Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
TheaD
Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 20:58

Wie kent deze betoverende en hartverwarmende kinder serie niet?! Geschreven door laura Ingalls Wilder. Het beschrijft het pioniersleven in eind 1800. Met dit als inspiratie ben ik mijn leven gaan inrichten.

[ img ]

Uit Nederland, via Duitsland, belanden wij 8 jaar geleden in Småland, Zweden. Hier vind je veel natuur, genoeg grond voor een moestuin en een klein huisje met een grote schuur. Altijd ben ik gefacineerd geweest in hoe het leven er vroeger uit zag. Onder het opbouwen van ons nieuwe leven in Zweden heb ik ontdekt dat zelfverzorging en intresse in het verleden heel goed samen gaan.

Hoi lezers!

Het is koud en guur buiten maar ik zit hier lekker binnen in de warmte. Het vuur in de houtkachel knappert lekker en de olielamp schijnt een warm licht op de tafel waar ik zit te schrijven. Ongelooflijk dat we hier alweer 8 jaar wonen! Zoveel hebben we geleerd onder deze reis en nog zoveel er is nog te leren in de toekomst.

Verhuizing naar Zweden
Onze reis begon zo´n 13jaar geleden toen mijn man´s en mijn weg elkaar kruisten. We trouwden en kort daarna was onze eerste emigratie een feit. We verhuisden van Nederland naar Duitsland. Daar hadden we een leuk klein huisje met een hectare grond gekocht. We kregen veel nieuwe vrienden en hadden een mooi plekje om te wonen.

Alles klinkt perfect, maar toch hadden zowel mijn man als ik het gevoel dat we niet ons hele leven in Duitsland wilden wonen. Wij droomden over een land met ongerepte natuur, een land waar we meer plek zouden hebben om meer zelfvoorzienend te zijn en daar we ons leven kunnen leiden zoals wij het gedacht hadden.

Zo na 5 jaar verkochten we alles en verhuizden we met onze paarden en hond naar Zweden.
Hier kregen we alles waar we altijd van gedroomd hadden: een klein huisje uit 1850, een grote schuur voor onze dieren en voldoende land. Eindelijk waren we thuis!

Intresse in geschiedenis
Zolang ik mij kan herinneren ben ik gefascineerd geweest in het leven van vroeger, als kind verslond ik boeken zolas het kleine huis op de prairie serie maar ook tv-series als Dr Quinn en andere series over het leven in het midden van de 19de eeuw. Ik wenste dat ik kon reizen in de tijd! Ik las alle boeken die ik kon vinden over, hoe je de was deed, in bad ging, eten kon koken op een open vuur of op een houtfornuis enz. Later raakte ik ook geintresseerd in hoe men zich kleedde, hoe je hoorde te gedragen in gezelschap, en in dans.

[ img ]


Ik weet niet meer precies wanneer we besloten om een ouderwetse levensstijl te leiden. Misschien was het ook niet op een bepaald punt dat je dat besluit maar misschien was het na het naaien van mijn eerste prairie jurk of was het misschien toen we geen geld hadden om de bosmaaier te repareren en in plaats van de bosmaaier de zeis gingen gebruiken…. Stapje voor stapje stopten we met het gebruik van motorgereedschap. Motorzaag werd vervangen door een handzaag en een bijl, de bosmaaier werd vervangen door en zeis en we kochten nooit een traktor maar gebruiken liever het paard.

[ img ]

Nieuwsschierig hoe het verder gaat? Hoe je kookt op een hout gestookt fornuis? De was doet zonder machine? Hoe je eten konserveerd? Dan hoop ik dat je het leukt vind om mijn topic te volgen.
Thea

In het glooiende landschap van Småland, tussen velden, weilanden, kronkelende grindwegen en met mos begroeide steenmuren, ligt een kleine idyllische hoeve, waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Maar als je beter kijkt, zie je dat de hele hoeve in beweging is. Leven als Laura, mijn kleine huis op de prairie.
zelfvoorziening in Zweden.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1985117


Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:02

Ik volg! En wat schrijf je leuk

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:02

Wow wat ontzettend leuk, ik heb zelf een half jaar op een boerderij in Noord Zweden gezeten.

Een poos terug heb ik een serie zitten kijken over mensen die terug gingen naar de Victoriaanse tijd en alles zo deden als in die tijd. Was meer voor research.

Ben benieuwd naar meer foto's.

Come over to the dark side, we have cookies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:04

Leuk, ik volg!

