Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
KimD
Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 05:05

Ik ben heel handig met spullen weggooien, we zijn hier zes jaar geleden komen wonen en het eerste jaar zijn we twee à drie keer naar het stort gereden. En dat doen we inmiddels jaarlijks maar steeds met minder spullen want zoveel is er niet meer over.

Ik ga jaarlijks voor het grote puinruimen in de schuur. Er smokkelen toch wel eens wat dingen die dan bewaard worden met ongegeronde reden.

Mijn kerel is vooral heel erg maar daar ben ik snel klaar mee. De kledingkast is inmiddels "Je hebt een week de tijd, anders doe ik het.". Werkt prima, de eerste keer dat hij die deadline gemist had heb ik uit zijn kleren twee volle zakken gehaald. :+ Inmiddels weet hij dus dat ik het meen.

Verder doet de vrouw van een gamer ieder jaar de zogenaamde "Lupo's game". Iedere dag vijf items die weg kunnen. Dat kunnen kledingstukken zijn maar ook papier wat rondslingert. Werkt ook heel goed.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Snippergroen
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:06

Ik heb weinig berging in mijn huis, dus dat maakt het voor mij al wat makkelijker :D Toen mijn ouders gingen verhuizen kreeg ik ineens al mijn 'troep'. Ze hadden in eerste instantie al het speelgoed uitgestald, zodat we dat vast konden uitzoeken (geïntroduceerd door mijn vader als: 'Kom even naar mijn Koninginnedag kijken :+). Uiteindelijk kreeg ik dat speelgoed plus nog een berg aan spullen die ze van mij bewaard hadden. Recentelijk alle dozen uitgezocht en heel veel weggedaan. Tekeningen, knutselwerkjes, schoolkranten uit de 90's etc. Was leuk eens doorheen te bladeren, maar neemt wel veel ruimte in voor iets dat je maar eens in de paar jaar in handen hebt. Dus een selectie gemaakt en de rest weggedaan. Ik heb daarbij echt gekeken naar de emotionele waarde. De boeken die ik veel heb gelezen, heb ik bewaard. Die zien er ook nog heel goed uit (Romana en Ragebol, Heartland, de Bianca boeken etc.). Speelgoed heb ik wel weggedaan/weggegeven.

Mijn lievelingsknuffels zitten in een doos. Die ga ik echt niet wegdoen. Al hoef ik ze ook niet ergens uitgestald te hebben staan ofzo. Maar man wat voelde ik me schuldig toen ik ze in een doos deed en daar met wat duwen een deksel op deed. _O-

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

_MG
Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:09

KimD schreef:
Ik ben heel handig met spullen weggooien, we zijn hier zes jaar geleden komen wonen en het eerste jaar zijn we twee à drie keer naar het stort gereden. En dat doen we inmiddels jaarlijks maar steeds met minder spullen want zoveel is er niet meer over.

Ik ga jaarlijks voor het grote puinruimen in de schuur. Er smokkelen toch wel eens wat dingen die dan bewaard worden met ongegeronde reden.

Mijn kerel is vooral heel erg maar daar ben ik snel klaar mee. De kledingkast is inmiddels "Je hebt een week de tijd, anders doe ik het.". Werkt prima, de eerste keer dat hij die deadline gemist had heb ik uit zijn kleren twee volle zakken gehaald. :+ Inmiddels weet hij dus dat ik het meen.

Verder doet de vrouw van een gamer ieder jaar de zogenaamde "Lupo's game". Iedere dag vijf items die weg kunnen. Dat kunnen kledingstukken zijn maar ook papier wat rondslingert. Werkt ook heel goed.



Ik weet nog dat jij me dat account een aantal jaar terug aanraadde, ik heb er echt veel aan gehad! I.p.v. regelmatig nieuwe decoratie te kopen, of (te) veel kleding/make up doe ik nu ‘shop my stash/home’.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:31

Mijn ouders zijn recent ook van een enorm huis naar een appartement verhuisd. Kreeg 2 verhuisdozen vol met herinneringen aan vroeger. Ik heb mijn basisschool-rapporten bewaard en de rest zo de papiercontainer in gedonderd. Best zonde dat mijn ouders dat dus ruim 30 jaar bewaard en meeverhuisd hebben :+

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:33

Trouwens:

ik raak geïnspireerd door op SBS6 'Je huis op orde' en 'Je huis op orde UK' te kijken. Heb nu ook zin om een loods te huren en mijn gehele inboedel daar uit te stallen om zo te kunnen ruimen in 1x.

