Auto opnieuw laten spuiten??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 22:07

Paar maanden geleden heeft er iemand tegen mijn auto aangezeten. Waardoor de bumper opnieuw gespoten moest worden.

De eerste keer zag je heel goed kleur verschil (lees: grijs). Gister is ie opnieuw gespoten, maar ik zie toch echt nog steeds kleur verschil. Het kon +/- 2 maanden duren ivm uv licht dat de kleur bij trekt, en kleur verschil houd je altijd werd mij verteld.

Wat vinden jullie?

Nu zat ik al te denken om zelf een spuiter te zoeken, en mijn verhaal uit te leggen.


Op deze foto zou je zeggen is dezelfde kleur:

[ img ]

Maar gisteravond deze foto met flits gemaakt:


[ img ]


ikke
Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:09

Hoe oud is de auto?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:25

Eerste foto zal ik zeggen het ziet er prima uit. Maar tweede lijkt hele andere kleur. Maar geeft het te tijd. Kan best wel kloppen dat je in de maand tijd de kleur nog ziet bijtrekken.

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 22:28

ikke schreef:
Hoe oud is de auto?


2012.

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 22:29

Blussem schreef:
Eerste foto zal ik zeggen het ziet er prima uit. Maar tweede lijkt hele andere kleur. Maar geeft het te tijd. Kan best wel kloppen dat je in de maand tijd de kleur nog ziet bijtrekken.


Het zou kunnen hoor, na de eerste keer was het niet. Maar had er ook nog nooit van gehoord eigenlijk, vandaar.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:30

Leg het eens voor aan iemand dier er echt verstand van heeft . En neem contact op met je verzekering dat je hier niet mee akkoord gaat zodat zij de vinger aan de pols kunnen houden mbt de tegenpartij . Ik kan me voorstellen dat bij oudere auto’s die bvb rood zijn je er niet mee weg komt en kleurverschil hebt door het verweren van de kleur, hier lijkt het dat er veel te weinig metallic door zit. Twee maanden wachten prima maar wel met de garantie dat het alsnog opgelost word mocht het verschil over twee maanden nog steeds zo duidelijk aanwezig zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ikke
Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:31

Blussem schreef:
Eerste foto zal ik zeggen het ziet er prima uit. Maar tweede lijkt hele andere kleur. Maar geeft het te tijd. Kan best wel kloppen dat je in de maand tijd de kleur nog ziet bijtrekken.

kan ook de glans en de verschillende hoek zijn waardoor je licht anders breekt en je kleurverschil lijkt te hebben.


Banyu schreef:
ikke schreef:
Hoe oud is de auto?


2012.

Dat heeft de lak waarschijnlijk wel enige kleurverandering ondergaan, zeker als ie altijd buiten woont.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 22:38

bigone schreef:
Leg het eens voor aan iemand dier er echt verstand van heeft . En neem contact op met je verzekering dat je hier niet mee akkoord gaat zodat zij de vinger aan de pols kunnen houden mbt de tegenpartij . Ik kan me voorstellen dat bij oudere auto’s die bvb rood zijn je er niet mee weg komt en kleurverschil hebt door het verweren van de kleur, hier lijkt het dat er veel te weinig metallic door zit. Twee maanden wachten prima maar wel met de garantie dat het alsnog opgelost word mocht het verschil over twee maanden nog steeds zo duidelijk aanwezig zijn.


Ja dan kan ik gewoon terug komen, en overspuiten weer.

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 22:40

ikke schreef:
Hoe oud is de auto?


2012.

Dat heeft de lak waarschijnlijk wel enige kleurverandering ondergaan, zeker als ie altijd buiten woont.[/quote]

Mwa, het kan, lijkt me alleen sterk als ik heel eerlijk ben.

Ga eens googlen en via mail even raad vragen ook! Iemand zei al dat er inderdaad een verkeerde kleur op zat. De kleurcode volgende auto is 1G3.


[ img ]

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:46

Kleurecode gaat echt niet werken bij een auto van 8 jaar oud. Daarvoor is de auto te oud en is de kleur te veel veranderd onder invloed van de zon.

Brainless
Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:40

De kleur moet matchen bij daglicht.. dat is wat er aan eis wordt gesteld.

