Wie woont er dichtbij een windmolen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:10

Ik woon op een boerderij en heb letterlijk een in de achtertuin staan. Je hoort het eigenlijk niet, terwijl ik wel heel gevoelig ben voor lawaai. En inderdaad in de ochtend heb ik wel eens last van de schaduwen, maar ook dat valt mee. Bij ons werkt de radio wel slechter met ontvangst. Geen idee of het invloed op de wifi heeft, daar klagen mijn zoons wel altijd over, dat die zo slecht is. De paarden staan in de wei onder de molen en het doet ze niets meer.

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html


yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:44

Ik werk naast een windmolen. Binnen heb ik enkel last van de schaduwflitsen maar als ik naar mijn auto loop hoor je wel goed het geluid dat ie maakt. Ik zou het irritant vinden als ik lekker in mijn tuin wil ontspannen en steeds zoef zoef zoef hoor..

Hevonen
Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:47

Afgelopen jaar zijn vlak bij ons 14 turbines geplaatst met een as-hoogte van 145 m en een tiphoogte van 213 m. De laatste is net klaar. Ze zijn geplaatst langs een toeristische route, in landelijk gebied.

De route is naar de maan, alles lijkt heel klein, zelfs mooie statige boerderijen en bossen verdwijnen naast die enorme windmolens. 's Avonds en 's nachts is het een rode knipperende band en overdag knippert alles wit. In plaats van een natuur- en landbouwgebied lijkt het nu meer op een industriegebied.
Bij bepaalde windsterkte klinkt het alsof er tractors staan te ronken. Ik woon net buiten de slagschaduw, maar als je daar langs rijdt is het soms zelfs voor mij even schrikken. Paarden schrikken er vaak erg van.
Als je op ons dorp toerijdt torenen al van ver de windmolens erbovenuit, terwijl die dan nog (lang dorp) kilometers ervan af staan; het lijkt wel op een scene uit War of the worlds.
Zelf woon ik ongeveer 1 km vanaf de eerste windmolen en, ook al zit er een bos tussen, ik zie hem altijd en in de andere richting zie ik een hele rij in de akkers staan.

In ons dorp en omgeving is heel veel protest geweest tegen de plaatsing, omdat er een paar kilometer verderop leegstaand (al tientallen jaren leegstaand) industriegebied is, waar het niet zoveel impact op de leefomgeving zou hebben. Daar is niet naar geluisterd; de gemeente kreeg veel geld van het bedrijf dat die dingen heeft geplaatst en ja... dan delven burgers het onderspit.
het is echt doodzonde.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:56

Ik volg. Hier in Daarlerveen houd de mogelijke komst van windmolens de gemoederen ook aardig bezig. De plannen zijn om 9 windmolens te plaatsen van 230 m. hoog in het buitengebied op ongeveer 800 m. van ons huis. Ik vrees dat als je dichter bij de molens woont je er minder last van hebt dan als je ver weg woont. Geluid gaat nl. dragen en wordt dan versterkt. Die ervaring hebben we ook met de ventilatoren van een leliebollenbedrijf vlakbij. Sta je vlakbij het pand dan hoor je de ventilatoren niet eens. Wij wonen op zo'n 250 m. ervan af en dan doe je 's nachts geen oog dicht als die ventilatoren draaien om de gerooide bollen te drogen. Een zware lage dreunende toon gaat de hele nacht eentonig door. Gelukkig is de gemeente op ons verzoek hier komen meten en bleken de maximale decibellen flink overschreden dus mogen 's nachts die ventilatoren niet meer draaien.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Sprintje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:36

Niet zelf direct ervaring, maar wel wat in verdiept toen we op zoek waren naar een nieuw huis. Er schijnt onderzoek gedaan te zijn waaruit blijkt dat de klachten/overlast die ervaren worden door omwonenden direct gerelateerd zijn aan de eventuele financiele vergoeding die mensen krijgen. Dus als mensen zelf financieel belang hebben ervaren ze minder overlast.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:44

Hier ook vlak bij windmolens en er zijn plannen om windmolens nog dichterbij te plaatsen.
Persoonlijk vindt ik het geluid niet storend, vindt het een beetje klinken als de zee waar het water op het strand aankomt en zich terugtrekt.

