Welkom energie (failliet?)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:30

Zojuist heb ik letterlijk al het geld teruggekregen via ING wat ik betaald heb aan Welkom Energie.

Dit dankzij jullie, ik heb een melding onrechte incasso gedaan en dat is dus gelukt.
Nu heb ik alleen alles teruggekregen maar ik zal toch moeten betalen wat ik wel verbruikt heb.
In ieder geval niks meer te veel betaald, pfiew.

Hoe hebben degene dit gedaan die het ook op deze manier hebben gedaan? Want alles terug is ook niet helemaal de bedoeling.

~ Z1+8 ~


Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:51

Heb jij daar een bevestiging oid van gekregen, of enige andere informatie over het onderzoek? Want ik heb telefonisch wel een melding gedaan, maar daarna nooit meer iets gehoord :+

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:46

AshleyRol schreef:
Zojuist heb ik letterlijk al het geld teruggekregen via ING wat ik betaald heb aan Welkom Energie.

Dit dankzij jullie, ik heb een melding onrechte incasso gedaan en dat is dus gelukt.
Nu heb ik alleen alles teruggekregen maar ik zal toch moeten betalen wat ik wel verbruikt heb.
In ieder geval niks meer te veel betaald, pfiew.

Hoe hebben degene dit gedaan die het ook op deze manier hebben gedaan? Want alles terug is ook niet helemaal de bedoeling.

Zorg dat je asap een eindafrekening krijgt van Welkom Energie, en betaal wat je hun verschuldigd bent.
Wacht niet tot de curator of een deurwaarder zich bij jou komt melden.

Of betaal alvast grof geschat een groot deel van wat je verbruikt hebt, en geef aan de je willens bent de restschuld die jij aan hun hebt meteen te voldoen, zodra je de eindafrekening hebt.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:05

Narya schreef:
Heb jij daar een bevestiging oid van gekregen, of enige andere informatie over het onderzoek? Want ik heb telefonisch wel een melding gedaan, maar daarna nooit meer iets gehoord :+


Nog niks gehoord (of er moet vandaag een brief zijn binnengekomen, ben nog niet thuis geweest) maar vandaag stond alles dus erbij op mijn rekening. Is morgen 3 weken terug, hoe lang is het bij jou terug?

Ik had het overigens online ingediend via een speciaal formulier van de ING.

~ Z1+8 ~

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:06

Sansevieria schreef:
AshleyRol schreef:
Zojuist heb ik letterlijk al het geld teruggekregen via ING wat ik betaald heb aan Welkom Energie.

Dit dankzij jullie, ik heb een melding onrechte incasso gedaan en dat is dus gelukt.
Nu heb ik alleen alles teruggekregen maar ik zal toch moeten betalen wat ik wel verbruikt heb.
In ieder geval niks meer te veel betaald, pfiew.

Hoe hebben degene dit gedaan die het ook op deze manier hebben gedaan? Want alles terug is ook niet helemaal de bedoeling.

Zorg dat je asap een eindafrekening krijgt van Welkom Energie, en betaal wat je hun verschuldigd bent.
Wacht niet tot de curator of een deurwaarder zich bij jou komt melden.

Of betaal alvast grof geschat een groot deel van wat je verbruikt hebt, en geef aan de je willens bent de restschuld die jij aan hun hebt meteen te voldoen, zodra je de eindafrekening hebt.


Slim inderdaad, dat ga ik morgen meteen doen. De afrekening heb ik al gehad dus ik weet wat ik moet betalen. Heb geen zin om dan weer een boete oid te krijgen dus meteen maar regelen :)

~ Z1+8 ~

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:40

Nooit zomaar geld overmaken zonder kenmerken. Eerst eens contact proberen te leggen hoe je het te betalen bedrag moet voldoen. De deurwaarder komt niet zomaar. Dan zullen ze je toch eerst herhaaldelijk moeten vragen om het openstaande bedrag te betalen.

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 06:55

robert45 schreef:
Nooit zomaar geld overmaken zonder kenmerken. Eerst eens contact proberen te leggen hoe je het te betalen bedrag moet voldoen. De deurwaarder komt niet zomaar. Dan zullen ze je toch eerst herhaaldelijk moeten vragen om het openstaande bedrag te betalen.

Nee, maar dan gaan er wel al redelijk snel wat kosten overheen, zonde geld.
Ik neem toch aan dat als je betaald dat je je klantnummer en factuurnummers aangeeft.
En ik zou persoonlijk ook een mail erachteraan sturen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:10

robert45 schreef:
Nooit zomaar geld overmaken zonder kenmerken. Eerst eens contact proberen te leggen hoe je het te betalen bedrag moet voldoen. De deurwaarder komt niet zomaar. Dan zullen ze je toch eerst herhaaldelijk moeten vragen om het openstaande bedrag te betalen.


