Een pelletkachel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 18:52

En hoe begin je dan?

Wij zitten in overweging.

Man is openhaard gewend, maar zit niet te wachten op hout kloven.
Ikzelf houd ook niet zo van dat grove geweld, want een bijl en ik, zijn een lompe combinatie.

Je gaat je afvragen, wie er dan als eerste, het bijltje er bij neer gooit.

(Okey, sorry, vond m wel leuk. Maar nu serieus)

Hoe begin je dan?
Maak je een afspraak met een kachel bedrijf?
(Eventuele suggesties voor omgeving Veendam? Groningen?)

En welke hebben jullie?
Hoe bevalt het?

Subsidie hoorde ik laatst vallen, maar daar is het ons niet om te doen.
Ik vind het "brandje" in huis wel mooi, althans, gecontroleerd natuurlijk.
We hebben nu een neppe sierhaard. Schitterend. Maar effectief is het niet natuurlijk.

Ook hoorde ik dat het aangesloten kon worden op een cv.

Ervaring mee?

Ik hoor het graag!

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:57

Liever niet. Pelletkachels geven veel extra klein fijnstof af, en je buren kunnen dag in dag uit minder frisse lucht ervaren.
Een gewone houtkachel brandt alleen een paar avonden, een pelletkachel kan de hele dag aan, en daarmee kan de overlast te groot worden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:05

Er bestaat ook een bijlblad in een soort houder, stammetje er op, ander stammetje om mee te slaan en kloven maar. Geen scherpe bijlen waar je mee stuntelt.
Edit: Zo iets dus :
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01KKU8Z0 ... _lig_dp_it
Hout stoken is een kunst trouwens, slecht stoken is makkelijk en inderdaad ongezond. In stad/buitenwijk zou ik er niet voor kiezen, vrijstaand met buren wat verder weg is een ander verhaal.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:08

Ik begrijp niet waarom je in deze tijd, wanneer stikstof en kooldioxide-uitstoot hot items zijn, nog volop subsidie voor zonnepanelen verstrekt wordt, je überhaupt maar aan denkt om een nieuwe kachel te installeren. Zit je zo dusdanig in een lastig gebied dat je geen cv of warmtepomp aan kunt leggen?

Als je er al een hebt en denkt aan vervangen dan is dat tot daar aan toe, maar een nieuwe, met al zijn nadelen voor de hele omgeving...? Nee. -O-
Laatst bijgewerkt door Taucha op 18-11-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:09

Ik volg! Ben erg benieuwd naar de ervaringen met pelletkachels omdat wij het ook overwegen.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:16

Je moet toch wel bijzonder druk gaan hakken wil je pellets krijgen, hoor...
Of was dat de grap?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:17

Taucha schreef:
Ik begrijp niet waarom je in deze tijd, wanneer stikstof en kooldioxide-uitstoot hot items zijn, nog volop subsidie voor zonnepanelen verstrekt wordt, je überhaupt maar aan denkt om een nieuwe kachel te installeren. Zit je zo dusdanig in een lastig gebied dat je geen cv of warmtepomp aan kunt leggen?

Als je er al een hebt en denkt aan vervangen dan is dat tot daar aan toe, maar een nieuwe, met al zijn nadelen voor de hele omgeving...? Nee. -O-

Zonnepanelen produceren slecht tussen november en maart, juist de tijd dat je met electrisch stoken veel stroom nodig hebt. Dat is een groot deel van de reden dat er een eind zal komen aan salderen en je richting een betalen naar vraagprijs op moment van productie vergoedingssysteem zal gaan. Voor verwarmen is stroom via panelen dan dus niet interessant, eerder zonneboiler + bijverwarming + goed geisoleerd warmhoudvat. Dat zou samen moeten gaan met de CV. Warmtepomp zou ik niet aan willen, herrie en zat verhalen over niet warm genoeg.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:21

Wij hadden een thermorossi, eentje die ook op de cv aangesloten was. Nieuwe bewoners hebben hem mee overgenomen en ik mis hem echt enorm! Makkelijk in gebruik, in te stellen op tijd om aan en uit te gaan. Wel elke dag even schoonmaken en uitzuigen.
Als je zoekt op pelletkachel in je buurt, vindt je vast een passend bedrijf en bel er dan gewoon meerdere op.
Een installatiebureau of kachelbedrijf kunnen daar vaak in voorzien. Het scheelde ons echt heel veel in gaskosten.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 19:22

Nielojram schreef:
Je moet toch wel bijzonder druk gaan hakken wil je pellets krijgen, hoor...
Of was dat de grap?


