Melkopschuimer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sodera
Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:47

Brainless schreef:
Sodera schreef:
Ik vind dus dat verse, magere melk van de Albert Heijn (echt die, die van de Plus of Lidl doet het niet zo goed...) het allerbeste schuimt. De Aeroccino handleiding zegt ook dat magere melk de beste optie is....

Voor een goede/lekkere schuimlaag is volle melk het beste.
Die heeft de romige smaak die je graag wilt.
https://baristaworden.nl/tips-voor-bari ... -schuimen/

Ik vind de romige smaak héél smerig :') dus ik hou t fijn bij mijn magere melk.
Barista vriendin van mij was stomverbaasd wat voor schuim er, met magere melk, uit mijn oude Nespresso Latissma kwam: het lepeltje bleef er gewoon op liggen!

Ik weet wel dat de houdbare idd iets anders werkt..

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]


Brainless
Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:48

Klopt, je hebt dan wel veel schuim, maar heel smakeloos en droog; en dat vind ik weer smerig.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:04

Het zijn de melkeiwitten die voor het schuim zorgen. Eiwit opkloppen gaat het best zonder vet. Daarom moet je eieren ook goed scheiden zodat er geen dooier (=vet) bij het eiwit zit als je soufflé wilt maken bv.
Dus chemisch-technisch gezien krijg je het beste (eiwit-)schuim met magere melk.

Voor het allerbeste schuim klop je eerst koud en vervolgens warm je op. Dat gaat met een handopschuimer makkelijker vind ik zelf, want na het koud opkloppen moet je eigenlijk niet meer kloppen maar alleen maar verwarmen. Met zo'n opschuimer zou dat betekenen dat je eerst het roerding er uit moet vissen :))

Ik heb een opschuimer van Nespresso - ooit gratis gekregen bij een bestelling :D
Doet het koud heel erg goed, warm iets minder. Met havermelk en aanverwanten vind ik het resultaat tegenvallen.

Bridleless
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 10:18

Een wat late reactie, maar ik wilde toch even reageren. Ik heb sinds gisteren de Nespresso Essenza Mini i.c.m. de Aerocinno opschuimer gekocht tijdens de btw-vrije dagen van MediaMarkt. Ik kan maar een ding zeggen: ik wil nooit meer terug naar Senseo of Dolce Gusto :D

Ik gebruik nu de verse volle AH melk en de Starbucks Blond Roast voor een heerlijke latte machiato. Ik vind de Starbucks wat aan de dure kant, maar ik heb nog geen beter goedkoop alternatief gevonden. Ik heb de Perla lungo ook geprobeerd, maar die smaakt toch iets anders.

De Aerocinno van Nespresso is trouwens echt een aanrader! Hij had wel iets beter mogen verwarmen, maar gezien ik mijn koffie toch vaak snel opdrink, maakt het mij niet zoveel uit.

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

Sodera
Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:27

Ik vind de Nespresso cupjes zelf het aller-lekkerst.....
Duur, maar het wel waard.
Die zijn in Nederland echter wat lastiger te krijgen volgens mij.

Toen ik nog in Nederland woonde, heb ik een volledig warenonderzoek gedaan en ik vind de Lidl Espresso cupjes het lekkerst als je cappuccino/lattes maakt....
Lungos zijn daar, vind ik, te slap voor.

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:06

Hier ook de Senseo-opschuimer, en aanrader qua melk: de Jersey melk van de AH! Heeeeerlijk in je cappu!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:13

Eatshay schreef:
Doet die Senseo-opschuimer het ook goed met havermelk?


Voor havermelk ben je wel barista-havermelk nodig, niet de gewone, volgens mij heeft het te maken met de hoeveelheid(of afwezigheid van) vet.
Mijn Hema-opschuimer maakt er dan een mooie schuimlaag van.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:22

Bridleless schreef:
De Aerocinno van Nespresso is trouwens echt een aanrader! Hij had wel iets beter mogen verwarmen, maar gezien ik mijn koffie toch vaak snel opdrink, maakt het mij niet zoveel uit.


