De zoektocht naar een huurwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:32

culaccino schreef:
Oeh lastig, IdaCalixa. Hoeveel woonoppervlak hou je dan over? Met een hoogslaper spaar je ook al wat ruimte, al was ik daar zelf op een gegeven moment wel klaar mee :o

Het maakt ook wel uit of het een hoog plafond met veel daglicht is of juist een bedompt zolderkamertje natuurlijk. Is dat inclusief gas/water/licht?


Ik weet niet precies de woonoppervlakte, ik denk zo'n 13 m2? (dus excl badkamer en keuken) Het heeft wel hoge muren, grote ramen en een ingebouwde hoogslaper. En is idd incl :)

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:52

Herkenbaar. Ik ben opzoek naar "een" huis. Maakt daarbij niet perse heel erg uit of het huur of koop is (al heb ik liever koop). Zit in de duren regio en wil zonder auto ook niet uit deze regio.
Sinds mijn 18 ingeschreven voor sociale huur, maar na 6 jaar nog geen schijn van kans. Er komt hier uberhaupt amper wat vrij.
Nou moet ik wel zeggen dat ik bepaalde standaarden wil aanhouden, anders had ik vast wel wat gevonden. Ik woon nu thuis bij ouders met grote slaapkamer en vind het geen leuke gedachte dat ik er dan in m2 op achteruit zou gaan en dat mijn gehele huis zou zijn. Een studio van 20 m2 krijg ik het spaans benauwd van. Ik wil een huis waar ik gezellig met vriendinnen aan de eettafel kan zitten en 's avonds op de bank kan ploffen. Die huizen zijn te huur vanaf zo'm 1000 euro. Dat is een 3e van mijn salaris en dat vind ik veel te veel.

Ik zit dus zonder huis en denk dat dat nog wel een tijdje duurt. En eigenlijk mag ik dat niet zeggen, maar stiekem hoop ik dat de volgende economische crisis komt/doorzet. Wellicht krijg ik dan wat ik wil. Voor nu spaar ik maar flink door.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:34

1000 euro een derde van je salaris? Als je 3000 euro netto per maand verdient kun je dat prima betalen. Ik zie zelfs mensen om mij heen die dat betalen met een inkomen van 2000 netto.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:37

x_spekkie_x schreef:
1000 euro een derde van je salaris? Als je 3000 euro netto per maand verdient kun je dat prima betalen. Ik zie zelfs mensen om mij heen die dat betalen met een inkomen van 2000 netto.

Ohja het kan maar mogen is een ander verhaal hier word je gewoon geweigerd door de verhurende partij.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:52

x_spekkie_x schreef:
1000 euro een derde van je salaris? Als je 3000 euro netto per maand verdient kun je dat prima betalen. Ik zie zelfs mensen om mij heen die dat betalen met een inkomen van 2000 netto.


Nee, onduidelijk. Is een derde van mijn bruto salaris (ongeveer dan he). En als was het 3000 netto, ik kan het wellicht betalen, maar wil het dus niet. Ik wil geen risico lopen bij terugval in salaris dat ik dan in de problemen kom. Net zoals dat ik geen maximale hypotheek wil aangaan. Dat is een keuze die je kan maken, of niet.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:00

Bij Rebo verhuur moet je al 4x de huur bruto verdienen!
Nou als ik zag dat ze voor een appartement ruim 1100 vragen 8)7

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:14

chanicha schreef:
Bij Rebo verhuur moet je al 4x de huur bruto verdienen!
Nou als ik zag dat ze voor een appartement ruim 1100 vragen 8)7

Dit vind ik ook altijd zo verschrikkelijk krom. Als ik 4x de huur verdien, ga ik echt niet huren :')

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:22

Nirvana_ schreef:
chanicha schreef:
Bij Rebo verhuur moet je al 4x de huur bruto verdienen!
Nou als ik zag dat ze voor een appartement ruim 1100 vragen 8)7

Dit vind ik ook altijd zo verschrikkelijk krom. Als ik 4x de huur verdien, ga ik echt niet huren :')


Die hebben dan denk ik echt expats als doelgroep

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:45

snuffie123 schreef:
x_spekkie_x schreef:
1000 euro een derde van je salaris? Als je 3000 euro netto per maand verdient kun je dat prima betalen. Ik zie zelfs mensen om mij heen die dat betalen met een inkomen van 2000 netto.


Nee, onduidelijk. Is een derde van mijn bruto salaris (ongeveer dan he). En als was het 3000 netto, ik kan het wellicht betalen, maar wil het dus niet. Ik wil geen risico lopen bij terugval in salaris dat ik dan in de problemen kom. Net zoals dat ik geen maximale hypotheek wil aangaan. Dat is een keuze die je kan maken, of niet.

