Erfafscheiding ideeën gezocht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
sunshine
Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 11:36

Hoi bokkers

Wij wonen nu bijna een jaar in dit huis en vanaf dat we er wonen was al duidelijk dat er iets met de erfafscheiding moet.

Er staan nu coniferen, die heel slecht zijn en veel te breed gegroeid zijn.


[ img ]
(Rechts zie je de coniferen, heb geen betere foto )

Een heel stuk is volledig bruin en begint open te vallen.
De hovenier heeft ook gezegd dat deze coniferen niet meer te redden zijn .

We hebben op een ander stuk ook coniferen terug laten zetten (achter bij ons zitje ), door de hovenier gezet. Bodem behandeld noem maar op , maar de grond kwaliteit blijft hier gewoon slecht.

Ik zou er het liefst een schutting neerzetten, gewoon omdat de nieuwe coniferen ook weer dood aan het gaan zijn.

Maar wat voor een schutting ? Het is een heel lang stuk ( +- 50 meter ), een simpele schutting ziet er dan ook niet uit denk ik.. dat wordt een lange eentonige lap. ..

Ik dacht zelf een gepotdekselde schutting en dan om de zoveel meter gaas er tegen aan om daar op dat stuk dan klimop te laten groeien.

Hebben jullie nog andere ideeën ?

Gr

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:40

Ik ben heel erg fan van die schuttingen opgevuld met keien/stenen.
Staat een beetje modern, en daar de verschillende kleurschakeringen van de stenen niet eentonig of saai.
Maar ja... $$$

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:41


#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Morpheus81
Berichten: 563
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:42

Waarom geen afscheiding van een andere hegsoort? Bijv beuk, meidoorn, veldesdoorn, liguster of laurier (niet mijn favoriet, maar doet het wel goed als afscheiding en veel mensen vinden het wel mooi).

sunshine
Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 11:44

Nog even twee foto's gemaakt hoe het nu is :


[ img ]

[ img ]

Bedankt al voor de tips ik ga ze eens bekijken

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:51

Als je van groen houd betongaas met klimop, of afwisselend met een houten schutting. Je hebt ook mooi hout met beton recombineert

DubbelFun
Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:57

Bedenk je wel dat klimop 2x per jaar gesnoeid moet worden (ook aan de kant van de buren) én dat het in alle planten en bomen groeit die in de buurt staan.
Ik heb aardig wat 'last' van de klimop die buren als heg geplant hebben (grenst aan de paddock van de paarden) en een berk waar hij in gegroeid is is nu zo topzwaar dat er gevaar voor afbreken bestaat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:32

Ik heb echt een hekel aan hedera. Ja, het kan er mooi uitzien, maar het is vresleijk spul. Wij hebben niet eens echt buren en toch hedera groeien.

Er stond hier een laurier haag en die was mooi vol en groen. Stond helaas voor de paarden grotendeels in de weg, dus is verwijdert.
Wat er nog staat ziet er super uit.

Naast het huis aan de andere kant staat liguster. Wij houden hem niet zo strak, maar is ook mooi vol en groen.

Bij ons vorige huis hadden we gaasmat met bruidssluier. Groeit goed erdoor, maar wordt in de winter wel kaal.

Je kan ook een gemengde haag doen. Onze over buren hebben bijv ook laurier, maar ook rodondendron die mega hoog en vol is en nog wat andere dingen er doorheen.

Wij hebben zelf nog een stuk bij de paarden waar we wilg hebben geplant en daar gaat lager meidoorn komen. Dan krijg je niveau verschillen.
Tussen ons en de buren wei in groeit erg veel braam. Moet je bijhouden, maar doet het goed.

Alles groeit wel door gaas heen, want we hebben rondom alles afgezet met gaas.

Rintah
Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:39

Als alternatief voor klimop op gaas panelen kan je ook kijken naar kamperfoelie, Toscaanse jasmijn, akebia, of wintergroene clematis (of een mix daarvan. En eventueel kan je daar dan nog niet-wintergroene klimmers bij doen, voor extra bloemenpracht.

Je zal als je er weer planten neer wilt zetten wel de bodem moeten verbeteren. Coniferen zorgen ervoor dat in de grond er om heen verder weinig wil groeien (maken het heel zuur dacht ik) dus als je dat niet doet gaat alles wat je probeert tegenvallen.

mar_fay
Berichten: 2618
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:48

Kijk eens naar een tuun. Gemaakt van wilgentenen (wordt gezet in het vroege voorjaar), je kunt er planten in laten groeien, het is recht maar niet al te strak en het is volledig biologisch afbreekbaar.
Hier zie je wat voorbeelden: http://home.kpn.nl/deduffelterkroon/Sit ... /tuun.html

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

DubbelFun
Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:51

Die hebben onze buren ook staan (en dus laten begroeien met klimop).
Na enkele jaren moesten er wel steviger palen naast want er waren veel wilgentenen verrot en de boel ging in elkaar zakken.