Ik denk dat je beter moet lezen. :')

Hout hakken voor een openhaard.

Pellet voor pelletkachels zijn kant en klaar...

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 19:24

Nicjuh_ schreef:
Wij hadden een thermorossi, eentje die ook op de cv aangesloten was. Nieuwe bewoners hebben hem mee overgenomen en ik mis hem echt enorm! Makkelijk in gebruik, in te stellen op tijd om aan en uit te gaan. Wel elke dag even schoonmaken en uitzuigen.
Als je zoekt op pelletkachel in je buurt, vindt je vast een passend bedrijf en bel er dan gewoon meerdere op.
Een installatiebureau of kachelbedrijf kunnen daar vaak in voorzien. Het scheelde ons echt heel veel in gaskosten.


Kijk! Hier heb ik wat aan! :D

Dankjewel! Ik ga zeker in de buurt zoeken naar leveranciers!

Nou, in onze winkel verkopen ze ook pellets voor de kachels, en stuk voor stuk kwamen ze aan met dat het een stuk goedkoper is dan gas.

En gezien we toch langzaam van het gas af moeten...

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:27

Ten eerste, subsidie is er niet meer voor pelletkachels.
Was tot dit jaar januari.

Tip 1: neem een goed merk en geen prutding van de bouwmarkt oid.
Tip 2: laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.
Tip 3: laat hem installeren door een bedrijf die er verstand van heeft.

Ik kom er zo nog even op terug om mijn verhaaltje verder aan te vullen.

Edit:
Afbeelding

Dit was onze, in ons vorige huis.
Volledig aangesloten op de cv, met allerlei leidingen, 3 weg kleppen en weet ik wat nog meer.
23kw MCZ Clio Hydro.
Heerlijk ding.
Je mikt er 1.5 zak in en hij doet een aantal dagen alles automatisch.
Tijdsprogramma's en temp waren apart in te stellen.

Tip 4: neem een goede kwaliteit pellets.
Deze branden langer, schoner en met minder restafval.

Voor in ons huidige huis zijn we toevallig vorige week op pad geweest voor een nieuwe pelletkachel.
We gaan zit keer weer voor een MCZ, maar nu de Ego air (geloof ik) 10kw
Ook deze gaat aangesloten worden op de cv, maar niet zo als we in ons vorige huis hadden.
(Vorige zat rechtreeks op de cv, de nieuwe komt enkel op de radiatoren).

Hou er rekening mee dat er in een pelletkachel een ventilator zit, deze maakt geluid.
Dit kan je als storend ervaren, maar ik hoorde het na een tijdje helemaal niet meer.

Oh en nog iets, hou voor de pijp naar buiten (als je geen geschikte schoorsteen hebt) rekening met 1000-1500 Euro bovenop de aanschafprijs van de kachel
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-11-20 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 19:29

ClaudiaHS schreef:
Ten eerste, subsidie is er niet meer voor pelletkachels.
Was tot dit jaar januari.

Tip 1: neem een goed merk en geen prutding van de bouwmarkt oid.
Tip 2: laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.
Tip 3: laat hem installeren door een bedrijf die er verstand van heeft.

Ik kom er zo nog even op terug om mijn verhaaltje verder aan te vullen


*\o/* <3

Dat waren we inderdaad ook van plan. :D

Zie je overige reacties graag tegemoet

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:31

Ik heb opgepast bij iemand met een pelletkachel. Gaf snel goed warmte, je hoort elke minuut of zo een paar korreltjes in het vuur vallen. Nadeel vond ik wel dat je blijft slepen me die zakken korrels. Een volle zak is best zwaar om te tillen en de kachel is elke avond weer leeg.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:31

Mijn advies: niet doen.