Mijn man heeft een nieuwe auto en in het donker bij bv licht van een lamp zie je ook kleurverschil tussen de onderdelen (parelmoer en elk onderdeel is in een andere richting gespoten).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 06:51

Ik ben vooral benieuwd hoe de lak er in het echt uit ziet, gewoon met zonlicht of bewolking vanaf een afstandje. Een foto met flits zegt niks, een flits geeft nu eenmaal heel erg harde kleuren en contrasten en een oude verflaag zal altijd wat minder reflecteren.
Op de eerste foto zie ik geen verschil, dus ik vraag me af of je het überhaupt wel ziet vanaf een afstandje.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Re: Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:05

De bumper is van ander materiaal. Dat geeft sowieso kleurverschil als je er gewoon dezelfde kleur op spuit.

Oorspronkelijk kleur is sowieso verkleurd. Foto’s met de telefoon geven inderdaad geen goed beeld. Dus moeilijk te zeggen vanaf hier of dit een acceptabel beeld is.

Maar op een oudere auto is het erg moeilijk om het nog exact te matchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:14

Horsy83 schreef:
Maar op een oudere auto is het erg moeilijk om het nog exact te matchen.

Daar hebben ze tegenwoordig hele mooie apparaatjes voor waarmee ze digitaal de kleur uitlezen.

Dus als het verschil echt te groot is dan zou ik naar een spuiter gaan die daarmee werkt.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:27

Gloa schreef:
Horsy83 schreef:
Maar op een oudere auto is het erg moeilijk om het nog exact te matchen.

Daar hebben ze tegenwoordig hele mooie apparaatjes voor waarmee ze digitaal de kleur uitlezen.

Dus als het verschil echt te groot is dan zou ik naar een spuiter gaan die daarmee werkt.


Dit wilde ik typen. Mijn auto moest over 3 panelen gespoten worden. De kleur is digitaal uitgelezen en daarna gemaakt. Je ziet er echt niets van!

ikke
Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:34

maaikemuis schreef:
Dit wilde ik typen. Mijn auto moest over 3 panelen gespoten worden. De kleur is digitaal uitgelezen en daarna gemaakt. Je ziet er echt niets van!

Waar wedden we voor dat je over twee a drie jaar kleurverschil ziet?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 11:32

Aan de ene kant lijkt het me toch raar dat je áltijd kleur verschil ziet. Je hebt bijvoorbeeld 10 verschillende kleuren rood aan auto's, dan zou je nooooit de goede kleur kunnen vinden???

Deze foto is net genomen, zoveel mogelijk in de schaduw, maar nu met de volle zon, houd je die belichting natuurlijk ook niet![ img ]
[ img ]

EDIT: Op de eerste foto zou je inderdaad zeggen dat het klopt, totdat je de tweede foto van veraf ziet.

Anoniem

Re: Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:39

Kleur verschil hoeft niet te zien zijn als de kleur word bepaald met een soort ral reader die op de huidige kleur word gezet. Die bepaalt dat de ral kleur, hier word dan verf van gemaakt en klaar.

Als het aan de hand van de code is gedaan krijg je de kleur zoals ie was als die uit de fabriek kwam. Door weersomstandigheden verandert hoe dan ook de kleur.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:43

Op de laatste foto lijkt de bumper inderdaad iets meer richting een blauwere tint te trekken terwijl de andere helft iets warmer van kleur lijkt te zijn.

Maar vanuit de schilderswereld weet ik dat er best vaak minimale afwijkingen zitten tussen verschillende batches verf. Het mengen komt soms zo nauwkeurig dat je een klein verschil kan zien tussen twee verschillende potten verf, en dat kan extremer lijken dan het is met een bepaalde lichtval. Maar ik weet niet hoe veel afwijking normaal is.
En op foto is zoiets sowieso al zo lastig te bepalen.
Ik denk dat niemand er echt uitsluitsel over kan geven behalve een spuiter die de auto in het echt gezien heeft.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

nate
Berichten: 358
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:44

Hi,

Mijn vriend werkt ook bij een autoschadebedrijf(voorbewerking)
Meestal wordt de kleur van de auto gescand door een apparaat om de kleur zo dicht mogelijk bij de rest van de auto te krijgen. Aan de hand van deze weten ze precies hoeveel ze van elke kleur moeten mengen om de juiste kleur te krijgen.