Eens. Ik heb de 4. Fantastisch ding. Had iets heter mogen maken indd, daarom gebruik ik dubbelwandig glas.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:45

Sodera schreef:
Ik vind de Nespresso cupjes zelf het aller-lekkerst.....
Duur, maar het wel waard.
Die zijn in Nederland echter wat lastiger te krijgen volgens mij.

Toen ik nog in Nederland woonde, heb ik een volledig warenonderzoek gedaan en ik vind de Lidl Espresso cupjes het lekkerst als je cappuccino/lattes maakt....
Lungos zijn daar, vind ik, te slap voor.


Ik zag ze laatst gewoon bij de Jumbo liggen, met een uitgebreid assortiment. Ik bestel altijd gewoon bij nespresso zelf, inclusief recycle zakken.

Wij gebruiken thuis en gewone barista melk en de kokos/soja variant van de AH (ik vind warme melk echt te smerig!). Werkt prima :)

On a lovely night, I look at the stars, shining so bright. Bye my friends, we will meet again, someday, somehow!

Bridleless
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-21 21:05

Even weer dit topic onder het stof vandaan halen :o
:')
Ik gebruik nu al een aantal maanden de opschuimer van Nespresso en het is mij opgevallen dat het schuim iedere keer zo dik is.

[ img ]

Ik heb al meerdere soorten melk geprobeerd:
• volle houdbare melk
• verse volle melk
• halfvolle houdbare melk
• speciale houdbare melk van Friesche Vlag voor latte macchiato’s

Bij al deze melksoorten houd ik het probleem. Zou het aan de opschuimer van Nespresso liggen of moet ik de melk niet gekoeld erin doen (wat ik nu wel doe, rechtstreeks uit de koelkast). De melk een minuutje laten staan na het toevoegen van de espresso helpt wel iets, maar niet veel.

Ik vind het overigens niet heel erg, want de koffie smaakt gewoon goed! Maar ik was wel benieuwd wat ik fout doe, aangezien het op filmpjes op Youtube wel altijd gelijk goed gaat :')

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:13

Ik vind dat dikke schuim juist lekker :P

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:57

Even je melk goed rondjes laten draaien na het opschuimen? Dat het dikke en het dunne schuim goed mengt? Das hier de truc, wel met een andere melkschuimer maargoed. En volgens mij moet de melk volle melk zijn en juist koud uit de koelkast komen, meen ik eens gelezen te hebben.

BiBiQ
Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:50

Ben bang dat dat een beetje bij een melkopschuimer op deze manier hoort.

Ik heb het zowel bij de opschuimer van de lidl zo gehad, maar ook bij m'n nieuwere van Inventum (MK350).

En melk moet wel echt koud zijn en liefst houdbare en vol om schuim te krijgen. Anders krijg je alleen maar warme melk met mini beetje bubbels alsof je het geschud hebt.

Bij opschuimen in een kannetje met stoom gebeurd dit niet.

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:10

Die van nespresso die je daar hebt geeft inderdaad zulke dikke melkschuim. Een iets duurdere variant van nespresso heeft meerdere schuimstanden, waaronder een stand die ook de melk op die manier schuimt, maar ook een stand die veel minder schuim geeft. Ik heb destijds zelf bewust voor die iets duurdere gekozen, omdat ik zelf helemaal niet van dat dikke schuim hou. Dus ik gebruik dan de andere stand voor het schuimen.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 07:17

De halfvolle bio melk van lidl schuimt trouwens heel veel minder dan bijv arla of bio jumbo. Dus andere melk kan soms ook schelen

CairnTerrier
Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:56

Deze van Nespresso heb ik ook en het zelfde resultaat als jij. Naar mij weten is dit de hele functie van een melkschuimapparaat? :+ Dikke, stevige schuim :j
Misschien kun je het eens proberen met magere melk, daar zitten minder vetten en eiwitten in wat normaliter zorgt voor de structuur/stevigheid van het opkloppen.

