Erfafscheiding ideeën gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:22

Ik zou ook voor een mix gaan. 50 meter hetzelfde is wel heel erg hetzelfde. :)

Beetje Forsythia er tussen, lekker geel in het voorjaar.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:24

Wij willen volgend jaar ook nieuwe erfafscheiding en denken aan jasmijn.
Bloeit iig mooi. Moet natuurlijk wel ergens tegenaan kunnen groeien.

Hedra vind ik vreselijk. Veel snoeien en ben er ook allergisch voor.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:25

Voor zo'n type huis zou ik echt geen schutting plaatsen maar een haag. Zelf zou ik gaan voor een beukenhaag. Wat zegt je hovenier van aanplanten op schrale grond? Ik zie op de eerste foto in de hoek ook iets met laurier achtig blad staan, laurier is ook mooi, blijft groen en verliest nauwelijk blad. Enig nadeel is dat het dan ook weer een vrij brede heg wordt.

Hoe komt de grondkwaliteit zo slecht? Doorgaans is deze hoek niet zo slecht qua grond, zeker niet voor coniferen, gezien al die coniferenkwekers en velden die hier zijn.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:32

@Sclimpre: Nou er kunnen anders stevige doornen aan een meidoorn zitten...
Afbeelding

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:35

Zodra je de conifeer weg haalt krijg je denk ik gigantisch ruimte ervoor terug.
Ik heb vorig jaar de conifeer ook weggehaald, en daarbij een schutting gezet met betonpalen (30 meter).
Door de ruimte die erbij ontstaan is heb ik een bloemenstrook erbij langs gelegd, met tegen de schutting aan veel hoog spul (bijv. zonnehoed) en ervoor wat laag spul. Het is nu een zee van bloemen, bijen, hommels en vlinders. Ik wil nog een insectenhotel in de vorm van een honingraad er neer hangen en er hangen al wat vogelhuisjes. Misschien is dit ook een idee.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 05-08-20 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:36

DubbelDun schreef:
@Sclimpre: Nou er kunnen anders stevige doornen aan een meidoorn zitten...
[ Afbeelding ]

Weet ik, we hebben hier meidoornhaag staan. Opruimen na het snoeien doet wonderen :+
Met handschoenen aan hé !

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:37

Ik zou voor een mooie houten schutting gaan met een rijtje kleinblijvende boompjes ernaast geplant. Zoiets dus:

Afbeelding

Strak maar toch groen en afwisselend :) Je kunt zelfs nog buitenlampjes tussen de boompjes aan de schutting bevestigen, handig voor in de avond!

Hier staan nog veel meer trouwens *Klik*

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:44

Sclimpre schreef:
Weet ik, we hebben hier meidoornhaag staan. Opruimen na het snoeien doet wonderen :+
Met handschoenen aan hé !

Grote takken ruimen we ook op, maar de kleine stukjes met doorn zijn nauwelijks te vinden in een berm met wat onkruid en gras. We hebben er toch al eens een lekke autoband door gehad. Van de aanhanger, dat wel, misschien zijn die banden van zichzelf wat dunner, maar die was zeker niet versleten. Die doorns zijn zo scherp en vooral stug en hard, als die eenmaal een stukje in de band zit wordt die er langzaamaan verder in gedrukt tijdens het rijden.
De kruiwagenbanden hebben we inmiddels allemaal vervangen door massieve banden, daar was niet tegenop te plakken :=

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:47

Hier idem en een zitmaaier de banden laten opvullen... en de kids blijven om de haverklap lekke banden hebben. Dus neen, ik raad het niet aan.
Ook snoeien en opruimen blijft pijnlijk.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:52

Hier een heel lang stuk ligusterhaag (volgens mij). Doet het goed, twee keer per jaar snoeien, verder geen gedoe. Foto is tegen de zon in, dus niet heel duidelijk. Haag is nu wel toe aan snoeibeurt.
Afbeelding
Nog één met de haag op de achtergrond.
Afbeelding

Anoniem

Re: Erfafscheiding ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:29

Ik heb één keer een setje crocs verprutst aan de meidoornhaag (kan je eigenlijk wel iets verprutsen aan die lelijke dingen? :') ) Maar ik rij er al jaren langs, elke dag, met fiets, trailer, auto, kruiwagen etc: nog nooit problemen gehad.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:48

@tengeltje11: dat is een flinke voortuin... ik zou er mijn paard op zetten :)

Wij hebben in de voortuin langs de weg een heg van Rhododendron's aangeplant, die zijn nu iets van 1,5 a 2 mtr hoog

Afbeelding

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:14

Mooi dubbeldun, hoe lang heb je die al staan?

Wij hebben vooral veel beukenhaag. Nadeel is dat het best lang duurt voordat het echt een dichte heg is. Maar als hij eenmaal dicht is wel heel mooi.

Ook gaas met hedra. Wel op een plek waar we het goed kunnen snoeien. Ik vind het zelf wel heel mooi en voordeel is dat het snel dichtgroeit en dus snel privacy.

