[VOLG] ons droomhuis op het platteland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:27

Dat wil ik wel geloven pillow. Ik zou mijn veulen alleen niet ogehokt willen.Er zijn diverse studie's dat veel beweging voor jonge dieren zorgen voor beter beenwerk. Dus ik kan me ook voorstellen dat de modernere mens zijn paarden buiten wilt hebben. Ik ken de opfokstallen van vroeger,maar ik ken er ook waar ze het hele jaar buiten blijven en s'winters bijgevoerd worden met hooi op het land.
Aangezien mensen toch steeds meer tot besef komen dat paarden veel beweging nodig hebben vroeg ik me af of je er dan nog wel genoeg klandizie voor krijgt? Het is zonde te inversteren in iets waar geen animo voor is.


lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:29

Ik ken het gebied waar de topicstarter zit niet precies maar hier in de omgeving is het veel en veel te nat (veelal klei/veen) in de winter. Dus hier zie je die boxen ook nog veel.
Als het dorp klopt wat in het profiel van van de topicstarter staat zal dat ook het geval zijn.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:32

Er staat toch dat ze heel veel land hebben en in de winter de paarden ook buiten willen hebben? Wat een oordelen weer waar je niets vanaf weet. Hoe een topic weer van verbouwen naar zielige paarden in boxen kan gaan. Stuur de TS even een PB als je iets over die boxen wil weten.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:34

Mooi project, hoop werk. Ik vind het erg knap dat jullie dit aandurven. Denk dat het over een jaartje er al heel anders uit ziet. Veel succes met de verbouwing, ik blijf dit graag volgen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:49

Ik ben trouwens wel erg benieuwd waar dit is, aangezien mijn hele schoonfamilie daar in de buurt woont.....

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:50

Heel leuk die foto's van de oude koeienstal en ook die melkput ! Dat is echt een foto uit de oude doos :D

Met zoveel ruimte kan je echt heel veel kanten op voor loopstal, stallen, e.d. dat je er bijna keuzestress van zou krijgen :')

Renee1991
Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:52

Jeetje, wat een bende :') Heel gaaf dat jullie er doorheen kunnen kijken en er voor gaan. Er is echt wel wat moois van te maken!
Ik ga met veel plezier volgen, succes!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:06

Fijne plek voor een bak denk ik zo. Je kan gelijk heel makkelijk wat verlichting aan de schuur hangen.

Met verbouwen ga je gewoon weleens met ups and downs. Hier dus ook enorm veel rommel, viezigheid en vocht. Maar als je alles stript en schoonmaakt en weer opbouwt ben je daar vanaf.

En ik denk heel vaak; als ik iets kant en klaar had gekocht had ik het meeste van de vorige eigenaren misschien zo moeten laten en dat is dan toch ook van een ander. Omdat iets schoon en netjes lijkt, wil niet zeggen dat het dan ook echt schoon is.

Platgooien is niet zo makkelijk. Je zit gelijk aan veel meer regels en alles kost erg veel tijd. Stel je hebt 2 ton om te bouwen of te verbouwen, kan je met verbouwen echt behoorlijk veel doen. Waar je voor 2 ton alleen een huis hebt staan die vrij basic is dan.

Maar goed, wij doen alles zelf en krijgen echt meer "luxe" betere materialen etc dan als we alles nieuw hadden moeten opbouwen. Of dan moet je nog een keer zoveel budget hebben. Dat is vaak niet realistisch ook. Als we hier nog een keer zoveel in stoppen, maken we verlies bij verkoop. In deze omgeving ga je dat gewoon niet terug krijgen.

luuntje
Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:15

Ik vind het knap dat jullie door de zooi heen kunnen kijken.
Alles wat ik zie is enorm veel troep wat de container in kan.

Stacaravan op het erf is wel makkelijk.
Heb je daar dan ook een toilet en douche in of maak/zitten die in de boerderij?

[o]

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:50

lenaa_tje schreef:
pillow schreef:
Je had een TV omroep moeten benaderen. Je had er een mooi programma van kunnen maken, dan had het nog wat opgeleverd. Verschrikkelijk hoe kun je het zo ver laten komen. Je schoonvader heeft ook vast niet netjes geboerd en geleefd, zoveel zooi krijg niet in 1,5 jaar verzameld. Ik hoop voor jou dat deze manier van leven niet in de genen zit. Ik wens je veel sterkte (en geld) de komende tijd

Ik vind deze post best wel veroordelend. Je weet helemaal niet hoe de situatie geweest is. Bij schoonvader en broer niet.

Succes topicstarter! Het wordt vast prachtig na al het harde werken.

