Als ik dit had geweten dan...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:43

Denk goed na of je je kinderen beneden wilt. Kennis van mij had dit maar heeft alles weer omgegooid.

Zeker de eerste jaren moet je er echt nog wel heen, en het eerste jaar misschien wel elke nacht. Dan wil je niet helemaal naar beneden denk ik. Ook hoor je je kinderen dan toch minder goed.

En ik bedenk altijd: zou ik mijn kinderen beneden willen hebben liggen als er inbrekers komen :+ Of als er brand komt en dit merk je pas later. Ik zou in ieder geval in de buurt van mijn kinderen willen slapen.

Edit: zie nu je reactie boven je. Ik zou dan nog eerder zelf beneden gaan slapen en je kinderen boven.

Oh en een cooker. Dat is écht zijn geld waard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:44

Onze buitenkraan is alleen te gebruiken met een speciale sleutel, en hebben we aan laten leggen toen er een nieuwe keuken geplaatst werd. Afsluiten in de winter met vorst hoeft dus niet want de leidingen zelf komen nooit onder 0. Wat we wel doen bij zware vorst: het kraantje zelf inpakken. Ik las eerder een opmerking over geen koelkast naast de buitendeur. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom. Wij hebben dat al bijna 13 jaar. Nog nooit hinder van gehad.

Wat mij het meest is bij gebleven is laat je niet voorhouden wat wel/niet kan door bijvoorbeeld keuken en badkamer winkels. Volgens de badkamer meneer kon er geen bad in de badkamer omdat we een schuine wand hebben, en we onder het rechte gedeelte al de douchecabine moesten plaatsen. Hij raadde het af. Mijn man is stug vol blijven houden, die wilde perse een los bad. Door een hoekbad te nemen paste het wel. In bad sta je toch nooit rechtop, en het gedeelte waar je het bad in gaat is nog hoog genoeg om te staan. Het past allemaal precies.

En hou rekening met tegenslagen. Toch de verkeerde maat van iets besteld, of met plaatsen gaat het stuk en bij bestellen duurt lang. Dat soort dingen ga je tegen komen.

996981
Berichten: 9714
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 08:48

Goede tips over toiletten. Nooit over nagedacht dat hangtoiletten kunnen zakken? Ze lijken me met het schoonmaken van de badkamervloer wel veel fijner.

Zelf nemen we geen ligbad maar inderdaad een grote inloopdouche voor twee personen. Met of zonder deuren zijn we nog niet uit. Ivm warmte neig ik naar deuren :). Beneden in de kinder badkamer komt wel een ligbad. Lijkt me toch praktisch met kinderen en honden om een ligbad te hebben. Een toiletdouche lijkt me helemaal niets....

Aan de ene zijde van de woning is al een buitenkraan. Is het handig om aan beide zijden eentje te hebben?

Ik ga inderdaad een lijstje maken voor de aannemer. Twee bevriende stellen hebben hun huis ook laten bouwen/verbouwen door hem en dat is allemaal echt heel mooi en netjes. Ik heb wel vertrouwen in hem :)

996981
Berichten: 9714
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 08:52

Amado7 schreef:
Denk goed na of je je kinderen beneden wilt. Kennis van mij had dit maar heeft alles weer omgegooid.

Zeker de eerste jaren moet je er echt nog wel heen, en het eerste jaar misschien wel elke nacht. Dan wil je niet helemaal naar beneden denk ik. Ook hoor je je kinderen dan toch minder goed.

En ik bedenk altijd: zou ik mijn kinderen beneden willen hebben liggen als er inbrekers komen :+ Of als er brand komt en dit merk je pas later. Ik zou in ieder geval in de buurt van mijn kinderen willen slapen.

Edit: zie nu je reactie boven je. Ik zou dan nog eerder zelf beneden gaan slapen en je kinderen boven.

Oh en een cooker. Dat is écht zijn geld waard.