Meidoorn/ sleedoorn enz hebben we naast de wei. Maar inderdaad flinke doorns, zou dat niet snel op zo’n plek als bij TS planten. Het groeit wel snel en op de plek waar wij het hebben staan ben ik er t wel heel blij mee. Nadeel in de winter Is het kaal.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:26

tengeltje11 schreef:
yza1987 schreef:
Je kan ook dit doen:
https://formona.nl/products/hek

Lijkt op een klimop, blijft altijd groen en hoef je niet te snoeien. Dus onderhoudsvriendelijk.


sorry,maar persoonlijk vind ik dat zo lelijk, goedkoop en totaal niet passend bij zo'n huis als dat van TS

Hee ze vraagt om ideeën he?! Misschien vindt TS het wel mooi. Jij hoeft dat uiteraard niet te vinden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:26

@loulou: Ze zijn in 2013 geplant en de eerste bloei in 2014

Afbeelding

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:13

Dan groeien ze sneller dan ik dacht, dat ga ik in gedachte houden.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:48

DubbelDun schreef:
Die hebben onze buren ook staan (en dus laten begroeien met klimop).
Na enkele jaren moesten er wel steviger palen naast want er waren veel wilgentenen verrot en de boel ging in elkaar zakken.


Er moeten inderdaad direct goede palen geplaatst worden. Wilgentenen vergaan (in principe rotten ze overigens niet, maar het is onbewerkt hout dus het vergaat wel). Je kunt na enkele jaren (5-10 afhankelijk van wat je mooi vindt) de wilgentenen laten vervangen. Mits de palen goed zijn, kunnen deze opnieuw worden gebruikt. Laat je de tuun echter aan beide zijden begroeien dan houden de planten deze bij elkaar. Onze tuun (15m lang, 2m hoog) staat al 10 jaar prachtig begroeid te wezen zonder problemen :)

Overigens kun je ook kijken voor een gemengde haag met inlandse planten. Hier staat wat meer uitleg: https://www.tenhoven-bomen.nl/thema/lan ... ijke-hagen

Je hebt dan verschillende bloeiperiodes en je creëert voedsel en nestgelegenheden voor m.n. vogels.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 21:37

Super bedankt allemaal voor de tips !!
Mooie dingen komen er voorbij, ga ze ook nog even goed bekijken.
Een schutting met boompjes of brede planten ervoor gaat niet, aangezien dit langs onze oprit staat.

We zijn er inderdaad over uit dat het geen schutting wordt, we hebben hier zo enorm veel vogeltjes die ook in de coniferen kruipen, zou het jammer vinden als die dan geen plek meer hebben :o en vind dat groene toch wel heel mooi.

Hoe de grondkwaliteit zo slecht komt weet ik niet, de buren hebben ook veel planten die dood gaan.
Ik denk ook echt dat de hovenier echt flink wat oude grond moet weghalen en daar een voedzame bodem voor terug moet gaan leggen. Dit had hij ook al gedaan bij het vorige korte stukje coniferen maar toch 2 planten stuk al ( maar wellicht is dat pech hebben ? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:33

sunshine schreef:
Super bedankt allemaal voor de tips !!
Mooie dingen komen er voorbij, ga ze ook nog even goed bekijken.
Een schutting met boompjes of brede planten ervoor gaat niet, aangezien dit langs onze oprit staat.

We zijn er inderdaad over uit dat het geen schutting wordt, we hebben hier zo enorm veel vogeltjes die ook in de coniferen kruipen, zou het jammer vinden als die dan geen plek meer hebben :o en vind dat groene toch wel heel mooi.

Hoe de grondkwaliteit zo slecht komt weet ik niet, de buren hebben ook veel planten die dood gaan.
Ik denk ook echt dat de hovenier echt flink wat oude grond moet weghalen en daar een voedzame bodem voor terug moet gaan leggen. Dit had hij ook al gedaan bij het vorige korte stukje coniferen maar toch 2 planten stuk al ( maar wellicht is dat pech hebben ? )





langs de oprit kunt u ook kiezen voor de klimhortensia , staat prachtig en heel makkelijk "ïn toom" te houden, levert ook ruimte voor vogels en als het bloeit een weldaad voor insecten en vlinders

ben benieuwd waar u voor gaat kiezen, misschien komt er nog eens een foto van

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:11

hortensia's zijn juist heel slecht voor vlinders en insecten omdat ze geen nectar aanmaken. Heel mooie planten, maar de beestjes hebben er helemaal niks aan.

Als de grond slecht is, dan zul je daar bij alle planten tegenaan lopen vrees ik en zal er inderdaad niks anders opzitten dan nieuwe grond aanbrengen. Ik zou dan meteen beregening of druppelslang aan laten leggen, want met dit weer is je nieuwe aanplant anders zo dood. En het lijkt erop dat die warme zomers ieder jaar terug aan komen.

een mooie haag lijkt me bij jullie ook het mooist :j