Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-20 08:57

Er zijn vast meer mensen die dit gaaf vinden; planten vermeerderen door te stekken.
Dus bij deze: een topic speciaal voor tips en tricks rondom het stekken van planten.

Ik heb heel benieuwd naar jullie eigen stekjes, en wat jullie trucjes zijn voor mooie, sterke stekjes.
Welke planten hebben jullie in het verleden gestekt, met succes of juist niet. En welke staan op de verlanglijst?

En wie weet kunnen we via het topic wel wat stekjes ruilen!

Zelf heb ik vooral veel vlinderstruik en druivelaars gestekt; snoeiafval in de grond stoppen en in het voorjaar zaten er worteltjes aan. Kan niet makkelijker :))
Verder het snoeiafval van een vijg; die heb ik in een vaasje gezet en daar heb ik ook een aantal stekken aan over gehouden.
Nu ben ik bij de vijg aan het testen met stekken rechtstreeks vanaf de plant met een stek-bal.

Wat ik graag nog wil proberen te stekken is mijn citroenplant en mijn sinaasappel. Wel eens geprobeerd, maar nooit gelukt. En verder wil ik graag eens wat huisplanten stekken, hangplanten, maar welke weet ik nog niet.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:19

Yesss ik meld me hier! Heb al een tijdje niet meer gestekt maar wel heel fanatiek gedaan. Op het moment heb ik een hele jungle staan dus voor mezelf hoeft het niet echt, maar ik geef wel eens wat weg.

Wat foto’s van m’n jungle’tje <3
[ img ]

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Deze Monstera Adansonii heeft aardig wat nakomelingen bij mensen staan :P
[ img ]

Deze Scindapsus ook
[ img ]

Pannenkoekje <3
[ img ]

Op het moment heb ik 5 Mother of Thousands stekjes staan maar dat is echt geen kunst haha. Het meest trots ben ik op m’n Begonia Maculata stekje die uitgegroeid is tot een supermooie plant! De moederplant daarvan was echt niet meer te redden dus een klein zielig stekje eraf gehaald en die is goed aangeslagen.

Vind het zo schattig als je die worteltjes ziet groeien en als je ze dan veel liefde geeft dat het mini plantjes worden, om vervolgens gewoon uit te groeien tot supermooie exemplaren <3 voelt toch altijd extra bijzonder :D

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Sting
Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:29

Hier ook druk aan het stekken geweest in de zomer en in het voorjaar. Vooral de pannenkoeken, parapluplant en tradescantia zebrina gaan hard :D. Chinees lantaarntje is ook leuk om te stekken trouwens! Verder ook nog wel wat andere 'losse' stekjes gehad, die het nu wisselend doen. Graslelie krijg ik steeds voor elkaar om te verzuipen, dus die heb ik nu wat meer achteraf gezet zodat ik ze wat vaker vergeet :x

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:29

Ik meld me ook! Stek tot nu toe alleen vetplanten, ben nu bezig met een stek experiment voor mijn profielwerkstuk, heb als alles goed gaat (en dat gaat het) straks 60 nieuwe plantjes :D

Tot ooit Oscar, de liefste hond die ik ooit heb gekend. Dankjewel voor de 15 jaar plezier, dankjewel voor alles

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:49

Hier 2 baby pannenkoeken gestekt. Paar maand terug ook al eentje. Buiten doe ik het ook wel. Vooral klimop voor de schutting op dit moment.
[ img ]

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:52

Ik wil mijn banaan graag stekken, meer om anderen een exemplaar te kunnen geven en de hoofdplanten meer lucht. Geen idee alleen hoe. En een stek van een wingerd bij iemand anders is hopelijk nu bezig met wortels maken aan de plant. Ik heb er dringend behoefte aan.

