Planten en stekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:03

Ailill schreef:
Is de monkey mask echt zo weinig verkrijgbaar?

Ik weet nog wel een adres in Amersfoort, sowieso met bizar lage prijzen :)


Deze is veel voorkomend en kost weinig.

De bonte variant kost 150 voor een stekje tot 350 euro of meer voor een volwassen plant

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 20:24


thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:40

Ik heb een gift card gekregen van de Intratuin van 20 euro en nou heb ik geen inspiratie qua planten :+ iemand die wat leuks weet wat op een zolder kan? Ik heb al een pannenkoek, oxalis, begonia maculata, monkey mask, scindapsus pictus, money tree en een calathea soort :+

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:42

Ja, ik had die varieted monkey gezien... Wat een geld! Ik kwam er vanmiddag zelfs eentje tegen voor 1199 euro :wow: . Was dan wel een volwassen exemplaar, maar toch...

Hij is heel leuk, TS (sorry, ik krijg het gewoon niet voor elkaar om je boktnaam goed getypt te krijgen, haha). Jammer dat-ie zandkleurig is, ik dacht wit. Ik ben net van alle bruintinten afgestapt :).

Heb je een dakraam, thirteenn? Dan zeg ik alocasia <3. Met een dakraam groeit-ie prachtig omhoog!

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 20:43

Heb je veel licht? Ik had op zolder een Fatsia en die deed het heel goed (tot ik die dan water vergat te geven omdat ik niet vaak op zolder kwam haha)

@Yv_ 2a is goed haha

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:48

Heeft iemand enig idee hoe dit bruine randje kan zijn ontstaan in 2 dagen tijd? Eerste dag was het half zo groot, tweede dag, vandaag dus groter...

Afbeelding


Planten staan tochtvrij in de woonkamer van plm 19 graden en zonder zon (indirect veel licht dmv Luxaflex, zoals deze stek al vanaf april staat).

De stek net maar voor de zekerheid overgezet in stekpotgrond gemengd met wat perliet, schors en mos. De bodem waar hij in zat heeft ook vol met rouwvliegjes gezeten vd zomer. Ik kon niet veel bijzonders ontdekken aan de wortels. Viel me wel tegen hoe de wortels ontwikkeld waren, had veel meer verwacht.

Heb de grote bladeren eergisteren wel nat gesproeid....zou dat witte daar niet tegen kunnen vraag ik me af.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:01

Ik heb 2 dakramen dus opzich wel goed licht. Ben alleen bang dat beide genoemde planten een beetje te groot zijn

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:02

Witte delen zijn sowieso een stuk zwakker en dus zijn bruine plekken niet raar. Sproeien schijnt ook niet super goed te zijn. In het wild waait het namelijk ook waardoor de druppels niet blijven liggen

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:03

Weten jullie misschien een goede plek waar je graslelie kan kopen? Omdat een deel ervan in het hamster verblijf moet komen te staan, heb ik er ook grond bij nodig. Iemand heeft mij aangeraden hunus (?) grond te gebruiken. En uiteraard beide zonder toegevoegde stoffen of voedingsmiddelen etc...

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:08

Graslelie hebben meerdere mensen hier volgens mij wel beschikbaar, wij hebben er ook nog een handvol staan die weg zouden mogen :D

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:33

Bedoel je humusgrond? Dat is in bodemkundige termen gewoon organisch materiaal. Compost dus. Dat wordt normaal als bodemverbetering gebruikt. Ik weet niet hoe het zich als potgrond gedraagt. Maar bosgrond is ook gecomposteerd bladafval en dat ziet er altijd vruchtbaar genoeg uit als ik zie wat er allemaal in leeft. Ik weet niet hoe je het in het hamsterverblijf wil toepassen. Maar je kan ook nog akadama overwegen. (Een soort korrelige kleiachtige grond). En ik wed dat Leliegras het ook in hydrocultuur uitstekend naar z'n zin zal hebben.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 19:46

Wauw,
Mijn bestelling van Plantje.nl is toegekomen!
De kneusjes werden apart verstuurd wat ik wel waardeer.
-Calathea Rufibarba: deze had ik als niet-kneus gekocht, mooie grote volle plant. Super zacht zoals iedereen overal beweert! Echt heel blij mee!
- Kneusjes:
1) Rozenstruikje (klein) met roosjes die al open zijn en bijna uitgebloeid zijn, wel nog enkele knoppen die open zullen komen: echt mooi en imo geen kneusje
2) Groene thee plant: Had last van zwarte beestjes, de besmette bladeren heb ik er meteen afgeknipt. Ik denk dat dit bladluis is? Verder wel een leuk kneusje, staat in quarantaine.
3) Graslelie: vind ik zelf geen mooie plant maar mn moeder heeft hem meteen in haar armen gesloten
4) Ananas: Daar heb ik er zelf nog 4 stekjes van die niemand wilt, dus die krijgt mn moeder ook mee
5) Ficusje: mooi klein struikje, imo ook geen kneusje
6) Calathea, ziet er ook een gezond plantje uit
7) Alocasia, geen idee welke het is, die z'n scheutjes zijn wel ietsje zielig
8) Philodendron (geen idee welke soort, ik denk een scandens): 1 blaadje is gescheurd
9) Een cactus: optunia consolea rubescens: 2D cactus haha
10) nog een soort asphodelaceae (die wou ik al een hele tijd)
11) Crassulaceae: lelijk ding, moeders vind het de max
12) aloe vera met 2 babys

