Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 09:57

Hier zijn vast mensen met ervaring met dit soort apparaten en met verstand van koken.. wie kan mij helpen met het vinden van een apparaat dat mijn leven een stuk makkelijker gaat maken :+

Ik loop er tegen aan dat ik weinig tijd heb/maak voor het koken en daardoor vaak wat snelle koolhydraten eet terwijl ik daar eigenlijk vanaf wil in t kader van afvallen. Ik moet dus mijn eetgewoonten veranderen maar dat is een hele uitdaging.

Ik werk meestal tot 17.30/18.00 soms nog langer afhankelijk van mn afspraken. Meestal ben ik rond een uur of 6 wel thuis. Dan ga ik met de hond uit of moet ik om 19 uur bij de hondenclub zijn. Al met al is t regelmatig pas een uur of 20.00/20.30 voor ik kan koken en eten.
Nu heb ik ook nog een elektrisch kookstel, met van die platen die opwarmen. Een ei bakken duurt zo 15 minuten. En ik hou al niet zo van koken dus dit helpt niet echt. Ik zoek dus iets waardoor t koken sneller en makkelijker gaat, minder tijd kost en daardoor helpt bij t aanpassen van mijn eetgewoonten.

Ik hoorde van een Slow cooker en dacht dat lijkt me wel wat. Zet ik in de ochtend aan en als ik van mn werk kom staat t eten al op me te wachten. Ik lees alleen vooral dingen als stoofpotjes enz om erin te maken. Terwijl ik graag gezonde koolhydraat arme gerechten zou willen maken. Is dat met een Slow cooker ook te doen?

Een airfryer heb ik ook over nagedacht, die hadden wij thuis altijd en gebruikte die meestal vervanging van de frietpan. Ik weet echter dat je daar ook andere dingen in kan maken. Ik heb echter wel ook een combi oven/magnetron en nog een losse oven (al gebruik ik die als opslag), ga ik de airfryer dan wel echt gebruiken of wordt dat gewoon een extra apparaat op mijn aanrecht waar ik eigenlijk al te weinig plek heb.

Of heeft iemand wellicht nog andere ideeën waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:02

Mijn airfryer en ik zijn beste vrienden. Ik maak er alles in. Ik heb een XL en eet meestal alleen.

Voorbeeld van eten wat met 15 min klaar is.
witlof ovenschotel (15 min er in)
Aardappelen (15 min) en dan na 5 min plakjes courgette en vega vlees (beide 10 min) er in.
Pasta koken, groente grillen en dan mengen met saus erdoor en klaar
afbakbroodjes zijn met 6 min klaar
Lasagne = sneller klaar
Gegrilde groente met (nep) kip is ook binnen 15 min klaar

Je gooit gewoon alles op de goede volgorde er in en je eet gezond en snel. :)

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:19

Ik ben hier reuze blij met een multi cooker. Even een flinke aanschaf, maar hij vervangt hier in huis meerdere apparaten. Zelf heb ik de Ninja Foodi OP500EU (mocht je deze willen zou ik de prijzen even in de gaten houden. Nu is hij erg prijzig, maar hij is regelmatig een stuk goedkoper).
Het voordeel van deze multicooker vind ik dat hij een airfryer functie heeft, maar ook een slowcook en hogedruk functie onder andere. Op slowcook maak ik makkelijk stoofschotels bijvoorbeeld, erg makkelijk als je thuis komt en je eten is al klaar. Dit kan overigens ook prima koolhydraat arm, er zijn veel recepten voor te vinden. Maar ook de airfryer functie gebruiken we veel, bijvoorbeeld idd voor aardappeltjes.
Als je snel wilt eten kun je ook de hogedruk (high pressure) functie gebruiken, erg handig als je weinig tijd hebt.
Wel is het een flinke unit om op het aanrecht te hebben staan. Bij ons staat hij er inmiddels standaard want we gebruiken hem dagelijks. Mijn vriend was erg sceptisch maar hij is nu degene die het hardste roept dat we hem eerder hadden moeten kopen :')

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:25

Je kan tegenwoordig ook gezonde kant en klaar maaltijden kopen en een paar minuten opwarmen in de magnetron. Ook kan je op een tijdstip waarop je wel tijd hebt alvast wat maaltijden maken en invriezen en opwarmen.
Je hebt al een oven/ magnetron dus bespaar op weer een uitgave.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:26