Nu pak ik steeds een projectje aan, maar het blijft zo versnipperd. Voor mijn gevoel loopt het snel weer vol als eens iets klaar is.

Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:59

ista schreef:
Trouwens:

ik raak geïnspireerd door op SBS6 'Je huis op orde' en 'Je huis op orde UK' te kijken. Heb nu ook zin om een loods te huren en mijn gehele inboedel daar uit te stallen om zo te kunnen ruimen in 1x.

Nu pak ik steeds een projectje aan, maar het blijft zo versnipperd. Voor mijn gevoel loopt het snel weer vol als eens iets klaar is.


Het lijkt me echt ideaal als je daarvoor kunt betalen. Voor een crew die je hele huis leeg komt halen en uitstalt, en vervolgens alles weer terug zet in je huis. Ik hoef geen compleet nieuwe inrichting, en ik hoef al helemaal geen opruimcoach, maar zo twee dagen tussen je eigen spullen door lopen en besluiten wat je wil houden en wat niet lijkt me geweldig.

Overigens valt het me wel op dat het altijd gezinnen met (kleine) kinderen zijn die blijkbaar hun huis niet meer netjes kunnen houden.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Morrie
Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:04

mijn man heeft kasten vol met mappen nog van zijn werk, hij is al meer dan 20 jaar met pensioen, maar er mag absoluut niets weg.
Ik zou graag met dt SBS programma meedoen en die hele zooi weggooien....... Kleren idem, pakken van 20 jaar geleden, broeken die bijna weer in de mode zijn, zou oud, wollen truien die hij nooit draagt omdat ik ze niet durf te wassen. Ik ga die truuk van hierboven doen: je hebt een week om het uit te zoeken anders doe ik het...

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:44

Ha leuk, leven in dit topic :D.

Morrie, waarom wil je man niks van dat alles wegdoen?

Ik heb ook weer een flinke opruimronde gehouden. Hier helpt het om een doos of krat neer te zetten waar alle spullen die naar de kringloop mogen, in kunnen worden gedaan. Nesteldrang helpt ook goed bij het wegdoen van spullen trouwens.

Vjestagirl, dat valt mij ook op! Ik zie het ook in mijn omgeving wel, alsof het hele huis ineens is geconfisqueerd door kindermeuk. En dan worden er kasten bijgekocht om ladingen speelgoed in op te bergen. Ik hoop dat bij ons wat te kunnen beperken.. We hopen i.i.g. een goede start te maken door giften voor een goed doel te vragen ipv kraamcadeautjes. Alles wat onze baby nodig heeft (en ongetwijfeld al meer dan dat) hebben we immers al in huis.


[ img ]
Met gepaste trots, onze zolder :D. Het enige wat we in opslag op zolder hebben staan zijn de koffers, tuinstoelen, de kampeerspullen, de schaatsen en nu tijdelijk de kinderwagen. Achter de knieschotten staat mijn bedrijfsadministratie opgeslagen. Ook daar kijk ik ieder jaar even wat weg mag.

Doordat we echt alleen het noodzakelijke bewaren, hebben we plek zat voor de piano en een fijne sportruimte. Inmiddels staat er een fietstrainer en liggen er nog wat meer sportspullen. Aan de andere kant (foto is ongeveer vanuit het midden genomen) staan de wasmachine, de droger en droogrekjes.

❤️

Morrie
Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:11

mijn man is van het soort dat alles bewaart, hij zocht net een postzegel en vroeg of een postzegel van 50 cent (nee geen eurocent) nog zou kunnen _O-

Ik ben anderhalf jaar met pensioen en heb alles wat met mijn werk te maken had meteen weggedaan. Maar ik had geen leuk werk, hij droomt na al die jaren nog steeds van z'n werk.


Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:28

Heeft iemand tips? Ik vind het namelijk erg moeilijk op kleren / spullen weg te doen als het mij geld heeft gekost. Ik ben student en heb dus geen groot inkomen. Elke keer als ik bijv iets vast pak waarvan ik denk, kan weg, denk ik “zonde, hier heb ik geld voor betaald”. Je zou dan denken, verkoop het, maar het zijn geen spullen van waarde. Hetzelfde geld voor kleren. Ik wil graag meer ruimte in de kast. Maar ik draag ook nog kleren van 5 jaar geleden en sommige van deze kleren draag ik 2x per jaar. Het zijn merkloze kleren, ik kan ze dus niet verkopen en een leuk ander setje voor terug nemen. Ook vanuit een economisch oogpunt vind ik het moeilijk. “Dat kleding stuk draag ik nu niet, maar mischien wel over een paar maanden” zonde om dingen te kopen em vervolgens weg te doen.