Ja dat is ook weer zo. Ik heb wel alle gegevens op de eindafrekening staan maar ik probeer even contact te krijgen met ze.
Ik heb gekeken en ik moest zo veel terug krijgen (net per mei lid geworden dus amper wat verbruikt) dat het bij mij om slechts 60 euro gaat wat ik ze moet betalen.

~ Z1+8 ~

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:42

Sansevieria schreef:
robert45 schreef:
Nooit zomaar geld overmaken zonder kenmerken. Eerst eens contact proberen te leggen hoe je het te betalen bedrag moet voldoen. De deurwaarder komt niet zomaar. Dan zullen ze je toch eerst herhaaldelijk moeten vragen om het openstaande bedrag te betalen.

Nee, maar dan gaan er wel al redelijk snel wat kosten overheen, zonde geld.
Ik neem toch aan dat als je betaald dat je je klantnummer en factuurnummers aangeeft.
En ik zou persoonlijk ook een mail erachteraan sturen.


Welke factuurnummers wil je gebruiken dan? Van gestorneerde facturen?

Zoals ik zeg neem contact op en zorg dat je op papier hebt dat ze je gaan vertellen hoeveel het openstaande bedrag is en hoe je dit moet betalen.

Ze mogen überhaupt pas kosten voor een deurwaarder in rekening brengen als je al diverse keren de tijd/mogelijkheid hebt gekregen om te betalen.

purny
Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:54

Klantnummer en leveringsadres moet voldoende zijn toch?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:55

Update: het bedrag kan gewoon overgemaakt worden.

Nou geven zij een hoger bedrag aan, zij houden de welkomst bonus in.
Ik ben het contract bij hun aangegaan mede wegens deze bonus.
Ik maak dan ook het bedrag over a 68,30 zonder deze bonus en dan zien we wel hoe het verder loopt. [ img ]

~ Z1+8 ~

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:27

Ik vrees dat je de bonus kwijt bent. Die krijg je immers aan het einde van de periode. Niet aan het begin. Je zou eens kunnen kijken of iemand dit al eens voor een rechter heeft gebracht maar ik vrees dat ze dat wel afgedekt hebben.

purny
Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:37

Meestal staat het in je contract

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Esther_r20
Berichten: 2410
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:03

Bij onze vorige contracten was het altijd dat je de bonus terug krijgt na een volledig jaarcontract. Dus eigenlijk in de 13de maand.
Wij wachten altijd deze maand af en stappen daarna over voor de volgende aanbieder met hoge bonus

purny
Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 20:17

Esther_r20 schreef:
Bij onze vorige contracten was het altijd dat je de bonus terug krijgt na een volledig jaarcontract. Dus eigenlijk in de 13de maand.
Wij wachten altijd deze maand af en stappen daarna over voor de volgende aanbieder met hoge bonus

Ik denk dat bonussen niet zo snel meer komen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Evelyne79
Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 20:26

voorwaarde van de welkomsbonus, dit staat op de site van de curator


Citaat:
In de (actievoorwaarden bij de) energiecontracten die met Welkom Energie B.V. zijn afgesloten, is opgenomen dat de welkomstbonus alleen uitgekeerd zal worden indien het contract wordt uitgediend en er sprake is van keurig betalen. Het maakt niet uit door welke partij het contract wordt beëindigd. Door het intrekken van de leveringsvergunning door de ACM zijn de contracten van rechtswege beëindigd. De Algemene Voorwaarden van Energie Nederland die van toepassing zijn, bepalen namelijk dat de overeenkomst wordt beëindigd als de overheid de vergunning intrekt. Indien uw contract nog niet was uitgediend, heeft u geen recht op uitkering van de welkomstbonus.

Er is sprake van één uitzondering. Er geldt een zogeheten coulancetermijn van veertien dagen, te tellen vanaf de dag dat het contract is beëindigd. Dit houdt in dat contracten die binnen de coulancetermijn uitgediend zouden zijn wél het recht op de welkomstbonus behouden. Praktisch houdt dit in dat klanten waarvan het contract uitgediend zou zijn in de periode vanaf 26 oktober tot 9 november 2021 wel aanspraak kunnen maken op de welkomstbonus.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

purny
Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:48

Dit artikel kwam ik vanmorgen tegen mbt de terugboeken van de incasso's:

Curator Welkom Energie eist geld van 20.000 gedupeerden na truc met terugboeken

Circa 20.000 gedupeerde ex-klanten van Welkom Energie hebben deze week een incassokantoor op zich af gekregen. De eind oktober omgevallen leverancier heeft namelijk nog geld van hen te goed, aldus de curator

Curator Sjakko van Raaijen schakelde incassobureau Collect4U in nadat duizenden gedupeerden dankzij een slimmigheidje eerder aan Welkom Energie betaalde energierekeningen wisten terug te boeken. De bedragen waar ze volgens hun eindafrekening nog recht op hadden, konden ze zo direct verrekenen. Dit terugboeken kan met een zogenaamde Melding Onterechte Incasso (MOI) bij de eigen bank.