Snap ik! Heel goed zelfs. Ik wilde meer aangeven dat de markt zo overspannen is dat mensen zelfs 50% van hun loon aan kale huur uitgeven.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:58

chanicha schreef:
Bij Rebo verhuur moet je al 4x de huur bruto verdienen!
Nou als ik zag dat ze voor een appartement ruim 1100 vragen 8)7


Ik huur via Rebo maar als je beetje spaargeld hebt dan zijn ze soepeler

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:01

IsaCalixa schreef:
culaccino schreef:
Oeh lastig, IdaCalixa. Hoeveel woonoppervlak hou je dan over? Met een hoogslaper spaar je ook al wat ruimte, al was ik daar zelf op een gegeven moment wel klaar mee :o

Het maakt ook wel uit of het een hoog plafond met veel daglicht is of juist een bedompt zolderkamertje natuurlijk. Is dat inclusief gas/water/licht?


Ik weet niet precies de woonoppervlakte, ik denk zo'n 13 m2? (dus excl badkamer en keuken) Het heeft wel hoge muren, grote ramen en een ingebouwde hoogslaper. En is idd incl :)
Oeh, moeilijk hoor! Sta je al ingeschreven bij Lefier? Ik huurde bij hen uiteindelijk een studio van 30 m2 met nog huursubsidie, die was maar een paar tientjes duurder. Maar daar moet je wel punten sparen -O-

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:06

x_spekkie_x schreef:
snuffie123 schreef:
Nee, onduidelijk. Is een derde van mijn bruto salaris (ongeveer dan he). En als was het 3000 netto, ik kan het wellicht betalen, maar wil het dus niet. Ik wil geen risico lopen bij terugval in salaris dat ik dan in de problemen kom. Net zoals dat ik geen maximale hypotheek wil aangaan. Dat is een keuze die je kan maken, of niet.

Snap ik! Heel goed zelfs. Ik wilde meer aangeven dat de markt zo overspannen is dat mensen zelfs 50% van hun loon aan kale huur uitgeven.


Ah oke, dan heb ik je verkeerd begrepen!
Ik vind het erg hoor. Ik heb dan het 'geluk' dat ik niet het huis uit moet. Lijkt me heel veel stress geven als je zoveel uit moet geven aan huur...

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:08

@snuffie123 die inkomenseis is echt zo gek niet helaas... hier is de eis 3,5x je bruto salaris en wij huren bij een groot bedrijf wat zich echt niet richt op expats.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:12

Als je niet in aanmerking komt voor sociale huur en particuliere huur te duur is dan heb je volgens mij maar 4 andere opties.
- Thuis blijven wonen
- Anti kraak
- Huisgenoten
- Samenwonen met partner

Particuliere huur is inderdaad echt een drama. Ik liep ook continu tegen de inkomenseis aan (en ik verdien gewoon prima). Nu woon ik uiteindelijk op 30 m2 voor €700 (inclusief) :')

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:45

culaccino schreef:
IsaCalixa schreef:

Ik weet niet precies de woonoppervlakte, ik denk zo'n 13 m2? (dus excl badkamer en keuken) Het heeft wel hoge muren, grote ramen en een ingebouwde hoogslaper. En is idd incl :)
Oeh, moeilijk hoor! Sta je al ingeschreven bij Lefier? Ik huurde bij hen uiteindelijk een studio van 30 m2 met nog huursubsidie, die was maar een paar tientjes duurder. Maar daar moet je wel punten sparen -O-


Oh, dat klinkt wel goed :) Ik sta ingeschreven op Lefier, maar nog niet zo lang -O- Hoe lang duurde het bij jou voordat je die studio kon krijgen? Volgens mij verschilt het daarbij trouwens ook erg of het in de binnenstad is, of in een buitenwijk (hoe snel je het kunt krijgen).

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 22:40

Wat een reacties! Het is eigenlijk bizar dat er zoveel mensen zijn met hetzelfde probleem... en dan zijn wij forum gebruikers nog maar een klein deel ervan.

Een facebook advertentie heb ik op verschillende groepen geplaatst, waarbij je al snel ziet dat er meerdere zijn die dit doen en dus op deze manier niet opvalt. Ik lees ook vaker als mensen zo’n post plaatsen aangezien er huiseigenaren reageren met het bericht dat hun woning in de verhuur komt.

Wat helaas echt nu al super vaak gebeurd is, is dat ik reageer op een woning en een afspraak maak om te bezichtigen. Dat doe ik al opzettelijk het liefste dezelfde dag of de dag erna. Binnen enkele uren krijg ik een bericht: sorry, het is al verhuurd.... bizar!!

