Wie woont er dichtbij een windmolen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-21 17:34

Bij ons in de buurt zijn er plannen om een windmolenpark aan te leggen.
Vanuit de omgeving is er veel tegenstand.

Mensen zijn bang voor overlast door slagschaduw en geluid.

Ik wil dus graag een onderzoek doen hoe reëel deze angst is.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:36

Wij hebben voorheen wel in de buurt van een windmolen gewoond.
Ik had er geen last van, maar manlief vond het zoef-geluid van de windmolen heel irritant.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

leeslampje
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:37

Wat voor windmolens worden het / hoe hoog worden ze?
En hoe ver vanaf de woningen?

Volgens mij maakt dat namelijk veel verschil in de beleving van een windmolen.

Zelf overigens geen ervaring mee, dus met ervaring kan ik je niet helpen :)

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:37

Ik lees graag mee, hier hebben ze plannen voor 2 megaturbines..
Cayenne, over welke afstand praat je dan?

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:40

Hier gaat Amsterdam tegen de gemeentegrens molens plaatsen. Maar denk niet dat we er last van krijgen :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:43

kamsel schreef:
Ik lees graag mee, hier hebben ze plannen voor 2 megaturbines..
Cayenne, over welke afstand praat je dan?


Om en nabij 900 meter tot een kilometer afstand.
Ik hoorde hem eigenlijk helemaal niet en stoorde me er niet aan, maar manlief kon echt wakker liggen van het geluid.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-21 17:59

leeslampje schreef:
Wat voor windmolens worden het / hoe hoog worden ze?
En hoe ver vanaf de woningen?

Volgens mij maakt dat namelijk veel verschil in de beleving van een windmolen.

Zelf overigens geen ervaring mee, dus met ervaring kan ik je niet helpen :)


ca 400 meter van woningen. 180 meter hoog (tiphoogte 270 meter) Zo hoog zijn ze in NL nog nergens gebouwd. Echt extreem dus. Er zijn plannen voor 6 van dit soort molens op korte afstand van huizen en woonwijk/industriegebied.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:19

Bij ons in de buurt is er veel gedoe over geweest. Je moet even zoeken op windmolens piershil en dan krijg je al veel info. Deze molens zouden achteraf nooit daar geplaatst mogen worden en er is ontzettend veel overlast van

roekes
Berichten: 751
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:19

Een vriendin van mij woont naast een paar grote windmolens.( nog geen 100 m vanaf haar huis) Als er slagschaduw op het huis komt stopt de molen automatisch. Het suizen van de wieken vergelijkt ze met het ruisen van de zee. En heeft er totaal geen last van.
De molens zijn 196m hoog

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:35

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek omdat het daar beter past.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:00

Google maar eens op Hagenwind Aalten. Daar willen ze nieuwe molens plaatsen....

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-21 19:03

suffie schreef:
Google maar eens op Hagenwind Aalten. Daar willen ze nieuwe molens plaatsen....

dat klinkt als ongeveer dezelfde situatie als hier.
Maar ik ben eigenlijk dus op zoek naar ervaringsdeskundigen. Mensen die al zo'n molen in de achtertuin hebben staan.

Wij hebben aardig wat grond in het gebied en krijgen dus een leuke financiële vergoeding. Molen komt niet op ons land overigens. Staat dat geld in verhouding met de evt. overlast (en bonje in de buurt)

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:07

Bij ons liggen ze op 2 km afstand. We wonen aan de Duitse grens, dus langs de hele horizon zijn ze in de verte te zien, maar op deze afstand hoor je ze natuurlijk totaal niet en zijn ze voor het oog ook heel klein/ver weg.

