Planten en stekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:26

Wolluizen zijn nare krengen.
Ik houd niet zo van pesticiden maar voor wolluis op kamerplanten grijp ik toch naar het spul van ECOstyle. Dan deel ik liever één harde dreun uit dan dat ik drie maanden aanrommel. Bij tuinplanten grijp ik pas in als het een plaag dreigt te worden. Maar dat gebeurt zelden.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


Mandyy
Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:32

Oh ik lees Monstera. Die wil ik nog heel graag!

capopjekop
Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:56

[ img ]
Het is de variant met de gaten

Mandyy
Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:59

Oh ja die vind ik zo mooi! <3

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:20

[ img ]
Het is Halloween. dus ik heb mijn Monstera van Frankenstein maar eens gereanimeerd. :')
Voor een plant die er meer dood dan levend uit zag kwam er een enorme massa opmerkelijk gezonde wortels uit de pot. Waarschijnlijk was de grond gewoon uitgeput. Dus ik heb alle aarde ververst en de wortels drastisch terug gesnoeid. Ik hoop dat het goed komt.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:03

Ohh ik meld me ook! Ben gek op planten, het huis staat vol.
Ik heb, zoals een aantal anderen, héél veel stekjes van de graslelie (chlorophytum) voor wie die wil! Ook twee die al flinke wortels hebben gekweekt.
Mijn pannenkoekplant komt ook van een stekje en die is nu enorm, maar ze wil nog geen eigen stekjes produceren :D

thirteenn
Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:09

Ik heb een aantal pannenkoek stekjes haha. Maar ik krijg keer op keer last van vliegjes. Het lijken geen rouwvliegjes en steeds als ik ze heb, breng ik de pot naar buiten, gooi de aarde weg, maak de pot schoon, spoel de wortels helemaal schoon en pot ik ze opnieuw. Vervolgens zet ik ze een tijd op een andere kamer zodat de vliegen uit mijn kamer dood kunnen gaan en dan zet ik ze terug. Dan blijft het echt een paar weken goed gaan, ik geef via de bodem water en ze krijgen eerder te weinig dan teveel water en tóch krijg ik weer die vliegjes!

Iemand enig idee hoe dat kan?

All magic comes with a price, dearie

thirteenn
Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:12

Amber_anne schreef:
De pannenkoek heb ik hier ook en binnenkort weer stekjes van de mojito variant. De siernetels stekken hier ook goed maar die doen het over de post niet super helaas

Mother of thousand stekjes heb ik hier ook in de aanbieding en de roze variant zijn nu ook aan het groeien dus die kunnen hopelijk over een tijdje weg

Oh ik zou wel graag een mojito stek willen! Vind ze in de winkel ontzettend duur :+

Ik ben trouwens ook bezig met een monstera stek die ik heb gekregen, die heeft nu eindelijk z'n eerste nieuwe blad gegroeid

All magic comes with a price, dearie

Kookaburra
Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:16

thirteenn schreef:
Ik heb een aantal pannenkoek stekjes haha. Maar ik krijg keer op keer last van vliegjes. Het lijken geen rouwvliegjes en steeds als ik ze heb, breng ik de pot naar buiten, gooi de aarde weg, maak de pot schoon, spoel de wortels helemaal schoon en pot ik ze opnieuw. Vervolgens zet ik ze een tijd op een andere kamer zodat de vliegen uit mijn kamer dood kunnen gaan en dan zet ik ze terug. Dan blijft het echt een paar weken goed gaan, ik geef via de bodem water en ze krijgen eerder te weinig dan teveel water en tóch krijg ik weer die vliegjes!

Iemand enig idee hoe dat kan?

Heb je dit bij andere planten die in dezelfde potgrond zijn gepot ook?
Soms zit het in de potgrond heb ik het idee.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:17

Ik zal het even onthouden, ze moeten wel nog even groeien denk anders niet dat ze het overleven. De mojito is bijna groot genoeg om te verzenden denk ik

Heb nog meer stekjes, zal thuis eens even foto's maken.

De monkey masks zien er goed uit. Ook de Frankenstein haha. Ik heb die van mij vorig jaar rigoureus gesnoeid en het heeft hem echt goed gedaan

MyWishMax
Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:26

Oh, ik lees graag ook mee!

