Rijstkoker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 15:40

Wie heeft er 1? Is het echt zo handig en snel? Kun je er alleen rijst in koken of ook andere dingen?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:49

Ik volg, kan me niet voorstellen dat het makkelijker is dan in een pan :o

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:56

Mijn ouders hebben er een :j
Deze volgens mij: *link*
Wat ik er handig aan vind is dat er een stoompan bij zit waar je de groente in kan doen, en zo hoef je alles maar bij elkaar te gooien en heb je een complete maaltijd. Het ding springt vanzelf uit en houdt dan alles warm totdat je gaat eten.

Maar voor mezelf vond ik het wat onnodig, nog een extra apparaat. Ook omdat ik toch al een stoompan in huis heb, en een inductie kookplaat met timer, dus ik gooi de rijst en groente in mijn gewone stoompan, stel de timer in en een half uur later kan ik eten.
Maar ik kan me best voorstellen dat het voor sommige mensen een uitkomst is.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:11

Wij hebben er eentje van Tupperware, en ik vind hem goud waard!
2 zakjes rijst erin (wel uit het zakje, enkel losse rijst gebruiken!), 4 kopjes water en een beetje kruiden. Huppa de microgolfoven in, 16 minuutjes en klaar.
Heerlijk makkelijk, je hebt geen omkijken naar het vuur, kan niet overkoken of whatever.
Handen vrij voor vlees en andere groenten, heerlijk vind ik het!

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:15

Als je veel rijstgerechten maakt is het onmisbaar in je keuken!

Je kan met de meeste rijstkokers ook groente stomen :j

Bij een pan blijft de rijst vaak veel te nat en met afgieten verbrand je je fikken :') voor mn gevoel gaat het ook een stuk sneller en heb je weer een kookpit vrij

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:16

Ik heb er weleens naar gekeken, maar vind het veel te veel gedoe en weer een ding dat ergens moet staan en moet worden schoongemaakt.

Ik breng water aan de kook, doe de rijst (basmati, Surinaamse of wat dan ook voor gewone rijst) erin. Kook de rijst ongeveer 8 minuten, giet hem af en laat hem nog ongeveer 15 minuten (langer mag ook) in de gesloten pan staan. De rijst is altijd perfect gaar. (Zilvervliesrijst heeft een langere kooktijd.)

Ik hoef niks af te meten, en die acht minuten gaan bij mij op gevoel, maar een kookwekker kan natuurlijk ook; of een app op je smartphone.

Ik heb een stoompan en ook een stoommand (gewoon voor op het fornuis). Kan daar onderin ook de rijst koken terwijl ik daarboven iets stoom, maar dat doe ik zelden. Een doodgewone pan volstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:27

Ik eet bijna elke dag rijst dus op zondag kook ik altijd 1-2x per week met een rijstkoker. Het is ideaal: nooit op te tijd hoeven te letten, nooit oppassen dat het niet overkookt, niet af hoeven te gieten. Top gewoon. Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/p/inventum-rk140 ... oductImage

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:30

Ik eet ook zo'n 4 keer per week rijst, misschien als je er groente bij in kan doen is het wel handig, maar verder lijkt het me niet veel verschil met de pan. Ik doe rijst in de pan, even omspoelen, de helft van een vingerkootje aan water er op, koken en als het kook het vuur op het laagst tot het klaar is.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:32

Ik heb er een gekregen met kerst, nu 2x gebruikt. Het onderste laagje brandde beide keren net een beetje aan.. Wel vind ik het heel fijn dat er meer ruimte is op de kookplaat! En het komt er wel lekker 'droog' uit.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:35

Vindt het een heel handig apparaat en gebruik em regelmatig....

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:47

Ik heb een grote en een kleine en ben er echt blij mee!
Wij hebben altijd gewone rijst en jaren terug had ik nog een rijststomer voor op het vuur, dat is een pan met een vergiet erin, dan stond je je een bult te roeren want je moest eerst de rijst koken en blijven roeren tot het water weg was en dan in het vergiet scheppen om te stomen.
Nu doe ik het in de rijstroken en ruim een vingertop water erop en druk het knopje in :j
Echt een heerlijkheid :')

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:58

Wow wat een super idee van je TS, dat is een mooi cadeau voor mijn vriend
(die dus mijn keukenprins is en mijn recht echt geen aanrecht is :j )

Zojuist even op youtube gekeken. Daar zag ik een filmpje van iemand die dus ook groenten boven op de rijst meekookt en zo dus in 1 ruk nasi kan maken. Super handig!