Het voordeel is evident: zonder de truc zou hun vordering in de boedel vallen en konden ze waarschijnlijk fluiten naar hun geld. Nogal wat voormalige klanten lieten echter beduidend meer geld terugboeken dan hetgeen ze teveel betaalden aan gas en licht.

Zo wordt regelmatig ook de door Welkom Energie beloofde welkomstbonus van gemiddeld circa 200 euro meegenomen. Een deel rekent daarnaast compensatie voor de torenhoge tarieven die zij bij hun nieuwe leverancier moesten betalen.

‘Goedwillende schuldeisers’
Curator Van Raaijen betwist dat. ,,Een deel van de debiteuren meent crediteur te zijn en nog geld tegoed te hebben. Ik leg me daar juridisch niet bij neer. Dat kan ik niet maken naar de wel goedwillende schuldeisers.” Om het geld te innen heeft de curator incassobureau Collect4U ingeschakeld. Van circa 20.000 van de 90.000 gedupeerden heeft hij nog geld tegoed, stelt hij op basis van zijn administratie.

Een deel van de debiteuren meent ten onrechte dat zij nog geld te goed hebben van Welkom Energie


Veel ex-klanten voelen zich echter hierdoor overvallen, klinkt het op Facebook. Bijna 6.000 gedupeerden hebben zich daar in een speciale groep verenigd. ,,Mensen krijgen ineens een mail met betaallink van een bedrijf waar ze nog nooit gehoord van hebben,” zeggen ze.

Geen boodschap
Op de site van Van Raaijens kantoor Okkerse & Schop stond aanvankelijk ook geen enkele info over het inschakelen van Collect4U, waardoor gedupeerden dachten aan phishing. ,,Er is pas een bericht geplaatst nadat ze waarschijnlijk zijn platgebeld”, stelt ex-klant Andy Slaets. ,,Ongelofelijk amateuristisch dit.”

De curator noemt het inhuren van een incassobureau volstrekt normaal, gezien de grote hoeveelheid klanten. Met het massale terugboeken door gedupeerden is hij niet erg blij. ,,Vanuit het oogpunt van gedupeerden snap ik het, maar het is onverstandig. Kijk, Welkom Energie had 90.000 klanten. Als een deel geld terughaalt, maar niet op hetzelfde moment, verandert er in mijn administratie steeds iets. Met extra handelingen en kosten als gevolg.” Die kosten gaan weer van de boedel af.

De kans is klein dat we via de curator nog iets van ons tegoed zouden terug zien

Karin Bouwma, moderator Facebook-groep van circa 6.000 Welkom Energie gedupeerden
Gedupeerden hebben hier begrijpelijkerwijs geen boodschap aan. Op Facebook adviseren zij elkaar uitvoerig hoe een Melding Onterechte Incasso (MOI) succesvol kan worden uitgevoerd. Voorwaarde hiervoor is overigens dat een bedrijf niet over een juiste machtiging beschikte om het geld maandelijks af te boeken.

Bij Welkom Energie ontbrak zo'n machtiging, vertelt Karin Bouwma, moderator van de gedupeerden-groep op Facebook. ,,We hebben daar als gedupeerden van gebruik gemaakt, zeker nu we de kans zeer klein achten dat we via de curator nog iets van ons tegoed terugzien.”

Energiefaillissementen
Volgens Bouwma hebben zeker duizenden gedupeerden via een MOI geld teruggehaald. De curator bevestigt dit. Rabobank en ABN Amro laten weten afgelopen tijd beduidend meer MOI’s te hebben gezien. Dat gebeurt ook bij andere energiefaillissementen dan dat van Welkom Energie, stelt ABN Amro.

Bij de curator van Welkom Energie liggen er nu overigens 20 miljoen euro aan toegekende vorderingen. Onder meer 70.000 ex-klanten hebben recht op een bedrag, gemiddeld zo’n 285 euro per persoon. De kans dat ze iets van hun geld terugzien lijkt uiterst klein. Later deze week komt Van Raaijen weer met een update over het faillissement van Welkom Energie.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

corine1981
Berichten: 5299
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:09

Ik heb echt geen medelijden met zo'n curator en of de andere begunstigden.
Als particulier sluit je altijd achteraan in de rij met dit soort zaken.
Ik denk dat de meeste het voor laten komen en dan staan ze gewoon sterk.
Bangmakerij naar de benadeelde hardwerkende burger.