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:11

Ik ben benieuwd naar de alocasia en philodendron. Misschien dat wij het hier wel weten ?

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 21:27

Ik probeer al de hele avond fotos te uploaden maar het lukt me niet


Edit: nu wel!

Afbeelding
=> wat voor luis is dit? Dit is het theeboompje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:42

Ziet er goed uit, vind er ook niet veel kneusjes aan

De alocasia is een Stingray. Ik zou controleren voor een netje om de wortels, ze zeggen dat die geen kwaad kan maar mijn ervaring is dat ze het zonder netje een miljoen keer beter doen

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:22

Je hebt de alocasia stingray inderdaad :). Als je die gele blaadjes eraf haalt, moet de rest als het goed is gewoon blijven groeien. Ik had 'm ook, maar die kreeg last van spint (heb ik hier in het topic geleerd :D )

Ik dacht dat de kneusjesbox echt alleen kleine plantjes had, maar dus ook grote merk ik. Dan ben ik blij dat ik het niet heb gedaan, want daar heb ik echt geen ruimte voor, haha. Zat er van de zomer over te twijfelen. Ik vind het wel een dingetje dat ze een zieke plant (dus met beestjes) gewoon in dezelfde doos verzenden als kneusjes die alleen een scheur in een blaadje hebben oid.

Wat is die op de onderste foto voor soort?

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 21:12

Ja dat heb ik ook als review gezegd. Heb geen nieuwe bladluizen gezien op het thee plantje of op de andere. Ze staan in quarantaine in de badkamer .
De laatste plant is een calathea rubibarba. Met een pot van de action <3

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:14

Ik kon me vandaag niet inhouden en heb een oranje siernetel, een begonia amphioxus en een pink princes gekocht. De pink princes waren twee planten in een pot dus die heb ik net gesplitst

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:50

Ah ik ontdek dit topic net, leuk! Ik heb deze week ook net een paar nieuwe aankopen gedaan, ik zocht een leuk kaartje (ons tuincentrum heeft hele leuke) en kwam thuis met een mini monkey, 3 calathea's uit de sneue hoek, een alocasia black velvet en ​een alocasia polly. Die polly stond al langer op de wishlist dus ik ben helemaal blij :D
En nog een paar leuke nieuwe potjes voor de stekjes. Gelukkig is mijn man blind wat onze inrichting betreft want ik zou eigenlijk niks meer kopen :')

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:22

Iemand een idee waar je kweekpotjes kan kopen van 10 cm diameter? Intratuin/Coppelmans heeft alleen 11 helaas

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 18:10

Geen idee, meestal heb ik die van andere planten die hun pot ontgroeid zijn.

Ik heb net een angelwings stippen begonia gekocht van iemand :o

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:34

ik heb stiekem ook al een tijdje de Begonia amphioxus op m'n lijstje staan. Maar ik durf hem nooit te kopen want het is een dure plant en naar verluid geen makkelijke. := de amphioxus lijkt een beetje op de angelwings maar met rode stippen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:40

axel_1997 schreef:
ik heb stiekem ook al een tijdje de Begonia amphioxus op m'n lijstje staan. Maar ik durf hem nooit te kopen want het is een dure plant en naar verluid geen makkelijke. := de amphioxus lijkt een beetje op de angelwings maar met rode stippen.


Ik heb laatst een mini gekocht voor 3 euro
Een angel wing heb ik ook (corralina)

Afbeelding
Er achter zie je de nieuwe siernetel

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:57

axel_1997 schreef:
ik heb stiekem ook al een tijdje de Begonia amphioxus op m'n lijstje staan. Maar ik durf hem nooit te kopen want het is een dure plant en naar verluid geen makkelijke. := de amphioxus lijkt een beetje op de angelwings maar met rode stippen.

Zet hem in een terrarium, veel indirect licht en er is geen houden aan. Hij is echt niet moeilijk, maar die hoge luchtvochtigheid is een must om hem echt lekker te laten gaan.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:46

oh is dat alles?
nou dan ga ik er voor.
waar komt de mini vandaan?