Beveiliging van het huis is over nagedacht :) inbrekers verwacht ik niet zo snel. Brand kan natuurlijk altijd. Maar de kans dat kinderen zichzelf in veiligheid kunnen brengen als ze beneden slapen lijkt mij juist groter? (Tenzij ze nog niet kunnen lopen natuurlijk)

Overigens slaapt onze hond op de slaapkamer. Ik verwacht dat dit met een kleine sws het eerste jaar niet anders wordt :+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:51

996981 schreef:
Muga schreef:
Ik zou zelf niet blij worden van m'n kinderen slapend op een andere verdieping dan wij. Als ze wat ouder zijn wel, dan ideaal. Maar nu sta ik praktisch elke nacht nog wel bij minimaal 1 van de 2 naast het bed. Elke keer een trap op en af zou ik niet zien zitten. Weet niet of je daar iets aan hebt, maar was het eerste wat ik dacht toen ik het las...

Hier hebben we natuurlijk wel over nagedacht. Ideaal zou zijn de bovenverdieping boven de deel ook gelijk te verbouwen en daar kinderkamers plaatsen. Echter is het budget daar niet toereikend voor. De bovenverdieping boven het voorhuis is niet groot genoeg voor meerdere slaapkamers. Je kunt niet alles hebben.

Lijkt mij juist ideaal dat je als volwassenen een eigen plek hebt waar je je terug kunt trekken met eigen badkamer.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:14

Even gevraagd bij mijn ouders: doe geen holle muren. Richels met gipsplaat is snel mooi en goedkoop, maar zorgt voor een permanente broedplaats van muizen en ratten.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:33

Ik zou er ook niet voor kiezen om zelf boven te slapen en de kinderen beneden.
In het begin moet je er toch best wel vee uit, hoor je ze wel goed?
Maar ook met het oog dat ze wat groter worden en zelf hun bed uitkunnen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:46

996981 schreef:
Goede tips over toiletten. Nooit over nagedacht dat hangtoiletten kunnen zakken? Ze lijken me met het schoonmaken van de badkamervloer wel veel fijner.


Een goed gemonteerd hangend toilet zakt niet. Die dingen worden geleverd met een metalen frame. Als je dat deugdelijk bevestigd gebeurt daar echt niets mee. Wij hebben er hier al 20 jaar één hangen, niks mis mee.

996981
Berichten: 9714
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 12:57

kiki1976 schreef:
Ik zou er ook niet voor kiezen om zelf boven te slapen en de kinderen beneden.
In het begin moet je er toch best wel vee uit, hoor je ze wel goed?
Maar ook met het oog dat ze wat groter worden en zelf hun bed uitkunnen.

Geen idee of je ze goed kan horen, we wonen er nog niet. Zoals gezegd verwacht ik dat de kleine(n) de eerste maanden/jaar bij ons slaapt. Daarna is het kijken hoe en wat. Je hebt tegenwoordig hartstikke goede babyfoons dus daar ben ik niet zo bang voor. Eventueel kan een van ons tijdelijk ook op de begane grond. Daar zijn drie slaapkamers.

Zoals iemand hier aanhaalde lijkt het ons heerlijk om een plekje voor onszelf te hebben boven. Boven is in het stuk dat we nu gaan verbouwen niet genoeg ruimte voor meerdere slaapkamers dus het is niet anders :)

996981
Berichten: 9714
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 12:58

Ibbel schreef:
996981 schreef:
Goede tips over toiletten. Nooit over nagedacht dat hangtoiletten kunnen zakken? Ze lijken me met het schoonmaken van de badkamervloer wel veel fijner.


Een goed gemonteerd hangend toilet zakt niet. Die dingen worden geleverd met een metalen frame. Als je dat deugdelijk bevestigd gebeurt daar echt niets mee. Wij hebben er hier al 20 jaar één hangen, niks mis mee.

Goed om te weten dat het dus bij goed materiaal en vakmanschap waarschijnlijk gewoon goed gaat. Ik vind ze wel een stuk mooier en ze lijken me ook een stuk praktischer met het schoonmaken van de vloeren.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:11

buitenkraan voor en achter??? Ik zou dat wel doen, bij calamiteiten bv stel auto in brand op de oprit en de buitenkraan zit achter?? of juist wassen auto of tuin besproeien voor???