x_Jeanine_x
Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:25

Ik heb de Nespresso Melkopschuimer Aeroccino 4 :)
Vind dat ding echt super fijn! Met het liefste volle houdbare melk. (alleen dan gaan mn pakken over de datum :+ want zo drinken vind ik hem vies :o )

Daarnaast gebruik in de vertuo machine voor de koffie. En ik vind hem echt onwijs lekker :)

Bridleless
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-21 19:52

Mloes schreef:
Even je melk goed rondjes laten draaien na het opschuimen? Dat het dikke en het dunne schuim goed mengt? Das hier de truc, wel met een andere melkschuimer maargoed. En volgens mij moet de melk volle melk zijn en juist koud uit de koelkast komen, meen ik eens gelezen te hebben.


Ga ik proberen! :)

Wat mij wel opviel is dat de ene keer de melk er helemaal dik en opgeschuimd uit de Aeroccino 3 kwam en de andere keer dat alleen het bovenste gedeelte echt opgeschuimd was met daaronder nog gewone melk. Ik heb beide keren dezelfde volle houdbare melk (gekoeld) gebruikt en steeds tot aan het onderste streepje.


BiBiQ schreef:
Ben bang dat dat een beetje bij een melkopschuimer op deze manier hoort.

Ik heb het zowel bij de opschuimer van de lidl zo gehad, maar ook bij m'n nieuwere van Inventum (MK350).

En melk moet wel echt koud zijn en liefst houdbare en vol om schuim te krijgen. Anders krijg je alleen maar warme melk met mini beetje bubbels alsof je het geschud hebt.

Bij opschuimen in een kannetje met stoom gebeurd dit niet.


Ik heb vanmiddag opschuimen in een kannetje geprobeerd en had het probleem nu inderdaad ook niet! Alleen kost dat meer tijd (heb een elektrisch fornuis dat 5 min moet opwarmen) en dan is de opschuimer wel makkelijker haha :')


Duc_je schreef:
De halfvolle bio melk van lidl schuimt trouwens heel veel minder dan bijv arla of bio jumbo. Dus andere melk kan soms ook schelen


Ik ga die melk van de Lidl binnenkort eens proberen, misschien is het de oplossing!


CairnTerrier schreef:
Deze van Nespresso heb ik ook en het zelfde resultaat als jij. Naar mij weten is dit de hele functie van een melkschuimapparaat? :+ Dikke, stevige schuim :j
Misschien kun je het eens proberen met magere melk, daar zitten minder vetten en eiwitten in wat normaliter zorgt voor de structuur/stevigheid van het opkloppen.


Ik heb ook totaal geen problemen met dik schuim, vind het echt wel lekker, maar voor de 'looks' zou ik graag wat dunner schuim willen, zodat het er niet zo zielig uitziet als op mijn foto hierboven :')


DewiRox schreef:
Die van nespresso die je daar hebt geeft inderdaad zulke dikke melkschuim. Een iets duurdere variant van nespresso heeft meerdere schuimstanden, waaronder een stand die ook de melk op die manier schuimt, maar ook een stand die veel minder schuim geeft. Ik heb destijds zelf bewust voor die iets duurdere gekozen, omdat ik zelf helemaal niet van dat dikke schuim hou. Dus ik gebruik dan de andere stand voor het schuimen.


Als mijn versie van de Aeroccino ooit ophoudt met werken, dan ga ik ook voor de nieuwere versie. Het schenktuitje is ook erg handig! Die mis ik soms wel bij de mijne :P


x_Jeanine_x schreef:
Ik heb de Nespresso Melkopschuimer Aeroccino 4 :)
Vind dat ding echt super fijn! Met het liefste volle houdbare melk. (alleen dan gaan mn pakken over de datum :+ want zo drinken vind ik hem vies :o )

Daarnaast gebruik in de vertuo machine voor de koffie. En ik vind hem echt onwijs lekker :)


Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik lust de volle houdbare melk enkel met mijn koffie, maar ik drink soms een langere periode geen koffie en dan gaan die pakken bij mij ook altijd over de datum haha! Het leed dat onregelmatig koffie drinken heet :')

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

lovelynutia
Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:12

Ik ben ook aan het kijken voor een opschuimer en zoek advies.

