Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 12:18

Wij gaan volgende week kijken of wij onze hypotheek van 8 jaar oud kunnen omzetten. We hebben dan een gesprek met een financieel adviseur :)
We hebben de documenten opgevraagd en we hebben maar €5000.- boete. Mijn man vindt het nu al te mooi om waar te zijn :') Maar goed het is van de hypotheker zelf dus ik ga er vanuit dat het klopt.

Ik heb al berekeningen gemaakt, maar de ene komt uit op €189.- pm en de andere op €345.- pm. We betalen nu zo'n €545.- pm.
Ik ben zo nieuwsgierig of het gaat lukken en zo ja, wat we per maand gaan besparen. En we willen ook meteen een bouwdepot voor onze badkamer erin verwerken als dat lukt.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen, wie heeft dit al gedaan de afgelopen tijd?
Laatst bijgewerkt door Earth op 15-11-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:40

Ik zou voor dit soort vragen gewoon eens aankloppen bij een onafhankelijk financieel adviseur, eerste gesprek is vaak gratis. Die kan je precies vertellen wat het je kost, wat het je oplevert en wat mogelijk is mbt bouwdepot voor jouw specifieke situatie.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 12:41

Vanillia schreef:
Ik zou voor dit soort vragen gewoon eens aankloppen bij een onafhankelijk financieel adviseur, eerste gesprek is vaak gratis. Die kan je precies vertellen wat het je kost, wat het je oplevert en wat mogelijk is mbt bouwdepot voor jouw specifieke situatie.


Dat gaan we volgende week dus al doen haha. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen :D
Ik heb het even in de beginpost gezet :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:42

wij hebben het ook een paar jaar geleden gedaan. onze maandlasten gingen met bijna 300 euro omlaag, wel een boete van 12500 maar dat hadden we binnen 4 jaar terugbetaald op deze manier. nu een nieuwbouwhuis laten bouwen met een rente van 1.5% het kan nog lager inmiddels maar dat is tientjes werk...dus dat geloof ik wel

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:43

Wij hebben het ook een paar jaar geleden gedaan. Het was ondanks de boete bij ons ook echt de moeite waard!

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:46

Wij hebben afgelopen jaar onze hypotheek van 7 jaar oud om laten zetten ivm een lagere rente.

Boete 6.000 euro, was ff slikken maar met de besparing die we realiseren hebben we dit in 2.5/3 jaar weer terug verdient.
Nieuwe keuken moet dus maar een jaartje wachten (daar hadden we voor gespaard deels).

De rente is zo laag op dit moment, dat de boete vaak snel terug verdient is en je daarna alleen maar voordeel hebt. Laat het goed uitrekenen natuurlijk, maar als je het kan, doen!

Puera

Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:49

Ik lees even mee. Onze rentevaste periode loopt volgend jaar af en het zou qua rente voor ons een stuk interessanter kunnen worden. Maar dat ligt ook aan de mogelijkheden: kunnen we een totaal nieuwe hypotheek afsluiten of kunnen we alleen de rente wijzigen van onze huidige hypotheek. Dat laatste maakt het wel wat minder interessant.

In eerste instantie hadden we in september al een afspraak staan bij de adviseur maar omdat we echt een compleet dossier voor een vrijblijvend adviesgesprek moesten inleveren en we het boetebedrag (ca. 7k) nogal hoog vonden, hebben we besloten nog een jaar te wachten. Naar verwachting stijgt de rente toch niet exorbitant en is de boete dan nog lager en hopelijk nihil.

Ik moet me maar eens wat meer gaan inlezen want ik heb hier echt geen kaas van gegeten. :=

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:56

Ik zou hier zeker een Hypotheekadviseur voor in de arm nemen :j Ik heb ook mijn hypotheek overgesloten zodat ik een bouwdepot kon nemen. Renteverschil was bij mij dan weer niet zo groot. Mijn mazzeltje is dat mijn tante Hypotheekadviseur is dus konden we al wel het voorwerk doen om te kijken hoe interessant het was :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:19

Wij gingen in 2018 naar de hypotheek adviseur met dezelfde vraag.

Hij adviseerde ons op dat moment ons huis te verkopen en een nieuwe, voordeligere, hypotheek te nemen. Dit hebben we gedaan en wonen nu alweer bijna naar volle tevredenheid in een veel groter huis en hebben meer financiële ruimte

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:34

Recentelijk geslaagd. Echter ik had nog aanvullende eisen. Aanvullend, 1.aflossingsvrij. 2 nooit aflossen dus ook niet over 30 jaar. Dit is probleemloos gelukt, betaal wegens mijn eisen wel hoger rentepercentage. Ik betaal 1,75% voor 20 jaar vast. Ik kon kiezen tussen Rabobank en Asr. Het is rabobank geworden omdat ik daar al klant was.

upendo

Berichten: 22274
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:38

Wij gaan onze overwaarde verzilveren. :) Niet helemaal hetzelfde, maar het levert ons naar verwachting ook wat besparing op.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 13:50

MarliesV schreef:
Wij hebben afgelopen jaar onze hypotheek van 7 jaar oud om laten zetten ivm een lagere rente.