Volgens mij is het verplicht dat nieuwe molens automatisch stoppen met draaien als de slagschaduw woningen raakt, of dat ze via een app kunnen worden uitgezet door bewoners in de buurt. Dus dat zou ik zeker even navragen. En als je de hoogte, afstand en richting weet dan kun je uitschetsen waar de schaduw valt op verschillende tijden en seizoenen.
Qua geluid is er weinig van te zeggen omdat de wieken continu worden verbeterd en daarbij ook stiller worden, en dat verschilt ook nog per merk.
Als je het merk weet dan zou je eens bij een zelfde molen kunnen gaan kijken/luisteren.
Ik heb het zelf nooit vervelend gevonden, maar als je er bij in de buurt staat dan zijn ze wel te horen bij veel wind, en ik kan me voorstellen dat iemand die hoogsensitief is of gewoon erg gevoelig voor geluid er ‘s nachts last van kan hebben.
Aan de andere kant, als mensen kunnen wennen aan een snelweg, spoor, blaffende honden, kippen en stadgeluiden dan denk ik dat zo’n molen uiteindelijk ook wel meevalt. Als het flink waait dan maken de bomen hier meer kabaal dan dat een molen zou maken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sanniejtjuh
Berichten: 1204
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:09

Ik :D staan er 6 achter mijn weiland op zo”n 500 meter (windpark wieringermeer) En 2 buren verder heeft iemand een prive windmolen. Zijn 6 mega molens van ik dacht 120 m hoog. Horen doe ik ze amper/niet. Heel soms wat slag schaduw, maar dat is zelden. De kleine molen van de buurman hoor je wel, maar dat went. Ik ben zelf erg gevoelig voor geluiden/prikkels en heb geen last van de molens. Ik had er eerst ook stress over, de grote staan hier nu een jaar maar ervaar geen overlast.


[ img ]

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:12

bente_sat schreef:
Bij ons in de buurt is er veel gedoe over geweest. Je moet even zoeken op windmolens piershil en dan krijg je al veel info. Deze molens zouden achteraf nooit daar geplaatst mogen worden en er is ontzettend veel overlast van


In Strijensas word ook vel overlast ervan ervaren heb ik begrepen.

Warboel
Berichten: 14643
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:13

De ouders van mijn vriend wonen hemelsbreed op ongeveer 800 meter van 4 windmolens van 125 meter hoog (plus dan nog de wieken maar weet niet hoe hoog die precies zijn- het zijn de molens die langs de N11 bij Hazerswoude/Alphen staan)

Toen ik regelmatig daar sliep toen m’n vriend nog thuis woonde vond ik ze toch wel regelmatig irritant hoor! Normaliter klinken ze inderdaad gewoon als zoeven/ruisen maar als het aardig stevig waait vond ik het altijd net klinken alsof ze in de verte aan het heien waren, soort doffe bons steeds. Juist dat repeterende vond ik irritant! M’n vriend zelf en z’n ouders hebben er geen last van dus zal wel aan mij liggen :+

Slagschaduw merkte ik soms wel eens maar dat had het huis van m’n ouders ook wel eens op zolder (op hemelsbreed 1000 m ongeveer) en dat vond ik dan weer totaal niet vervelend.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Lavitabella
Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:21

Wij hebben aan de andere kant gestaan.

Ik begrijp dat het voor jullie een leuke financiële vergoeding is. Bij ons zijn ze er gelukkig nog niet door.

Wij vallen net buiten een vergoeding van overlast. Maar wij gaan er wel degelijk wat van merken. De grond van de boer zit tegenover ons huis. Ons uitzicht word er dus niet beter op. De molens zouden 240 meter tiphoogte worden. Flinke diameter dus en dan 9 van die lelijke heren..

Ik kan gelukkig nog niks zeggen over de overlast. Mocht het hier doorgaan gaan wij wel ons huis voor de situatie laten taxeren. Sta er niet van te kijken als er een waardevermindering komt door zo'n uitzicht. Dan nog maar niet te praten over slagschaduw en het suizen van de wieken.

