[VOLG] Van atelier naar B & B

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

[VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 09:30

Bij het kopen van ons huis is het altijd het plan geweest om over een aantal jaren een bed en breakfast annex vakantiehuisje te realiseren. We wonen aan de rand van een prachtig natuurgebied en het is hier een ideaal vertrekpunt voor een wandel, fiets of paardrijvakantie.

Nu het afgelopen jaar als gevolg van de Corona crisis het inkomen van mijn partner is verlaagd en er onzekerheid is gekomen over het behoud van zijn baan is de bouw van het gastenverblijf ineens in een stroomversnelling gekomen. We hebben besloten om meteen te beginnen met het verbouwen van het oude atelier en dit lijkt me een goede gelegenheid om mijn eerste volg topic te openen.

Het wordt een zelfstandige ruimte voor twee personen. We doen bijna alles zelf, te beginnen bij het indelen van de ruimte en het ontwerpen van de badkamer. Het oude atelier is een ruimte van 6 x 6 m, er staat al een klein keukenblok maar verder is er nog niets aanwezig.

Een panorama foto om een idee te krijgen van de ruimte. De blauwe en witte kasten gaan er uit, het keukenblok blijft op zijn plaats staan. Ook gaat de gaskachel er uit en komt er een cv in. Op de plek van het raam naast het keukenblok wordt een deur gerealiseerd waar de gasten een eigen stukje tuin krijgen.
Afbeelding

Een kleine greep uit de schetsen.
Afbeelding

Ik overweeg om de badkamer in een van de hoeken te plaatsen maar op de een of andere manier voelt het niet goed om meteen de open ruimte in te stappen. Ook blijft er dan een hele onhandige ruimte over om het bed, de eettafel en de zithoek te plaatsen.
Ik wil graag een halletje creëren en een natuurlijke afscheiding om het bed te plaatsen.

Afbeelding

Het eerste plan is om de deur in het schuine muurtje te plaatsen. We plakken de badkamer op de vloer om een idee te krijgen van de indeling.
Afbeelding

De uiteindelijke opstelling waarbij de deur in de hal komt. Dit geeft meer ruimte aan de kant van het leef gedeelte en maakt de badkamer makkelijker in te delen.
Afbeelding

De materialen kunnen besteld worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze laatste foto zie je ook de ingang van het atelier.

De volgende keer meer over de start van het bouwen en het uitzoeken van de tegels en het sanitair.

Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:17

Leuk zeg! En waar zijn jullie gelegen?

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 14:35

Wij wonen in Elsloo, op de grens van Friesland en Drenthe, aan de rand van natuurgebied het Drents-Friesewold. De oprit van ons huis komt uit op wandel, fiets en ruiterroutes en met een paar minuten fietsen zit je ook op een mountainbike route. Echt ideaal voor natuurliefhebbers dus.

Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:53

Klinkt ideaal +:)+ !
Zullen er honden ook toegelaten worden in het gastverblijf?

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:22

Wat een gaaf idee en volgens mij een top locatie!
Ik ben benieuwd naar hoe het wordt, ik ga je topic volgen en ben ook nieuwsgierig naar de mogelijkheden wanneer het af is <<) :j

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:05

Jammer dat er geen kinderen mee kunnen, maar ergens ook wel begrijpelijk van jullie kant uit. Anders waren we wellicht gekomen.
Heel veel succes gewenst.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:24

Lukasje we hebben er voor gekozen om geen honden toe te laten.

Tezzy wat leuk dat je ook volgt! Wij vinden het zelf in elk geval een top locatie om te wonen.

Melia in eerste instantie gaan we alleen deze ruimte verhuren, als het mij goed bevalt en het loopt goed gaan we eventueel nog een ander gedeelte aanpassen waar ook een bovenverdieping is, dat zou dan 4 persoons worden.
Om in het atelier van een fijne leefruimte te creëren denk ik dat het voor twee personen een perfect formaat is. Mensen met een heel klein kindje en een campingbedje zou eventueel wel kunnen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:41

De kachel is gedemonteerd en het gat is tijdelijk gedicht. Het metselen van de nieuwe stenen kan pas als het wat minder koud is. Op deze plek komt ook een radiator te hangen zodat we het huidige behang over kunnen schilderen. Om deze ruimte aangenaam te verwarmen komen er twee radiatoren in. Deze muur zou sowieso een verwarming krijgen en zo hoeven we niet opnieuw te behangen maar wordt de lelijke plek wel weggewerkt.

Afbeelding

Voordat we beginnen leg ik in de hele ruimte stucloper neer. Dan kan de aannemer komen om de vloer er recht uit te zagen. Dit is voorlopig het enige wat we uitbesteden aangezien we niet het gereedschap hebben om dit zelf te doen.

Afbeelding

De vloer is er uit en de stucloper vastgeplakt. We beginnen met het plaatsen van de onder balken van het tegelwerk.