Op werk de senseo, prima maar wel wankel maar vroeg mij af thuis heb ik gewone halfvolle melk staan omdat enige is die ik dan niet hoef weg te gooien.
Iemand die ook die melk gebruikt naar tevredenheid en zo ja met wel apparaat? Ik wil het vooral om cappuccino mee te maken dus warm schuim want koud zal niet lukken met zulke melk.

I dare you to not think about penguins - Tandheelkunde 2013 ROZE! 2014 BLAUW!

Sodera
Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:54

Ik merk dat als je de melk even 30 sec laat staan en dan even goed rond draaien, dat je nog wel de stevige bovenlaag hebt maar ook een melkige onderlaag.

Ik merk ook verschil in hoe lang de melk open is… langer open is minder stevig schuim.

De magere melk van AH(alleen AH) gaf bij mij ook altijd goed schuim..
Ik gebruik nu low fat melk (1% vet) en dat gaat ook echt prima…

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

Oeska
Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:43

lovelynutia schreef:
Ik ben ook aan het kijken voor een opschuimer en zoek advies.

Op werk de senseo, prima maar wel wankel maar vroeg mij af thuis heb ik gewone halfvolle melk staan omdat enige is die ik dan niet hoef weg te gooien.
Iemand die ook die melk gebruikt naar tevredenheid en zo ja met wel apparaat? Ik wil het vooral om cappuccino mee te maken dus warm schuim want koud zal niet lukken met zulke melk.


Ik heb een Inverno melkopschuimer, maar gebruik gewoon halfvolle melk (zowel verse als lang houdbare) om schuim te maken. Werkt prima.
Het valt mij wel ook op dat melk die al wat langer staat, minder goed schuimt. En soms is er een heel pak dat wat minder 'meewerkt' dan anderen. Kwestie van het even goed mengen voor je inschenkt en dan vind ik het niet zo'n probleem.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Dax
Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:07

Voor degenen die steeds melk overhouden en weg moeten gooien: je hebt ook van die kleine individuele ‘drinkpakjes’ melk die daar heel handig voor zijn. Ik drink zelf geen melk maar gebruik het wel sporadisch bij koken of bakken, en dit soort pakjes zijn voor mij echt een uitkomst: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... k-houdbaar

Je doet één of twee keer met een pakje en de andere pakjes kan je gewoon gesloten laten staan, waardoor ze een stuk langer meegaan dan een geopend groot pak melk.



Ain't it funny how your new life didn’t change things?

x_Jeanine_x
Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Melkopschuimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:35

Dax dat klopt, staan ook altijd wel in de koelkast voor nood. Maar dan maak ik toch weer regelmatig meer pakjes open, dat het voordeliger is om een grote te pakken:D


ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:46

Eatshay schreef:
Dank voor de reacties op de havermelk! Onlangs bij toeval ontdekt toen ik bij een vegan tentje uitgekomen was en ik vond het nog lekkerder dan met 'gewone' melk, dus ik ga 'm er in houden!


Ik heb die van Oatly gebruikt en dat schuimt prima!

Drico
Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:44

Topic is al wat ouder en lang niet gereageerd maar wellicht zijn er dus meer ervaringen etc.

Mijn Severin melkopschuimer heb ik nu ongeveer +- 2,5 jaar en begint het te begeven :( Naar mijn idee gaat het schuimen niet meer snel/hard genoeg en valt de melk totaal in als de machine klaar is.

Heeft er iemand tips? Repareren of toch iets anders aanschaffen? En zo ja, welke? Ik vind het van de Severin welke ik nu heb wel fijn dat die een losse klop onderdelen heeft + vaatwasserbestendige kan.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benita, Condor, LuCa88, Noor, topsylover en 80 bezoekers