Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 22:22

Het is ook de grootste denk ik? Dus zal enorm afhangen van waar precies je staat :j ken er overigens wel mensen en het is qua technologie en kennis wel echt wereldtop.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:26

Net daarom trekt die locatie me ook :j niet dat de functie er direct (veel) mee te maken heeft maar je zit er iig wel dichterbij.

Discussie in België over de energiefacturen. Een paar politieke partijen willen de btw verlagen van 21% naar 6% en andere zien dat niet zitten "want dan krijgen we een gat in de begroting en moeten we dat geld elders halen". Ik dacht spontaan dat die topministers heus wel wat loon minder mogen krijgen als dat daarbij kan helpen. Zij voelen die prijsstijging wss amper. En dan denken ze coulant te zijn om de afschaffing van de sociale tarieven uit te stellen. Ja hallo, er komen hierna nog winters hoor. Mensen met een sociaal tarief hebben dat ivm beperkte of geen inkomen. Alsof die plots tegen volgende winter wél die torenhoge bedragen kunnen ophoesten

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:31

Ik weet niet wat je er precies zou gaan doen maar ik ken wel een bokker die er werkt en misschien ook nog info heeft :j

Misschien moeten wij eens gewoon minder politiekers hebben en idd realistische lonen en goede regels. België is echt enorm welvarend maar het zou nog zoveel beter kunnen. Gelijk die minister die bij een schandaal gewoon al maanden op ziekebriefje staat en volledig loon krijgt! Of die in Limburg die maar niet wil aftreden. Tenenkrommend.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:14

Echt schandalig ja. Ik begrijp dat het een klap geld scheelt voor de staat, maar dit is letterlijk mensen in de kou zetten. Veel ouderen hebben dat sociale tarief, mensen met een handicap, eenoudergezinnen, werklozen etc. Nu met dat ene failliete bedrijf moeten net veel van die mensen plots naar een andere leverancier overstappen. Wij kunnen dat wel betalen, al vinden wij het ook immens zuur geld. Veel andere kunnen die klap geld niet zomaar missen. Ik bedoel, voor ons komt er al plots €190/maand bij. Daar kan je heel wat leuke dingen mee doen.

Uit eten bij een * restaurant bijvoorbeeld :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:19

Ja en het voorschot kwijt van bijna een heel jaar! Ken iemand die er ook zat. Hij had zowel privé als zakelijk een aanvraag gedaan. Goddank hebben ze op de zakelijke aanvraag nooit gereageerd want dat is een voorschot van ruim 2000 euro per maand. Nu is hij 1600 euro kwijt. Toch ook echt veel geld!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:41

Wij weten dus niet of we moesten betalen of terug zouden krijgen. Die verrassing staat ons nog te wachten. Al een geluk dat we nog geen winter gehad hebben met wekenlang vriezen en/of sneeuw.

Vriend had wel een terechte opmerking over van parttime naar full-time overgaan: ik ga een pak minder verlof hebben in 2022. Helemaal niet bij stil gestaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:50

Aja omdat je geen volledig verlof hebt opgebouwd. Kun je Europese vakantie daarvoor niet gebruiken? En bieden die werkgevers sowieso niet erg veel verlof aan?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:55

Europees verlof ga ik navragen.

De unief is geloof ik 35 dagen, de andere de gewone 20 + dan feestdagen etc

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 01:55

Dus van die 35 pak je er 15+je opgebouwd. Niet verkeerd toch?

De rest wordt lastiger ja. Europees verlof is ook maar een voorschot op je dubbel vakantiegeld uiteindelijk.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 08:31

Mijn energie contract loopt af.
Vanaf februari betaal ik bijna 2x zoveel per maand

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 08:37

Luxorvalkje schreef:
Mijn energie contract loopt af.
Vanaf februari betaal ik bijna 2x zoveel per maand

Ik zou dat ook echt even afwachten en eerst voor een variabel maand bedrag gaan.
Ons contract liep eens december af en een nieuw jaar contract schommelde tussen de 160 en 240 euro (ze hebben het aanbod een paar keer aangepast) maar nu betaal ik variabel 140 per maand (mijn vaste contract was altijd 135) dat viel me dus echt heel erg mee.

Ik kijk het even aan tot april/mei en ga dan denk ik weer voor vast als we prijzen dan weer gezakt zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:54

Kan je zo snel wisselen tussen vast en variabel dan? Ik dacht dat je altijd voor een jaar aan je contract vast zat, of toch wel een minimale periode.
Of maakt dat minder uit als je bij dezelfde leverancier blijft? (Vriend regelt dat soort zaken dus ik ben daar wat minder mee bezig).

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:12

Varekaj schreef:
Kan je zo snel wisselen tussen vast en variabel dan? Ik dacht dat je altijd voor een jaar aan je contract vast zat, of toch wel een minimale periode.
Of maakt dat minder uit als je bij dezelfde leverancier blijft? (Vriend regelt dat soort zaken dus ik ben daar wat minder mee bezig).