Het enige waar ik graag wat meer van weet is of het ook in tijd scheelt om een rijstkoker te gebruiken, of heeft bijvoorbeeld niet voorgegaarde zilvervliesrijst nog steeds een half uur nodig om lekker gaar te worden?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:02

Ligt eraan hoeveel rijst je doet.
Wij hebben altijd de Basmatirijst van Tilda, heerlijke rijst, en voor ons samen is het met een kwartiertje of 20 minuten klaar terwijl je gewoon wat anders kan doen en je kan het ook warmhouden in de pan.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:02

Xanthippe schreef:
Wij hebben er eentje van Tupperware, en ik vind hem goud waard!
2 zakjes rijst erin (wel uit het zakje, enkel losse rijst gebruiken!), 4 kopjes water en een beetje kruiden. Huppa de microgolfoven in, 16 minuutjes en klaar.
Heerlijk makkelijk, je hebt geen omkijken naar het vuur, kan niet overkoken of whatever.
Handen vrij voor vlees en andere groenten, heerlijk vind ik het!

Daar heb je echt geen dure tupperware rijstbak voor nodig.
Kan nl in elke magnetronbestendige schaal/bak gemaakt worden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:04

Xanthippe schreef:
Wij hebben er eentje van Tupperware, en ik vind hem goud waard!
2 zakjes rijst erin (wel uit het zakje, enkel losse rijst gebruiken!), 4 kopjes water en een beetje kruiden. Huppa de microgolfoven in, 16 minuutjes en klaar.
Heerlijk makkelijk, je hebt geen omkijken naar het vuur, kan niet overkoken of whatever.
Handen vrij voor vlees en andere groenten, heerlijk vind ik het!

ik doe het gewoon met de zakjes erin hoor :+

Die vind ik ook erg fijn, neemt niet teveel plaats in en rijst wordt er prima in gekookt. Pasta ook trouwens, je hebt de aparte pastakoker maar die zijn praktisch hetzelfde.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:08

Wij hebben er ook eentje van Tupperware. Grootste voordeel wat ons betreft is dat je meer ruimte overhoudt op je platen voor andere pannen (kleine 4-pits kookplaat, waar nooit 4 (grotere) pannen tegelijk op kunnen).

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:13

Hoe makkelijk gaat dat mbt tijd... moet je met zo'n ding de tijd zelf instellen, dus zelf uitvogelen hoeveel tijd een bepaalde hoeveelheid kost of gaat ie vanzelf uit als al het water tot stoom omgezet is?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:16

Hij gaat vanzelf uit, dan moet je hem even laten na stomen, dus alleen knopje indrukken.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:31


ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:31

Ideaal ( maar dan wel de elektrische en geen magnetron ding). Geen kans op aanbranden, rijst wordt goed gaar en wordt warm gehouden tot gebruik. Ik gebruik ze al jaren, heb nu een kleintje, en wil echt niet anders.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:33

Ik heb een graankoker van tupperware, deze was toen iets goedkoper dan de rijstkoker, maar verder t zelfde. ik doe de rijst erin, 1 cm water op de rijst en 12 minuten in de magnetron. Basmati rijst. De grote zakken van de Jumbo. Altijd mooie rijst

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:48

Wij hebben de rijstkokers van Tristar, de grote is makkelijk met visite en en kleine voor als we samen zijn.
Ik laat altijd de 20 kilo zak basmati rijst thuisbrengen, ideaal, zit een rits in dus altijd af te sluiten.
Mijn man is van Indonesische afkomst dus dan is het wel fijn om een voorraad te hebben.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 20:47

Klinkt echt wel handig. De electrische rijstkoker dan, zo'n magnetronkoker wordt hem niet, heb geen magnetron.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:53

Wil nooit meer zonder :D

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Rijstkoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:45

Ik heb zo'n ding staan, gekregen van iemand die m niet meer gebruikte en zelf ook nog nooit gebruikt :') weet niet waar je woont, maar als je in de buurt woont mag je 'm komen halen :+