Je hebt dus wel een PC, begrijp ik?

Ben benieuwd hoe jouw leven eruit ziet!

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:05

Leuk! Ik volg!
Ik houd van het kleine huis op de prairie en Dr Quin.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:08

Ohh geweldig ik volg! Ik ben zelf 19 jaar oud maar ik heb ook veel intresse in deze tijd maar ook heel veel intresse in de jaren 30. Ben heel benieuwd naar de volgende blogs! <3

senna21
Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:09

Fascinerend.
Ik lees graag mee.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:11

Interessant zeg! Ik snap de fascinatie zeker, zelf vind ik het ook heel leuk om hier dingen over te lezen.
Gebruiken jullie nu echt niets hedendaags meer? En van waar die de beslissing om (indien zo) echt 100% pre-industrieel te leven?
Ik ben heel benieuwd naar verdere posts :)

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:12

senna21 schreef:
Fascinerend.
Ik lees graag mee.

Precies dat! Ik lees ook mee!

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:14

Oh ik volg! Heb volgens mij wel eens je blog gelezen, de foto’s komen me bekend voor :)

Oy with the poodles, already

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:15

Ik lees ook mee! Wat geweldig dat je zo kunt leven zeg. <3

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:17

Ik volg

zorro
Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:17

Ik volg, ik ben heel benieuwd hoe jullie leven!

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:18

Wauw, interessant! Kan me niet voorstellen dat ik zo zou kunnen leven, maar ben heel nieuwsgierig hoe jullie dat doen. Ik volg dus heel graag!

Britta31
Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:19

Doet mij ook denken aan de serie Emil van de Hazelhoeve.ik volg ook.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Mandarijn
Berichten: 9052
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:20

Ik volg ook! Heel interessant om zo'n levensstijl te hebben, ben benieuwd naar de komende updates. :D

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:20

<3
ja ik vind het ontzettend leuk om te gaan volgen.
ben zo benieuwd hoe jullie dat allemaal vormgeven in de wereld van nu.

Chapeau2002Jarig
Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:20

Ik volg ook.. :j

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Neon
Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:26

Ik ben benieuwd naar jullie avonturen :)
Wonen jullie ver weg van de bewoonde wereld?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:29

Oeh superleuk! Ik verheug me nu al op meer

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:30

Oh jeetje.. klinkt voor mij als een nachtmerrie :')

TheaD
Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 21:32

Net de dieren klaar gemaakt voor de nacht en dan al zoveel reacties! Leuk dat zoveel mensen willen volgen :)
Ik zag dat meerderen die zich afvragen of wij stroom hebben. Dat is inderdaad het geval. Dit was al aangelegt in het huis toen we het kochten. Maar we gebruiken het zo weinig mogelijk. Alleen voor de computer opladen en stal verlichting, daar willen we geen olielampen gebruiken in het verband met brandgevaar. Op dit moment zitten we op een jaarlijks energieverbruik van 45kw/h.

Waarom zo leven? Ja, dat is een moeilijke vraag. Wat bepaald dat je een bepaalde keuze maakt. Het is iets wat je hart je ingeeft denk ik. Maar ook is het een veel simpeler levenstijl, zonder de stress die veel mensen tegenwoordig ervaren. Het geeft je een diepere connectie met de natuur en de seizoenen.

Voor ik mijn volgende stukje schrijf, waar zouden jullie het liefst eerst iets over willen horen?

In het glooiende landschap van Småland, tussen velden, weilanden, kronkelende grindwegen en met mos begroeide steenmuren, ligt een kleine idyllische hoeve, waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Maar als je beter kijkt, zie je dat de hele hoeve in beweging is. Leven als Laura, mijn kleine huis op de prairie.
zelfvoorziening in Zweden.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1985117

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:34

safina schreef:
Leuk, ik volg!

Je hebt dus wel een PC, begrijp ik?

Ben benieuwd hoe jouw leven eruit ziet!

Ik denk dat TS met een penveer haar berichten per post verzend

Ik kan het wel begrijpen. Ik mijmer ook vaak bij serie's die afspelen eind 1800. Het lijkt me heerlijk om enige tijd in zo'n jurk rond te lopen en met paard en wagen op pad te gaan

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:36

Wat ontzettend interessant! Ik ga je zeker volgen :j

Hebben jij en je man beiden een baan? Hoe doe je het met het bewaren van eten zonder koelkast?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:37

Wauw <3 , je Hart volgen _/-\o_


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 14 bezoekers