Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:00

Aha! :D Ja, natuurlijk, jij bent van west naar oost gegaan! :))

Ik ga nu van west naar zuid :P

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:04

Haha ja en toen heb ik echt heel veel weg gegooid.
Wat tof, naar zuid! Echt Zuid-Limburg zuid? Of iets minder zuid? :D

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:11

Mijn oplossing is niet voor iedereen een optie, ik heb de hoarder met al z’n meuk de deur uitgezet. :')

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:29

Samantha_ schreef:
Mijn oplossing is niet voor iedereen een optie, ik heb de hoarder met al z’n meuk de deur uitgezet. :')


_O- _O- _O- _O-

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:58

Samantha_ schreef:
Mijn oplossing is niet voor iedereen een optie, ik heb de hoarder met al z’n meuk de deur uitgezet. :')

hé dat is ook nog een optie!
Ik heb wel eens bedacht hoeveel ruimte is zou hebben als al zijn zooi het huis uit zou zijn......
Maar ja, ALS we nog es gaan verhuizen, mag hij zijn eigen zooi inpakken en verslepen, net zoals de laatste keer.
Ik heb al zijn kleding die hij 5 jaar lang niet gedragen heeft in 1 kast gehangen (dicht bij de uitgang) maar hij kan er nog steeds geen afscheid van nemen -O-

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:18

Samantha_ schreef:
Mijn oplossing is niet voor iedereen een optie, ik heb de hoarder met al z’n meuk de deur uitgezet. :')

Geniaal _/-\o_
_O- _O-

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 12:49

Morrie schreef:
Samantha_ schreef:
Mijn oplossing is niet voor iedereen een optie, ik heb de hoarder met al z’n meuk de deur uitgezet. :')

hé dat is ook nog een optie!
Ik heb wel eens bedacht hoeveel ruimte is zou hebben als al zijn zooi het huis uit zou zijn......
Maar ja, ALS we nog es gaan verhuizen, mag hij zijn eigen zooi inpakken en verslepen, net zoals de laatste keer.
Ik heb al zijn kleding die hij 5 jaar lang niet gedragen heeft in 1 kast gehangen (dicht bij de uitgang) maar hij kan er nog steeds geen afscheid van nemen -O-


Oef dat lijkt mij lastig... Als het echt heel diep zit zou ik toch kijken waar het probleem vandaan komt en daar wellicht zelfs psychische hulp voor zoeken.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:08

Ik denk dat het probleem ook vaak zit in dat mensen de noodzaak niet zien om het weg te doen. In mijn beleving is het vaak een combinatie van
- We hebben de ruimte toch / Het ligt toch niet in de weg?
- Het is toch nog goed?
- Deze had ik aan/gebruikte ik toen....
- Wie weet heb ik het ooit nog nodig!

De combinatie van die 5 punten maakt dat mensen geen afscheid kunnen of willen nemen. Zodra een of meerdere van die punten wegvalt kunnen ze vaak ineens wèl dingen wegdoen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:16

En in het geval van iemand die al wat ouder is en opgegroeid is in tijden van schaarste is "wegdoen" van "goede spullen" nog veel lastiger.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:19

Ja klopt ja. De angst dat je het ooit nodig hebt zeg maar.
Ik hanteer nog wel eens de 20/20 regel. Kan je het nieuw kopen mocht je het ooit wel nodig hebben binnen 20 km en onder de 20 euro? Dan kan het nu weg.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:39

Wat voor mij erg geholpen heeft is toen mijn moeder naar een verpleeghuis ging.
Wij hebben als kinderen het huis leeg gehaald, het stond van onder tot boven stampvol met goedkope prullaria waar ze geen afscheid van kon nemen.
We hebben er echt een paar maanden over gedaan om alles uit te zoeken en leeg te krijgen.
Toen het huis leeg was heb ik me plechtig voor genomen om mijn kind daar later niet mee te belasten.
Het huis waar we nu wonen heeft een enorme zolder, kan wel zeggen dat ik erg trots ben dat die helemaal leeg is. (en blijft) :D Verder neem ik af en toe een kast onder handen en voer zoveel mogelijk af richting kringloop, dan is het toch iets minder erg om weg te doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:45

Ik ben in korte tijd een paar keer verhuisd nu. Tevens gescheiden en veel spullen achter gelaten. Wonderlijk hoe weinig je dan over houd <<)