Qua inkomen tav van wat ik zelf max aan de huurprijs wil uitgeven zit ik gelukkig safe. Een huur van 1000/1200 pm kan ik dragen maar ik weiger echt om dat bedrag iedere maand weg te gooien, zo zonde!!

En wat ik zo bizar vind... je bent als single persoon gewoon genaa*d. Vaak vragen ze bij sommige woningen een verzamelinkomen van minimaal 47.000 per jaar. Dat is voor 2 mensen met een vrij normale fulltime baan haalbaar maar in je eentje moet je echt al bakken met geld verdienen. Daarnaast zullen mensen met dat jaarinkomen niet gaan huren... denk ik toch.

Zoals jij schrijft Karuna, het is een dagtaak. Ik ben er ook dag en nacht mee bezig. Als ik mijn ogen ‘s ochtends open doe check ik alle tabs in mijn internet browser en vernieuw ik alle pagina’s om te zien of er wat bij is gekomen. Ik droom erover en anders slaap ik er slecht van.

Fijn en droevig tegelijk om te lezen dat ik lotgenoten heb.. :j

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:05

Change03 schreef:
En wat ik zo bizar vind... je bent als single persoon gewoon genaa*d. Vaak vragen ze bij sommige woningen een verzamelinkomen van minimaal 47.000 per jaar. Dat is voor 2 mensen met een vrij normale fulltime baan haalbaar maar in je eentje moet je echt al bakken met geld verdienen. Daarnaast zullen mensen met dat jaarinkomen niet gaan huren... denk ik toch.

:j


Wij komen samen makkelijk aan dat verzamelinkomen van 47.000 per jaar. Dat haal ik bijna in mijn eentje. Bruto dan he. Maar wij huren wel, want wij hebben nog geen vermogen, dus kunnen geen 10% aanbetalen, daarnaast weten we ook nog niet waar we uiteindelijk gaan/blijven wonen. Dat is voornamelijk afhankelijk hoe ik verder ga met mijn baan. En als je ergens maar een jaar woont, is kopen ook niet slim, gezien alle bijkomende kopers kosten. Dus ook als je samen wel aan een hoog bruto inkomen hebt, zijn er nog steeds goede redenen om te huren.
(We huren een hoekwoning eengezinswoning met garage voor net iets minder dan 900,- kaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:18

IsaCalixa schreef:
culaccino schreef:
Sta je al ingeschreven bij Lefier? Ik huurde bij hen uiteindelijk een studio van 30 m2 met nog huursubsidie, die was maar een paar tientjes duurder. Maar daar moet je wel punten sparen -O-


Oh, dat klinkt wel goed :) Ik sta ingeschreven op Lefier, maar nog niet zo lang -O- Hoe lang duurde het bij jou voordat je die studio kon krijgen? Volgens mij verschilt het daarbij trouwens ook erg of het in de binnenstad is, of in een buitenwijk (hoe snel je het kunt krijgen).

Ik weet het niet meer, maar toch wel zeker 4 jaar denk ik. Toen ging het wel snel. Maar je kan ook net geluk hebben dat er niemand op een woning reageert of dat er veel mensen afzeggen. En inderdaad: die in bijv. Helpman zijn duidelijk minder populair dan richting het centrum, terwijl het nu ook weer niet zó ver fietsen is... Tenzij je naar het Zernike moet :P Ze hadden ook studio's in het oude postkantoor, maar die waren natuurlijk heel populair. Gedoe gedoe, hopelijk heb je snel een fijne woning!

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:11

Change03 schreef:
Wat een reacties! Het is eigenlijk bizar dat er zoveel mensen zijn met hetzelfde probleem... en dan zijn wij forum gebruikers nog maar een klein deel ervan.

Een facebook advertentie heb ik op verschillende groepen geplaatst, waarbij je al snel ziet dat er meerdere zijn die dit doen en dus op deze manier niet opvalt. Ik lees ook vaker als mensen zo’n post plaatsen aangezien er huiseigenaren reageren met het bericht dat hun woning in de verhuur komt.

Wat helaas echt nu al super vaak gebeurd is, is dat ik reageer op een woning en een afspraak maak om te bezichtigen. Dat doe ik al opzettelijk het liefste dezelfde dag of de dag erna. Binnen enkele uren krijg ik een bericht: sorry, het is al verhuurd.... bizar!!

Qua inkomen tav van wat ik zelf max aan de huurprijs wil uitgeven zit ik gelukkig safe. Een huur van 1000/1200 pm kan ik dragen maar ik weiger echt om dat bedrag iedere maand weg te gooien, zo zonde!!

