Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:30

Kringloop heeft ze inderdaad vaak wel. Eigenlijk werken alle potjes waarvan je het deksel in kunt drukken, daarmee kun je controleren of het vacuüm getrokken is.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:01

Ik heb vorig jaar een sapkoker gekocht, heerlijk peren- en kersensap gemaakt. Nu nog op zoek naar appels...

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 22:31

Tamary: Appelstroop is inderdaad ook een goed idee, ook lekker met steranijs erin :9

poes: Wat leuk om te horen. Dans je zelf ook?

Pandora2: :D Is het al aangekomen :P

Roosje01: Wat lief van je aanbod <3 IKEA heeft ook goedkope weckpotten, tenminste hier in Zweden, wellicht ook nog een optie om daar te kijken, als je er niet te ver vanaf woont.

Nynke55: Een sapkoker gebruiken wij ook vaak, ook om bessengelei van te maken :9

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:43

TheaD schreef:
Pandora2: :D Is het al aangekomen :P


:n

En nu voorspellen ze de komende 7 dagen 35+ hier :')
Verdampt alles ook nog voor het aankomt. Heb jij dan zo je best voor gedaan :+

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:14

Bedankt voor de tip er zit wel een ikea, maar die is ong 30min met de auto. Dan is de action toch wel wat makkelijker heb er 2 Hier beide zijn een kleine 10min fietsen. Maar mocht ik weer is bij ikea komen zal ik wel ff kijken altijd handig om te hebben.
Heb normaal een moestuin deel in mijn tuin, maar sinds vorig jaar is er een of ander hardnekkig onkruid hier komen aanwaaien. Wat heel de tuin over neemt Zelfs in de winter, er is bijna niet tegenop te wieden. Hoop dat onder controle te krijgen, zodat ik volgend jaar weer fijn van alles kan zaaien.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:13

Doe gedroogde appels waar gebruik je die dan weer voor?

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 18:52

Blokje je kunt de gedroogde appels gebruiken om bijv in de meusli of om appeltaart van te bakken. Dan moet je ze alleen wel een tijdje laten weken zodat ze weer de originele vorm aannemen.

Zoet-zuur


Het is al schemerig als ik de laaste potten inmaak in het mandje naar de schuur breng. Het broeierige van de dag is weg gewassen door de regenbui die net gevallen is. Het laatste licht glinstert in de plassen op het erf. Hier en daar beginnen de eerste bomen hun blad al te verliezen en kleuren worden al een beetje vaal. De zomer is al op zijn retour.

Afbeelding

De voorraadkast begint al mooi te vullen met de rijkdom van de zomer. Op de grond liggen de eerste aardappelen te drogen voor ze morgen in de kratten gaan, uien hangen in vlechten aan de muur.

Afbeelding

Afgemat laat ik me even op een balk in stal zakken. We zijn de hele dag in touw geweest, niet aleen vandaag, maar de hele zomer al. Nu tijdens de oogst en met de laaste mooie weken, voor de herfst zijn intrede doet, doen we er nog even een standje bovenop want alles moet nog even af.

Afbeelding

Bakken vol met augurken, uien en courgettes stonden klaar om ingemaakt te worden. Emmers vol water had ik nodig om alle groente te wassen en de potten uit te koken. De augurken werden gesneden en de courgettes fijngehakt. Dan zeul ik met de manden vol hout om het fornuis op te stoken, en kan de relish op het vuur om zachtjes in te koken.

Afbeelding

De dag schoot al weer aardig op voordat ik hiermee klaar ben. Terwijl de relish zachtjes borrelt liep ik nog even een rondje door de tuin. Bij de koolplanten verwijder ik alle eitjes en rupsjes van de koolvlinders, een paar dillebloemen gaan mee voor in de augurken, de pompoenen lijken wel een oerwoud en tussen de bladeren liggen meerdere grote pompoenen. Overal in de tuin vliegen vlinders, van de ene bloem naar de andere. Ik kan hier altijd zo van genieten. Hoe ze fladderen in de wind.



Als ik eindelijk aan het eind van de dag de deksel op de hete potten draai is de moeite niet voor niets geweest. 7liter relish en 4 potten met uien en augurk. Dat word lekker smullen straks.

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:09

Wat een rijkdom ! <3
Ik kan het even niet anders zeggen.
Dit is echt weer prachtig geschreven, omkaderd door een mooi filmpje.

Die ingemaakte groenten kunnen niet anders dan overheerlijk zijn :9
Moest het korter bij de deur zijn, ik nodigde mezelf uit voor een maaltijd :')

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:40

Zo mooi
Echt wat een mooie levens stijl echt leven van het land.