Koos paardloos :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:38

purny schreef:
De curator noemt het inhuren van een incassobureau volstrekt normaal, gezien de grote hoeveelheid klanten. Met het massale terugboeken door gedupeerden is hij niet erg blij. ,,Vanuit het oogpunt van gedupeerden snap ik het, maar het is onverstandig. Kijk, Welkom Energie had 90.000 klanten. Als een deel geld terughaalt, maar niet op hetzelfde moment, verandert er in mijn administratie steeds iets. Met extra handelingen en kosten als gevolg.” Die kosten gaan weer van de boedel af.

Goh, wat zal die curator toch balen dat hij nu extra kosten moet rekenen en zo meer winst maakt. :+

prompter
Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:44

Nou, inderdaad, een curator verdient in sommige gevallen echt wel heel veel. Na de dood en het faillissement van horecaman Sjoerd Kooistra was de curator al 10 jaar bezig en had anderhalf miljoen Euro (!) in rekening gebracht.

Extremely rare and Beyond Compare

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:51

Dit is de zin waar het om gaat:
Nogal wat voormalige klanten lieten echter beduidend meer geld terugboeken dan hetgeen ze teveel betaalden aan gas en licht.
Dat is precies waar ik eerder al voor waarschuwde om dat niet te doen.

Terug laten boeken waar je na (eind)afrekening recht op hebt, helemaal prima, maar als je bijvoorbeeld geen jaar klant was en zo technisch gezien geen recht had op een welkomstbonus bijvoorbeeld, ja dat geld ben je ze schuldig.
Mensen die ook die bedragen hebben laten terugboeken zullen daar waarschijnlijk nu incassokosten overheen krijgen.

Bedragen die je wettelijk niet verschuldigt bent, gaan ze in een rechtszaak nooit hard kunnen maken.
Dat is een ander verhaal, in dat geval zou die curator aan mij een goeie hebben.
Zullen ze vast ook wel proberen, mensen intimideren.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

maessie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:48

Ik denk idd ook dat alleen de mensen die meer teruggeboekt hebben daar bericht over krijgen. Wij hebben in elk geval een verrekening gekregen, schieten er nog wel bij in, maar laatste termijn wel gewoon ook verrekend.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:10

Sansevieria schreef:
Dit is de zin waar het om gaat:
Nogal wat voormalige klanten lieten echter beduidend meer geld terugboeken dan hetgeen ze teveel betaalden aan gas en licht.
Dat is precies waar ik eerder al voor waarschuwde om dat niet te doen.

Terug laten boeken waar je na (eind)afrekening recht op hebt, helemaal prima, maar als je bijvoorbeeld geen jaar klant was en zo technisch gezien geen recht had op een welkomstbonus bijvoorbeeld, ja dat geld ben je ze schuldig.
Mensen die ook die bedragen hebben laten terugboeken zullen daar waarschijnlijk nu incassokosten overheen krijgen.

Bedragen die je wettelijk niet verschuldigt bent, gaan ze in een rechtszaak nooit hard kunnen maken.
Dat is een ander verhaal, in dat geval zou die curator aan mij een goeie hebben.
Zullen ze vast ook wel proberen, mensen intimideren.


Waarom zou je daar incassokosten overheen krijgen?

Ze zullen je eerst op de hoogte moeten stellen wat je precies teveel hebt teruggeboekt en daar krijg je dan een rekening van.

Incassokosten gaat alleen op indien je niet betaald en op de aanmaningen geen reactie geeft.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:12

prompter schreef:
Nou, inderdaad, een curator verdient in sommige gevallen echt wel heel veel. Na de dood en het faillissement van horecaman Sjoerd Kooistra was de curator al 10 jaar bezig en had anderhalf miljoen Euro (!) in rekening gebracht.



Moet je eens kijken naar wat de curatoren van de DSB bank in rekening gebracht hebben en deel dat door het aantal uren wat ze besteed hebben. Dat is een heel riant schaamteloos uurloon.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:44

Zijn er meer mensen die bij Eneco gebleven zijn nadat we van Welkom verplicht moesten overstappen? Ik kreeg een mail dat we nu per 1 maart ineens variabele tarieven krijgen. Maar ik begrijp echt helemaaaaaaal niet wat er dan nu veranderd is en al helemaal niet wat ik nu het beste kan doen. (behalve gas en stroomloos op een hutje op de hei gaan zitten natuurlijk..) Ik begrijp dat de tarieven dus veranderd zijn maar kan de oude tarieven niet terugvinden en vraag me dus ook af wat dat variabele dan nu precies inhoud.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Klis, margreet4, neline11, pol013, sanneloveyou, SannevZ, xAlice en 23 bezoekers