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:25

996981 schreef:
Morganlefay schreef:
Hou rekening met het feit of je links of rechtshandig ben met het plaatsen van je gasfornuis.
Gebruik handvriendelijke kranen en een Quooker is minder handig dan je denkt( iets met kalk)
O ja denk eraan dat je draagmuren intact houdt, anders ondersteunen.

Quooker niet handig? -O- dat leek me juist echt top... draagmuren gaan ondersteund worden met stalen balken :)

Ik vind een Quooker geweldig, dus vorm je eigen mening zou ik zeggen. En muren niet kunnen isoleren? Wij hebben ze van binnen geïsoleerd. Misschien is dat wel haalbaar?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:32

Ibbel schreef:
996981 schreef:
Goede tips over toiletten. Nooit over nagedacht dat hangtoiletten kunnen zakken? Ze lijken me met het schoonmaken van de badkamervloer wel veel fijner.


Een goed gemonteerd hangend toilet zakt niet. Die dingen worden geleverd met een metalen frame. Als je dat deugdelijk bevestigd gebeurt daar echt niets mee. Wij hebben er hier al 20 jaar één hangen, niks mis mee.

Maar is er iemand in je huishouden boven de 100 kilo?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:34

kiki1976 schreef:
Ik zou er ook niet voor kiezen om zelf boven te slapen en de kinderen beneden.
In het begin moet je er toch best wel vee uit, hoor je ze wel goed?
Maar ook met het oog dat ze wat groter worden en zelf hun bed uitkunnen.

Cameratoezicht via je mobiel. Bovendien heb je juist meer toezicht overdag als ze op hun kamer aan 't spelen zijn omdat dat gewoon beneden is waar je zelf dan ook bent.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:58

Waar je je kinderen laat slapen is typisch iets wat je vanzelf merkt als je ze hebt. Als je kids zoals ik heb wil je ze echt niet op de beneden verdieping, die slapen dan never nooit niet :') of je moet een compleet geluidsdicht hok er van maken.
Bovendien lopen wij er minstens drie keer per nacht heen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:22

Hangend toilet, hier ook geen problemen mee, zijn van 2008 en eentje van 2018. Deugdelijk ophangen is de truc.
Buitenkraan, de laatste die we hebben aangelegd zijn ook die vorstbestendige. De niet vorstbestendige die er nog hangt is altijd ingepakt in de winter, hoewel we die ook simpel kunnen afsluiten.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:36

Een paar dingen waar wij spijt van hebben:

- Wel regenwaterput laten zetten, maar enkel kranen buiten voorzien. Binnen had ik ook graag een kraantje gehad om water te nemen voor de plantjes.

-geen stopcontact bij de trap, we geraken met de stogzuiger net niet boven dus we doen een deel nog boven. Wij gebruiken de stofzuiger omdat we een trap in de woonkamer hebben en anders ligt het stof gewoon beneden.

- deurbel aansluiting voorzien op de plaats van de poort en niet aan de deur. Helaas geen budget meer voor de poort, dus nu moeten we met een draadloze bel werken. Ik had liever beide opties gehad dan.

- last minute er aan gedacht dat we geen stopcontact in het toilet voorzien hadden. Ben ik heel blij van dat we dat wel hebben want er zit altijd een geuraparaatje in

- schakelaars naast het bed op dezelfde hoogte gezet als de rest, dom want nu moet ik recht zitten en uit het bed leunen om het licht uit te doen. Inmiddels ligt ze een stokje naast het bed, haha! (we hebben overigens een 'alles uit' knop naast het bed en aan de voor en achterdeur. Heel handig!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:48

Hier ook al jaren een hangend toilet zonder problemen. Hangt nog superstrak.

Een quooker vind ik handig, je hebt snel een beker thee. En het scheelt weer een los apparaat (de waterkoker) dus een opgeruimdere aanrecht.

