Een pelletkachel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:12

Hier ook geen opslagruimte, of toch gene die droog genoeg is. Dus ik haal ze wekelijks of tweewekelijks. De winkel waar ik haal heeft wel een automaat staan die 24/7 beschikbaar is, kan je per 8 zakken uithalen met een afhaalkaart. Werkt op zich wel fijn.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:17

Duhelo schreef:
Maar schep je die pellets dan bakje per bakje erin Pien?

Ik haal twee wekelijks 16 zakken pellets en stapel die gewoon naast mijn schouw (maar mijn huis is nog in progress, dus nog niet zo fancy), iedere dag een of twee zakken erin. Als ik moet scheppen met een bakje blijf ik bezig :+


Ja klopt dat doe ik. Ik ben er zo mee klaar. Wij hebben vanaf dinsdag 2,5 zak opgemaakt in een loei koud huis. Ik vind dat wel los lopen. Vandaag brandt hij al veel minder want het huis is aardig opgewarmd. Vanochtend heb ik nog 15 minuten de CV aangezet vanwege de 1ste verdieping.

Opslag is hier geen probleem. We hebben een heel houthok en daar gaat de voorraad in. We zorgen dat er een aantal in de garage liggen voor als een keer gebeurd dat we niet goed hebben opgelet en we onverwacht moeten bijvullen. Dan wil ik niet dat hok in vanwege de muizen en de spinnen en het is er ook tochtig en koud.

Dat kleine stofzuigertje ga ik halen. Zoiets is precies wat ik zoek.

De vele as valt dus heel erg mee. HEt was zo weg. ONvergelijkbaar met een houtkachel. Tot nu toe zijn wij fan van de pelletkachel.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:13

Duhelo schreef:
Ik blijf het grappig vinden dan iedereen palletkachel blijft schrijven in plaats van pelletkachel ...
Groot verschil tussen een pallet en een pellet :+.

Welke pellets gebruiken jullie trouwens?

Ik heb nu deze van eco-power.

Pareltjes wist het verschil kennelijk ook niet, want die reageert niet meer.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:54

Bedankt voor je uitgebreide post Pien!
Dezelfde kachel is inderdaad niet in Nederland te koop, maar heb een vergelijkbare gevonden.
Fijn en handig om hier vast tips te lezen over het gebruik en waar de pellets op te bergen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:55

We zijn nu paar dagen hier met de pelletkachel en het is super behaaglijk. Ik ben om, want ik heb er amper geen werk aan, de thermostaat is toch wel heel erg gemakkelijk en hij doet het gewoon fijn. Dus ben erg opgelucht.
Gisteren kreeg ik van onze buurman te horen dat wij waarschijnlijk net als zijn moeder, rond de 2000 euro van de overheid terug gaan krijgen, dus dat geld gaan we zeker aanvragen en vriendin van ons heeft al aangeboden om te helpen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:23

Voor ons andere huis hebben we toen gekeken voor een grote installatie (dus niet fancy met raampje etc :+ ) die het hele huis zou verwarmen (met radiatoren) en warm water verzorgen. Hier zou zelfs een silo op aangesloten kunnen worden om een paar kuub pellets op te slaan waar hij met een schroef dan zelf de pellets pakt om zo een tijd vooruit te kunnen.

Maar toen toch voor aardwarmte gekozen omdat we bang zijn dat als 2/3 van het land op pellets stookt, de prijzen ineens de lucht in schieten.

Met erge kou hadden we trouwens geen last van dat we het niet verwarmd kregen (zag dat ergens in een reactie staan). Kwestie van de temperatuur wat hoger instellen :Y)

Al hadden we er wel een kleine houtkachel naast staan om wat sneller te kunnen verwarmen in ons bouwval :+ het waaide nogal eens binnen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:15

Aardwarmte als je jong bent en kunt betalen is altijd het beste. Voor ons ouderen kan het alleen als het geld er niet toe doet, want de investering is enorm!
En natuurlijk gaat de overheid extra belasting heffen. Eens! De vraag is wanneer.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:15

Een vraagje heb ik aan de ervaren mensen met pelletkachels.

Het huis is normaal nu als het gaat om opgewarmd te zijn en we hebben de pelletkachel al paar keer alleen 's ochtends uurtje aangehad en in de avond de hele avond want het was hier al lekker afgelopen dagen overdag met buitentemperatuur.

Vandaag is het goed afgekoeld en ik heb nu een fijne afstelling gevonden met temperatuur, waardoor hij blijft moduleren (staat op het display), soms eventjes aanspringt, en daar weer gaat moduleren en de temperatuur blijft aardig constant , fijn zoals wij het graag willen hebben. HEt is behaaglijk binnen, en we genieten daarvan.

Hoe gaan jullie om met het moduleren? De vraag van mij is dus, is het slimmer om de kachel iedere keer aan en uit te zetten, of is het juist slimmer om hem te hebben zoals nu waardoor het binnen lekker behaaglijk blijft en hij rustig staat te pruttelen (moduleren) dus met af en toe aan slaan?