Door al het gezever van de milieuterroristen zijn die dingen dusdanig in het verdomhoekje terecht gekomen dat je je af moet vragen hoe lang de pallets nog te koop gaan zijn.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:35

Wij hebben een pelletkachel in de mancave van Gerard staan. Een kleintje, gewoon als bijverwarming. Voordelen:
- makkelijk aan en uit te zetten
- te temperen als de gewenste temperatuur bereikt is

Nadelen:
- het geluid van de vallende pellets en de ventilator is wat storend als het verder stil in de kamer is.
- vlam is gejaagder, geen rustige vlam zoals van een houtkachel.

Wij hebben hem in Duitsland gehaald bij 123kaminoffen.de
Nederlandse mensen werken daar, stuk goedkoper dan in Nederland en ze denken graag met je mee. Zo dachten wij dat een pijp uit de muur genoeg was, maar zij zeiden direct al dat er een goede afvoerpijp aan moest.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:36

maralyn schreef:
ClaudiaHS schreef:
Ten eerste, subsidie is er niet meer voor pelletkachels.
Was tot dit jaar januari.

Tip 1: neem een goed merk en geen prutding van de bouwmarkt oid.
Tip 2: laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.
Tip 3: laat hem installeren door een bedrijf die er verstand van heeft.

Ik kom er zo nog even op terug om mijn verhaaltje verder aan te vullen


*\o/* <3

Dat waren we inderdaad ook van plan. :D

Zie je overige reacties graag tegemoet


Ik heb mijn verhaaltje nog even aangevuld :)

Oh en onze pelletkachel komt van dezelfde als Mariska hierboven noemt.
Zit in Uelsen Duitsland.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-11-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:41

Wij hebben een Edelkamin Slide 7. Zeer tevreden over. Werkt op afstandsbediening. Rendement 91%. Schoonmaken doe ik ongeveer 1x per week en is met een 10 minuutjes klaar. Wij doen meerdere dagen met een zak. Overigens zijn er in de pellets ook flinke kwaliteitsverschillen. Sommige merken zit echt rotzooi in. Neem pellets die alleen uit naaldhout bestaan, geen hardhout ertussen. Dan kan je kachel te heet worden. Olimp pellets bevallen ons goed.
En zorg ervoor dat de doorvoer van de pelletkachel niet door de gevel gaat maar door het plafond! Door de gevel mag officieel niet meer vanwege de veiligheid maar blijkbaar zijn er nog genoeg kachelboeren die het wel doen.

Het handige van een pelletkachel vind ik dat ik hem ook voor een half uurtje aan kan zetten. Bijv. s'morgens bij het opstaan. Ons huis blijft dan meestal wel warm, behalve als het vriest. Dan brandt hij langer. Bij een houtkachel moet je wachten tot het vuur uitgebrand is. Een pelletkachel zet je gewoon uit.

Aanvulling: de Edelkamin kun je op moduleren zetten. Dan stel je een temperatuur in en hij houdt zelf die temperatuur door hogere / lagere vlam en ventilator.
De ventilator kun je ook handmatig hoger, lager of helemaal uit zetten. Als de ventilator uit is wordt wel je rendement lager.
Laatst bijgewerkt door estja op 18-11-20 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:42

Ik heb nu 2 jaar in mijn praktijk een pelletkachel staan. Hij geeft heerlijke en snelle warmte. Ik zou hem echter niet meer in een woonverblijf nemen door de herrie van de aanjager. De tikjes van de vallende brokjes vind ik juist wel leuk, maar die loeier constant, dat stoort me. Verder is het erg makkelijk en die zakken van 20 kilo, die stook je in een dag op. Wat wel jammer is, is dat nu in het 3e jaar de electronica al niet goed mer werkt. Hij blijft doorverwarmen en luistert niet meer naar de termostaat. Dat heb ik inmiddels van meer mensen gehoord als klacht. Dus ja, er zijn voors en tegens, dus maak een goede afweging van wat bij jullie past.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:45

