Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 01:04

Ik kwam er vorig jaar achter dat die boete helemaal geen boete is. Je betaalt namelijk aan de bank het bedrag dat ze anders ook van jou aan rente hadden gekregen. Dat is niet echt een boete, dat is gewoon betalen wat je afgesproken hebt. Onze rentevast periode liep nog 2,5 jaar . Wij hebben de ‘boete’ (dat wat we over die 2,5 jaar nog aan rente zouden moeten betalen) in één keer betaald en nieuwe rentevaste periode van 20 jaar afgesloten. Kosten: 150 euro. Maandlasten met 250 euro naar beneden

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:08

Het is de contante waarde van de rente die je zou betalen. En volgens mij zelfs de contante waarde van het verschil tussen je hypotheekrente en de huidige rente als je een nieuwe hypotheek zou afsluiten met dezelfde voorwaarden.
Dus eigenlijk betaal je inderdaad het renteverschil.
De contante waarde heeft te maken met inflatie. Dan worden de bedragen die je in de toekomst moet betalen teruggerekend naar de waarde van nu, rekening houdend met inflatie. Als je elke maand 400 euro hypotheek betaalt, dan is 400 euro over 8 jaar minder waard dan nu door inflatie. Dat wordt meegenomen in de berekening.

Maar als je dus een hoge rente hebt en je kan veel aftrekken is het echt de moeite om alles door te laten rekenen. In de toekomst kan je steeds minder aftrekken, dus dan kost de hypotheek je steeds meer.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:45

Ja, dat klopt! We hoefden alleen het verschil bij te betalen en hebben inderdaad dat verschil in één keer kunnen aftrekken. Het woord boete is daarom eigenlijk heel raar.

Edit. Toevoeging: wij hebben het gedaan aan het begin van de coronacrisis omdat de rente toen laag was en wij bang waren dat er een financiële crisis en hogere rentes op zou volgen. Achteraf was het wellicht niet nodig (want nu over een jaar zou onze rentevaste periode aflopen en dan is de rente vast nog niet veel gestegen) maar de doorslag was voor mij het moment dat ik me realiseerde dat ik alleen alvast vooruit moest betalen wat ik anders verspreid over 2,5 jaar ook had moeten betalen. Wij hebben toen ons spaargeld voor de auto gedeeltelijk ingezet en vullen dat nu weer aan door het verschil in maandlasten weer op de spaarrekening te zetten.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 19:22

Nou, we gaan er in de maand maar een paar tientjes op vooruit -O-

Maarrrr we gaan wel voor €20.000.- het hele huis aanpakken :') *\o/* Dus wij zijn hartstikke blij :D *gaat verder op pinterest naar badkamers kijken* <<)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:52

Earth schreef:
Nou, we gaan er in de maand maar een paar tientjes op vooruit -O-

Maarrrr we gaan wel voor €20.000.- het hele huis aanpakken :') *\o/* Dus wij zijn hartstikke blij :D *gaat verder op pinterest naar badkamers kijken* <<)


Je weet dat je dat bedrag tegenwoordig al kwijt bent alleen voor de badkamer?

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:55

Suzanne F. schreef:
Earth schreef:
Nou, we gaan er in de maand maar een paar tientjes op vooruit -O-

Maarrrr we gaan wel voor €20.000.- het hele huis aanpakken :') *\o/* Dus wij zijn hartstikke blij :D *gaat verder op pinterest naar badkamers kijken* <<)


Je weet dat je dat bedrag tegenwoordig al kwijt bent alleen voor de badkamer?


Dat wilde ik ook vragen. Wat zijn precies je plannen, want dit bedrag ben je ongeveer wel kwijt voor alleen de badkamer :')

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 19:58

Wow wat voor badkamers hebben jullie dan? :P Wij hebben met de overburen gesproken, die hebben dezelfde grootte. Die hebben €6000.- incl werkloon betaald voor de badkamer :P Verder willen we de kozijnen laten doen, vloeren boven (2 kamers en 1 trap) en het dak isoleren. Dan zijn we er wel doorheen denk ik :P

Spenk
Berichten: 21770
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:02

Earth schreef:
Wow wat voor badkamers hebben jullie dan? :P Wij hebben met de overburen gesproken, die hebben dezelfde grootte. Die hebben €6000.- incl werkloon betaald voor de badkamer :P Verder willen we de kozijnen laten doen, vloeren boven (2 kamers en 1 trap) en het dak isoleren. Dan zijn we er wel doorheen denk ik :P

Voor €20.000 :') ?