Maarja zo blijft dus alles vol

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:39

Los is het misschien niet zo rendabel om te verkopen, maar wat als je het als pakket van een x aantal kledingstukken verkoopt voor €20 bijvoorbeeld? Misschien dat dat wel mensen trekt.

Ik heb er soms ook moeite mee om iets weg te doen, waar je wel voor hebt betaald. Toch probeer ik het wel te doen, omdat een opgeruimd huis mij ook veel rust geeft. En daarnaast heb ik de les geleerd (meestal, nog steeds niet altijd) om echt goed over nieuwe aanschaffen na te denken.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:11

Op het moment dat je het hebt gekocht, is de waarde dus al naar 0 gegaan. Dat geld ben je dus kwijt en van bewaren wordt het niets meer waard.

Overwegingen:
- Kan je een kledingruil organiseren?
- Of als pakket op vinted/marktplaats?
- Weggeven/kledingbank? Financieel levert dat jou niets op, maar iemand anders (met een kleine portemonnee) kan je er wellicht wel blij mee maken.
- Als je een bepaald setje of kledingstuk zo weinig hebt gedragen, moet je het dan wel vervangen door een ander setje? Of kan je de inhoud van je kledingkast dusdanig verkleinen dat alleen de echt mooie spullen overblijven, die je vaak en met plezier draagt?

❤️

Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:15

Zijn er hier meer mensen die hun spullen liever naar de kringloop brengen dan verkopen? Ik merk iedere keer weer dat ik spullen heb die weg mogen, waarvan mijn moeder dan zegt "zet maar op marktplaats!" en dat ik toch iedere keer weer het gevoel heb dat ik dat veel te veel moeite vind. Ik vind het gewoon lekker om er vanaf te zijn, om de ruimte te hebben en om er niet meer over na te hoeven denken.

Hoe staan jullie daar in?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Wennii
Berichten: 2309
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:38

yep, ik! Ik heb (omdat we een ander, kleiner huis hebben gekocht 2 weken terug) afgelopen weekend echt extreem ontspuld. Wilde dat al langer en deed het met beetjes, maar nu ging er grof de veger door.
Vriend gaf me de vrije hand, behalve met wat dingen met voor hem emotionele waarde, daar gaat hij zelf naar kijken komend weekend.
Heb 2 volle aanhangers weggebracht naar kringloop en stort (en heb er weer bijna 1 vol en nog niet klaar). Ik had er veel best wel van kunnen verkopen, maar ik heb daar ook gewoon echt geen zin in en wil ervan af. Daarnaast niet veel behoefte aan iedereen aan mijn deur :Y).

edit: hij zegt nu net uit zichzelf dat hij dit weekend de kroeg/mancave en garage wil gaan doen, maar dat hij hulp wil van mij omdat hij bang is dat hij anders toch spullen gaat houden die niet nodig zijn <3 <3 <3

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:12

Als ik dingen bewaar omdat ik ze zou kunnen verkopen, komen ze nooit het huis uit. Die advertentie zetten gebeurt nl niet. Wat weg moet, gaat dus zsm het huis uit, dan maar kringloop of stort helaas, als er meer ruimte in huis is en het een paar dingen zijn met een redelijke prijs die mij verder niet in de weg staan zou het wat anders zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

foxy80
Berichten: 7864
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:14

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid!

Ik verkoop als het verkoopbaar is binnen redelijke termijn en niet in de weg staat. Na 3 maanden nog niet verkocht betekent vaak toch kringwinkel.

Stort is meteen stort. Daar wacht ik niet mee.

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:25

Ik merk ook dat ik vooral geen zin heb in alle marktplaatsgekkies. Ik bedenk me altijd dat ik de ruimte in mijn huis meer waard vind dan het geld wat zo'n item nog oplevert. Vooral omdat het best wat tijd kost (foto's maken, advertentie zetten, 50 vragen beantwoorden, verpakken, verzenden).

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

corinep
Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 13:29

Ik vind het heel lastig om dingen zomaar weg te doen die nog wat waard zijn.

Ik zet eigenlijk alles eerst op Marktplaats, wel ben ik makkelijker geworden met de prijs waardoor ik dingen sneller verkoop. Spullen waarover ik twijfel zet ik ook op Marktplaats, als dan iemand het voor een leuk bedrag over wil nemen kan ik er makkelijker afscheid van nemen.