En wat ik zo bizar vind... je bent als single persoon gewoon genaa*d. Vaak vragen ze bij sommige woningen een verzamelinkomen van minimaal 47.000 per jaar. Dat is voor 2 mensen met een vrij normale fulltime baan haalbaar maar in je eentje moet je echt al bakken met geld verdienen. Daarnaast zullen mensen met dat jaarinkomen niet gaan huren... denk ik toch.

Zoals jij schrijft Karuna, het is een dagtaak. Ik ben er ook dag en nacht mee bezig. Als ik mijn ogen ‘s ochtends open doe check ik alle tabs in mijn internet browser en vernieuw ik alle pagina’s om te zien of er wat bij is gekomen. Ik droom erover en anders slaap ik er slecht van.

Fijn en droevig tegelijk om te lezen dat ik lotgenoten heb.. :j

Tja, wij komen gezamenlijk ook makkelijk aan 47.000, maar toch huren we. Omdat we nog niet zeker weten waar we precies willen wonen (we kennen de omgeving nog niet zo goed), maar ook omdat we beiden een flinke studieschuld hebben die we eerst willen afbetalen. Een schuld drukt namelijk flink op je te lenen bedrag.

Daarnaast vind ik het altijd vreemd om huren als geld weggooien te zien. Je 'koopt' een stukje vrijheid en flexibiliteit, want je kan de huur altijd opzeggen. Je zit nooit echt vast aan een huurhuis. Als je inkomen daalt, kun je er vrijwel altijd op korte termijn uit. Met een koopwoning is dat lang niet altijd zo. Daarnaast heb je bij huren ook veel minder onverwachte kosten. Dak kapot? Dan mag de verhuurder dat herstellen en betalen. Dus nee, je krijgt er aan het einde geen geld voor terug/bouwt geen vermogen op, maar je loopt ook een stuk minder risico's. Ik zeg niet huren voor iedereen een goede oplossing is, maar dat het per definitie weggegooid geld is, dat is gewoon niet waar.

En let's face it, er zijn ruim voldoende mensen die, ook met een prima inkomen, de voorkeur geven aan huren. Anders was de huurmarkt niet zo overspannen ;-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:19

Change03 schreef:
Qua inkomen tav van wat ik zelf max aan de huurprijs wil uitgeven zit ik gelukkig safe. Een huur van 1000/1200 pm kan ik dragen maar ik weiger echt om dat bedrag iedere maand weg te gooien, zo zonde!!

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:03

_San87_ schreef:
Change03 schreef:
Qua inkomen tav van wat ik zelf max aan de huurprijs wil uitgeven zit ik gelukkig safe. Een huur van 1000/1200 pm kan ik dragen maar ik weiger echt om dat bedrag iedere maand weg te gooien, zo zonde!!

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?

Snap ik ook nooit, je woont ook toch voor dat geld?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:09

brokjes schreef:
_San87_ schreef:

Hoe is betalen voor een dak boven je hoofd geld weggooien?

Snap ik ook nooit, je woont ook toch voor dat geld?

Nu vind ik 1000 euro en meer ook echt wel heel veel geld, en zou ik ook wel moeite hebben dat te betalen voor een huis (wel afhankelijk van wat voor huis). Maar ik heb huren echt nooit als geld weggooien gezien en ik vind het ook raar dat mensen dat wel zo ervaren.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:17

Ik ben zelf ook al meer als 5 jaar opzoek naar een andere woning. En het is drama.
Er reageren gemiddeld meer als 500 mensen op de woningen.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:17

Nou dat mijn huis en de rest in de wijk van 400 naar ruim 700 gaan als je eruit gaat vind ik wel weggegooid geld hoor!
Totaal niet geïsoleerd, tochtig, huizen zijn verzakt en alle elektra is verouderd en nog komen sommige, best veel, te koop voor boven de 300000 en ze gaan als zoete broodjes!
Het is belachelijk wat er voor een huren gevraagd worden.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:25

Op dit moment huur ik een bovenwoning voor €650 incl. Super goedkoop in de omgeving en woon praktisch in het centrum.

Helaas wilt mijn huisbaas het huisje gaan verkopen dus ze willen mij er eigenlijk uit hebben.
Gelukkig in mijn geval is dat ze mij niet zo maar eruit mogen zetten.
Maar wel verder aan het kijken.
Huren is gewoon niet te doen (particuliere sector) zelfde aantal vierkante meters en dan moest ik €1200 betalen excl. en was 100 m van waar ik nu woon.

Kopen alleen gaat ook niet.
Nu in overleg met een vriendin om evt. Samen ergens te gaan huren. Dan is huisje van €1000 niet zo veel als je alles door midden deelt.

Ik kom aan veel huizen omdat ik best een grote kennissenkring heb waardoor die veel huizen te huur zien staan.