Iedereen zegt hier dat het een bende is, en iedereen kan ook op zijn klompen aanvoelen dat dit niet in 1,5 jaar is ontstaan, dus waarom is mijn reactie dan ineens veroordelend.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:53

Jij vindt je opmerking ‘ik hoop dat, dat niet in de genen zit’ niet een beetje vals. Daar zit een oordeel in.
In het is een rotzooi niet direct. Misschien heeft de man een enorm lang ziekbed gehad en was dit ontzettend zwaar, ook de periode er na. Het is niet aan ons daarover te oordelen.
Dat het rotzooi is en opgeruimd moet worden is gewoon zo.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:05

Ach iedereen weet toch, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je bewaart. Deze foto’s zijn echt niet uitzonderlijk hoor. Succes ts!

silvia58
Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:16

Wauw.....wat een enorm project !
Heel veel succes met alles ! +:)+

kim_1990
Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 12:23

Schoonvader in kwestie had suikerziekte en heeft inderdaad niet een al te best einde gehad.
Uiteraard met zoveel ruimte komt ook veel rotzooi.
8 jaar geleden is mijn vriend uit huis gegaan daar, hij is de laatste (op zijn broertje na) van de 7 kinderen die vertrokken is. Daarna heeft schoonvader met suikerziekte en broertje met een beperking en alcoholverslaving in het huis gewoond, dec 2018 is schoonvader overleden en heeft alleen broertje daar gewoond welke niet in staat is goed voor zichzelf te zorgen. Hij is door de alcoholverslaving vaak boos en zelfs gevaarlijk, bedreigt broers en zussen en zo goed als de hele familie heeft afscheid genomen van hem omdat hij ook niet in is om hulp te krijgen. Bedreigen, stalken, ruzies, vechten, politie, ziekenwagens etc staan in dit punt wat in het middelpunt qua familierelatie.

Okee, dat even toegelicht te hebben, wil ik verder niet ingaan meer op de familie omstandigheden en hoe het verder zo gekomen is, wij willen graag vooruit kijken.
Ik heb zelf ook gezegt platgooien maar omdat het wel mijn vriend zijn ouderlijk huis is en ombouw van de gehele woning eigenlijk nog in topconditie is (behalve kozijnen en die ene scheur) wil hij het puur voor zijn gevoel laten staan wat ik heel goed begrijp.

Wat betreft opfokboxen: ons land is inderdaad op veengrond en daardoor is het vrijwel onmogelijk om de paarden 24/7/365 op het land te laten. Mensen zitten er toch ook niet op te wachten dat hun paarden letterlijk tot aan de knieen in de drek staan, buiten dat we dan waarschijnlijk wekelijks de dierenbescherming op ons erf heben staan :O
Dus er komt wel een opfokbox. Als we het op 1 groep voor 3 jaar houden, komen er 5 paarden te staan in een box van 6 x 18 meter, er vanuit gaande dat dit wel een redelijk box is voor de paarden en ze hier natuurlijk niet 24/7 in staan in de winter. Mijn eigen paarden komen in de winter gewoon op de paddock te staan en de jonge paarden komen dezelfde aantal uren buiten als mijn eigen paarden, daar maak ik in geen geval onderscheid in. Bedoeling is zomers 24/7 buiten en winters 8 uur naar buiten en pas rond 18/19 uur binnen... Uiteraard onbeperkt hooi bijgevoerd op de bak/paddock

Dit paleisje in wording staat in broeksterwoude (nabij dokkum (friesland)

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:36

Ik zou qua opfok kijken naar een goede "schooljuf/meester" (dus sociaal, volwassen paard/pony) om zo'n groep op te voeden. Of zelfs overwegen jouw paarden en de opfok veulens als 1 groep te houden. Met elkaar kunnen spelen is leuk, maar juist van de interactie met volwassen paarden leren ze veel ook qua grenzen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Nynkee94
Berichten: 402
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:09

tamary schreef:
Ik zou qua opfok kijken naar een goede "schooljuf/meester" (dus sociaal, volwassen paard/pony) om zo'n groep op te voeden. Of zelfs overwegen jouw paarden en de opfok veulens als 1 groep te houden. Met elkaar kunnen spelen is leuk, maar juist van de interactie met volwassen paarden leren ze veel ook qua grenzen.


Dit is een hele goeie, dit heb je bijna nooit in opfok bedrijven wat ik heel jammer vind.

[ITP] Mijn GOUDEN Vriendje Coelenhage's Bungie!!

Coelenhages Bungie; Mennen Dressuur B+11 - L+9

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:13

zal nog wel even duren denk ik voor het zo ver is :j

ik ben al op google maps aan het kijken joh.
ik heb daar in de buurt gewoond, in Wanswerd.
ben er met paard wel in de buurt geweest.
mooie omgeving,
zitten jullie een beetje aan de kant van de Falom?

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:20

Gaaf hoor, jullie plannen!