Heb je in het weekend tijd om een middag in de keuken te staan? Dan zou je alvast voor de hele week vooruit kunnen koken. Hoef je 's avonds alleen nog maar iets op te warmen. Google maar eens op 'mealprepping'.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:44

Ik vind ze niet te vergelijken. Ik heb beide. De slowcooker voor soep, botten bouillon, stoofvlees en andere stoof recepten. Maar in de airfryer gaat bijna alles aan vlees en aardappels hier.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:07

Ik heb een AirFryer (al jaaaaren) en ik zweer bij dat ding. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het erin klaar maken, stinkt niet zo erg als bijvoorbeeld een frituurpan en voor de rest is het, als je bijvoorbeeld alleen woont, ideaal om snel wat klaar te maken. Je gooit alles erin, gaat je eigen ding doen en kan eten :D

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:11

Exact hetzelfde probleem hadden wij hier.

Wij hebben beide, maar eerlijk, in de airfryer bakken we echt alleen friet en snacks :')
In de slowcooker maken we ook alleen in het weekend eigenlijk stoofvlees oid, omdat wij smorgens voor we vertrekken ook geen tijd hebben om alles voor te bereiden (vlees moet toch vaak even aangebakken worden bijvoorbeeld).

Wat hier echt goed werkt zijn traybakes in de oven. Aardappeltjes, groente en bv kip. even snel met wat olijfolie en kruiden, alles op de plaat, hop in de oven. Wij zijn hierdoor echt gezonder gaan eten!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:14

Heb een kitchenaid multicooker en gebruik hem veel voor stoofgerechten, maar bijv ook erwtensoep (met de roertoren er in). Maak er juist vaak uitgebreidere gerechten in dus of het echt tijdwinst zou geven betwijfel ik.
Een los inductiekookplaatje (Ikea, Lidl) zou misschien handiger zijn voor als je snel wat wil bakken. Hier nu tijdelijk in een huis met elektrische kookplaat en wat een drama. Blij dat het volgende maand weer inductie is ;)

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:15

Ik heb een multicooker, de Crockpot Express. Ideaal! Naast slowcook functie (die ik persoonlijk nog nooit gebruikt heb) heeft hij juist ook de (door mij meer gebruikte) snelkookfunctie. Daardoor kun je in een uur je stoofpotje klaar hebben. Daarnaast gebruik ik de stoomfunctie zeer geregeld en bak ik ook taartjes in de multicooker. Sinds we 'm hebben, kook ik met veel meer plezier.

Persoonlijk zou ik beginnen bij de multicooker en dan kijken of je nog een airfryer mist.

Edit: Wat ik persoonlijk het grootste plezier van de multicooker vindt, is dat ik weg kan.
Bijvoorbeeld: voor de lunch wil ik uiensoep maken. Bij het bakken moet ik natuurlijk bijblijven, maar als de soep 'aan' kan, dan stel ik de multicooker in en... kan volledig m'n eigen ding gaan doen. Niks brandt aan, niets stroomt over. Ideaal. Ik maak dan vaak tussendoor schoon of doe snel de was of.. noem maar op.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:24

Ik heb zowel een slowcooker (simpele van Tristar zonder timer etc, 3,5l inhoud) als een airfryer (de xxl van Tomado).
De airfryer gebruik ik vrijwel dagelijks, ik bak er afbakbroodjes in, vlees, ovenschotels (met kleine ovenschaaltjes), cake, aardappels etc.
De slowcooker gebruik ik meer voor stoofpotten, pastasauzen en soepen maar er is veel meer mogelijk als ik zo op de facebookgroepen kijk.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:28

Wij hebben de cpe, crockpot express, slowcooker en snelkookpan ineen met nog meer functies en vinden hem ideaal!
Heerlijk draadjesvlees in gemaakt maar ook op het laatste moment vlees voor de soep in de snelkookpan!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:29

Ik heb ook beide en maak vanalles in beide. Maar over het algemeen komen de gezondste dingen uit de slowcooker.

Maar soms maak ik bijvoorbeeld burritos en die moeten dan nog een paar minuten in de oven. Ik bereid ze dan voor. Doe ze in een bakje in de koelkast. En zodra ik wil eten doe ik er een paar in de airfryer voor de laatste stap. Ik doe dat veel. Eerder voorbereiden en de laatste stap in de oven pas als ik echt ga eten in de airfryer. Vers uit de airfryer is toch lekkerder dan opnieuw opgewarmd.