Zou ook graag stekjes willen, heb alleen zelf niks in de aanbieding :+

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Puera
Berichten: 8079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:02

Rouwvliegjes komen vaak ook uit goedkope potgrond. Dat kun je oplossen door de potgrond in de magnetron te verwarmen. Ik dacht een minuut.

Het wordt alleen wel loeiheet, en het gaat stinken. :=

[o] Baard

thirteenn
Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:20

Kookaburra schreef:
thirteenn schreef:
Ik heb een aantal pannenkoek stekjes haha. Maar ik krijg keer op keer last van vliegjes. Het lijken geen rouwvliegjes en steeds als ik ze heb, breng ik de pot naar buiten, gooi de aarde weg, maak de pot schoon, spoel de wortels helemaal schoon en pot ik ze opnieuw. Vervolgens zet ik ze een tijd op een andere kamer zodat de vliegen uit mijn kamer dood kunnen gaan en dan zet ik ze terug. Dan blijft het echt een paar weken goed gaan, ik geef via de bodem water en ze krijgen eerder te weinig dan teveel water en tóch krijg ik weer die vliegjes!

Iemand enig idee hoe dat kan?

Heb je dit bij andere planten die in dezelfde potgrond zijn gepot ook?
Soms zit het in de potgrond heb ik het idee.

Ja, zelfs met verschillende zakken aarde geprobeerd want dacht idd ook dat ze vanuit de aarde mee kunnen komen, maar dan treffen we wel iedere keer een foute zak dus dat kan niet denk ik

All magic comes with a price, dearie

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:44

Oh ja ik heb ook regelmatig stekjes van paarse basilicum (Ocimum basilicum 'Magic Mountain'). Hij is wat stugger en scherper van smaak de O. b. 'Genovese'. Je kan er een lekkere pesto van maken. :9 De blaadjes zijn paars aan de onderkant en groen met paarse nerven aan de bovenkant. Dus ze zien er ook mooi uit als garnering. (Of gewoon in de tuin.)

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-21 01:19

Ik heb vandaag een stek van mijn zaagcacgus geruild voor en monstera peru die ongelukkig was. Hij stond veel te nat en in een te drassige grond. Ik heb hem verpot en wat zand bij gedaan en merkte dan dat hij in zijn stekpotje (vermoed ik) -of iets anders plastic rond de wortels- geplant was door de vorige eigenaar. De slechte blaadjes heb ik eraf gehaald samen met de rotte wortels. Éen blad staat nu op water en lukt hopelijk zodat ik er nog iemand blij mee kan maken.

Ik denk inderdaad dat het echte ruilseizoen met verzenden gedaan zal zijn.

Ik verwacht dinsdag of woensdag nog enkele gewortelde stekjes van een string of turtles die ik via 2dehands gekocht heb met 24h verzending. We zullen zien of deze levensvatbaar zijn als ze toekomen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 01:20

thirteenn schreef:
Ik heb een aantal pannenkoek stekjes haha. Maar ik krijg keer op keer last van vliegjes. Het lijken geen rouwvliegjes en steeds als ik ze heb, breng ik de pot naar buiten, gooi de aarde weg, maak de pot schoon, spoel de wortels helemaal schoon en pot ik ze opnieuw. Vervolgens zet ik ze een tijd op een andere kamer zodat de vliegen uit mijn kamer dood kunnen gaan en dan zet ik ze terug. Dan blijft het echt een paar weken goed gaan, ik geef via de bodem water en ze krijgen eerder te weinig dan teveel water en tóch krijg ik weer die vliegjes!

Iemand enig idee hoe dat kan?


Hier ook weleens dit probleem. Laat de grond dan gewoon eens behoorlijk droog worden. Vaak zijn de vliegjes dan ook gelijk weg.

Laatst ook een kokosnoot met op de aarde kleine vliegjes. Daar hebben we wat vlooienspray op gespoten. Dit moet je alleen niet op een plant spuiten want dan is die ook gelijk dood.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:29

Wat een leuk topic!
Het is er de afgelopen maanden niet echt van gekomen door zwangerschap en een kleine, maar ik ben ook vaak veel aan het stekken.
Ik hoop er binnenkort weer aan toe te komen, zag al erg veel kleine pannenkoekjes, graslelies en monkey masks kan ik er ook nog wel een aantal van stekken.
Verder heb ik een mother of thousands met héél veel zaadjes.