Nu ben ik nog steeds langzaam aan het opruimen. Boeken weg geven die ik toch niet leuk vind, kleding weg gooien die ik toch niet wil dragen. Net nog een onesie uit de kast getrokken. Heerlijk warm maar doe ze nooit aan omdat je dan half naakt moet plassen :brr:
Eens zien wie ik daar blij mee kan maken :Y)

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:49

Daihyo schreef:
Haha ja en toen heb ik echt heel veel weg gegooid.
Wat tof, naar zuid! Echt Zuid-Limburg zuid? Of iets minder zuid? :D


Iets minder zuid, eigenlijk zuid west Brabant :P

Paard staat er al bijna 2 maanden, ik ga zelf in januari. :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:31

Oeh vandaag mijn nieuwe etiketten geprint voor de dozen met hondenpuzzelonderdelen (is dat een woord?) Afbeelding
Het zijn deze etiketten en geprint op een kopieermachine.
Afbeelding
Ik had al mijn kruiden al eens gedaan met ronde witte etiketten en een rondje van boeklon eroverheen ipv vette vingers.
Afbeelding
Word hier zo gelukkig van :D

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:47

Mooi! Snap ik helemaal :j

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:43

O wauw dat is netjes!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:25

Ik hou ervan! :D

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:31

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het probleem ook vaak zit in dat mensen de noodzaak niet zien om het weg te doen. In mijn beleving is het vaak een combinatie van
- We hebben de ruimte toch / Het ligt toch niet in de weg?
- Het is toch nog goed?
- Deze had ik aan/gebruikte ik toen....
- Wie weet heb ik het ooit nog nodig!

De combinatie van die 5 punten maakt dat mensen geen afscheid kunnen of willen nemen. Zodra een of meerdere van die punten wegvalt kunnen ze vaak ineens wèl dingen wegdoen.



Jup en kledij wat je snel weer kan kopen zoals bij zwarte truitjes oid doe ik wel zonder problemen weg. Bij de rest denk ik van ja ik kan deze niet weer kopen en durf ze daarom niet weg te doen. Stom want dragen doe ik het ook niet meer

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:13

Ceetje_bokt schreef:
Oeh vandaag mijn nieuwe etiketten geprint voor de dozen met hondenpuzzelonderdelen (is dat een woord?) [ [url=m/iJ4awh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het zijn deze etiketten en geprint op een kopieermachine.
[ [url=m/vVlSkO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had al mijn kruiden al eens gedaan met ronde witte etiketten en een rondje van boeklon eroverheen ipv vette vingers.
[ [url=m/Qm87Wz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Word hier zo gelukkig van :D


Jep hier zou ik ook gelukkig van worden. En rustig!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:49

Ik lees hier al een tijd mee. Ik ontspulde al voor ik spullen had :+ of voor het een 'ding' was. Ik kan me niet voorstellen hoe het is als een huis vol met spullen staat. :D Het blijft gewoon lekker om eens in de zoveel tijd rotzooi (en bij mij valt iets al snel in de categorie rotzooi) en het huis uit te gooien.


Babootje schreef:
Wel een handicap, met een echte "hoarder" in huis (mijn man).
Zijn er nog meer met dit soort handicaps en hoe verleiden jullie je "hoarder" om echt afscheid te nemen van zijn of haar onnodige in 20 voud aanwezige spulletjes.

Ik zorg dat de rotzooi van mijn partner (niet dat hij veel zooi heeft maar dat beetje dat hij heeft) niet in gemeenschappelijke ruimtes staat. Dus of in zijn studeerkamer of in een kast waar ik nooit in hoef te zijn. Dat geeft mij al heel veel rust.

Verder vraag ik wel af en toe of iets weg mag, zeker bij items die al een paar jaar het daglicht niet gezien hebben.... Maar als het antwoord nee is dan is dat ook ok. We respecteren elkaar daar in, ik word gek van rommel om me heen dus we zorgen dat dat er zo min mogelijk is. Hij wil sommige - in mijn ogen zinloze zooi bewaren - ook goed.

Deze constructie werkt perfect. :D

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:06

Ir111 schreef:
Ik zorg dat de rotzooi van mijn partner (niet dat hij veel zooi heeft maar dat beetje dat hij heeft) niet in gemeenschappelijke ruimtes staat. Dus of in zijn studeerkamer of in een kast waar ik nooit in hoef te zijn. Dat geeft mij al heel veel rust.