De slowcooker werkt voor mij vooral doordat ik thuis werk 4 dagen per week. Dan is het ideaal, doordat ik het stukje voorwerk kan doen op een moment van de dag dat ik nog energie heb. Even in een pauze tussendoor.

Stoofpotjes zijn toch juist heel erg koolhydraat arm? Vlees en veul groente? Ja. Je kunt er aardappel purée bij eten, maar dat hoeft niet. Stoofpot op zichzelf is ook wel lekker.

Ik maak ook vaak kip met heel veel groente. Bijna alles kan wel in de slowcooker. Sta op het punt een nieuw recept uit te proberen. Een “lasagne” gemaakt van aubergine.

Maar zoals gezegd, ook met slowcooker moet je vaak van tevoren nog wel een beetje voorbereiden. Rundvlees moet je vaak even aan schroeien bijvoorbeeld en met die elektrische pitjes is dat alsnog ellende.

Waarom vervang je je elektrische pitjes ook niet met een inductie kookplaat. Die bestaan ook zo los en daar gaat het koken veel sneller mee.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:50

In de CPE kan je ook aanbakken, dat is makkelijk!
Afbeelding

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 21:05

Kip met groente uit de Slow cooker klinkt perfect :D
Ik zal op Facebook eens kijken voor Slow cooker recepten.. krijg ik meteen een beter beeld in wat er allemaal in kan..

En zo'n los inductie plaat is idd nog geen gek idee.. wist niet dat die er ook waren..

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:28


Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:19

Ik eet ook vaak laat omdat ik vanaf werk gelijk bij stal langs ga om mijn paard te trainen.

Ik maak in het weekend een weekmenu en kook voor 2x. Zo kan ik gericht mijn boodschappen meenemen, hoef ik niet eerst te bedenken wat ik zal gaan eten en hoef ik maar om de dag te koken.

Ik heb ook een slowcooker overwogen maar ben op dit moment heel blij met mijn airfryer. Alles wat in de oven kan, kan ook in de airfryer, en is sneller klaar in de airfryer. Ik maak er gegrilde groente in, "bak" de uien en champignons, vlees, vis, broodjes, quiche. Echt alles, behalve snacks.

Je kunt ook apparaten handig combineren voor je gemak. Ik gebruik regelmatig zowel de magnetron als de airfryer om mijn eten te maken. Groente kan je heel goed stomen in de magnetron en is dan in een paar minuten klaar. En dan hoef ik in de pan bijvoorbeeld alleen nog maar vlees(vervanger) te bakken.

Ik heb 2 jaar geleden mijn antieke gaskookplaat vervangen door inductie. Deze heb ik, heb je ook geen speciale aansluiting voor nodig. Heel tevreden over.
https://www.bcc.nl/keuken/kookplaat/vri ... zil/234016

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:21

Pfoe dan zou ik een Instant Pot aanschaffen! Het is een multicooker. Wij gebruiken vooral de slowcook en de hogedruk functie.

Je kunt dan gerust als je thuis komt eten er in gooien en 1,5 uur later eten (of sneller, of later), of het eten erin doen voordat je naar je werk gaat. Inclusief uitgestelde start functie, en warmhouden.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:31

Ik heb nu ruim een crockpot express.
Ik gebruik hem gemiddeld drie keer per week.
En maak er veel soepen in die koolhydraat beperkt zijn.
Lekker een nacht laat ik die trekken. Volgende ochtend de blender erdoor, en dan in porties invriezen. Zo heb ik altijd 3 verschillende soepen in de vriezer.
Elke dag haal ik een bakje uit de vriezer, ontdooi die in de magnetron, en tussen de middag hebben we soep.
Iets van blokje kaas of worst erbij, en je hebt een goede maaltijd.

Macaroni, stoofvlees, chili con carne zijn ook heerlijk om erin te maken.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:44

Hannanas schreef:
of het eten erin doen voordat je naar je werk gaat. Inclusief uitgestelde start functie, en warmhouden.

Ik zou vlees niet heel lang (op kamertemperatuur) laten staan voordat je het laat bereiden.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Slow cooker, airfryer of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:45

Ik denk eerlijk gezegd vooral iets anders....

Tijd! En energie.

Je zult het anders aan moeten gaan pakken om tot een andere leefstijl te komen. Een apparaat kan daarbij een hulpmiddel zijn, maar niet meer dan dat :)