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:52

Als erfafscheiding hebben wij dubbelstaafsmat. Verschillende hoogtes. Gedeeltelijk zit er een Hedera, kleinbladerig tegenaan welke langzamer zou groeien. Ook deze Hedera snoei ik 5 of 6 keer per jaar. Een klein gedeelte is Toscaanse Jasmijn. Dit is veel beter als hedera, minder onderhoud, groenblijvend, mooi bloeiend, kan tegen vorst zolang het dan niet erg hard waait. Plantje is duur. Ook een gedeelte zonder beplanting omdat dubbelstaafsmat een mooie afscheiding is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:13

In ieder geval iets levends. Als zo een lange schutting ergens een beetje gaat verzakken dan ziet het er maar droevig uit.
Beuk, haagbeuk of meidorrn geeft een mooie haag.

DubbelFun
Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:36

Nadeel van beuken haag of haagbeuk is dat je in het voorjaar nog met verdord blad zit. Heb je al het afgevallen blad van het najaar weg komt die beuk er nog eens achteraan... :)

Solleke_Noah
Berichten: 11052
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:43


Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:49

Mijn zusje heeft klimhortensia tegen de schutting aangroeien en dat ziet er echt heel goed uit. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

yza1987
Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:04

Je kan ook dit doen:
https://formona.nl/products/hek

Lijkt op een klimop, blijft altijd groen en hoef je niet te snoeien. Dus onderhoudsvriendelijk.

Of anders een ligusterhaag is erg mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:11

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-20 14:34, in het totaal 3 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:20

meidoorn hebben wij hier.... 500m, maar zo'n vreselijk karwei om ze te snoeien,je wordt gewoon doorzeefd en ligt volledig open door al de doorns.
dus zou ik persoonlijk niemand aanraden.

klimop vind ik zo'n afvalplant,in het begin lijkt dat nog mooi,maar oudere klimop vind ik ronduit lelijk.

schuttingen met stenen is modern,maar past toch niet bij dit type woning lijkt me?

beuk vind ik persoonlijk de beste optie.
is groen in de zomer,bruin in de winter.
ja, je hebt de bruine bladeren in het voorjaar,maar die zijn zo licht en zijn vlug weg, wij hebben die bv nog nooit moeten opruimen,terwijl we in het najaar wel bladeren moeten ruimen.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:22

yza1987 schreef:
Je kan ook dit doen:
https://formona.nl/products/hek

Lijkt op een klimop, blijft altijd groen en hoef je niet te snoeien. Dus onderhoudsvriendelijk.

Of anders een ligusterhaag is erg mooi!


Het potjandorie dat had ik een paar dagen eerder willen weten mooi spul en net wat ik nodig heb. :j

Maar als je de dode coniferen kunt vervangen door iets anders? Hier hebben we destijds ze vervangen door een mix van laurier en haagbeuk.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:24

yza1987 schreef:
Je kan ook dit doen:
https://formona.nl/products/hek

Lijkt op een klimop, blijft altijd groen en hoef je niet te snoeien. Dus onderhoudsvriendelijk.


sorry,maar persoonlijk vind ik dat zo lelijk, goedkoop en totaal niet passend bij zo'n huis als dat van TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:09

Ik heb een mixhaag: https://landschapsbeheerzeeland.nl/veel ... euwse-haag
https://www.zeelandplant.nl/blog/zeeuws ... anplanten/

Reden: prachtige schuilplaats voor vogels, met bottels en bessen die ze in de winter kunnen eten. In de zomer zitten er vaak bloemen in. Ik heb er zelf ook beuk tussen. Je kunt hem zo strak of los trimmen als je wilt.

Ik zou in ieder geval gaan voor inheemse soorten, die goed zijn voor de biodiversiteit. Inheemse soorten doen het ook vaak het best. Dus geen coniferen, laurierkers, hedera etc.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:15

Nadeel van meidoorn is dat alles er stuk op gaat.. fietsbanden, autobanden, band van de kruiwagen.. En uit ervaring weet ik dat je er ook niet op slippers langs moet lopen na het snoeien #)

Wij hebben voor een groot deel beukenhaag. Die vind ik zelf het fijnst. De bladeren blijven ‘s winters hangen, dus hij blijft redelijk ondoorzichtig, makkelijk te snoeien, veilig voor dieren, en vogels zijn er dol op.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:18


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:20

8nnemiek schreef:
Nadeel van meidoorn is dat alles er stuk op gaat.. fietsbanden, autobanden, band van de kruiwagen.. En uit ervaring weet ik dat je er ook niet op slippers langs moet lopen na het snoeien #)

Op slippers kan het inderdaad pijnlijk zijn. Maar als een autoband ervan lek gaat was dat toch al een hele kale band ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, dalena, Eliana, mirriezz, Molly1230, Nanu, YandexBot en 21 bezoekers