Variabel is gewoon maandelijks opzegbaar, en de energie maatschappij wijzigt normaliter 2x per jaar zijn tarieven voor de variabele prijzen, in januari en juli geloof ik :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:23

België en NL verschillen daar nogal in dacht ik.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:16

poes schreef:
België en NL verschillen daar nogal in dacht ik.


Ja dat zou zo maar kunnen, ik ben inderdaad uit gegaan van NL :)

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:36

De maand zit er weer op.
De lopende rekeningen weer leeg gemaakt en morgen weer ‘vers’ geld er op.

februari is altijd een maand waar ik veel kan (be)sparen. Dure maanden voorbij en weer even gewoon doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:56

Ik ga vanaf februari ook meer kunnen sparen want ik heb dan sowieso meer werkuren 8-)

En ik heb intussen alvast mijn opzeg gegeven op het werk én voorlopig een nieuwe job *\o/* Bij de andere 2 ben ik nog steeds in de running, maar de kans is klein dat ik daar mee verder ga. De ene ivm werkuren (zijn véél meer uitgebreid en variabel dan aangegeven was) en de andere twijfel ik dat ik het ga worden + verplaatsing.

De opluchting is eerlijk gezegd zelf heel erg groot voor mezelf. Dan weet je dat je juist zit.

Goed, besparen. Ik hou al een tijdje voor iemand de lege cupjes van Dolce Gusto bij. Koffie eruit halen en lege cupjes gebruikt ze om er decoratie mee te maken. Nou is me daardoor al opgevallen dat die cups toch aardig wat volume innemen in onze ophaalzak voor plastic/PMD. En ik weet dat iemand zei dat je die cups kan hergebruiken met losse koffie?
Of heeft iemand daar ervaring mee? Losse koffie is ook een stuk goedkoper in aanschaf, minder vulling in de pdm-zak (en minder plastic de wereld in).

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:58

Ik weet alleen dat er daar ook echt "herbruikbare" voor te koop zijn. Ik zou dat dan precies doen, zo'n echte krijg je volges mij nooit proper en uitgewassen en terug goed "dicht".

Proficiat met de job!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:37

Ga ik eens opzoeken dan! En wat koffiefilters in huis halen. Met een thermos en kokend water kan ik dan bij bezoek wat sneller/meer koffie zetten dan kopje per kopje onder de DG. Tijd besparen is ook waardevol.

Mijn nieuwe werkgever zit trouwens met de fiets 1,5km dichter bij huis dan de huidige. Ik ga van 7km naar 5,7 volgens maps als ik fiets kies, maar als ik de voetgangersroute pak is het zelfs maar 4,4km :D En beide andere locaties zijn te bereiken met de trein, al zal ik op 1 plek een stationsfiets moeten zetten denk ik. Maar dat kost de wereld niet. Of een vouwfietsje mee. Of 20min goed doorwandelen. Of loopkledij aan en die 2km rennen :') In ieder geval fijne vooruitzichten om te besparen op benzine.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:49


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:31

Die konden ze niet leveren in België -O- maar heb soortgelijke gevonden (nog iets goedkoper zelfs) dus we gaan het proberen :D

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:22

Belsje schreef:
Ik weet alleen dat er daar ook echt "herbruikbare" voor te koop zijn. Ik zou dat dan precies doen, zo'n echte krijg je volges mij nooit proper en uitgewassen en terug goed "dicht".

Proficiat met de job!


Er zijn idd vervulbare, maar die beetje kwaliteit hebben zijn behoorlijk aan de prijs.

Idd PROFICIAT!!!

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:23

Varekaj schreef:
Ga ik eens opzoeken dan! En wat koffiefilters in huis halen. Met een thermos en kokend water kan ik dan bij bezoek wat sneller/meer koffie zetten dan kopje per kopje onder de DG. Tijd besparen is ook waardevol.

Mijn nieuwe werkgever zit trouwens met de fiets 1,5km dichter bij huis dan de huidige. Ik ga van 7km naar 5,7 volgens maps als ik fiets kies, maar als ik de voetgangersroute pak is het zelfs maar 4,4km :D En beide andere locaties zijn te bereiken met de trein, al zal ik op 1 plek een stationsfiets moeten zetten denk ik. Maar dat kost de wereld niet. Of een vouwfietsje mee. Of 20min goed doorwandelen. Of loopkledij aan en die 2km rennen :') In ieder geval fijne vooruitzichten om te besparen op benzine.


Wat lekker zo dichtbij! Heerlijk weinig reistijd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:03

Gefeliciteerd!!! wat ga je doen? :)

Ik doe enorm veel te voet dus 2km vind ik goed te doen. Daar doe ik Max 20min over. Ik doe mijn rondje dierenoppas ook vaak te voet en leg dan 10-15km af :D

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:05

Fietsen en wandelen is heerlijk!
Afgelopen weken niet op de fiets naar school geweest, dinsdag wel weer! Zin in.