Boete 6.000 euro, was ff slikken maar met de besparing die we realiseren hebben we dit in 2.5/3 jaar weer terug verdient.
Nieuwe keuken moet dus maar een jaartje wachten (daar hadden we voor gespaard deels).

De rente is zo laag op dit moment, dat de boete vaak snel terug verdient is en je daarna alleen maar voordeel hebt. Laat het goed uitrekenen natuurlijk, maar als je het kan, doen!

Konden jullie geen bouwdepot meefinancieren?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:00

Wij hadden echt een giga boeterente (over de ton), maar dat hebben we een stukje op kunnen lossen door ergens geld te lenen, 20% af te losssen en het jaar erna de volledige originele hypotheek over te sluiten. Zo was 40% boetevrij. Ook hadden we een spaarhypotheek die we nog vol konden storten met extra inleg. Ook dat scheelde wat boeterente. Het restant was nog een paar keer de bedragen die hierboven genoemd zijn, maar met de hypotheekrente aftrek over de boete was dat zeer zeker de moeite waard. Als je nu een hoge rente hebt, is het echt de moeite waard om het uit te zoeken. Laat je niet afschepen met dat de boete zo hoog is..

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:14

Earth schreef:
MarliesV schreef:
Wij hebben afgelopen jaar onze hypotheek van 7 jaar oud om laten zetten ivm een lagere rente.

Boete 6.000 euro, was ff slikken maar met de besparing die we realiseren hebben we dit in 2.5/3 jaar weer terug verdient.
Nieuwe keuken moet dus maar een jaartje wachten (daar hadden we voor gespaard deels).

De rente is zo laag op dit moment, dat de boete vaak snel terug verdient is en je daarna alleen maar voordeel hebt. Laat het goed uitrekenen natuurlijk, maar als je het kan, doen!

Konden jullie geen bouwdepot meefinancieren?


Hebben we niet naar gekeken, jaartje sparen en we hebben het weer bij elkaar.

Nadeel van een bouwdepot is dat je uiteindelijk toch meer uitgeeft, dan je het bij elkaar spaart.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 14:16

Nja ik vind onze boete dus echt opvallend laag :') Maar wij hebben ook maar een hypotheek van €125.000 :P Dus dat zal er wel mee te maken hebben.

@Marlies, dat is zeker waar. Wij sparen dat helaas niet zo snel, dus dat zou voor ons dan wel interessant zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:26

Heb je geen mogelijkheid tot rentemiddeling?
Ik zou gaan voor een hypotheekverstrekker waarbij je zonder boete rentemiddeling kunt nemen. Wij hebben dit al een aantal keren gedaan en je betaalt dan 150 euro administratie en verder geen boete oid.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:28

Wij hebben een wat hogere hypotheek, maar ook maar 6000 euro boete, dus kan goed kloppen bij jullie.

Hebben de luxe van relatief goedkoop wonen en 2 verdieners, dus daardoor kunnen we makkelijk sparen. Besef me goed dat dit een luxe positie is.

Zou het gesprek aangaan met de verstrekker en een voorstel op papier laten zetten.
Hebben wij ook gedaan, dan staat het er en is het makkelijker beslissen.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:30

We hebben dit vorig jaar gedaan en zelf geregeld. Bij de ABNAMRO konden we online gemakkelijk verschillende situaties berekenen, keuze gemaakt en ook online geregeld.
Ik vond dit wel prettig, konden we rustig puzzelen en vergelijken. Ik weet niet meer wat nu de boete was, maar dat viel mij mee en was snel terug verdiend.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:15

Oscar schreef:
Heb je geen mogelijkheid tot rentemiddeling?
Ik zou gaan voor een hypotheekverstrekker waarbij je zonder boete rentemiddeling kunt nemen. Wij hebben dit al een aantal keren gedaan en je betaalt dan 150 euro administratie en verder geen boete oid.



Dat was wel de bedoeling ja, om de boete mee te financieren in de nieuwe hypotheek :j Want dat bedoel je toch?
Weet iemand of het ook nog uitmaakt wat momenteel de waarde is van je huis? Want die is nu zo rond de 2 ton, €75.000 hoger dan onze hypotheek.

