Chromebook

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 12:50

Ik zie dat er nog geen Chromebook topic is of heb ik verkeerd gekeken?

Wat is een Chromebook:


Ik heb laatst mijn allereerste laptop gekocht. Ja, serieus. Wordt het Windows 10, een MacBook of toch maar een Chromebook...

Het is dus het laatste geworden. Voor foto's en video's heb ik gelukkig nog mijn 7 jaar oude PC. Als je vooral een document wilt typen, beetje internetten, op jacht naar een leuke job, social media onderhouden en natuurlijk Spotify, Netflix en Disney+ wilt kijken/luisteren is het echt helemaal perfect. Start met een paar seconden op en in principe heb je alleen een browser en kun je veel apps uit de Android Play store installeren. Daarnaast ben ik er zojuist achter gekomen dat je ook gewoon Linux apps kunt installeren. Dus heb GIMP erop gezet voor als een soort van workaround voor het gebrek van de volledige versies van Photoshop / Lightroom op mijn Chromebook. De Android versies van Ps/Lr doen het wel op je Chromebook. Hier komen wel de beperkingen van Cromebook om de hoek kijken. Door de minimale specs is hij juist heel zuinig met stroom en relatief goedkoop, maar voor zware taken als fotobewerking is meer rekenkracht/geheugen wel fijn.

[ img ]

Nu we allemaal thuis moeten blijven ben ik erg blij dat ik laatst mijn wifi een upgrade heb gegeven en een Chromebook heb gekocht. Ik hou ook erg veel van bordspelletjes en veel spellen als Catan, Carcarssonne, Isle of Skye, Takenoko, Ticket to Ride, Potion Explosion, Patchwork, etc. draaien prima. Kan ik mooi met vrienden een bordspelletje spelen en ondertussen met elkaar praten via Google Hangouts. Mijn Chromebook kun je zo binnenstebuiten klappen zo kun je hem ook rechtop zetten voor een filmpje of als tablet gebruiken.

[ img ]

Wie van jullie heeft nog meer een Chromebook? Welke heb jij en ben je er ook zo blij mee? Welke Android apps, Linux apps, Chrome extensions kun jij echt niet zonder?

Hier heb ik o.a.:
Spotify
Netflix
Disney+
Ziggo Go
Android spelletjes
Google Home
Google Duo
Google Hangouts
Adobe Photoshop Express
Adobe Lightroom
Adobe Acrobat
Snapseed
VLC Player
Zoom
Topo GPS

It's not how good you are, but how good you want to be!


Sweetgirl1
Berichten: 4541
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:51

Ik heb de acer Chromebook R 13. Enorm fijn ding, Kan hem achter ste voren buigen dan heb k een vergrote tablet, Echt zou niets anders meer willen. Wat ik er op wil doen dat lukt.

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:14

Ik overweeg er een aan te schaffen, tot nu toe positieve geluiden hier.
Ik ben geen gamer, en mijn tekenhobby beoefen ik liever analoog, dus ik heb niet echt een zwaargewicht laptop nodig.
Tijd voor een vraag die vermoedelijk mijn leeftijd verraad ( :') ) ik neem aan dat je met zo'n ding ook over 4G online kunt...?

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:16

Ik heb er sinds kort een van het werk en deze bevalt eigenlijk prima :j Kan er mee doen wat nodig is, en ook verschillende office applicaties naast elkaar draaien, videobellen etc.
Als mijn eigen windows laptop het ooit opgeeft zou ik zeker ook eens kijken naar een chromebook voor prive.

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 13:25

Kuggur schreef:
Ik overweeg er een aan te schaffen, tot nu toe positieve geluiden hier.
Ik ben geen gamer, en mijn tekenhobby beoefen ik liever analoog, dus ik heb niet echt een zwaargewicht laptop nodig.
Tijd voor een vraag die vermoedelijk mijn leeftijd verraad ( :') ) ik neem aan dat je met zo'n ding ook over 4G online kunt...?


Als er geen wifi beschikbaar is kun je inderdaad je telefoon als hotspot gebruiken om toch het internet op te kunnen. Dat hangt er inderdaad vanaf hoe snel je mobiel internet is en of je telefoon wel voldoende bereik heeft.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 14:22

In het topic hoort natuurlijk nog wel een foto van mijn Chromebook. Hebben jullie er ook een mooie sticker op zitten?