Denk bij het plannen maken goed na over de lichtinval in huis. Ik heb de bank en/of eettafel graag op een plek met veel (zon)licht.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:11

Laat gelijk airco's installeren nu de boel nog openligt, dan hoeft er naderhand niet gebroken te worden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:46

Ik heb ook nog nooit gehoord dat hangtoiletten zakken. Dan is hij niet goed vastgemaakt of weegt de gebruiker meer dan 100kg. Hier al 10 jaar zonder problemen, en bij mijn ouders 30 jaar hetzelfde hangtoilet en hangt nog hetzelfde.
Het is veel makkelijker met schoonmaken vind ik.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:15

Over het kookeiland, kookten ook op het eiland en de spoelbak aan de muur. Dit beviel ons heel goed. Heb nooit vet spetters op de vloer gehad. En heel veel snij ruimte naast je kookplaat. Aan de andere kant van het eiland hadden we het blad oversteken zodat je op barkrukken eraan kon zitten en je benen onder het blad kon hebben. Neem brede lades in je keuken ipv kasten. Veel meer bergruimte en overzichtelijker.

Een handend toilet heb ik ook nooit problemen mee gehad en veel hygiënischer

Maak een lichtplan, dit hadden wij niet en had daar wel spijt van.

We hadden een koelkast met daaronder 2 lades vriesvak, maar achter een apart deurtje. Dus dan gaat de vriezer niet elke keer open als je je koelkast opent.

Veel stopcontacten zijn handig, maar niet mooi, denk er dus goed overna waar je ze wil en hoeveel je echt nodig bent.

Als je veel apparatuur in de keuken doet, laat dat op een aparte stop zetten in de meterkast.

Succes met alle keuzes! En goed onderhandelen bij keuken en badkamer verkopers, er kan altijd meer af dan waar ze in eerste instantie gaan komen. En ze hebben ook altijd een aanbieding die die dag afloopt, dus voor de korting willen ze een handtekening dat je bij hun gaat kopen tegen die korting. Als je nog niet zeker weet welke keuken je wil.... trap er niet in, ze hebben altijd allemaal aanbiedingen.

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:23

verootjoo schreef:
Ik heb ook nog nooit gehoord dat hangtoiletten zakken. Dan is hij niet goed vastgemaakt of weegt de gebruiker meer dan 100kg. Hier al 10 jaar zonder problemen, en bij mijn ouders 30 jaar hetzelfde hangtoilet en hangt nog hetzelfde.
Het is veel makkelijker met schoonmaken vind ik.


Bij ons gaat het ook goed. Vrienden van mij zitten in een rolstoel en hen is het afgeraden, omdat ze meer op de wc ploffen.
Verder zou het niet uit moeten maken, lijkt me

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:24

Hilary schreef:
Zorgen dat je beneden een schakelaar hebt voor het licht op de overloop boven en andersom.



Slide-hide oven is inderdaad reuze handig, en bespaart veel ruimte in het looppad. Een dieper (65 cm) aanrecht is al genoemd, en vergeet ook niet de extra grote spoelbak in de keuken. Daar passen de ovenplaten ook gewoon in zonder diagonaal erin te hoeven staan prutsen.
Bij een inductieplaat nakijken of je krachtstroom of extra groepen nodig hebt.
In de doorgaande ruimtes, kelder, gangen, toilet, bijkeuken, entree sensorlampen plaatsen. Er zijn led-plafonnieres met onzichtbare sensor.
Wil je toch daglicht binnen in een donkere gang of overloop dan is een 'solatube' een prima oplossing.

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:01

Iets waar wij een beetje spijt van hebben is dat onze opstaande plinten van mdf zijn i.p.v. hardhout. Dit was voorbehandeld dus was mooi makkelijk, maar na twee jaar zien alle uitwendige hoeken er niet meer uit.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 02:21

Wij hadden in de keuken een heel mooie spoelbak. Heel leuk met tegeltjes, en rechthoekig.
Het overgrote nadeel hiervan was dat je de hoekjes gewoon absoluut nooit 100% schoon kon krijgen.
Voor mij nooit meer zo'n fancy spoelbak, liever een simpele RVS die ik tenminste eenvoudig glimmend schoon kan krijgen.