Ik vind het echt knap dat je 100 meter van een grote windmolen kan wonen en er geen last van hebt :=

Kortom, ik denk dat je hier inderdaad nog best last/bonje mee kan krijgen met buren. Hier is in ieder geval ook een flinke strijd tegen de windmolens . Hier zijn ongeveer 4 dorpen bij betrokken omdat ze precies in de polder worden gezet.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:32

Bij ons zijn ze ook bezig om windmolens te plaatsen. Ook veel weerstand hier! We wonen net in het midden van het gebied. Wij vragen ons ook af wat het voor de waarde van ons huis doet als ze hier in de achtertuin komen.

Peter: B+22 L1+12 L2+11 M1 Ik zal je missen!!
Eros: Topper. Verkocht naar Engeland
Blingh: L1+1

Sinds 26 Januari 2012 trotse mama van Gijs!!

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:38

Bij ons vorige huis stond de dichtstbijzijnde windmolen op 950 meter. Die was ook het laatste geplaatst. De jaren ervoor, ja je hoort wat geruis maar dat vond ik niet storend. Terwijl die ook op dezelfde afstand stonden. Net die laatste die geplaatst werd, een nieuwe omdat het park werd vernieuwd en uitgebreid, die stond precies in onze lijn voor de zon. Met name in de wintermaanden had ik extreem last van slagschaduw. Heel onprettig, ik liet dan ook compleet de rolluiken dicht. Wij hadden ook geen mogelijkheid die dingen uit te zetten. Dld. Ik zou dus zeker kijken waar die molens ten opzichte van de lijn van de zon en je huis zullen komen. Imo de slagschaduw is veel erger dan het geluid.
Ik weet overigens niet hoe dat in Nederland is, maar in Dld mogen die dingen niet zo dicht bij huizen gebouwd worden. Zou ik dus zeker even nakijken voor NL.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:41

Hier staan veel windmolens rond, durf niet zeggen hoe ver van huis (niet in de achtertuin) en ik heb er 0,0 last van. Als de wind verkeerd staat hoor je wat geruis (idd te vergelijken met de zee), maar ik vind het helemaal niet storend.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:41

juval schreef:
suffie schreef:
Google maar eens op Hagenwind Aalten. Daar willen ze nieuwe molens plaatsen....

dat klinkt als ongeveer dezelfde situatie als hier.
Maar ik ben eigenlijk dus op zoek naar ervaringsdeskundigen. Mensen die al zo'n molen in de achtertuin hebben staan.

Wij hebben aardig wat grond in het gebied en krijgen dus een leuke financiële vergoeding. Molen komt niet op ons land overigens. Staat dat geld in verhouding met de evt. overlast (en bonje in de buurt)


Laat ik het zo zeggen. Wij wonen op 1,5 km afstand van dit windmolenpark en als de wind deze kant uitstaat klinkt het alsof er constant helikopters in de lucht hangen. Zoef, zoef, zoef, zoef. Wanneer je eronder/dichtbij woont, moet dat volgens mij altijd te horen zijn.

Brigitte_D
Berichten: 681
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:00

Volgensmij zijn de nieuwere molens minder lawaaierig en beter getest op allerlei 'problemen'

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:12

Sanniejtjuh schreef:
Ik :D staan er 6 achter mijn weiland op zo”n 500 meter (windpark wieringermeer) En 2 buren verder heeft iemand een prive windmolen. Zijn 6 mega molens van ik dacht 120 m hoog. Horen doe ik ze amper/niet. Heel soms wat slag schaduw, maar dat is zelden. De kleine molen van de buurman hoor je wel, maar dat went. Ik ben zelf erg gevoelig voor geluiden/prikkels en heb geen last van de molens. Ik had er eerst ook stress over, de grote staan hier nu een jaar maar ervaar geen overlast.


[ [url=m/7vtOXq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zelfde omgeving!
Windpark Wieringermeer is redelijk uitgebreid. Wij hebben een lijn opstelling achter ons huis met de 1e molen op 400 meter. En het rijtje voor ons huis is afgebroken(hebben 25/30 jaar gestaan, toen het nog uitzonderingen waren dat ze ergens stonden) en komen nieuwe voor in de plaats.