Afbeelding

Dit is momenteel nog het zicht op de achterkant, hier komt de tuin van het gastenverblijf. Het raam op de foto links gaat er uit en daar komt een deur zodat je direct vanuit de ruimte de tuin in kan stappen en niet hoeft om te lopen. Vanuit de tuin is er vrij uitzicht over de weilanden. Mensen die een paard meenemen kunnen de paarden in de wei zetten die op de tuin aansluit.
Zoals jullie kunnen zien is er genoeg werk te doen, met name de bamboe die de vorige bewoners hebben geplant wil ik graag weg hebben.

Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:50

Leuk project! Ik volg

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:02

Oh dat is wel heel mooi je paard kunnen zien! Ideaal ook met openslaande tuindeuren.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 20:15

Hoi Stitchlover, wat leuk dat je ook volgt!

Melia het wordt maar een enkele deur, maar die kan je natuurlijk ook lekker open zetten om naar je paard te kijken :D

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 21:19

Wij zijn weer aan het klussen vanavond. Nou ja, mijn man is aan het klussen en houd hier en daar een rolmaat vast. Verder ben ik aan het brainstormen over de plek van de tweede radiator, de badkamer radiator en de tv. Er komt 1 tv te hangen, zouden jullie vanaf de bank tv willen kunnen kijken of liever vanuit bed?

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:21

Ik volg ook. Woon / werk vlak in de buurt. Zijn vast bekenden die er gebruik van willen maken als het klaar is.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:22

Gaaf idee. Kun je niet een draaiarm maken zodat je zowel vanaf de bank als bed tv kunt kijken? OF is dat niet mogelijk met de indeling?

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 21:46

Wat leuk, nog meer volgers :)

Xoranlover dat zou misschien op het schuine muurtje van de badkamer kunnen met een draai arm die in een hoek van 90 graden kan. Maar ik twijfel of het dan vanaf beide plekken net niets is.
Morgen zal ik eens een plattegrond tekenen met de indeling die ik nu in gedachten heb.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:48

Dat zou natuurlijk ook liggen aan de grote van de TV. Maar als het niet gaat zou ik de TV bij de bank hangen.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:52

Leuk, ik volg! Ik denk er wel eens over na om zoiets later ooit te doen. Maar dan zouden we wel moeten verhuizen, want mijn man is nu veel te blij met zijn ruimte :D

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:07

Leuk, ik ga ook mee volgen!
Jullie zitten op een prachtig plekje voor een B&B <3

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 22:25

Xoranlover het is maar een kleine tv, voorlopig neig ik ook naar tv bij de bank.

Jitske wat leuk dat je het topic bent tegen gekomen. Jij kent ons plekje natuurlijk al :)

Century mijn man zag ook wel wat beren op de weg toen ik met dit plan kwam, hij zou alle ruimte ook wel zelf willen benutten. Iets van een mancave met biljarttafel en dartbord had hij het over. Dat zullen we wel eens weer bespreken als we met pensioen gaan :Y)

Inmiddels staat het volledige regelwerk inclusief deurkozijn.
Afbeelding

In het plafond hebben we nog een stuk uit de koof moeten zagen die om de balk van de zolder heen is gemaakt. Gelukkig was dat voldoende om de bovenbalk er vlak op te krijgen en hoefden we niets te doen in de balk van de bovenverdieping zelf.
Afbeelding

Nu is het tijd om de aannemer weer in te schakelen. Die gaat de vloer van het douchegedeelte er een stuk uit halen om nadat de installateur is geweest een dekvloer met afschot te maken.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:38

Wat een gaaf project. Leuk om te volgen. En wat stoer dat jullie deze stap hebben gezet. De ruimte is mooi, ben benieuwd hoe het gaat worden.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:01

Goeiemorgen, wij hebben weer een klus middag voor de boeg. Gisteravond heeft de aannemer wat zaagsnedes in de vloer gemaakt. Vanmiddag hebben we beschikking over een sloophamer en dan moet er een laag van 4cm af gebikt worden. Hier komt dan de cement dekvloer op om het afschot voor het douchewater te realiseren.

Afbeelding

Het budget voor de badkamer is niet oneindig dus ik probeer om via marktplaats wat spullen aan te schaffen. Zo vind ik een grijze gemarmerde vloertegel van 80 x 40 cm.
Net voor de lockdown breng ik nog een bezoek aan een sanitair winkel om te oriënteren op wandtegels.
De grote grijze tegel is de vloertegel waarvan ik er dan eentje bij me heb.

Afbeelding
Afbeelding

Eigenlijk wil ik nog wel wat meer tegels bekijken maar alle showrooms zijn gesloten vanwege de lockdown.
Uiteindelijk kies ik voor deze combinatie, drie muren met een mat wit gemarmerde 30 x 60 cm tegel en een muur met glanzende jade handwerk tegels van 7,5 x 30 cm.

Afbeelding

De kleine smalle tegels komen in een dubbele visgraat patroon op de muur. Dit idee ongeveer, alleen zijn deze tegels 1:3 en de tegels die ik heb 1:4.

Afbeelding

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:44

Wat een mooie kleur zeg!

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:26

Leuk! ik volg! Succes met de verbouwing :-)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:33

wat een leuk project MM! de groene tegeltjes geven een mooi effect zo in de badkamer!

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Van atelier naar B & B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:41

Mooie combi heb je uitgekozen met de tegels! Benieuwd naar het eindresultaat :)