Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:01

Morrie schreef:
Haha, helaas doet mijn kat dat soort dingen niet. Mijn man loopt nu al een kwartier naar zijn pantoffels te zoeken, die heb ik dus in de schoenenkast gezet vanmorgen :')


Geweldig zoeken terwijl ze op een hele normale plek staan. +:)+

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:57

Morrie schreef:
dat vind ik een goeie, hier slingeren al een week 3 (?) schoenen van mijn man in de huiskamer rond. Die ga ik straks beneden in zijn muziekstudio(otje) mikken.

Hij vind mij maar een zeikerd als ik zeg dat ik het alles wat strakker en netter wil hebben -O- maar nu ik hele dagen thuis ben, word ik erg onrustig van al die losse zooi

Maar dat valt bij mij dan weer niet onder ontspullen. Tenzij het schoenen zijn die de prullenbak in moeten. :+

Gelukkig hebben we geen issues over opruimen (nou ja, hij vindt dat ik zooi laat slingeren en ik vind dat van hem :') ). We ruimen dus een soort van elkaars zooi op en dat werkt goed. :D

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:19

Mijn vader had vroeger van die opruimbuien en die zei rond deze tijd van het jaar altijd 'Jullie mogen je schoen zetten! Als in, je zoekt uit welke je wil houden en die zet je in de kast' :\

Of toen ze gingen verhuizen: 'Kom allemaal even kijken naar de Koninginnedag op zolder'. Had ie de inhoud van al onze dozen van zolder uitgestald en moesten we bekijken wat we wilden houden en wat weg kon :')

:D

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:39

Wat een supergoed topic.
Tot een paar jaar geleden was ik een heuse hoarder en bewaarde ik vreselijk veel want ‘je weet tenslotte maar nooit’
Toen ging ik verhuizen naar een (flink) kleiner huis en had ik heel mijn huis en berging vól staan.
De laatste paar jaar heb ik heel veel weggedaan en ook morgen komt het grof vuil weer spullen ophalen dus ik zet vandaag ook weer dingen langs de weg.
Ik was altijd erg gevoelig voor aanbiedingen (oa action, wibra).
Nu stel ik mezelf de vraag, zou ik het ook kopen als het niet in de aanbieding was? En word ik er écht heel blij van?/Geef ik het een 10?
Vaak blijft het dan niet aan mijn handen plakken.

Oh, én ik heb een beetje de regel dat als er iets nieuws in komt dat er iets anders weg moet.
Ook heb ik heel wat minder kringloopbezoekjes :j
Laatst bijgewerkt door saskia23 op 17-11-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Berichten: 4554
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:41

Ceetje_bokt schreef:
Oeh vandaag mijn nieuwe etiketten geprint voor de dozen met hondenpuzzelonderdelen (is dat een woord?) [ [url=m/iJ4awh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het zijn deze etiketten en geprint op een kopieermachine.
[ [url=m/vVlSkO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had al mijn kruiden al eens gedaan met ronde witte etiketten en een rondje van boeklon eroverheen ipv vette vingers.
[ [url=m/Qm87Wz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Word hier zo gelukkig van :D


Hier houd ik van!!
Mijn man vind het onzin. Maar onze kasten zien er ook zo uit. Heerlijk.

Ben nu bezig de zolder uit te mesten.

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:48

Ik moet ook weer eens aan de slag met ontspullen. Op zich heb ik geen probleem met dingen wegdoen, maar steeds als ik een kast/kamer opgeruimd heb, werkt het als een soort magneet voor andere spullen en is het binnen no time weer een rommeltje. Maar ja, heb dan ook een man en 2 jonge kinderen.'

Alleen al de papieren die mee naar huis komen vanuit school... -O-

Heb ook al eens geroepen: ik wil gewoon verhuizen! (zodat ik noodgedwongen het héle huis eens in 1x aan kan pakken)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:09

Ik vind het wel wat respectloos overkomen trouwens als ik lees dat sommige mannen alleen hun eigen spullen op hun eigen kamer mogen hebben. Schoenen die rondslingeren bijvoorbeeld, is er dan geen ruimte voor die schoenen in de hal, wat een logische plek is?