Weggeven doe ik het liefst in de weggeefappgroep van school, even loten en de dag erna het op school uitwisselen, geen gedoe en dan komt het gewoon goed terecht.

_MG
Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:29

Vjestagirl schreef:
Ik merk ook dat ik vooral geen zin heb in alle marktplaatsgekkies. Ik bedenk me altijd dat ik de ruimte in mijn huis meer waard vind dan het geld wat zo'n item nog oplevert. Vooral omdat het best wat tijd kost (foto's maken, advertentie zetten, 50 vragen beantwoorden, verpakken, verzenden).


Heel erg herkenbaar! Behalve geen zin hebben is het ook puur een geen tijd hebben kwestie en bij schaarse (vrije) tijd andere prioriteiten hebben. Ik geef dingen weg aan vrienden/kennissen/via via contacten of kringloop. Mócht ik toch iets willen verkopen laat ik dat door iemand doen die er plezier aan heeft (mijn vader die zich ontzettend verveeld sinds hij met pensioen is).

Ik moet deze week ook weer verder gaan, maar zo weinig motivatie -O-

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:33

Jaa dingen voor een laag bedrag doe ik makkelijk weg. Met kleren denk ik meer. “Ik vind de jas nu niet Leuk, maar mischien wel over 2 jaar. Als ik het nu weg doe, moet ik over 2 jaar weer een nieuwe jas kopen, zonde, dan houd ik hem maar.”

Ik heb nu wat op Vinted gezet en dat gaat redelijk goed. En ik zit in gratis weg geef groepen. Dan hoef ik het ook niet weg te brengen, maar kan iemand het gratis ophalen

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:37

Vjestagirl schreef:
Ik merk ook dat ik vooral geen zin heb in alle marktplaatsgekkies. Ik bedenk me altijd dat ik de ruimte in mijn huis meer waard vind dan het geld wat zo'n item nog oplevert. Vooral omdat het best wat tijd kost (foto's maken, advertentie zetten, 50 vragen beantwoorden, verpakken, verzenden).

Ja of thuisblijven voor iemand die dan niet op komt dagen, dat soort dingen ga ik echt niet meer doen voor spullen met een waarde < €25,-. Dan geef ik het liever weg of breng ik het naar de kringloop.

❤️

Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:43

Sowieso vind ik kringloop wel iets fijn.
Ze stellen ook mensen te werk die anders wat moeilijker op de arbeidsmarkt iets vinden en doordat het daar kleine prijsjes zijn helpen ze gezinnen die het niet breed hebben ook verder.
Dat is iig toch de lokale hier.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

prompter
Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:45

Ik zet bijna alleen boeken waarvan ik weet dat ze populair zijn op marktplaats. De overige boeken en alle andere spullen gaan hup naar de kringloop, geen zin in gedoe voor een paar Euro. Wij gaan over 2 jaar verhuizen naar een kleiner huis en zijn nu al begonnen met opruimen, nu heb ik er nog rustig de tijd voor. Emotionele dingen worden soms bewaard, maar meestal maak ik er een foto van en dan kan het alsnog weg, richting kringloop of afvalbrengstation.

Extremely rare and Beyond Compare

Roodvos
Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:41

Hoe doen jullie dat met de kringloop? Bel je eerst op of ze de spullen kunnen gebruiken? Breng je het zelf heen of komen ze dat halen?

Ik ga over ca. 1.5-2 jaar een nieuw huis bouwen, dus de bestaande moet leeg voor de sloper komt. Meubels enz gaan dan tijdelijk in opslag, maar ik heb heel veel spullen die al wel weg kunnen. Een bureau, tassen en koffers, wok/gourmetapparaat, enz. Ik denk steeds "ik zet het op Marktplaats" maar eigenlijk ontbreekt het me daarvoor aan tijd. Wat hier ook al staat: foto's maken, tekst schrijven, advertentie volgen, antwoorden enz enz. Eigenlijk heb ik daar geen tijd voor en geen zin in.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

prompter
Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:59

Hier kun je de spullen altijd komen brengen. Ze kijken dan zelf wat ze er verder mee doen. Ik doe sowieso alleen spullen er naar toe waar een ander nog wat aan heeft, het wordt altijd aangenomen.

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, DotBot, FransienE, herous, mariska_emke, NogSteedsGek, Noor en 83 bezoekers