Is dit een muis of een rat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Is dit een muis of een rat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 21:42

Let op, spoiler ivm lijk vocht

Spoiler:
[ img ]


[ img ]

[ img ]
Bokkers,de grote vraag van vandaag is, is dit een muis of een rat?

Ik woon in een bakhuisje op boerenerf en heb opeens veel last van muizen en of ratten die uit de aangrenzende schuur komen. Niet bestrijden is geen optie meer. Ik heb de afgelopen maanden enkel piepkleine muisjes gevangen, en een keer een wat groter exemplaar. Helaas vond ik vandaag weer 2 dode onder m'n bank waarvan ik zeker weet dat het muizen zijn. Achter mijn andere bank had ik er een in een klem, maar wel een reusachtige vergeleken de kleine muisjes, zeker 5 tot 7x zo groot. Zie foto. Ik denk dat dit een rat is maar ik kom er niet uit.

De plint heb ik trouwens verwijderd omdat deze erg vies was van het lijkvocht van het beest. Lang heef tie er niet gelegen, want gisteren nog geen vangst.

Als er iemand tips heeft voor het bestrijden van deze beesten, of een goed adres weet hoor ik het graag. En als dat een humane manier is is dat heel prettig meegenomen. Maar helaas is niet bestrijden geen optie.

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Labiesch op 13-10-21 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

♡♡♡♡


Lugea
Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:45

Dit is een (mannelijke) rat. :j

Houd er bij het gebruiken van gif rekening mee dat ratten vaak een aantal ratten uit de groep vooruit sturen om het gif te proeven. Op het moment dat zij dood gaan na het eten van het gif zal de rest van de groep het niet meer eten. Als ik jou was zou ik advies vragen bij een ervaren ongediertebestrijder.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 13-10-21 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:46

Rat!

Bestaan veel betere manieren … gif leggen is op zich vriendelijker, wel even inlezen. Desnoods idd firma bij halen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:47

Een rat. Jong mannetje denk ik.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41536
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Is dit een muis of een rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:49

Dat is inderdaad een rat, ik zou daar een professioneel bedrijf voor inschakelen.

Thioro
Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:54

poes schreef:
Rat!

Bestaan veel betere manieren … gif leggen is op zich vriendelijker, wel even inlezen. Desnoods idd firma bij halen.


Het gif waarbij ze langzaam inwendig doodbloeden? Niet bepaald vriendelijker (ook niet veilig voor de roofdieren die ze eten) maar wel efficiënter dan klemmetjes.

Bij een groot rattenprobleem zou ik ook een professioneel bedrijf inschakelen.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:55

Ik had ratten in het vlas zitten, stond op een plek waar geen andere dieren zoals katten of honden bij konden en heb bakjes met pindakaas en gif korrels erdoor neergezet waar ze na een dag of drie dood aan gingen. Niet de vriendelijkste manier maar vallen wisten ze heel goed te ontwijken. Heb er zes gevonden en geen last meer gehad.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41536
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Is dit een muis of een rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:57

Zelf met gif klooien zou ik iig geen optie vinden. De kans dat andere dieren dan de ratten/muizen daaraan doodgaan is te groot en dat vind ik niet acceptabel.

Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 21:59

Hey bedankt voor jullie antwoorden. Was een beetje bang voor commentaar op de klemmen etc. De bron is de schuur. Dat is zeker. Die hermetisch afsluiten is helaas geen optie want de wasmachine staat er. Ze komen ook enkel in huis als die deur perongeluk even openstaat oid.

♡♡♡♡

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:59

Op een boerenerf ontkom je er niet aan. Wij hebben ook veel ratten en muizen op het terrein. Zorgen dat al je eten/dierenvoer goed afgesloten is houdt ze buiten.

Ik vind bruine ratten super schattig om te zien .. :-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:39

Thioro schreef:
poes schreef:
Rat!

Bestaan veel betere manieren … gif leggen is op zich vriendelijker, wel even inlezen. Desnoods idd firma bij halen.


Het gif waarbij ze langzaam inwendig doodbloeden? Niet bepaald vriendelijker (ook niet veilig voor de roofdieren die ze eten) maar wel efficiënter dan klemmetjes.

Bij een groot rattenprobleem zou ik ook een professioneel bedrijf inschakelen.


Tot er eentje met zijn staart of een pootje in de val komt. Dan is gif helaas nog vriendelijker. Het schijnt geen pijn te doen maar dat durf ik zelf niet zeggen. Eten erna is met gif normaal niet schadelijk hebben ze mij altijd verteld (ik verkocht het in de afdeling).

Qua gevaar; gif altijd altijd in afgesloten bakken leggen! Er bestaan duren bakken of je neemt roomijspotten, maakt aan beide kanten een mini gaatje en legt ze tegen de muur zodat ze op het looppad liggen. Handschoenen aan en vaak verplaatsen.

Of je neemt een terriër.
En een kat.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78494
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:44

Speciale rattenklemmen gebruiken en deze nooit met de handen aanraken, want dan ontwijken ze deze inderdaad.
Op stal vangen wij heel wat ratten met rattenklemmen, zelfs zonder voer (door ze op de looproute te plaatsen, ze renden altijd boven over de traliehekken heen).