Liggen jouw persoonlijke spullen dan ook enkel in jouw eigen kamer?

Ik kan het verkeerd begrijpen hoor...

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:21

Hier niet eigen kamer maar wel eigen plekjes in de kast bvb.
Dat hij dan perse die oude iPod nog wil houden die met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen is, prima, maar dat neemt dan plek in op ZIJN plank.
En dat is dan ook een plank waar ik niet opruim/poets/…

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:15

Ik vind het niet respectloos.

Maargoed ik heb ook een sloddervos. Als ik iets niet opruim kan het goed ongelogen een halfjaar of langer ergens staan.

Om een voorbeeld te geven. Hij drinkt wijn, ik niet. De glazen passen niet in de vaatwasser. Die blijven tot in Sint juttemus op het aanrecht staan. Tot dat ik er niet meer tegen kan en ze af was.

Zijn gereedschap ligt ook overal !
Hij heeft een mega loods. Maar alles slingert in het huis.
Dus ik breng het met regelmaat tot zijn ergernis naar zijn ontplofte loods :o

Hoe ouder ik word hoe slechter ik tegen rommel kan. Dit betekend dat ik iedere dag puin aan het ruimen ben :=
Wat eigenlijk niet goed is. Maar ik kan niet rustig zitten met zooi om me heen.

En dat terwijl ik vroeger de grootste rotzooi maker was. Tot frustratie van mijn moeder :')

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:41

dat herken ik Saul, mijn man heeft een eigen kamer, zijn "muziekstudio" Hij heeft alleen teveel keyboards en ook nog een orgel met 3 klavieren zodat het ook in de huiskamer staat. Bovendien heeft hij een mega garage die overvol zooi (van hem) staat. Moet uitgezocht en 3/4 moet naar de stort, maar wanneer????

Schoenen in de huiskamer (die bij ons nog boven is ook) is onnodig, er staan 2 schoenenkasten in de hal. Voordeur binnenkomen, schoenen uit, opruimen en pantoffels aan. Hoe moeilijk kan het zijn.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:55

Jep same here.
Zal vanmiddag eens een foto maken van de loods ofwel stort plaats.

Als het goed is gaan wij in dezer dagen naar de stort.
Dat zal al een aanhanger schelen.

Hier staan schoenen ook overal behalve op de plek waar ze horen.
Evenals jassen en petten zo irritant.

Mijn zadelhokje moet ik iedere week opruimen omdat meneer daar zijn zooi dumpt :=

Ik het maar geaccepteerd. Zit niets anders op vrees ik.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:18

corinep schreef:
Ik vind het wel wat respectloos overkomen trouwens als ik lees dat sommige mannen alleen hun eigen spullen op hun eigen kamer mogen hebben. Schoenen die rondslingeren bijvoorbeeld, is er dan geen ruimte voor die schoenen in de hal, wat een logische plek is?

Liggen jouw persoonlijke spullen dan ook enkel in jouw eigen kamer?

Ik kan het verkeerd begrijpen hoor...

Wij hebben een gemeenschappelijk huishouden en dus liggen spullen die we gebruiken of allebei mooi vinden gewoon door elkaar heen.

Het wordt anders met rotzooi (zowel mijn zooi als de zijne). Voorbeeld: vorige huis hadden we de werkplekken in de woonkamer. Vriendlief heeft een grote laserjet printer die hij af en toe gebruikt voor zijn werk. Lelijke ding staat dus in de woonkamer. Heeft niet mijn voorkeur maar swah, beetje geven en nemen he? Totdat die printer stuk gaat... Na 3 maanden was de printer nog niet gefixed en stond er een nieuwe kleine printer bovenop. De laserjet mocht echter niet weg. Vind ik allemaal helemaal prima maar dan niet in de woonkamer als tafeltje voor de nieuwe printer. Dan gewoon in je eigen hok bewaren. Iedereen blij: ik blij want ding is uit zicht, hij blij want geen gezeur van mijn kant.