Verder stek ik hostas en ander klein grut voor hergebruik in eigen tuin meest.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:53

Ik lees graag mee. Heb een idee in mn hoofd dat ik van het voorjaar planten langs de weg wil zetten om gratis mee te nemen in de trant van tegel eruit, plant erin. Maar weet niet zo goed waar te beginnen. Welke buitenplanten zijn makkelijk te stekken? Kan dat nog in deze tijd of moet dat in het voorjaar? Ik dacht eigenlijk aan zaadjes maar stekken is ook zeker een optie natuurlijk.

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:54

Ik ben ook aan het stekken geslagen momenteel heb ik een vensterbank vol[ img ]

Ik ruil ook veel via Facebook dus heb aardig wat staan nu. Moet even een rem op want heb echt geen plek meer

zonnebloem18
Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:44

[ img ]
Ik wil deze graag stekken, sommige zijn inmiddels 180cm lang en hangen op de grond. Ben er niet echt handig mee en heb tot nu toe alleen mijn pannenkoekplant 2 keer succesvol kunnen stekken. Daar zitten nu 4 stekken in, maar ik wacht dit keer tot ze wat groter zijn, dan is het toch makkelijker.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

StormMilagro
Berichten: 1756
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:14

Oh wat leuk! Ik ben (zoals velen) ook begonnen met een pannenkoek en inmiddels heb ik aardig wat stekjes staan! Via een facebookpagina heb ik er een aantal kunnen ophalen, heel leuk om zo te kunnen beginnen!

Superleuk om te zien hoe ver sommigen al zijn!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

black_kelpie
Berichten: 7773
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:25

In het plantenasiel-topic gaat het ook regelmatig over stekken, maar een stektopic is ook wel heel leuk :D

Ik stek ook veel, vooral kamerplanten. Als ik meer tijd heb zal ik wat uitgebreider posten, voor nu mijn vrij grote trots; een papyrus die ik vorig jaar heb gekregen als stekje en inmiddels ook alweer tig keer is gestekt.


[ img ]

[ img ]

De pannenkoek op de foto was overigens ook een stekje, en de Begonia tamaya ook.

MarjanB
Berichten: 16301
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:32

Leuk topic!

Graslelie en pannenkoeken zijn hier al gelukt nu andere uitdaging :+ ze krijgen al worteltjes!

[ img ]

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Dammie
Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:35

Als nieuwe eigenaar van een pannenkoek plant, hoe stek je die?

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Puera
Berichten: 8074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:56

Wachten tot er een mini aan komt. Die snijd je van de moederplant af en dan in het water tot er wortels aan komen.

Leuk topic!

Ik stek van alles aan binnenplanten. Hoya’s, Philondendron, pannenkoekplanten, Zamioculcas, Chinees lantaarnplantje en de zaagcactus.
In principe geef ik al m’n stekjes weg. Veel leuker om er iemand zo mee blij te maken.

[o] Baard

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:00

Teach me :+
Bij mij mislukt het zelfs met klimop.

Wat bij mij meestal wel goed gaat is planten gewoon vierendelen met een schep _O-. Telt dat ook?

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:01

Leuk, nog een planten topic. Ik zie al veel goed gelukte stekjes voorbij komen, ik heb meestal niet het geduld en wil ze gelijk groot. Al zal ik mijn lepelplant volgend voorjaar wel moeten stekken, want de pot is echt veel te klein dus ze moet er in stukjes uit :')

Hier pas sinds dit jaar planten, maar project Bananenplant en Monstera verlopen tot nu toe prima.

Van:

[ img ]

Naar dit:

[ img ]

Tot zo:

[ img ]

Daar staat nu mijn Monstera:

[ img ]

En zo staan beide stekjes er nu bij, Bananenplant maakt zelfs nu nog nieuw blad aan:

[ img ]

&

[ img ]

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:04

Sintara schreef:
Teach me :+
Bij mij mislukt het zelfs met klimop.

