Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
VeerenAshley schreef:Wie heeft er een goede suggestie voor een tweedehandsauto, die voldoet aan onderstaande kenmerken?
De zoektocht is er een naar een auto die een tweepaardstrailer kan trekken, beladen met twee Welsh cobs, en die zo weinig mogelijk milieuschade aanricht (dus: zo min mogelijk vervuilend is, en relatief zuinig).
Ik weet uiteraard dat alle auto's schade aanrichten, maar ik zou de mate daarvan graag enigszins binnen de perken houden.
De waardes over verbruik die fabrikanten aangeven, zijn natuurlijk te positief, dus daadwerkelijke ervaringen vind ik interessanter.
KellyR schreef:Misschien kan je in dit topic wat terug vinden:
[TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer
Ik denk dat heel veel afhankelijk is van je budget. Wat mij zelf opvalt is dat er in 2016 een ommekeer is in het verbruik, namelijk dat ze zuiniger worden.
Je eisen zullen dus aangepast moeten worden aan je budget :)
Tip voor het daadwerkelijke gebruik, als je het model plus jaartal plus verbruik in Google tikt, zijn er websites die het daadwerkelijke verbruik bij houden. Niet van elk model, maar toch wel aardig wat.
Succes
VeerenAshley schreef:Dank iedereen voor de reacties en tips!
Ikke, kun je misschien toelichten wat je bedoelt? Begrijp ik dat het beter is om meer gas te geven dan weinig, simpel gezegd? Belast rustig rijden de motor zoveel?
Ik rij heel weinig, dus een diesel lijkt mij niet handig, en ook zeker niet best vanwege de uitstoot.
Asciugamano schreef:Of een benzine schoner is dan een diesel, valt te betwisten. ;)
Daarnaast vraag ik me af wat het milieu minder belast;
Een oudere auto die dus iets meer verbruikt, helemaal op rijden of om de paar jaar een nieuwe(re) en wellicht minder uitstotende aanschaffen.
ikke schreef:Waar je naar kijkt is wat er gebeurt op het moment dat je gas geeft vanuit 1500 - 1600 toeren of vanuit 2200 - 2400 toeren. Op dat moment zie dat het verbruik bij een hoger toerental minder omhoog gaat dan bij lager toerental.
VeerenAshley schreef:ikke schreef:Waar je naar kijkt is wat er gebeurt op het moment dat je gas geeft vanuit 1500 - 1600 toeren of vanuit 2200 - 2400 toeren. Op dat moment zie dat het verbruik bij een hoger toerental minder omhoog gaat dan bij lager toerental.
Dat heb ik inderdaad gemerkt, en daar moet ik meer opletten, omdat ik nogal de neiging heb om de auto onder z'n toeren te rijden.
VeerenAshley schreef:Als dat zo is, zou daar wat mij betreft aandacht aan mogen worden besteed tijdens de rijlessen.
Maar zijn er nog concrete suggesties voor bepaalde auto's die op milieugebied beter presteren dan andere (afgezien van elektrische)?
Asciugamano schreef:Of een benzine schoner is dan een diesel, valt te betwisten. ;)
Daarnaast vraag ik me af wat het milieu minder belast;
Een oudere auto die dus iets meer verbruikt, helemaal op rijden of om de paar jaar een nieuwe(re) en wellicht minder uitstotende aanschaffen.
_San87_ schreef:VeerenAshley schreef:Dit zijn handige weetjes, dank!
Kom je met lpg wel aan genoeg trekkracht?
Afhankelijk van de auto, me dunkt. Een kennis van me reed een oude Volvo op lpg en die kon makkelijk een tweepaards met twee zware warmbloeden trekken.
ikke schreef:_San87_ schreef:
Afhankelijk van de auto, me dunkt. Een kennis van me reed een oude Volvo op lpg en die kon makkelijk een tweepaards met twee zware warmbloeden trekken.
Kunnen en mogen is niet hetzelfde.....
Maar de oude Discovery had er ook geen moeite mee. Zoop dan wel 1:3 maar eigenlijk valt dat wel mee tegen z'n normale verbruik van net 1:5. Je rijdt dan wel met ruim 4 ton rond.
VeerenAshley schreef:Ik ga me eens in de lpg-auto's verdiepen. De wegenbelasting is wel torenhoog,zag ik in de gauwigheid (bij nieuwere auto's tenminste).
Dank weer!
Nog meer weetjes,ervaringen,tips en overwegingen blijven welkom.
_San87_ schreef:Zit 45 jaar oud niet in de oldtimer? Dan ben je toch beperkt qua rijden in de winter?
Gebruikers op dit forum: MissMarije, Vitas en 90 bezoekers