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Is dit een muis of een rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:54

Idd alles op looppaden leggen.

Ratten zijn heel slim dus alles wat je herhaalt blijft niet lang werken. Ze zijn dol op zoet (vanille bvb) dat werkt veel beter dan kaas.

Er bestaan ook vangkooien maar waar zet je ze uit e. En dat hebben ze ook zo snel door.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Thioro
Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:11

poes schreef:
Tot er eentje met zijn staart of een pootje in de val komt. Dan is gif helaas nog vriendelijker. Het schijnt geen pijn te doen maar dat durf ik zelf niet zeggen. Eten erna is met gif normaal niet schadelijk hebben ze mij altijd verteld (ik verkocht het in de afdeling).

Qua gevaar; gif altijd altijd in afgesloten bakken leggen! Er bestaan duren bakken of je neemt roomijspotten, maakt aan beide kanten een mini gaatje en legt ze tegen de muur zodat ze op het looppad liggen. Handschoenen aan en vaak verplaatsen.

Of je neemt een terriër.
En een kat.


Pijn weet ik niet maar een gezellige dood is het niet. Meestal beginnen ze eerst in de longen te bloeden, waarna ze dus stikken in hun bloed.

Katten (en honden) kunnen vergiftigd worden als ze voldoende vergiftige muizen/ratten eten (die zijn trager en makkelijker te vangen). Uilen bvb ook. Nu is het wel zo dat vergiftigde muizen/ratten vaak in hun nest of daar in de buurt sterven.
Ook katten en honden kunnen sterven aan rattengif, tot zelfs 3 weken later, ook zij bezwijken aan longbloedingen.
Daarom inderdaad van alle belang om het gif onbereikbaar te leggen voor iets of iemand anders dan de muizen/ratten zelf. En als er vermoeden is van opname van rattengif bij een hond of kat, onmiddellijk een behandeling starten.

Je moet wat om van ratten af te komen. Maar vriendelijk is gif niet (al zijn de vroegere lijmvallen nog erger).

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:25

Dank je voor de uitleg! Je bedoelt dan nog levende ratten die gepakt worden door katten bvb?

Mooi is het nooit nee… lijmvallen brrr. Nog trauma’s van op het werk. Wordt nog veel gebruikt helaas. Dan stond ik liever om 2u op om met de Jack russels ratten te gaan pakken in de varkensstallen…

Mooiste is als je ze kunt buiten houden en voer zoveel mogelijk afsluiten. Katten en honden (rattenpakkers) houden. Dat vind ik beste optie…

Doet de gemeente niets tegen ratten overigens?

Bij ons woonde er ooit eentje in de oven :=

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:28

Één goede tip... Hazelnootchocopasta dat werkt als een tierelier om ratten te vangen met vallen.

Wij hebben een hele tijd ratten in de composthoop gehad, buren klaagden hiervan en stuurden zelfs politie naar ons (maarja gemeente wil dat mensen composteren dus krijg je ongedierte logisch toch).
Enfin, ouders hebben vallen gekocht (rattenvallen). En enige waarmee we elke dag prijs hadden was door hazelnootchocopasta te gebruiken als lokaas.


Wil je ze diervriendelijker vangen bestaan er van die rattenvallen waarbij de rat in een kooi gevangen wordt. Je kan ze dan gewoon buiten of in een bos ofzo uitzetten.

Leef en laat leven.

Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:37

Ik heb nu al 2 katten gehad met lelijke beschadigingen aan hun kop door vechten met een rat, dat zij nu geen ratten meer vangen.
Nog wel woel/veldmuizen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Thioro
Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:38

Moet je ze wel ver genoeg uitzetten of ze komen gewoon doodleuk terugwandelen.

Katten en terriers is leuk, als die een beetje hun taak serieus nemen.

In mijn ervaring vinden katten het niet altijd nodig om binnenshuis muizen te vangen, ook de echte jagers niet.

In het ouderlijke huis zo ooit 1 muis gehad. 1 bloedirritante muis die ons wakker hield met z'n notenrace. En 3 katten die dat absoluut niet interessant vonden. Die lagen te snurken op het bed terwijl meneer muis onder het bed z'n voorraadje bijwerkte >;).
Dus moesten we zelf muis vangen. Gif kon niet met de katten, klem vonden we zielig. Dus een heel mooi vangkooitje om muis ongeschonden te vangen.
Eenmaal gevangen hebben we hem achter in de tuin uitgezet. Waar hij 10 minuten van z'n vrijheid genoten heeft voordat 1 van de katten hem verorberde.
Tom&Jerry is er niets tegen.


Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Is dit een muis of een rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:40

Dat van binnenshuis klopt wel.. 1 kat heeft al een paar x een jonge marter meegenomen naar huis.
Toen wij een jonge frettenpup kregen (die ook regelmatig los loopt in huis) deden ze die niks.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flippertje, iphyn, mariska_emke en 111 bezoekers