Hoelang moet je appels laten drogen en hoe bewaar je ze? Wist helemaal niet dat je ze daarna kon wellen en opnieuw kon gebruiken. Vind je blogs enorm interessant

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:02

Leuk dat je er nu ook een filmpje bij hebt :j

senna21

Berichten: 11856
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:15

Wat een prachtig filmpje. Heerlijk 'zen'.
Dankjewel voor het delen

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:03

Wat een mooie post weer. Het lijkt me fysiek erg hard werken, maar tegelijkertijd ook veel minder stress en haast (behalve als de regen komt met hooien, haha). En ook een erg gezond bestaan, kwa beweging, buitenzijn en voeding.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 01:08

Wat een leven! <3

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:31

Ik vind dit zo'n ontzettend boeiend topic maar mij lijkt het juist ontzettend stressvol ipv minder stress en minder haast. Je bent namelijk afhankelijk van het weer of je wel genoeg voedsel hebt voor de winter en ik ben afhankelijk van de supermarkt maar die heeft altijd genoeg ( zelfs in tijden van corona). Daarnaast heb ik gewoon een baan en ervaar ik niet het " gehaast" waar andere het over hebben. Krijg ik keurig elke maand een goed salaris gestort en hou ik ruim voldoende tijd over hobby's. Kortom ik heb een heel erg relaxed leven terwijl ts keihard aan het werk is........waardoor wij weer prachtige verhalen kunnen lezen en ik mijn wasmachine ook weer eens ontzettend waardeer :-)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:18

Heerlijke post weer TS. Vergeet hier nog wel eens te reageren maar krijg je blog ook per e-mail en lees het altijd graag.

Vraagje: waarom hang je uien op in vlechten? Had mijn uien ook gevlochten en opgehangen omdat ik dat er leuk uit vind zien, maar dat is vast niet de reden :o? .

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:14

Het blijft een leuk en interessant topic om te volgen. Ik ga wel met maras mee. Mij lijkt het juist dat jullie het ontzettend druk hebben, zeker nu met de oogst die binnen moet.

Het filmpje is wel heerlijk relaxed. Ik neem aan dat je de muziek zelf speelt op je harp? <3 Welk stuk is het? Of improviseer je?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:53

Ts, heb je de haver inmiddels ook al geoogst? Ik ben benieuwd hoe die proef gelopen is.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:30

Ik was je topic uit het oog verloren, dus had een hoop bij te lezen en om bij weg te dromen. Denk dat ik ook een courgetteslinger ga maken. Heb veel groenten nu uit de eigen moestuin, maar weinig ruimte en geen vriezer, dus meestal geef ik gewoon veel groenten weg aan buren en bekenden.
Heb je bij het drogen van producten geen last van vliegen ed?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:19

A.s. zaterdag heeft aldi een voedseldroger in de aanbieding. Met de meestal hoge luchtvochtigheid in NL een veel hogere garantie op drogen zonder schimmels, etc. En voor het drogen zelf minder ruimte nodig. Ik droog nu als experiment dingen als courgette en champignons, spul dat goed te gebruiken is voor stoofschotels, etc. en gedroogde dingen hebben geen electra nodig om goed te blijven. Ik kan zo ook toe met minder vaak naar de winkel moeten (fijn nu, maar zonder die ellende ook fijn voor portomonee) en er blijft genoeg ruimte in de vriezer voor zaken als vlees, brood, fruit (al blijf ik twijfelen over toch een 2e vriezer).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:29

maras schreef:
Ik vind dit zo'n ontzettend boeiend topic maar mij lijkt het juist ontzettend stressvol ipv minder stress en minder haast. Je bent namelijk afhankelijk van het weer of je wel genoeg voedsel hebt voor de winter en ik ben afhankelijk van de supermarkt maar die heeft altijd genoeg ( zelfs in tijden van corona). Daarnaast heb ik gewoon een baan en ervaar ik niet het " gehaast" waar andere het over hebben. Krijg ik keurig elke maand een goed salaris gestort en hou ik ruim voldoende tijd over hobby's. Kortom ik heb een heel erg relaxed leven terwijl ts keihard aan het werk is........waardoor wij weer prachtige verhalen kunnen lezen en ik mijn wasmachine ook weer eens ontzettend waardeer :-)


Het is net zoiets als paarden aan huis denk ik. Dan heb je als droom dat je dan meer rijdt dan ooit,maar de werkelijkheid is dat je veel minder rijdt door al het werk wat erbij komt.

De ouderwetse manier van leven is arbeidsintensief, maar je hebt verder geen persoonlijke ontwikkelingsplannen en je functioneringsgesprekken, geen vergaderingen, heerlijk. Saai misschien, maar saai is gezond. Kijk maar naar de nonnen en monniken die worden allemaal oud en leven volgens strikte patronen.