Hoe doen jullie dat?

Wij merken ook nu de kachel rustig aan kan doen, dat het verbruik van de pellet korrels enorm is afgenomen. Ik denk dat we met één zak van 15 kg 2 wellicht 2,5 dag doen. Vanochtend even de bovenverdieping 10 minuten de kamers opengezet (en weer normale temperatuur ipv steenkoud boven) en af en toe zetten we de slaapkamer beneden open (als het te koud wordt) en de keuken met de daaraan sluitende douche. De kachel houdt het met gemak overal warm, dus die 9 kw is goed gekozen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:30

moduleren is gewoon prima. Het enige dat je wel hebt is, als die constant op laag vermogen staat te branden, hij wat zwart brandt. Er wordt aangeraden om als je de kachel net aanzet om even op vol vermogen te laten branden (dan brandt die netjes alle restjes op en brandt die terug schoon). Als hij constant op laag vermogen staat zou ik er voor kiezen om hem even in de avond een halfuurtje op vol vermogen te zetten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:41

Zit er eigenlijk ook een thermometer bij die de buitentemperatuur meet? Onze warmtepomp kon je instellen hoeveel hij bij verwarmd als het kouder wordt, zelfde voor als het warmer wordt, dan gaat hij zelf minder verwarmen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:50

palousa_boy schreef:
Zit er eigenlijk ook een thermometer bij die de buitentemperatuur meet? Onze warmtepomp kon je instellen hoeveel hij bij verwarmd als het kouder wordt, zelfde voor als het warmer wordt, dan gaat hij zelf minder verwarmen.


Dat hebben wij ook een thermometer die de kamer temperatuur meet. Hij moduleert nu en dat wisselt hij af met aanslaan.

Duhelo elke dag brandt hij even met vermogen 8. 'S avonds als ik de thermostaat wat hoger zet en 's ochtend als we hem aanzetten 's Nachts gaat hij uit net als bij de houtkachel.
De Ruit is vrij schoon en elke ochtend voor dat ik hem aanzet maak ik met zacht droog keukenpapier de ruit schoon, paar seconden. Is gewoon een klein laagje stof. Er is nog geen druppel water nodig geweest. 1x id week voordat ik hem aanzet zuig ik hem helemaal schoon en met keukenpapier haal ik wat as boven binnen er van af. Gaat super. Dus de aanslag valt mee.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:53

Aanslag op het glas is meer een aanzicht verhaal. Wat doet deze manier van stoken met aanslag in de schoorsteen? Kan de leverancier of een schoorsteenveger daar informatie over geven?

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:56

Zwart worden betekend bij een houtkachel slechte verbranding en dus wel slecht voor het milieu.
Lijkt me voor een pelletkachel niet anders.
Dan kun je hem denk ik beter uitzetten en als je het frisjes vind ff goed doorstoken.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:13

tamary schreef:
Aanslag op het glas is meer een aanzicht verhaal. Wat doet deze manier van stoken met aanslag in de schoorsteen? Kan de leverancier of een schoorsteenveger daar informatie over geven?


Alle schoorstenen moeten 1x per jaar geveegd worden. Dat is verplicht hier. Bij de houtkachel gaf dat weinig troep, want kwam weinig van af. Ik verwacht met de pelletkachel nog minder want deze slaat amper of niet aan. Minder als de houtkachel. Maar dat was niet mijn bezorgdheid de aanslag want is er amper.

Duhelo bracht de zwarte aanslag binnen dit topic. Is maar een beetje en zo weggeveegd met klein zacht papier (ik vind super schoon glas fijn).

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:17

tamary schreef:
Aanslag op het glas is meer een aanzicht verhaal. Wat doet deze manier van stoken met aanslag in de schoorsteen? Kan de leverancier of een schoorsteenveger daar informatie over geven?

Dat "los je op " door een of twee keer per dag een goed door te gaan op hoog vermogen. Bij jaarlijks onderhoud van de schouw en goede pellets is dat dan ook geen probleem.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:25

Duhelo schreef:
tamary schreef:
Aanslag op het glas is meer een aanzicht verhaal. Wat doet deze manier van stoken met aanslag in de schoorsteen? Kan de leverancier of een schoorsteenveger daar informatie over geven?

Dat "los je op " door een of twee keer per dag een goed door te gaan op hoog vermogen. Bij jaarlijks onderhoud van de schouw en goede pellets is dat dan ook geen probleem.


Klopt is ook met een houtkachel zo. En doen we ook met de pelletkachel.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:54

Wij gaan misschien verhuizen naar het huis van mijn ouders.
Daar zit al een houtkachel in.
Kunnen we die vervangen door een pelletkachel?
Of komt daar veel meer bij kijken?