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:30

De waarde van je woning maakt inderdaad uit bij de aanvraag voor een bouwdepot. De hypotheek + het depot samen mogen niet hoger zijn dat 100% van de woningwaarde. En je moet het bedrag natuurlijk ook kunnen lenen op basis van het inkomen. Het is niet zo dat als het huis 75.000 euro meer waard is, je dan ook direct 75.000 euro meer kan lenen voor een bouwdepot (even simpel gezegd).
Daarnaast hangen er ook wat regels aan een bouwdepot, zoals waardevermeerdering.
Als je (zoals in jouw geval) overwaarde van je huis hebt, is er ook een mogelijkheid om de bestaande hypotheek te verhogen, mits het inkomen dit toelaat. Dan heb je dus geen apart bouwdepot.
Laatst bijgewerkt door Estribo op 15-11-21 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:34

Earth schreef:
Oscar schreef:
Heb je geen mogelijkheid tot rentemiddeling?
Ik zou gaan voor een hypotheekverstrekker waarbij je zonder boete rentemiddeling kunt nemen. Wij hebben dit al een aantal keren gedaan en je betaalt dan 150 euro administratie en verder geen boete oid.



Dat was wel de bedoeling ja, om de boete mee te financieren in de nieuwe hypotheek :j Want dat bedoel je toch?
Weet iemand of het ook nog uitmaakt wat momenteel de waarde is van je huis? Want die is nu zo rond de 2 ton, €75.000 hoger dan onze hypotheek.


Nou, ik bedoelde eigenlijk om voor een hypotheek te gaan waarbij je betere voorwaarden hebt. Zoals bijv. rentemiddeling zonder boete. Dan ben je misschien wel ietsje meer kwijt dan bij de allerlei goedkoopste hypotheekverstrekker, maar de voorwaarden zijn dan ook een stuk beter.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:35

Mariettjj schreef:
De waarde van je woning maakt inderdaad uit bij de aanvraag voor een bouwdepot. De hypotheek + het depot samen mogen niet hoger zijn dat 100% van de woningwaarde. En je moet het bedrag natuurlijk ook kunnen lenen op basis van het inkomen. Het is niet zo dat als het huis 75.000 euro meer waard is, je dan ook direct 75.000 euro meer kan lenen voor een bouwdepot (even simpel gezegd).
Daarnaast hangen er ook wat regels aan een bouwdepot, zoals waardevermeerdering.


Ah dat is duidelijk, dank je wel voor de info. Dus als ik het zo begrijp kan een bouwdepot gunstig uitvallen voor ons? :P (ik probeer nog niet teveel te dromen van een nieuwe badkamer maar dat lukt neit zo goed zie je :') ) Wie bepaalt of iets waardevermeerdering is?

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:36

Wij hebben toevallig net onze hypotheek laten oversluiten. Hypotheek was 7 jaar oud en we moesten nog "maar" 3 jaar. Maar we wilden het risico niet lopen dat de rentes over 3 jaar ineens een stuk hoger zijn.
De boete is natuurlijk vervelend, hier hebben we een extra hypotheek voor afgesloten. Daardoor kunnen we volgend jaar ook nog wat geld terug vragen.
Qua maandlasten gaan we iets omlaag.

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:46

Earth schreef:
Mariettjj schreef:
De waarde van je woning maakt inderdaad uit bij de aanvraag voor een bouwdepot. De hypotheek + het depot samen mogen niet hoger zijn dat 100% van de woningwaarde. En je moet het bedrag natuurlijk ook kunnen lenen op basis van het inkomen. Het is niet zo dat als het huis 75.000 euro meer waard is, je dan ook direct 75.000 euro meer kan lenen voor een bouwdepot (even simpel gezegd).
Daarnaast hangen er ook wat regels aan een bouwdepot, zoals waardevermeerdering.


Ah dat is duidelijk, dank je wel voor de info. Dus als ik het zo begrijp kan een bouwdepot gunstig uitvallen voor ons? :P (ik probeer nog niet teveel te dromen van een nieuwe badkamer maar dat lukt neit zo goed zie je :') ) Wie bepaalt of iets waardevermeerdering is?



Onze hypotheekadviseur heeft dit voor ons geregeld in samenwerking met een taxateur. De taxateur bepaalt dan de waarde van de woning, na verbouwing. Als dat verschil positief is (meestal wel, anders zou je waarschijnlijk niet verbouwen :+ ) dan is dat verschil de waardevermeerdering.
Maar stel er zit een knappe keuken in, maar die staat je niet aan, dan is de kans dat het waardevermeerdering oplevert heel klein en krijg je daar dus geen extra budget voor.
Je moet het zegmaar zo zien: de bank leent jou geld en wil er zeker van zijn dat het die investering/ het risico waard is.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:57

Ja ok, dat snap ik. Dat gaat met onze badkamer wel lukken. Wij hebben nog zo'n fancy ooghoogte tegeltje erin, zo'n band :') Maar verder zijn alle badkamermeubels echt op, dus het is echt nodig.