Wat bij mij meestal wel goed gaat is planten gewoon vierendelen met een schep _O-. Telt dat ook?
Google eens op hydroponie planten en welke hier voor geschikt zijn. Dat is echt een kwestie van juist afsnijden, in een vaas met water zetten en afwachten maar :j

[ img ]

Tot dit:

[ img ]

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:10

Meestal krijg ik inderdaad wel een worteltje in de vaas. Maar vervolgens gaan ze dood als ik ze in zand ga zetten.

Ik ben er ook achter dat de zon en het licht in mijn appartement erg sterk is, ik kan ze waarschijnlijk beter wat verder in de kamer zetten.

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:15

Sintara schreef:
Teach me :+
Bij mij mislukt het zelfs met klimop.

Wat bij mij meestal wel goed gaat is planten gewoon vierendelen met een schep _O-. Telt dat ook?


Klimop haal je een stukje met 1 of 2 blaadjes er af en die stop je in een potje met grond. Goed kijken naar de groeirichting. Tot aan het eerste blaadje aan de grond. Niet er in, dat gaat rotten.

Dit is even wat ik van mam heb afgekeken := Ik werk sinds een paar maandjes bij een kweker. Heb nog geen klimop hoeven te stekken maar dat zal er nog wel aankomen. Maar ik denk wel vergelijkbaar met vele andere plantjes die ik wel al heb gestekt.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:21

Wij stekken vooral buiten, bomen, struiken etc.

Idd gewoon knippen, wat bijsnijden als dat nodig is en in de grond zetten.
Soms pakt het en soms niet maar het is gratis, kost alleen wat tijd en geduld.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Kookaburra
Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:36

'Stek je plant' is een leuk boek met informatie! En natuurlijk ga ik ook in dit topic meelezen :)

Komende lente/zomer wil ik mijn drakenklimop (epipremnum aurum) stekken. Nu heb ik twee stekjes staan van cactussen; die staan met hun wortels al stevig in de modder. Daarnaast heb ik momenteel twee bladstekjes van een klein vetplantje die wortelen, en een paar bladstekken en kopstekken van mijn green spider-vetplant. Die ging bij de stam schimmelen, dus ik hoop dat hij het op deze manier redt.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Spytgnieskje
Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:56

Leuk spul komt er voorbij! Ik had dit jaar 2 stekjes passiebloem bij het tuincentrum gekocht. Die in een grote bloembak geplant en dat ging eerst super goed. Groeide snel en kwamen zelfs al vrij snel mooie bloemen aan. Maar zomaar opeens waren ze van de 1 op de andere dag dood..
Had wel gelezen dat ze vrij kritisch zijn. Niet teveel water, niet te weinig water. Niet te veel voeding, niet te weinig voeding enz..

Nu wil ik volgend voorjaar proberen stekjes te maken van mijn oma haar passiebloem weet alleen niet goed hoe. Tips zijn welkom!

Puera
Berichten: 8074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:02

Wat zonde, Spytgnieskje!

Sintara schreef:
Meestal krijg ik inderdaad wel een worteltje in de vaas. Maar vervolgens gaan ze dood als ik ze in zand ga zetten.

Ik ben er ook achter dat de zon en het licht in mijn appartement erg sterk is, ik kan ze waarschijnlijk beter wat verder in de kamer zetten.

Als je de stek in een potje zet, is het aan te raden om de aarde eerst wat natter te houden omdat ze waterwortels aangemaakt hebben.

Niet te nat, anders loop je kans op rouwvliegjes. :=

[o] Baard

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:57

palousa_boy schreef:
Wij stekken vooral buiten, bomen, struiken etc.

Idd gewoon knippen, wat bijsnijden als dat nodig is en in de grond zetten.
Soms pakt het en soms niet maar het is gratis, kost alleen wat tijd en geduld.

Wat is de beste tijd om te stekken? En ook eerst in water zetten of direct in de grond?

Flicka12
Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:27

Leuk topic!! Ik meld me ook *\o/*

Mijn stekjes verzameling momenteel:
[ img ]

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miiej, Rupser, Typhoon en 29 bezoekers