Daar mag je het dubbele wel voor rekenen met wat je doen wil. De bouwmaterialen zijn momenteel echt absurd hoor. Dit bedrag ben je nu kwijt voor alleen een badkamer.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 22-11-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:02

Earth schreef:
Wow wat voor badkamers hebben jullie dan? :P Wij hebben met de overburen gesproken, die hebben dezelfde grootte. Die hebben €6000.- incl werkloon betaald voor de badkamer :P Verder willen we de kozijnen laten doen, vloeren boven (2 kamers en 1 trap) en het dak isoleren. Dan zijn we er wel doorheen denk ik :P


In welk jaar? :P
Nee, serieus. De prijzen zijn echt enorm gestegen de afgelopen jaren en het laatste jaar nog het meest. Voor een normale badkamer ben je al tussen de 15.000 en 20.000 euro kwijt en dan doe je niet gek.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:04

Earth schreef:
Wow wat voor badkamers hebben jullie dan? :P Wij hebben met de overburen gesproken, die hebben dezelfde grootte. Die hebben €6000.- incl werkloon betaald voor de badkamer :P Verder willen we de kozijnen laten doen, vloeren boven (2 kamers en 1 trap) en het dak isoleren. Dan zijn we er wel doorheen denk ik :P


Inderdaad het dubbele. Ik schat bovenstaande rond de 35.000 euro totaal. En dan doe je niet heel gek.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:08

Earth schreef:
Wow wat voor badkamers hebben jullie dan? :P Wij hebben met de overburen gesproken, die hebben dezelfde grootte. Die hebben €6000.- incl werkloon betaald voor de badkamer :P Verder willen we de kozijnen laten doen, vloeren boven (2 kamers en 1 trap) en het dak isoleren. Dan zijn we er wel doorheen denk ik :P


Ehhh, dan Ben ik wel benieuwd wanneer en door wie dat gedaan is := Wij hebben echt goed “geshopt”, maar voor de aannemer kwamen we echt uit op €11.000 en €7.500 aan spullen. Hebben we wel een douche en bad apart, maar dat zal geen €12.000 schelen (als dat wel zo is dan had ik geen bad genomen :+). Blijft de indeling ban de badkamer hetzelfde? En laat je de oude tegels zitten?

En de rest van de punten die je benoemt… Ook daar is een enorm tekort aan grondstoffen en de prijzen stijgen nog steeds terwijl het aanbod steeds kleiner wordt. We hadden een offerte voor een uitbouw (6x3 meter): tussen de €50.000 en €70.000, kaal. Dus alleen muren, kozijn en openslaande deuren.

Wil je de kozijnen vervangen? Of verven ofzo? Doen jullie dat zelf? En de vloeren, ga je dat zelf doen of laat je dat doen? In weke regio zit je? Misschien speelt dat nog mee, maar vrees dat je je op de badkamer erg verkijkt.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 20:19

Haha zij hebben zelf de materialen gekocht en een Poolse man die doet het werk, duurt 2 weken. Was ook echt knap gedaan :j En hij was net vorige week klaar, dus dat is heel recent :D En mijn man kan veel materiaal inkopen via zijn werk, dat scheelt ook. Ook isolatiemateriaal, waar we overigens nog subsidie op krijgen. Dus ik verkijk me er niet op. Misschien zijn we wel meer kwijt hoor, maar meer dan €10.000 hoeft het echt neit te gaan kosten. Gelukkig zeg :') Vloerbekleding laten we door karpet right doen, heb ik al een offerte opgevraagd vorig jaar eens en was toen €2000.- incl leggen, voor 1 kamer en 1 trap. Schilderen laten we doen, had mijn man ook al een offerte voor opgevraagd, weet even niet meer wat het was. Maar goed, ik zal niet schrikken als het wel hoger uitvalt :P

Spenk
Berichten: 21770
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:42

Prijzen van vorig jaar zijn niet meer vergelijkbaar.... Alles is echt over de kop gegaan.