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:01

Dat kan hoor. Is het een gewone houtkachel, of heeft het een systeem dat de warme lucht door het huis gaat?
Een gewone houtkachel wel of niet ingebouwd vervangen is geen probleem. Als de kachel aangesloten is op een systeem, zoals in ons oude huis weet ik het niet.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:59

pien_2010 schreef:
Dat kan hoor. Is het een gewone houtkachel, of heeft het een systeem dat de warme lucht door het huis gaat?
Een gewone houtkachel wel of niet ingebouwd vervangen is geen probleem. Als de kachel aangesloten is op een systeem, zoals in ons oude huis weet ik het niet.

Jawel, ook dan is het "gewoon" te vervangen alleen hangt daar een ander prijskaartje aan.

Pelletkachels in combi met water of lucht verwarming is gewoon leverbaar maar zowel duurder in aanschaf als installatie. Geen schokkende prijzen maar de "lokkertjes" voorzien niet in dit soort installaties :D

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:31

Het is op zich gewoon te vervangen , echter is een dubbelwandige schouwbuis wel aangeraden. Dit trekken ze grwoon door je bestaande schouw, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dit kan wel een pittige kost zijn ,afhankelijk hoe hoog de schouw is.

Afhankelijk van de hoogte van aansluiting van schouwbuis moeten er mss aanpassingen gedaan worden,maar een goede installateur heeft daar mooie opties voor in je bestaande schouw of met een nieuwe ombouw bv.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:01

Ik denk ook dat het van het rookkanaal afhangt. In ons vorige huis zat oorspronkelijk ook een haard maar dat was een gemetseld en te smal rookkanaal (normen waren vroeger anders dan nu). Dat moest dus helemaal opengemaakt om er een dubbelwandige pijp in te plaatsen. Gelukkig gingen we toch alles verbouwen, maar anders was het best een dingetje geweest op 3 verdiepingen rookkanaal open hakken, stucen, verven etc.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:18

Wij hadden open haard met brede schoorsteen. De schoorsteen is super gronding schoongemaakt. Daarna is er een nieuwe pijp doorheen geplaatst (wel of niet dubbelwandig weet ik niet, ik heb de man gewoon laten werken). OP ons verzoek heeft hij er iets opgeplaatst dat de vogels er niet in kunnen vallen. Hij heeft de inbouw pelletkachel geplaatst en dag erna alles mooi afgewerkt met speciale bijpassende tegeltjes. In totaal is hij dikke 1,5 dag bezig geweest.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:28

Even voor de vergelijking, voor onze aardwarmte zijn ze al een week bezig geweest met de voorbereidingen (gaten boren, 1 gat per dag. 100 meter hebben ze echt van sochtends tot eind van de middag over gedaan. Een sleuf maken om de leidingen in te leggen, dat was weer een dag werk voor misschien 10 meter totaal (lang leve graniet). Leidingen laten zakken, verzamelpunt maken en een doorvoer maken door de muur heen (een meter dik gestapeld graniet) en de gaten weer dicht maken om opkomend grondwater tegen te houden en de laatste dag de meeste troep opruimen.

Daarna moest de pomp nog geleverd worden en geplaatst, alle leidingen aanleggen en aansluiten etc.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:28

palousa_boy schreef:
Even voor de vergelijking, voor onze aardwarmte zijn ze al een week bezig geweest met de voorbereidingen (gaten boren, 1 gat per dag. 100 meter hebben ze echt van sochtends tot eind van de middag over gedaan. Een sleuf maken om de leidingen in te leggen, dat was weer een dag werk voor misschien 10 meter totaal (lang leve graniet). Leidingen laten zakken, verzamelpunt maken en een doorvoer maken door de muur heen (een meter dik gestapeld graniet) en de gaten weer dicht maken om opkomend grondwater tegen te houden en de laatste dag de meeste troep opruimen.

Daarna moest de pomp nog geleverd worden en geplaatst, alle leidingen aanleggen en aansluiten etc.

In NL boren ze 4x 150mtr op een dag :D :D
Heeft voordelen om niet op het geraamte van de aarde te wonen.


Duhelo schreef:
Het is op zich gewoon te vervangen , echter is een dubbelwandige schouwbuis wel aangeraden. Dit trekken ze grwoon door je bestaande schouw, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dit kan wel een pittige kost zijn ,afhankelijk hoe hoog de schouw is.

Afhankelijk van de hoogte van aansluiting van schouwbuis moeten er mss aanpassingen gedaan worden,maar een goede installateur heeft daar mooie opties voor in je bestaande schouw of met een nieuwe ombouw bv.

Dubbelwandig is zeker geen noodzaak en al helemaal niet standaard.
Als je een goede, rechte schoorsteen hebt, kun je er gewoon een enkelwandige pijp in zetten, niks mis mee. Hoeft ook de wereld niet te kosten en correcte montage is niet per se dure montage.

Kortom: het maakt nogal uit wat de omstandigheden zijn voordat je kunt bepalen hoe het geinstalleerd moet worden.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:33