Dus mocht er iemand uit de buurt van Leusden iets willen, laat het maar even weten :)

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:48

Wat leuk zeg! Ik volg mee :) Ik heb zo nu en dan ook wel stekjes, en mijn zus heeft er ook heel veel. Vooral mother of thousand, graslelie en pannenkoek (net als veel anderen in het topic, haha! :D ).

Hoe verstuur je een stekje per post? Hoe verpakken jullie dit zodat het stekje niet kapot gaat?

*pum*

black_kelpie
Berichten: 7812
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:01

Danielleeee_ schreef:
Hoe verstuur je een stekje per post? Hoe verpakken jullie dit zodat het stekje niet kapot gaat?

Ik pak de wortels in vochtig keukenpapier, daarna een stukje aluminiumfolie er omheen. Dan wikkel ik de hele handel in een laagje plastic folie om het blad te beschermen. En dan in een brievenbusdoosje :j

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:01

Ik wil graag wat verder gaan met stekken en uitwisselen. Zit omgeving eindhoven. Mijn eerste experimenten waren erg succesvol :D

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:57

Vandaag maar eens wat nieuwe planten gekocht.

Een behoorlijk grote Monstera deliciosa voor 6,99
Twee ctenanthe oppenheimiana voor 5,99
Twee philondendron ik vermoed white wave 4,99


Weer wat groen erbij dus!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:46

Sluit me aan hier bij het stekjes topic :D

Ben op zoek naar een kopstek Monstera Variegata Albo Halfmoon of iig een Albo kopstek met heel veel wit. De stek die ik had is vd zomer helaas overleden.

Heb de indruk dat het in het najaar geen stekjes tijd is. Of gaat zoiets gewoon het hele jaar door? Het zebragras hier in huis geeft ook al langere tijd geen stekjes.

En potgrond voor binnen? Wat is dan goede grond? Hier ook vliegjes in de potgrond van het plaatselijke tuincentrum.

Marcella
Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:51

Heb eventueel bramen stek zonder stekels en heerlijk zoet.

Jammer genoeg zijn van de 8 japanse wijnbes nog maar 4 over en die hou ik zelf.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:16

Bravura schreef:
Sluit me aan hier bij het stekjes topic :D

Ben op zoek naar een kopstek Monstera Variegata Albo Halfmoon of iig een Albo kopstek met heel veel wit. De stek die ik had is vd zomer helaas overleden.

Heb de indruk dat het in het najaar geen stekjes tijd is. Of gaat zoiets gewoon het hele jaar door? Het zebragras hier in huis geeft ook al langere tijd geen stekjes.

En potgrond voor binnen? Wat is dan goede grond? Hier ook vliegjes in de potgrond van het plaatselijke tuincentrum.


Hoe is je vorige stek overleden? Stekken met veel wit zijn juist zwakker en hebben het dus moeilijker. Je kan ook een minder witte nemen met veel wit in de stam. Dan komt er wel meer wit aan maar heeft je stek dus meer kans

Ik stek hier het hele jaar door. Ze groeien in de winter iets langzamer maar het stekken gaat nog prima. Verzenden kan ook met een warmte element

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:40

De zwakte van bontbladige planten ontstaat doordat de witte delen geen chlorofyl (bladgroen) bevatten en dus niet instaat zijn tot fotosynthese. Een 100% witte stek kan dus niet overleven. De gekleurde kop van een maancactus is (heb ik ergens gelezen) om dezelfde reden niet instaat te overleven op eigen wortels zonder een groene onderstam. Een bonte stek kan je waarschijnlijk helpen met extra licht. Dus de herfst is niet de beste tijd als je alleen zonlicht beschikbaar hebt. Maar let wel op want witte bladeren kunnen ook gevoelig zijn voor zonnebrand.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Anomien, Anoukjuuuhh, bonnielau, Chinas, xSannee en 140 bezoekers