Wij horen ze, echt overlast wil ik het niet noemen maar het haalt de stilte hier weg (want juist met stil weer hoor je ze). En gelukkig weinig slagschaduw, maar het is genoeg om het rolluik dicht te doen als je op de bank zit.
Het ergst vind ik het landschap, het was een mooie open polder. Nu zie je echt overal molens staan. Toen ik vorige week richting de Paardenkliniek reed had ik er 9 in 1 oog oplag.
Als je in het donker naar huis rij kan je de rode knipperlichtjes niet meer tellen ipv dat je gewoon het donker in rij.
Wij zouden 'buren-vergoeding' krijgen vanaf dit jaar, voor de tijd dat de molens blijven staan. Dat word al volgend jaar met een max 15 jaar.

Maar ja, je hebt het er maar mee te doen.
De omgeving word hier in ieder geval niet mooier met de windmolens, datacenters en kassen....

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:20

Idd Dennis de polder ziet er niet meer uit. Met het donker lijkt het wel de red light district

Verschillende vrienden hebben ze in de buurt van hun woning en hebben we met vlagen best wel overlast van.
Maar geluid is wel het ergste.
Een van hun hadden last van een molen in storing met een hard alarm. Erg leuk als dat met de avond begint en je kan gewoon niemand te pakken krijgen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Sanniejtjuh
Berichten: 1204
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:04

Dennis schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Ik :D staan er 6 achter mijn weiland op zo”n 500 meter (windpark wieringermeer) En 2 buren verder heeft iemand een prive windmolen. Zijn 6 mega molens van ik dacht 120 m hoog. Horen doe ik ze amper/niet. Heel soms wat slag schaduw, maar dat is zelden. De kleine molen van de buurman hoor je wel, maar dat went. Ik ben zelf erg gevoelig voor geluiden/prikkels en heb geen last van de molens. Ik had er eerst ook stress over, de grote staan hier nu een jaar maar ervaar geen overlast.


[ [url=m/7vtOXq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zelfde omgeving!
Windpark Wieringermeer is redelijk uitgebreid. Wij hebben een lijn opstelling achter ons huis met de 1e molen op 400 meter. En het rijtje voor ons huis is afgebroken(hebben 25/30 jaar gestaan, toen het nog uitzonderingen waren dat ze ergens stonden) en komen nieuwe voor in de plaats.

Wij horen ze, echt overlast wil ik het niet noemen maar het haalt de stilte hier weg (want juist met stil weer hoor je ze). En gelukkig weinig slagschaduw, maar het is genoeg om het rolluik dicht te doen als je op de bank zit.
Het ergst vind ik het landschap, het was een mooie open polder. Nu zie je echt overal molens staan. Toen ik vorige week richting de Paardenkliniek reed had ik er 9 in 1 oog oplag.
Als je in het donker naar huis rij kan je de rode knipperlichtjes niet meer tellen ipv dat je gewoon het donker in rij.
Wij zouden 'buren-vergoeding' krijgen vanaf dit jaar, voor de tijd dat de molens blijven staan. Dat word al volgend jaar met een max 15 jaar.

Maar ja, je hebt het er maar mee te doen.
De omgeving word hier in ieder geval niet mooier met de windmolens, datacenters en kassen....


Wij wonen denk ik heel dicht bij elkaar als de opstelling zo lees :D Toen ik hier kwam wonen inderdaad veroudere molens die al niet meer werkzaam waren. En wat je zegt, als het maar heel zacht waait en ze draaien dan hoor je ze het meest. De nieuwste molens zijn echt gemaakt om zo weinig mogelijk geluid te produceren, en de afmeting speelt ook mee. De wind overstemt meestal het geluid als het harder waait.

Volgend jaar inderdaad de vergoeding, maar is niet zoveel helaas. Maar toch iets. Mooier word het inderdaad niet, maar snap de noodzaak om op deze manier energie op te wekken..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, GoogleAdsense, linoleum, mariska_emke en 29 bezoekers