Mijn moestuin is weer mislukt :+. Te weinig tijd.... Het blijft bij ons toch een mengeling van ouderwets en modern. Moestuin en voedselbos maar ook HelloFresh. Houtkachel, maar ook zonnepanelen. Volgend jaar een Citroën Ami kopen, een elektrische brommobiel die je met een gewoon stopcontact kan opladen. Heb er nu al zin in. Voel me bij elke autorit schuldig.... Zeker de kleine ritten naar het dorp enzo.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 20:40

Bedankt weer voor alle leuke reactie <3

Pandora2: Is een beetje lang rijden voor een maaltijd :P Jammer dat we smaken en geuren niet over kunt brengen met de computer.

Blokje: Je moet ze drogen tot ze een leerachtig zijn. Afhankelijk van de luchtvochtigheid duurd dat enkele dagen tot weken. Daarna bewaar ik ze in een weckpot zonder rubbering.

Sharani: Ik vlecht de uien omdat ik het mooi vind *\o/* maar volgens mij is het ook dat ze dan mooi luchtig hangen waardoor ze langer houdbaar zijn.

soesita: Het muziekstuk heet A cloudy day en is geschreven door Donna Verdell.

JudithO Het is al geoogst maar helaas niet door mij :') De duiven hebben het meeste al opgegeten -O- volgend jaar nog een keer proberen en dan niet naast de mais. De volgens zaten in de maistoppen om zo lekker bij het haver te kunnen. Nog een klein stukje is nog niet aangetast dat hoop ik dan deze week zelf te kunnen oogsten, dan heb ik in ieder geval zaaigoed voor volgd jaar.

Astorga: Leuk dat je het ook gaat proberen. Ik heb hier geen last van vliegen gelukkig.

tamary: Ik blijf drogen van voedsel ook een goede manier van conserveren vinden. Wij willen nog een zonnedroger maken, maar die staat op onze lijst van ooit nog te maken projecten en helaas word die lijst steeds langer :')


Onze manier van leven is arbeidsintensief maar zeker niet stressvol. Het is het werken met mijn handen, of ik nu de afwas doe, of de was schrob op het wasbord, de vloer veeg, eten conserveer, het brooddeeg kneed op het aanrecht, zijn stuk voor stuk dingen die mij voldoening geven. Het is voor mij niet het eindreslutaat maar ook de weg ernaar toe die er toe doen.
In ons leven is er altijd wat te doen maar we hebben zelden haast. (behalve als het hooi binnen moet voor de regen :P ) Ik vind het ook heel fijn dat we bijna altijd samen thuis zijn en samen dingen kunnen ondernemen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:50

O, oeps! Trial en error zullen we maar zeggen ;)
Of vogelvoer op stam.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:49

Citaat Arabesk :
De ouderwetse manier van leven is arbeidsintensief, maar je hebt verder geen persoonlijke ontwikkelingsplannen en je functioneringsgesprekken, geen vergaderingen, heerlijk. Saai misschien, maar saai is gezond. Kijk maar naar de nonnen en monniken die worden allemaal oud en leven volgens strikte patronen.

Mooi omschreven Arabesk! Ik heb geen hekel aan mijn werk inclusief exact alle situaties die jij hier boven benoemt maar ik denk dat je zeker gelijk hebt dat saai gezond is, ik vind je tekst echt een nadenker voor mezelf, bedankt!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:21

Ik heb de afgelopen 2 uur het hele topic doorgelezen en ik waande me die 2 uur even in een compleet andere wereld en tijd.
Wat heb ik intens genoten van je verhalen en ga je vanaf nu dus ook volgen! Dit is een droom van mij (zelfvoorzienend leven, niet zozeer de kleding en ik hou wel van wat meer luxe en stroom). Helaas wil mijn man dit absoluut niet. Die is echt een modern mens die zoveel mogelijk technologie in huis wil en het gemak van de supermarkt haha.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:29

En dan kom ik vanmiddag bij een klant vandaan, ik moest zijn finca controleren, krijg een appje van de zoon, met voorbeeldfilmpje (ja, ze weten dat ik dom ben) ik moest een app downloadrn en een zwembadmeting doen met mijn telefoon zodat hij in kroatië weet hoe het ervoor staat. %)

TS, deze mensen (en het zijn schatten) overlijden als ze jouw leven lijden. Ze kunnen nog niet zelfstandig de vaatwasser inruimen, daar ben o.a ik voor.

Ik moest echt even aan jou denken toen ik daar in een technische ruimte van een zwrmbad stond met mijn voorbeeldfilmpje en mijn nieuwe app op de foon en dommig voor me uit stond te staren.

Maar ik ging wel naar huis met een paar mango's, dankzij een automatisch systeem staan de fruitbomen er prachtig bij.
Wat een wereld van verschil, maar als ik moet kiezen ga ik voor de wereld vd TS