[ img ]

Ik zal binnenkort nog even Audacity proberen te installeren en kijken of die het doet. Die had ik laatst op mijn Windows desktop gebruikt om voor een stalgenootje muziek onder haar kür te zetten.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:35

Bedankt voor je antwoord Bagheera.
Mooie sticker, ijslanders +:)+

marleen_88
Berichten: 14034
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:00

Ik heb een Chromebook van m'n werk. Een HP, doet wat nodig is en ben vooral blij met het snelle opstarten. Ik werk vlot en beveiligd via Drive, kan altijd overal bij.

Voor privé houd ik mijn laptop met Word, daar maak je toch makkelijker PDFbestanden mee, is via Google Documenten niet te doen.

Doe wel en zie niet om

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 17:22

marleen_88 schreef:
Ik heb een Chromebook van m'n werk. Een HP, doet wat nodig is en ben vooral blij met het snelle opstarten. Ik werk vlot en beveiligd via Drive, kan altijd overal bij.

Voor privé houd ik mijn laptop met Word, daar maak je toch makkelijker PDFbestanden mee, is via Google Documenten niet te doen.


Als je al een geldige betaald abonnement hebt voor Microsoft Office / Office 365 kun je die natuurlijk ook gewoon op je Chromebook gebruiken. Geen idee of je daar ook dan makkelijk naar PDF kunt exporteren en standaard staat alleen Google Drive gekoppeld in "Bestanden". Het koppelen van Microsoft OneDrive aan "Bestanden" is mij helaas nog niet gelukt. Maar verder kun je via de browser natuurlijk veel gewoon Microsoft OneDrive gebruiken hoor. +:)+

It's not how good you are, but how good you want to be!

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 19:12

Net even via mijn gratis hotmail geprobeerd online een Word document aan te maken. Dat lukt prima en je kunt dan kiezen voor Save as... en exporteren naar PDF. Daar is dus geen abonnement voor nodig. +:)+

It's not how good you are, but how good you want to be!

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:25

Ik heb ook een chromebook en ben er erg blij mee. Ik vind hem veel makkelijker in het gebruik dan mijn vorige laptop (een nogal zwaar werkpaardje) en gebruik hem dagelijks.

OneAndOnlyx
Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:49

Wat leuk, een topic over de Chromebook! Ik heb sinds september/oktober 2019 de Acer Chromebook 14. Ik ben bijzonder tevreden over het snelle opladen, de lange batterijduur en daarnaast de beeldkwaliteit en de snelheid van de Chromebook op zich. Een klein nadeeltje is dat ik momenteel geen Word hierop heb, aangezien ik dat voorheen via de Hogeschool deed en inmiddels gestopt ben met mijn studie. Ach, gelukkig heeft mijn moeder wel Word dus alles wat ik móet typen via Word doe ik bij haar op de laptop. Mijn vader heeft ook een Chromebook, maar dan een slag groter dan ik heb. Ik vond deze Chromebook juist wat handzamer en minder zwaar(ook omdat ie oorspronkelijk voor de studie bedoeld was en dus regelmatig meeging in de tas) dus vandaar dat ik voor deze grootte gekozen heb.

Om even antwoord te geven op de vraag in de openingspost: netflix, google chrome, spotify, youtube, mailapp, Google Keep-notities, To Do, HP Smart(voor het printen vanaf mijn Chromebook) en als laatste de Rijden de Treinen-app.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 19:53

Je kunt met je hotmail inloggen en dan gebruik maken van de online versie van Word.

http://office.com

[ img ]

Of de Microsoft Office apps downloaden uit Google Play

[ img ]

Oh ja, Google Keep. Die gebruik ik ook vooral voor lijstjes en to-do dingetjes en werkt ook nog eens prima op alle apparaten. :)

It's not how good you are, but how good you want to be!

OneAndOnlyx
Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:14

Bagheera_206 schreef:
Je kunt met je hotmail inloggen en dan gebruik maken van de online versie van Word.

http://office.com

[ [url=m/uMmAPH.png]Afbeelding[/url] ]

Of de Microsoft Office apps downloaden uit Google Play

[ [url=m/jmKATI.png]Afbeelding[/url] ]

Oh ja, Google Keep. Die gebruik ik ook vooral voor lijstjes en to-do dingetjes en werkt ook nog eens prima op alle apparaten. :)


Excuus, die heb ik erop staan(niet gezegd) maar die vind ik echt rukker dan ruk werken :+ Ik heb altijd ruzie met die versie. Dus dan maar op de laptop van mams haha

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Frummels
Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:15

Ik heb er ook eentje, een Lenovo Chromebook S330. Ben er heel blij mee. Tot nu toe gebruik ik nog niet heel erg veel apps, dus ik ben benieuwd of ik hier nog iets tegenkom/leer :)

En hier ook stickers erop. Maar dat is meer een vervelende tic die ik uit mijn pubertijd heb overgehouden denk ik. :+
[ img ]