Ik vind daar niks respectloos aan eerlijk gezegd. Dat gaat gewoon in goed overleg. Het wordt anders als ik al zijn persoonlijk spullen in hok smijt en niks van hem wil zien in huis. :')

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:32

Ik heb vandaag een ronde door mijn ‘studeerkamer’ gemaakt (lees: zolderkamertje waar ik vijf jaar geleden na verhuizing alle zooi gedumpt heb, deur dicht gemaakt heb en nooit meer naar binnen ben gegaan). Ik kwam dit pareltje tegen:

Afbeelding

:')

En zo nog meer oude zooi... ik heb het een en ander nog even aan de kant gezet voor mijn schoonbroer die veel met pc’s doet, anders gaat alles de container in *\%/* Verder ook weer dozen vol met oudpapier (7 jaar van mijn studie, 6 jaar middelbare school) die weg kunnen. Het is echt bizar wat ik nog allemaa bewaard heb.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:20

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het probleem ook vaak zit in dat mensen de noodzaak niet zien om het weg te doen. In mijn beleving is het vaak een combinatie van
- We hebben de ruimte toch / Het ligt toch niet in de weg?
- Het is toch nog goed?
- Deze had ik aan/gebruikte ik toen....
- Wie weet heb ik het ooit nog nodig!

De combinatie van die 5 punten maakt dat mensen geen afscheid kunnen of willen nemen. Zodra een of meerdere van die punten wegvalt kunnen ze vaak ineens wèl dingen wegdoen.


Ik heb hier helaas last van. Met als gevolg dat er nog 24 verhuisdozen onuitgepakt in mijn huis staan. Of op zolder, of in de bijkeuken of achter het schot en nog 3 op mijn slaapkamer.

Je zou kunnen zeggen, dan gebruik je het ook niet en dat is ook wel zo. Maar ja, ik ga toch geen mooie wedstrijdspullen weggooien bv? En tweedehands levert het niets op. En stel dat ik toch weer wedstrijden ga rijden? Dan is het toch zonde om nieuwe spullen te kopen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:44

Ik herken het. Ik heb vorige week mijn schoolboeken van de middelbare weggegooid! :')

Ik werk al 23 jaar fulltime. Waarom ik dit heb meegesleept hierheen?!? :')

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 21:23

Het voorjaar is weer inzicht dus even een schopje!

Ben bezig met de voorraadkast, even alles weer netjes soort bij soort, over de datum of definitief niet meer ga gebruiken weg.

En dan kom je erachter dat je 5 flessen whiskeysaus hebt bijvoorbeeld, gelukkig gebruiken we die regelmatig maar zo'n grote voorraad hoeft nou ook weer niet, komt doordat het niet netjes bij elkaar stond.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 21:26

Ik merk wel dat nu we geen kelder meer hebben het veel overzichtelijker is!
Heb nu een grote keukenkast van Ikea met 2 grote lades, heerlijk had er veel meer gewild!
Daarbij zijn we pas verhuisd dus alles ook schoongemaakt *\%/*

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 21:29

Ja kelder vind ik ook niks. Alles boven in de trapkast gaat wel ok maar beneden gaat het snel fout, helpt ook niet mee als iemand anders de boodschappen "opruimt".

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 21:38

Herkenbaar die kelder. Drama.

Alles bovenaan is keurig gesorteerd maar daar onder. Pff.

Ik probeer ook nog steeds te ontspullen maar man wat is dat moeilijk met een kind -O-

We hebben laatst ook opgeruimd bij mijn schoonouders.
Aanhanger plus station wagen vol verhuisdozen zijn richting ons gekomen. Allemaal oude boeken, strips, knuffels en speelgoed.

20 jaar niet naar gekeken en je raad het al. Het mag niet weg van vriendlief |(

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:15

Saul schreef:
Herkenbaar die kelder. Drama.

Alles bovenaan is keurig gesorteerd maar daar onder. Pff.