Ik merk wel dat als je er heel dicht bij staat je wel een wat meer mechanische klank hoort, waarbij ik mij kan voorstellen dat je daar meer last van hebt.

Hier komen straks ook de hoge windmolens, een voordeel dat wij er ongeveer 200 meter vanaf wonen is dat het geluid wat verder draagt omdat ze zo hoog zijn. En er een goede kans bestaat dat het voor ons dus minder vervelend is, dan bijv. 500 meter verder. Maar dit is van horen en zeggen en heb ik nog niet zelf ervaren.

Qua slagschaduw, zelf zitten wij niet in de slagschaduw en daar ben ik heel erg blij om. Ik vindt in de auto door een dorp bijv. rijden op een heldere/zonnige dag de snelle overgangen van schaduw naar licht best vervelend. Laat staan als je daar van zonsopkomst tot zonsondergang (met een beetje pech) last van hebt.

Matheno
Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:03

Hier staan hele grote windmolens op grofweg 500 meter achter ons huis.
Windmolenpark Noordoostpolder.

We hebben er geen last van. Op het moment dat je ze eventueel zou moeten kunnen horen dan is de wind te hard en hoor je vooral het ritselen van de blaadjes aan de bomen. Als de slagschaduw jouw erfgrens bereikt dan valt de windmolen automatisch stil.

Bijkomstig voordeel: Wij krijgen elk jaar onze energiekosten vergoed hierdoor. (Ons huis zou eventueel misschien minder waard worden, maar daar hebben we niets van gemerkt) Wij laten het 1 keer per jaar uitbetalen dus dat is dan een leuk extraatje. (Afgelopen jaar 2200 euro).

Ik vind ze trouwens ook niet lelijk. s'avonds hebben ze een zwak rood lichtje en dat vind ik altijd wel een soort science fiction idee geven.

Vanuit ons boven zijraam:

[ img ]

Vanuit een nagelegen dorp:

[ img ]

Indien gewenst mag je natuurlijk altijd even langskomen om het zelf te horen/ervaren.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

juval
Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-21 18:54

Sprintje schreef:
Niet zelf direct ervaring, maar wel wat in verdiept toen we op zoek waren naar een nieuw huis. Er schijnt onderzoek gedaan te zijn waaruit blijkt dat de klachten/overlast die ervaren worden door omwonenden direct gerelateerd zijn aan de eventuele financiele vergoeding die mensen krijgen. Dus als mensen zelf financieel belang hebben ervaren ze minder overlast.

interessant, is dat ergens gepubliceerd?

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

History_
Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Wie woont er dichtbij een windmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:04

Thuis geen ervaring, maar vlak bij het kantoor waar ik werk staat een molen en in de lente en herfst hebben we daardoor last van slagschaduw op zonnige dagen. Dat vind ik echt vreselijk. Dat begint rond 15u en dan is het tijd om de laptop in te pakken en thuis verder te werken want het is heel onaangenaam om dan op een computer bezig te zijn.

/3 Max, Wodani, Azar


k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:09

Ik woon op ongeveer een 800 m van een windmolen. In sommige periode's van het jaar hebben wij in de ochtend een 20 minuten slagschaduw. Het is niet super vervelend, maar ik ben er ooit wel eens wakker van geworden. Als de gordijnen dicht zijn heb je echt wel een 'donker/licht' effect. Mijn overburen waren er echt niet blij mee. Wij vinden het zelf niet echt vervelend, het is maar heel even.

Geluid is geen probleem, als de wind recht naar je toe staat hoor je het een beetje, maar absoluut niet storend. Wij vinden het ook wel leuk dat je altijd kan zien waar de wind vandaan komt.

Hier in de mist maar dan zie je beetje de afstand

[ img ]

Naast deze staan er nog 2 meer naar links, daar merken we helemaal niks van


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, horzieloverr, lenaa_tje, Majabeestje, Stephaniiee_, Yellowbird en 104 bezoekers