Verder vraag ik wel af en toe of iets weg mag, zeker bij items die al een paar jaar het daglicht niet gezien hebben.... Maar als het antwoord nee is dan is dat ook ok. We respecteren elkaar daar in, ik word gek van rommel om me heen dus we zorgen dat dat er zo min mogelijk is. Hij wil sommige - in mijn ogen zinloze zooi bewaren - ook goed.

Deze constructie werkt perfect. :D

dat vind ik een goeie, hier slingeren al een week 3 (?) schoenen van mijn man in de huiskamer rond. Die ga ik straks beneden in zijn muziekstudio(otje) mikken.

Hij vind mij maar een zeikerd als ik zeg dat ik het alles wat strakker en netter wil hebben -O- maar nu ik hele dagen thuis ben, word ik erg onrustig van al die losse zooi

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:00

Ohja herkenbaar, ik verhuis dat soort spullen naar zijn 'kroeg/mancave'. Dat hij t daar op zijn kop zet moet hij zelf weten, die staat achterin de tuin en daar hoef ik in principe nooit zomaar te zijn :')

Ik heb op het moment vreselijk last van opruimkriebels (als in: kasten verder ontspullen en vooral opnieuw mooi organiseren) maar ook weinig tijd, dus moet opletten dat het niet omslaat in frustratie omdat ik er niet aan toekom. Dat is soms wel een dingetje.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:06

Ik vind het vervelend dat het eerst erger moet worden voordat het beter wordt. Ga je kasten/lades uitzoeken, dan heb je eerst een nog veel grotere zooi dan het eerst was. Ik heb dan de neiging om alles gewoon dicht te laten zitten (niet uitgezocht/opgeruimd/schoongemaakt) en het zo voor het oog netjes te laten. Terwijl ik gewoon niet meer weet of kan zien wat er in de kasten ligt...
Daarnaast raak ik dus juist dingen kwijt na het opruimen. Ik heb twee kasten omgegooid en beter ingedeeld, maar nu mis ik ineens de accu's van 2 camera's incl. opladers. Juist omdat ik zo aan het opruimen ben en weet waar alles ligt, kan ik écht niet bedenken waar ik die spullen nu moet zoeken. Alleen per ongeluk weggegooid lijkt nu nog een logische verklaring. Gek genoeg raak ik in chaos veel minder kwijt.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:57

Morrie schreef:
Ir111 schreef:
Ik zorg dat de rotzooi van mijn partner (niet dat hij veel zooi heeft maar dat beetje dat hij heeft) niet in gemeenschappelijke ruimtes staat. Dus of in zijn studeerkamer of in een kast waar ik nooit in hoef te zijn. Dat geeft mij al heel veel rust.

Verder vraag ik wel af en toe of iets weg mag, zeker bij items die al een paar jaar het daglicht niet gezien hebben.... Maar als het antwoord nee is dan is dat ook ok. We respecteren elkaar daar in, ik word gek van rommel om me heen dus we zorgen dat dat er zo min mogelijk is. Hij wil sommige - in mijn ogen zinloze zooi bewaren - ook goed.

Deze constructie werkt perfect. :D

dat vind ik een goeie, hier slingeren al een week 3 (?) schoenen van mijn man in de huiskamer rond. Die ga ik straks beneden in zijn muziekstudio(otje) mikken.

Hij vind mij maar een zeikerd als ik zeg dat ik het alles wat strakker en netter wil hebben -O- maar nu ik hele dagen thuis ben, word ik erg onrustig van al die losse zooi


Bekend probleem.
Manlief denkt ook altijd dat schoenen zelf naar hun plek lopen.
Maar ik ben er klaar mee om alles achter zijn kont op te ruimen.
Dus laat het liggen.
Heb gelukkig een hond die me helpt, want in zijn gekker avond buien heeft ie een sport schoen in een open sandaal veranderd . Hopelijk leert manlief eens opruimen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:59

Haha, helaas doet mijn kat dat soort dingen niet. Mijn man loopt nu al een kwartier naar zijn pantoffels te zoeken, die heb ik dus in de schoenenkast gezet vanmorgen :')