Ik probeer ook nog steeds te ontspullen maar man wat is dat moeilijk met een kind -O-

We hebben laatst ook opgeruimd bij mijn schoonouders.
Aanhanger plus station wagen vol verhuisdozen zijn richting ons gekomen. Allemaal oude boeken, strips, knuffels en speelgoed.

20 jaar niet naar gekeken en je raad het al. Het mag niet weg van vriendlief |(


Dus eigenlijk hebben jullie niet opgeruimd maar verplaatst. Gefeliciteerd, je bent zojuist de nieuwste vestiging van shurgard geworden...

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:18

Saul schreef:
Herkenbaar die kelder. Drama.

Alles bovenaan is keurig gesorteerd maar daar onder. Pff.

Ik probeer ook nog steeds te ontspullen maar man wat is dat moeilijk met een kind -O-

We hebben laatst ook opgeruimd bij mijn schoonouders.
Aanhanger plus station wagen vol verhuisdozen zijn richting ons gekomen. Allemaal oude boeken, strips, knuffels en speelgoed.

20 jaar niet naar gekeken en je raad het al. Het mag niet weg van vriendlief |(


Dat moet je doen als hij er niet is, deed ik bij mijn man ook en hij mist het tot op de dag van vandaag niet :')

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:35

Nouja bij mijn schoonouders is het opgeruimd :P

Er zit echt wel leuk spul tussen. Wat ook leuk is voor onze dochter. Maar sommige dingen Pff.

Gelukkig hebben we plek zat. Al is dat dus ook gelijk een nadeel.

Ik denk niet dat hij me dat in dank af neemt als ik dat doe :=

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 23:57

Oh jemig ik moet er niet aan denken :x...

Hier ook zo'n doos met kameleon boeken, "ja die vond ik vroeger zo leuk dus wil ik bewaren voor de kinderen".

Dude... op dit moment is het glitterclub, betwijfel of ze ooit die oude meuk wil gaan lezen...

En volgens mij is het inderdaad hoe meer plek je hebt hoe meer zooi... Kast en opbergruimte moet gewoon passen bij de spullen die je nodig hebt en verder klaar.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 00:07

Echt een motiverend topic dit! Ik ben al lang aan het ontspullen dus soms vind ik het wel jammer dat ik geen ‘grote slag meer kan slaan’ maar hier lezend ben ik toch weer gemotiveerd om weer eens kamer voor kamer langs te gaan.

Ik ben wel heel blij met m’n kelder. Maar ik heb planken aan de muur en elke productgroep heeft een vaste plek. Ik probeer ook alleen voorraad te hebben van producten die we veel gebruiken en die lang houdbaar zijn, voor de week boodschappen kijk ik er even gauw doorheen en zorg ik dat alles weer netjes staat.

Wat doen jullie met foto’s? Ik heb super veel albums (zonder tekst ofzo) en vind dat eigenlijk zonde van de ruimte. Zat er daarom aan te denken om de foto’s te laten digitaliseren. Iemand ervaring mee?

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 01:29

koenlover schreef:
Wat doen jullie met foto’s? Ik heb super veel albums (zonder tekst ofzo) en vind dat eigenlijk zonde van de ruimte. Zat er daarom aan te denken om de foto’s te laten digitaliseren. Iemand ervaring mee?

Lastig he? Ik heb veel albums 'vroegah' zelf in geplakt met teksten erbij, heel leuk om te lezen. Neemt heel veel ruimte in beslag. Nu, 2 erfenissen later, heb ik nog veel meer albums. Meer dan me lief is. Het deel uit erfenissen heb ik de interessante foto's uitgehaald en die plak ik opnieuw in. Dat wordt dan ipv 10 albums 1 album.

Mijn eigen albums weet ik nog niet. Je kunt een album per pagina laten scannen. Dan worden de albums in ieder geval veel dunner dan het nu is. Of toch ook er doorheen gaan en alleen de écht leuke eruit halen en opnieuw in een album (digitaal) doen. Ik ben er nog niet over uit... :Y)