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 20:27

OneAndOnlyx schreef:
Bagheera_206 schreef:
Je kunt met je hotmail inloggen en dan gebruik maken van de online versie van Word.

http://office.com

[ [url=m/uMmAPH.png]Afbeelding[/url] ]

Of de Microsoft Office apps downloaden uit Google Play

[ [url=m/jmKATI.png]Afbeelding[/url] ]

Oh ja, Google Keep. Die gebruik ik ook vooral voor lijstjes en to-do dingetjes en werkt ook nog eens prima op alle apparaten. :)


Excuus, die heb ik erop staan(niet gezegd) maar die vind ik echt rukker dan ruk werken :+ Ik heb altijd ruzie met die versie. Dus dan maar op de laptop van mams haha


De volledige Windows versie van Office heeft idd wel alle opties. Daar heb je gelijk in. Gelukkig heb je dan een andere laptop voor de volledige versie van Office.

It's not how good you are, but how good you want to be!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:33

Ik werk er nu mee vanuit huis. Meegenomen van school om de lessen voor te bereiden voor de kids in de Google Classroom. Werkt prima, makkelijk met opnemen van instructielessen e.d.
Dit is een Dell chromebook.

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 21:30

Hoe neem jij die instructie lessen op? Of is dat iets wat in Google Classroom zit? Dat heb ik niet als gewone normale Google gebruiker.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:33

Ik heb ook een chromebook!!!
Gebruik hem niet zo vaak := ik ben niet echt een computeraar.
Maar juist daarom ook, gewoon lekker simpel!
En ik kan er wel rollercoaster op spelen want daar is een app van :')

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:40

Bagheera_206 schreef:
Hoe neem jij die instructie lessen op? Of is dat iets wat in Google Classroom zit? Dat heb ik niet als gewone normale Google gebruiker.


Of via de camera als ik zelf ik beeld wil, of met de app screen cast o matic als ik een les wil laten zien van de methode of een ppt.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:09

Hier ook een tevreden chromebook gebruiker, heb een Lenovo.

Op dit moment werk ik er zelfs thuis op, sneller als alle laptops die ik al gehad heb :D

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 22:15

suffie schreef:
Bagheera_206 schreef:
Hoe neem jij die instructie lessen op? Of is dat iets wat in Google Classroom zit? Dat heb ik niet als gewone normale Google gebruiker.


Of via de camera als ik zelf ik beeld wil, of met de app screen cast o matic als ik een les wil laten zien van de methode of een ppt.

Tnx! Zal die app eens bekijken. +:)+ Ik heb nog geen recorder geïnstalleerd voor het opnemen van instructies.

It's not how good you are, but how good you want to be!

marleen_88
Berichten: 14034
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:22

Ik ben ook juf, ik neem filmpjes op met de camera. De chromebook slaat deze vanzelf op bij documenten, daar vandaan kunnen ze gemakkelijk in Drive geplaatst. Ik bewerk ze verder niet, plaats ze zo op youtube.

Ik werk alleen online met Google Documenten, ik heb hierin de optie opslaan als PDF nog niet kunnen vinden. Vandaar mn laptop ernaast voor die klusjes.

Doe wel en zie niet om

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 23:33

marleen_88 schreef:
Ik ben ook juf, ik neem filmpjes op met de camera. De chromebook slaat deze vanzelf op bij documenten, daar vandaan kunnen ze gemakkelijk in Drive geplaatst. Ik bewerk ze verder niet, plaats ze zo op youtube.

Ik werk alleen online met Google Documenten, ik heb hierin de optie opslaan als PDF nog niet kunnen vinden. Vandaar mn laptop ernaast voor die klusjes.


> Open bestand in Google Document
> Bestand
> Downloaden
> Pdf-document

It's not how good you are, but how good you want to be!

marleen_88
Berichten: 14034
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:51

Bagheera_206 schreef:
marleen_88 schreef:
Ik ben ook juf, ik neem filmpjes op met de camera. De chromebook slaat deze vanzelf op bij documenten, daar vandaan kunnen ze gemakkelijk in Drive geplaatst. Ik bewerk ze verder niet, plaats ze zo op youtube.

Ik werk alleen online met Google Documenten, ik heb hierin de optie opslaan als PDF nog niet kunnen vinden. Vandaar mn laptop ernaast voor die klusjes.


> Open bestand in Google Document
> Bestand
> Downloaden
> Pdf-document


Wauw, dat klinkt heel simpel. Maandag maar eens uitproberen, bedankt.

Doe wel en zie niet om


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cassia, Googlebot en 99 bezoekers