Als je de mogelijkheid tot opslaan is het kopen van pallets pelletbrokjes vaak wel wat voordeliger. Wij kochten ze ook bij een handelaar of een bedrijf dat zelf de pellets produceert.
Wij wonen nu in een tussenoplossing maar straks in ons volgende huis komt er weer een op de cv, ik vind ze er ook (vaak) nog mooi uit zien.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:49

Estja, een pijp mag zeker wel door de muur, maar hij moet eerst binnen minimaal 1.5 meter omhoog, dan met 45graden door de muur en MOET boven je dakrand uitkomen.
Directe afvoer door je muur mag inderdaad niet, ten eerste is dat gevaarlijk, je muur wordt zwart, je trek is niet voldoende en je veroorzaakt overlast bij je buren.

rockwitch

Berichten: 11730
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:52

Wij hebben er nu een jaar eentje. Nog net op tijd aangeschaft voor de subsidie. Echt superblij mee. Wij hadden eerst een houtkachel, maar tijdens het thuis werken was ik vaak te laat om er nieuw hout in te doen en dan was hij weer uit. Nu is het gewoon vol laden met pellets, aanzetten en gaan. Elke dag doen we ff de as la leeg maken en uitstofzuigen en het werkt echt als een trein.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:55

Josien, hoe kan je in 1 dag een zak van 20 kilo opstoken :wow:
Wij hadden zakken van 15 kilo, er paste ong 1.5 zak in onze kachel en daar deden we dan 4 dagen mee.

Sanne_zepp

Berichten: 197
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:58

Hier ook een pelletkachel. Nu een jaar geleden laten installeren, ook nog net met subsidie.
We zijn er super blij mee. Lekkere warmte, en doordat we de cv niet meer aan hoeven te doen scheelt het ons veel geld. Kregen dit jaar al 350 euro terug aan energiekosten.
Qua tips sluit ik me aan bij voorgaanden. Ga wat zaken bezoeken die pelletkachels verkopen en installeren. Wel door een goed bedrijf. Begreep inderdaad ook dat niet alle aansluitingen (door de gevel) even veilig en goedgekeurd zijn, dus een goed bedrijf wat hem installeert met aansluiting op het dak is wel slim.

Wij hebben trouwens een van het merk mcz. Heel fijn met app te bedienen, ideaal!

Wij hebben vaak zakken van 15 kilo en daar doen we meestal een halve week tot week mee (afhankelijk van hoe veel we thuis zijn).

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:00

Wij hebben er eentje die op de CV aangesloten is. Een Dielle Scirocco. Het houtzagen, kloven, stapelen waren we na 20 jaar wel beu.
Wij vinden het een prima kachel (kost wel een paar 'cent') en hij is correct aangesloten door een bedrijf, en het werkt super. Hij verwarmt het hele huis, de thermostaat is geprogrammeerd, zit op domotica aangesloten en per ruimte kunnen we de kachel aansturen en laten verwarmen, en ook via een app. Eens per week zuigen we de aslade leeg, en gemiddeld gaat er ongeveer een zak per dag door in de winter. De CV ketel is alleen nog voor de badkamer.

@ Claudia, mag ik van je het adres van die dealer in Uelsen? De Dielle blijft in het huis achter en we willen straks in ons andere huis ook weer een. MCZ hoor ik ook goede verhalen van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34633
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:02

Wij hebben getwijfeld tussen een gaskachel, pelletkachel en houtkachel. Wij hebben de laatste gekozen. Gas was een te grote verbouwing. Pellet vonden we zelf niet leuk, omdat we juist de vlammen mooi vinden. Wij houden ook niet van kloven maar kopen gekloofd en gedroogd hout. Dat is natuurlijk ook nog een optie als je niet van kloven houdt.