Maar oh oh wat ziet het er allemaal uit... vind het echt heel dapper dat jullie het aandurven! En heel tof dat we zo mee mogen kijken. Dit is nog eens een klusproject!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:22

Wat mooi dat jij door het verleden heen kunt kijken en mee kunt gaan in de droom van je vriend om van zijn ouderlijk huis jullie thuis te maken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:37

Dat huis komt wel goed hoor. Laat je vooral niet gek maken door anderen.

Hier zouden mensen komen helpen.......Enige wat mensen deden is nieuwsgierig komen kijken en vertellen wat en hoe zij het zouden doen. Heb je niks aan....

Qua opfok, zou ik er wel nog even over nadenken. Dat traditionele bestaat al overal en mensen zoeken juist GOEDE opfok.
Kijk eens naar de Eifel Gold Ranch in Belgie en Lelymare in Lelystad. Die zitten altijd vol en er is onwijs veel vraag naar zulke plekken. Het is voor mensen soms te ver of te duur, maar er is echt te weinig van.

Wij zitten ook op veen en hebben een pp gemaakt. Kost wat, maar de 1 investeerd in stallen met een goud bolletje en de ander in goede buiten omstandigheden.

Ik zou nooit een jong paard in een groep zonder opvoeders zetten inderdaad, maar ook niet zonder leeftijdsgenootjes. En zeker niet in de winter op stal. Schuilen, droog liggen en eten moet kunnen, maar verder rennen en spelen.

En ik zou niks onder de 6 maanden aannemen, want mensen spenen veel te vroeg af.

kim_1990
Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 17:30

Het opfokproject is ook iets van latere zorg.
Onder de 6 maand vind ik ook te vroeg worden en deze zijn dan ook niet welkom.
Verder hebben wij niet de mogelijkheid om een PP te maken daar al het land rondom de boerderij pachtland is. Ons eigen stuk koopland ligt elders in het dorp en hier is geen toezicht op.
Pachtland mogen wij gebruiken voor het houden van vee, wij mogen het alleen niet volledig gaan verbouwen om bijv een PP op te zetten of een bak/paddock.
Helaas is dat hier dus niet mogelijk.

Overigens denk ik dat ik al een boel scheel met de gemiddelde opfokbedrijven in NL daar de meeste opfokpaarden in de winter hooguit 1-3 x per week uit hun hok komen en bij ons iedere dag van ochtend tot avond.
Een opvoeder in de kudde is nog wel iets om over na te denken inderdaad... Echter heb ik momenteel geen paard beschikbaar die ik daarvoor kan/wil inzetten en zijn wij voorlopig ook niet van plan om nog een opvoeder aan te schaffen daar het opfokidee nog mijlen ver weg is.
Wij willen eerst zorgen dat mijn beide eigen merries (hopelijk drachtig) hier thuis komen en daarbij wellicht 2 shetters erbij als gezelschap, dat heeft eerst peioriteit en opfokken kan ook volgend jaar of daarna nog :))

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

maessie
Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:27

Ooh wat een project zeg! Daar zijn zeker mogelijkheden genoeg! Ik zit mij nu even te bedenken of ik het juiste huis voor ogen heb, woon in de buurt namelijk, en kom die kanten geregeld om. Is dit het binnendoor weggetje (bvld vwdn) uitgezonderd fietsers?

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:08

Heldere uitleg ts :)
Fijn dat je voor je vriend meedenkt!
Ben zeer benieuwd :D

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] ons droomhuis op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:01

Is alles pachtgrond? Of heb je bij huis wel een klein stukje.

Misschien is het voor jullie dan de moeite om naar paddock roosters te kijken. Die pak je zo weer op en kan je een droge uitloop creeëren.

Ik heb een shet al 20jr die mn zoon ooit gekregen heeft. Ben er super gek mee hoor, maar zou toch kijken of je dan niet beter in een volwassen opvoeder kan investeren. Een shet eet ietsjes minder, maar eheft verder dezelfde onderhoudskosten.
Die van ons wordt nu oud en heb de veearts al 3x gezien afgelopen week. Ik heb hem 20jr en hou van hem, maar het kost even veel bedoel ik daarmee.

Ik zoek geen opfok, dus het is niet aan mij. Lelymare en EGR zijn ook geen pp, maar hebben wel de ideale omstandigheden. Ik zou zelf een veulen/jaarling niet maar 8uur buiten willen. Dan staan ze nog steeds 16uur op stal........
En daar zijn er echt al heel veel van. Persoonlijk ga ik ook voor goede plek boven afstand om te kijken.

Ik zeg het niet om te pesten, maar nu je nog kansen hebt, om alle kanten te bekijken. Ik snap dat mensen snel naar het traditionele kijken, maar er echt veel vraag naar gemengde leeftijd, veel buiten ( wel met schuilmogelijkheden/beschutting, goed ruwvoer, echt goede toezicht etc.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:06

Ik ben ook wel benieuwd naar de hobby koetjes die jullie gaan houden ! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idje, Plonspony en 115 bezoekers