de wc zie ik het nut er bijvoorbeeld nog niet van in.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:25

Telt de Google Chromecast ook?
Laatst hebben we de meubels gehusseld en daardoor paste de internetkabels naar de tv/kpn natuurlijk niet meer (irritant! :') ), dus hebben we maar een chromecast gekocht en kunnen we alles draadloos streamen vanaf mobiel/iPad (incl kpn tv app). :)

En mn paarden hebben ook ‘smart’ gekregen :') Een waterbak met vlotter in de paddock, waardoor ik nooit meer die waterbakken hoef te vullen. Ideaal!