Het schijnt wel lastig te zijn om een metallic kleur bij te spuiten en blijf je inderdaad altijd iets verschil zien. Ook omdat inderdaad de originele lak veel ouder is dan de "vers" gespoten bumper.

Geniet van ieder moment die met je dierbaren beleeft, voor je het weet is het over...

November108
Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:47

Banyu schreef:
Aan de ene kant lijkt het me toch raar dat je áltijd kleur verschil ziet. Je hebt bijvoorbeeld 10 verschillende kleuren rood aan auto's, dan zou je nooooit de goede kleur kunnen vinden???

Deze foto is net genomen, zoveel mogelijk in de schaduw, maar nu met de volle zon, houd je die belichting natuurlijk ook niet![ [url=m/8JOxJf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/usYxIY.jpg]Afbeelding[/url] ]

EDIT: Op de eerste foto zou je inderdaad zeggen dat het klopt, totdat je de tweede foto van veraf ziet.


Ik kan je niet helpen maar kan wel echt heel erg goed voorstellen dat je hiervan baalt -O- . Ik vind het kleurverschil op de onderste foto inderdaad heel zichtbaar, zou hier zelf ook niet mee akkoord willen gaan...

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 13:13

November108 schreef:
Banyu schreef:
Aan de ene kant lijkt het me toch raar dat je áltijd kleur verschil ziet. Je hebt bijvoorbeeld 10 verschillende kleuren rood aan auto's, dan zou je nooooit de goede kleur kunnen vinden???

Deze foto is net genomen, zoveel mogelijk in de schaduw, maar nu met de volle zon, houd je die belichting natuurlijk ook niet![ [url=m/8JOxJf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/usYxIY.jpg]Afbeelding[/url] ]

EDIT: Op de eerste foto zou je inderdaad zeggen dat het klopt, totdat je de tweede foto van veraf ziet.


Ik kan je niet helpen maar kan wel echt heel erg goed voorstellen dat je hiervan baalt -O- . Ik vind het kleurverschil op de onderste foto inderdaad heel zichtbaar, zou hier zelf ook niet mee akkoord willen gaan...


Ja helaas wel. Ik ga hier ook echt niet mee akkoord. Maar ben ondertussen wel een goede vriend van een vriendin aan het vragen hoe of wat zijn kijk erop is.

Gnome
Berichten: 8432
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Auto opnieuw laten spuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:26

Mijn auto heeft zo te zien een gelijkwaardige kleur. Ook gespoten na schade en echt niks meer van te zien ten opzichte van de oude lak hoor. Auto is ook van 2011 dus een beetje een vreemd verhaal.

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 13:29

Overigens is paar maanden geleden de spiegelkap ook gespoten, omdat ze hier met spelen op het pleintje de spiegelkap eraf lag. En deze is wél in de goede kleur gespoten door die vriend.

Dus vandaar dat ik zijn mening ook eens wil horen.

Misty12
Berichten: 7032
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:41

mijn man was ooit autospuiter voor zijn beroep. Ik weet wel dat als hij verf moest laten maken dat dat heel precies werd gemengd zodat je uiteindelijk geen kleurverschil meer zag. Maar dat was voor het digitale tijdperk en werd met de hand gemengd. Eerst via de kleurcode en dan nog een tikkeltje dit en dan een bloebje dat en een druppeltje nog wat en zo kreeg je uiteindelijk de goede kleur. Hij had zelden of nooit een auto met kleurverschil. Hij liet de verf mengen bij een zaak in autolak en er was 1 die de kleuren precies kon maken. En of je nu een nieuwe auto hebt of een auto van een paar jaar oud, uiteindelijk kan de verf heel precies gemaakt worden. Als de auto buiten staat wordt de kleur altijd anders als het origineel. maar je hoeft echt geen kleurverschil te krijgen. En eigenlijk wil je ook geen kleurverschil zien. Wat een trucje was, als je bijvoorbeeld het voorspatbord moet spuiten dit laten uitwaaien over de bumper en deur en motorkap zodat je geen verschil ziet want dit loopt heel geleidelijk over.
Succes!

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Cerosa, DenieesB, Doppers, friezenfan2, GoogleAdsense, plutolover, SannevZ, Sting, xHaithi, XladyX en 19 bezoekers